Tulevaisuuden klassikot

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Mietin tässä just yks päivä, että nykyautoja ei varmaan ole edes liikenteessä paljon 20 vuoden päästä. Ellei sitten ole rahamiehiä ja siinä mielessä "tosiharrastaja" - nimittäin niissä uusissa on niin paljon "hienoa" sähkötekniikkaa, että niitäpä on hauska korjailla (kallista!) kun alkavat hajoilemaan sieltä ja täältä. Ja jos huoltojakaan ei voi tehdä ilman että kytketään ajotietokone korjaamolaitteistoon, niin sekään ei helpota asiaa. Tähän voi tosin tulla aikanaan joku laki tms. vaatimus joka pakottaa autonvalmistajat laittamaan huolto-ohjelmat ilmaiseksi jakoon.

Autoja jotka itseä saattaisi kiinnostaa vielä 20 vuoden päästäkin ovat Cadillad Escalade, Mersu CLS, Mersu CLK, BMW 500 sarja, Subaru Impreza ja Hummer (viimeinen kaikessa älyttömyydessään)
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tulevaisuuden klassikot

Viesti Kirjoittaja Hepis »

dq kirjoitti:En oikein ymmärrä tuota ananaspurkki -ajattelua, tokkiinsa nykyajan autoissa on niin paljon enemmän tekniikkaa että korjattavaakin on paljon, paljon enemmän kuin esim. 70-luvun autoissa, mutta yhtälailla tätä tekniikkaa opitaan lopulta korjaamaan mitä enemmän niiden kanssa pelataan.
Ananaspurkkiajatteluni lähtee siitä, että nykyautoja ei enää suunnitella kestämään isältä pojalle niin kuin ennen wanhaan, vaan helposti kierrätettäviksi. Autotehtaat eivät ole pitkiin aikoihin tienanneet uusien autojen myynnillä, vaan varaosia kauppaamalla. Siksihän nykyautoihin ei saa mistään erillisiä osia, vaan pitää aina ostaa kokonaisuus. Ei viitsitä etsiä vikaa jostain yhdestä nippelistä vaan vaihdetaan koko paketti. Ja käyttäjä maksaa.

Ruostuvat pellit eivät tosiaan ole enää vain ranskalaisten autojen ominaisuus, vaan aivan liian monessa nykymerkissä on pahoja korroosio-ongelmia, kun ruosteenestoaineiden käyttöä on rajoitettu valmistajien taholta. En pidä laadun paranemisena sitä, jos uuteen autoon joudutaan tekemään peltitöitä jo ennen sen luovuttamista ensimmäiselle omistajalle.
NG 900S 3d 2.3i -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei sekään kuulostanut kivalta, kun eräs katsastusmies oli joutunut hitsaamaan -96 vuoden seattiaan n.5-6 vuoden ikäisenä ensimmäisen kerran. 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Re: Tulevaisuuden klassikot

Viesti Kirjoittaja dq »

Hepis kirjoitti:Ananaspurkkiajatteluni lähtee siitä, että nykyautoja ei enää suunnitella kestämään isältä pojalle niin kuin ennen wanhaan, vaan helposti kierrätettäviksi. Autotehtaat eivät ole pitkiin aikoihin tienanneet uusien autojen myynnillä, vaan varaosia kauppaamalla. Siksihän nykyautoihin ei saa mistään erillisiä osia, vaan pitää aina ostaa kokonaisuus. Ei viitsitä etsiä vikaa jostain yhdestä nippelistä vaan vaihdetaan koko paketti. Ja käyttäjä maksaa.

Ruostuvat pellit eivät tosiaan ole enää vain ranskalaisten autojen ominaisuus, vaan aivan liian monessa nykymerkissä on pahoja korroosio-ongelmia, kun ruosteenestoaineiden käyttöä on rajoitettu valmistajien taholta. En pidä laadun paranemisena sitä, jos uuteen autoon joudutaan tekemään peltitöitä jo ennen sen luovuttamista ensimmäiselle omistajalle.
En ole itse autorakentaja niin paha mennä varmaksi sanomaan, mutta veikkaisin että osa tuosta "kierretettävyydessä" johtuu myös erilaisista säännöksistä, jotka kieltävät kestävämpien ainesosien käytön, vähän samalla tavalla kun kännyköissäkään ei saa tiettyjä "vaarallisia" aineita käyttää. Ei siis itse autotehtaiden toivomuksesta. Tuon osakaupan kieroutuneisuuden kyllä allekirjoitan.

Onko se ruosteenestoaineiden käytön rajoitus peräisin tehtailta vai maahantuojilta?
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mertmi kirjoitti:Ei sekään kuulostanut kivalta, kun eräs katsastusmies oli joutunut hitsaamaan -96 vuoden seattiaan n.5-6 vuoden ikäisenä ensimmäisen kerran. 8O
Kai tuota on muutamalle NG:llekin sattunut.. :roll:
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Tri-Lo kirjoitti: Kai tuota on muutamalle NG:llekin sattunut.. :roll:
Kai tuota on muutamalle OG:llekin sattunut.. :roll:
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Tri-Lo kirjoitti:Kai tuota on muutamalle NG:llekin sattunut.. :roll:
No perskele, juuri tuossa omaa NG:tä tarkemmin tutkaillessa kirosin sekä Suomen talven että sen aikaiset Saabin suunnittelijat, kuppaa alkaa tulla pelottavan paljon vähän joka puolelle. Kun taas tuonti-OG:n ruostesaldo on yksi kiveniskemästä lähtenyt kauneusvirhe. Mahtaakohan nitroglyseriiniseos olla hyväksyttävä korjaustapa kyseisessä tapauksessa? :lol:
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tri-Lo kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Ei sekään kuulostanut kivalta, kun eräs katsastusmies oli joutunut hitsaamaan -96 vuoden seattiaan n.5-6 vuoden ikäisenä ensimmäisen kerran. 8O
Kai tuota on muutamalle NG:llekin sattunut.. :roll:
Vaikea uskoa, että ng-satkuun olisi saatu hitsattavaa aikaiseksi. Korkeintaan jos jostain syvästä naarmusta on saatu kunnon ruosteet aikaiseksi.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

