Aftonbladetin sivuilla rankkaa tarinaa... Collin haastattelee Rick Wagoner (GM Big Boss), Peter Augustsson (Saab johtaja) ja Bob Lutzia (GM tuotantojohtaja).
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 49,00.html
Yhteenveto
- homma jatkuu toistaiseksi
- uusi 9-5 takavetoinen ja tod näk. valmistetaan USA:ssa. Valmistus pitää saada saman valuutan alle kuin pääosa myynnistäkin. Tulee mahdollisesti V8:lla.
- 9-3 myy hyvin, mutta tuotantokustannukset karkasivat. Osa komponenteista korvataan/on korvattu Pooppelin vastaavilla (tämähän jo oli tiedossa).
- nyt on tosi kiire saada tuotantovolyymit ylös 250-300 tuhanteen autoon, muuten on loppu edessä. Tässä vaiheessa ei ole väliä, mille pohjalle perustuvat, pääasia että mallistossa löytyy.
9-5 Nordic
Saabin tulevaisuus
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
Minusta takavetoisuutta ei ole vielä (=tuon artikkelin luettuani, mikäli ymmärsin oikein) päätetty, mutta se on vakavassa harkinnassa ainakin, jos kokoonpano tapahtuu osittain tai kokonaan Jenkeissä. Vaihtoehtona on myös sama uusi pohjalevy kuin seuraavassa 9-3:ssa. Uuden pohjan pitäisi olla entistä paremmin sovitettavissa eri kokoisiin autoihin. Tästä taas olisi se hyöty, että voisi jakaa komponentteja 9-3:n ja 9-5:n kesken entistäkin enemmän. Molemmat pohjalevyvaihtoehdot mahdollistavat joka tapauksessa nelivedon!
Valuuttakurssit ovat se suuri ongelma eli Saab maksaa kustannukset euroissa ja saa tulonsa (suurimman osan) dollareissa ja nyt kun dollari on pohjalla, voittoa ei tule millään. Toisaalta luulisi että Detroitissakin tajutaan, että tilanne voi taas muuttuakin eli ei siitä niin kauaa ole kun dollari oli korkealla ja euro rämpi...
Toinen tosi mielenkiintoinen maininta oli tuo harmittelu siitä, että Saab meni päättämään 9-3:n lanseerausjärjestyksen niin, että Cabrio julkaistiin ennen farkkua. Eli GM:kin on nyt tajunnut, että 9-3 farkku olisi tarjonnut aika paljon paremmat mahdollisuuudet lisätä volyymia, jos se olisi tullut ensin.
Valuuttakurssit ovat se suuri ongelma eli Saab maksaa kustannukset euroissa ja saa tulonsa (suurimman osan) dollareissa ja nyt kun dollari on pohjalla, voittoa ei tule millään. Toisaalta luulisi että Detroitissakin tajutaan, että tilanne voi taas muuttuakin eli ei siitä niin kauaa ole kun dollari oli korkealla ja euro rämpi...
Toinen tosi mielenkiintoinen maininta oli tuo harmittelu siitä, että Saab meni päättämään 9-3:n lanseerausjärjestyksen niin, että Cabrio julkaistiin ennen farkkua. Eli GM:kin on nyt tajunnut, että 9-3 farkku olisi tarjonnut aika paljon paremmat mahdollisuuudet lisätä volyymia, jos se olisi tullut ensin.