Mikähän Saab olis hyvä seuraavaksi?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
SaabKarhu
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 10:12

Mikähän Saab olis hyvä seuraavaksi?

Viesti Kirjoittaja SaabKarhu »

Terve Saab-veljet ja -sisaret!

Huvikseen tässä kyselen sellaista, kun omistan tällä hetkellä 900 2,1 16V combi -92 saabin ja ajattelin vaihtaa uudempaan ja tilavampaan saabiin(luonnollisesti!). Meitä on nelihenkinen perhe tällä hetkellä, ihan hyvin vielä mahdutaan.Tosi hyvä auto noin muuten! Mitäpä mieltä olette kannattaisko vaihtaa tonnariin? Ois ainakin tilavampi. 9-5 ois tietenkin hyvä ja farkku vielä, mutta ei taida niitä saada alle 15.000 euron? Jotkut sanoo, että tonnarit ois viimesiä "kunnon saabeja", mitä on tehty. Ei kai se nyt totta ole?
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Itse ostaisin viimeisten vuosimallien -97 tai -98 tonnarin.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

moksu kirjoitti:Itse ostaisin viimeisten vuosimallien -97 tai -98 tonnarin.
Juurikin näin. Isoa autoa koko rahan edestä. Ja autohan on monesti parraimmillaan mallin elinkaaren loppupäässä...
#2029 Kari Kutuniva
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Itellä oli kans tollanen 2,1 satku ja nyt on tuo 2,0-vaparitonnari. Tonnari on paljon tilavampi, mutta tuolla koneella satkua huomattavasti laiskempi, välityksillä myös oma osansa.

NG900/9-3 ei ole vanhaa satkua tilavampi ja 9-5:t tietysti suhteellisen kalliita, ainakin vähänajetut.

Eli kyllä niissä viimeisten vuosien tonnareissa eniten saa autoa hintaan nähden. Ja se kannattaa tietysti miettiä, että tyytyykö vapariin, joita saa sopivalla hinnalla vähänajettuina. Vai haluaako maksaa enemmän 2,0t:stä tai isolohko-turbosta. Optimi vois olla -97 Jubilee 2,0t vähänajettuna suomiautona ja mahdollisimman halvalla. Näitä ei tosin joka nurkassa tule vastaan.
9-5 2,3t -03
#2514
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Iskariot kirjoitti:
moksu kirjoitti:Itse ostaisin viimeisten vuosimallien -97 tai -98 tonnarin.
Juurikin näin. Isoa autoa koko rahan edestä. Ja autohan on monesti parraimmillaan mallin elinkaaren loppupäässä...
Offia: Parhaat tonnarit on tehty välillä 85-90, 92, 93...sit rupes menee pieleen..tää on vaan mun mielipide éli ei hernuksia nenuun.
VW transporter 2.5tdi vm.99
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

himmee kirjoitti:
Iskariot kirjoitti:
moksu kirjoitti:Itse ostaisin viimeisten vuosimallien -97 tai -98 tonnarin.
Juurikin näin. Isoa autoa koko rahan edestä. Ja autohan on monesti parraimmillaan mallin elinkaaren loppupäässä...
Offia: Parhaat tonnarit on tehty välillä 85-90, 92, 93...sit rupes menee pieleen..tää on vaan mun mielipide éli ei hernuksia nenuun.
Ei palkokasvia nokkaan, mutta hiukan perustelua. Miksi esim. -87 9k parempi kuin -97? Molempista kokemusta, niin ihan uteliaisuutta kyselen, kun en itse asiaa ihan noin näe.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

On se nyt kumma kun meikä ostaa minkä tahansa Saabin niin aina se haukutaan huonoimmaksi mahdolliseksi, ensin ng900 piti olla todella huono Saabi (ja oli aivan pexkeleen hyvä ja luotettava), sitten tuota 9-5:sta ei pidetä kuin ooppelina (jos edes sinäkään) ja nyt tonnarikaan ei ole enää kunnollinen auto.
Omani on vm 1993, enkä näe mitä parempaa siiinä olisi verrattuna muutaman vuoden uudempiin??