CC Aero kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti: Kai tuota on muutamalle NG:llekin sattunut.. :roll:
Kai tuota on muutamalle OG:llekin sattunut.. :roll:
OG hitsauskunnossa 6 vuoden ikäisenä? No ei kyllä varmasti. 15 vuotta on sitten jo toinen juttu :)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

peinu kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Ei sekään kuulostanut kivalta, kun eräs katsastusmies oli joutunut hitsaamaan -96 vuoden seattiaan n.5-6 vuoden ikäisenä ensimmäisen kerran. 8O
Kai tuota on muutamalle NG:llekin sattunut.. :roll:
Vaikea uskoa, että ng-satkuun olisi saatu hitsattavaa aikaiseksi. Korkeintaan jos jostain syvästä naarmusta on saatu kunnon ruosteet aikaiseksi.
Nonno..! :o Onhan niistä nähty jo moni kauhu-yksilö. Takapäässä ja ovissa isoja reikiä.. :roll:
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

qaw kirjoitti:
CC Aero kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti: Kai tuota on muutamalle NG:llekin sattunut.. :roll:
Kai tuota on muutamalle OG:llekin sattunut.. :roll:
OG hitsauskunnossa 6 vuoden ikäisenä? No ei kyllä varmasti. 15 vuotta on sitten jo toinen juttu :)
Näin on, ei varmana ole OG:ta tarvinnut hitsailla ton ikäisenä :lol:
Silloin oli ruostesuoja-aineet ja käsittelyt vielä kohdallaan, eikä koko autoa yritetty suojata ja maalata yhdellä maalipurkilla.
Viimeksi muokannut MacTurbo, Ma Tammi 23, 2006 15:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

MacTurbo kirjoitti:
qaw kirjoitti:
CC Aero kirjoitti: Kai tuota on muutamalle OG:llekin sattunut.. :roll:
OG hitsauskunnossa 6 vuoden ikäisenä? No ei kyllä varmasti. 15 vuotta on sitten jo toinen juttu :)
Näin on, ei varmana ole OG:ta tarvinnut hitsailla ton ikäisenä :lol:
Silloin oli ruostesuoja-aineet ja käsittelyt vielä kohdallaan.
Tuohon OG:n ruostumiseen en kyllä välttämättä usko....NG:stä en mene mitään sanomaan
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Onhan noita klassikoiksi sopivia autoja nykyisissäkin. Lähinnä Volvoista ja Saabeista tulee mieleen noi avoautot, niissä on sitä jotain, ainakin omasta mielestäni :wink:

Tosin varmasti ihan jokaisesta autosta tulee klassikko vanhempana.
50- ja 60-lukujen(tai vanhempiakin) tuotoksia alkuperäisiksi entisöityinä on ilo katsella merkistä riippumatta 8)

Vanhat jenkit on kyllä nykyään upeen näkösiä, nykyset näyttää lähinnä samalta kuin japanilaiset, joitain poikkeuksia lukuun ottamatta.


Ja tähän nykyautot vs. vanhemmat:
kannattaa ottaa huomioon, että nykyinen superhypertekniikka kuuluu jo 20-vuoden päästä historiaan. Silloin näiden nykyisten elektroniikkapalikoiden valmistus on halpaa kuin saippua, eri asia tietenkin kuka niitä enää silloin valmistaa, jos kysyntää riittää, niin riittää valmistajiakin.
Ruostesuojauksien osalta ruotsalaiset on ihan keskitasoa.. Volvokin prkl meni huonontamaan S80:n suojausta faceliftin yhteydessä. (S60 muuten sai vieläkin täydet tähdet :wink: ) Saabikin näyttää tehneen näin: 93 SS -03 **** vs. 9-3SC -06 *** :( :roll:
Myös moni muu merkki näyttää tinkivän ruostesuojasta. Poikkeuksiakin löytyy: Renault oli 90-luvun lopussa heikoiten menestyviä autoja ruostesuojauksen suhteen, nyt ovat ottaneet asian tosissaan, ja Renault näyttäisi olevan ainut merkki, jonka suojaus nykymallien osalta on 5 tähteä jokaiselle 8O

http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Enpä usko että elektroniikan määrä tulee haittaamaan nykyautojen klassikoitumista. Siinä niiden korjaaminen on opittavissa kuin mekaaniikankin, mustanraudan miehille vain elektroniikka on aina välillä hieman vieroksuttu alue :)

Testerit sun muut tuskin koskaan tulevat olemaan ongelma, siinä vaiheessa kun sopivaa testeriä ei enää korjaamoista löydy on joku pellepeloton jossainpäin maailmaa kyhännyt tee-se-itse-version ja kytkentäkaavio löytyy netistä.

Noiden vanhojen autojen keston, laadun ja varsinkin ruostumisen suhteen taitaa aika kullata muistoja aika pahasti :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Vähän itsestä selvää, mutta tulevaisuuden klassikoiksi yltävät monet erikoismallit (avo-, urheilu-, luksusautot), pienten valmistusmäärien mallit ja sitten tietenkin arvoon vaikuttavat mahdolliset historian käänteet.
Vastaa Viestiin