Mutta alkuperäiseen kysymykseen, kannattaa ostaa 15.000 eurolla og-saabi, mielellään kaasaripelinä koska on niin mahtava.

edit: ei kait nyt kukaan järkevä laittaisi 15.000 tonnariin, haloo :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Vanhemmissa ei turhuuksia..

Kokemusta ei hirveesti ole uusimmista kuin joitakin koeajoja (kymmeniä :roll: ), mutta ne ei vaan istu mun kätöseen...eikä myöskään silmään.

Eli edelleen vain minun mielipiteeni. Ja varmasti tuoreempi on usein parempi, jos ei tykkää ruuvata.
VW transporter 2.5tdi vm.99
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

himmee kirjoitti:Vanhemmissa ei turhuuksia..

Kokemusta ei hirveesti ole uusimmista kuin joitakin koeajoja (kymmeniä :roll: ), mutta ne ei vaan istu mun kätöseen...eikä myöskään silmään.

Eli edelleen vain minun mielipiteeni. Ja varmasti tuoreempi on usein parempi, jos ei tykkää ruuvata.
Mitäs turhuuksia uudemmissa on, airbagi taitaa olla ainoa enkä sitäkään laske turhaksi. Vanhemmissa on ihan samat varusteet, toteutettu vaan huonommin (esim. alipainekäyttöinen cruise jne), ja vanhemmissa on ainakin yksi turhuus eli virranjakaja ja tuplanjohdot.
Sinkitys ei ole turhuutta jne. Ja samoja autoja nuo uudemmat ja vanhemmat ovat, eli molempien pitäisi istua samalla lailla käteen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

ng900aero kirjoitti:On se nyt kumma kun meikä ostaa minkä tahansa Saabin niin aina se haukutaan huonoimmaksi mahdolliseksi, ensin ng900 piti olla todella huono Saabi (ja oli aivan pexkeleen hyvä ja luotettava), sitten tuota 9-5:sta ei pidetä kuin ooppelina (jos edes sinäkään) ja nyt tonnarikaan ei ole enää kunnollinen auto.
Omani on vm 1993, enkä näe mitä parempaa siiinä olisi verrattuna muutaman vuoden uudempiin??

Mutta alkuperäiseen kysymykseen, kannattaa ostaa 15.000 eurolla og-saabi, mielellään kaasaripelinä koska on niin mahtava.

edit: ei kait nyt kukaan järkevä laittaisi 15.000 tonnariin, haloo :lol:
Jooh...autot on käytettynä niin pahasti yksilöitä ja myös uutena. Tiedän ihmisen joka osti ng900 ja vaihtoi kuukauden päästä suht uuteen 93:seen syytä en tuohon tiedä, mutta kuitenkin hänellä on tähän mennessä pisimpään ollut og900i. Eihän kuuppakaan mikään saabbi ole täysin.

Vanhoilla tonnareilla on vain hyvä ajaa enkä tiedä miksi :(
VW transporter 2.5tdi vm.99
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Eilinen iltapäivä meni autoja tutkiessa, kävin syynäämässä läpi seuraavat värkit :

-og900 3d
-og900 5d
-og93 5d
-pari 9-5:sta
-uusi Jetta

Tuloksena seuraavia : ng900 ja og93 ahtaita jopa og-satkuun verrattuna, ja kun perusmalleja olivat, niin penkin istuinosa oli aivan järkyttävä, kun olen tottunut satkun/tontun penkkien mukavuuteen viime aikoina. Muutenkin kovin "vaisu" auto niin päältä kuin sisältä.

9-5:t olivat sitten tilavampia ja vähän mukavampia sisätä, ulkonäkökään ei paha (katselin jopa farkkua). Näissä vastaan tuli vain mieluisten yksilöiden hinta.

Sitten tuli tutkattua uusi Jetta, joka oli karvalakkinakin hintaansa nähden melko ylellinen, ja uusi auto on kuitenkin aina uusi auto. Pahat miinukset takapenkin istuinosasta (ahdasta, jalat istuu huonosti -> puutuu, päätila avuton jopa og.-satkuun verrattuna. Ja esittelyauton takaluukku ei suostunut aukeamaan -> herätti luottamusta. :lol:

Kaiken tämän jälkeen oli pakko todeta, että jos haluaa jotain ylellisempää, edustavampaa ja tilavampaa, kuin og900, on pakko hankkia CDE-tonnari, joita taas ei tunnu löytyvän. :evil:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

meidän perheessä vaihdettiin 9-5:nen tonnariin, ja tyytyväisiä ollaan oltu...

mielummin ostaisin uuden tonnarin, kuin vanhan ysifemman...

onhan se 9vitonen hieno pirssi, mutta ite ainakin odottelisin että ne uudemmat versiot tippuu säällisiin hintoihin..

ja ainakin omaan silmään tonnarissa on enemmän tilaa kuin 9-5 sedanissa... tiä sitte, voi olla optinen harha..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lefa42 kirjoitti:9-5:t olivat sitten tilavampia ja vähän mukavampia sisätä, ulkonäkökään ei paha (katselin jopa farkkua). Näissä vastaan tuli vain mieluisten yksilöiden hinta.

Kaiken tämän jälkeen oli pakko todeta, että jos haluaa jotain ylellisempää, edustavampaa ja tilavampaa, kuin og900, on pakko hankkia CDE-tonnari, joita taas ei tunnu löytyvän. :evil:
Pitäisikö tämä nyt ymmärtää niin että 9-5 ei ole edustavampi, ylellisempi tai tilavampi kuin og900? :D

Älä koeaja niitä karvalakkiversioita, ng900 ja og9-3 on aivan eri autoja kunnon varusteilla ja turbokoneilla. Pieniä ne kieltämättä ovat, mutta kyllä niilläkin mahtuu ajelemaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

ng900aero kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:9-5:t olivat sitten tilavampia ja vähän mukavampia sisätä, ulkonäkökään ei paha (katselin jopa farkkua). Näissä vastaan tuli vain mieluisten yksilöiden hinta.

Kaiken tämän jälkeen oli pakko todeta, että jos haluaa jotain ylellisempää, edustavampaa ja tilavampaa, kuin og900, on pakko hankkia CDE-tonnari, joita taas ei tunnu löytyvän. :evil:
Pitäisikö tämä nyt ymmärtää niin että 9-5 ei ole edustavampi, ylellisempi tai tilavampi kuin og900? :D

Älä koeaja niitä karvalakkiversioita, ng900 ja og9-3 on aivan eri autoja kunnon varusteilla ja turbokoneilla. Pieniä ne kieltämättä ovat, mutta kyllä niilläkin mahtuu ajelemaan.
Kyllä 9-5 edustava on, mutta jos autoa haetaan itselle järkevässä hintaluokassa, niin ei montaa 9-5:sta löydy listalta. Edustavampi kuin og900 kyllä, kirjoitelmani oli epäselvä.

Mutta millaisia ng900 ja og93 ovat sitten "ei-karvalakkeina", jos karvalakkitonnari vm. 88 oli mukavampi istuskella? :D

Ehkä nuo kaksi eivät vaan sovi makuuni.. :?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lefa42 kirjoitti: Mutta millaisia ng900 ja og93 ovat sitten "ei-karvalakkeina", jos karvalakkitonnari vm. 88 oli mukavampi istuskella? :D

Ehkä nuo kaksi eivät vaan sovi makuuni.. :?
Niin no jos ne eivät miellytä karvalakkimalleina niin tuskin luksuseditioinakaan juuri sen kummemmin. Pientä helpotusta voisi toki tuoda esim. ng900:aan 2.5L V6 automaattilaatikon,acc:n ja nahkajakkaroiden kera, sekä tietty jalopuiden.

Mutta tonnari on aina mukava peli ajella, uutena ja vanhana, ja karvalakkina tai varustettuna. Mutta saa olla kyllä ihan viimeisen vuosikerran Aero-tonnari jolla ajettu alle 50tkm jotta siitä maksaisin 15k.

Joko sinulle Lefa iski uudestaan tonnarikuume? Eikös niitä CDE-malleja löydy, ulkomailla maksavat vähemmän kuin CS-peräiset, olisko Suomessa toisinpäin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin