Saabin tulevaisuus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

Aftonbladetin sivuilla rankkaa tarinaa... Collin haastattelee Rick Wagoner (GM Big Boss), Peter Augustsson (Saab johtaja) ja Bob Lutzia (GM tuotantojohtaja).

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 49,00.html
Yhteenveto
- homma jatkuu toistaiseksi
- uusi 9-5 takavetoinen ja tod näk. valmistetaan USA:ssa. Valmistus pitää saada saman valuutan alle kuin pääosa myynnistäkin. Tulee mahdollisesti V8:lla.
- 9-3 myy hyvin, mutta tuotantokustannukset karkasivat. Osa komponenteista korvataan/on korvattu Pooppelin vastaavilla (tämähän jo oli tiedossa).
- nyt on tosi kiire saada tuotantovolyymit ylös 250-300 tuhanteen autoon, muuten on loppu edessä. Tässä vaiheessa ei ole väliä, mille pohjalle perustuvat, pääasia että mallistossa löytyy.


9-5 Nordic
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Minusta takavetoisuutta ei ole vielä (=tuon artikkelin luettuani, mikäli ymmärsin oikein) päätetty, mutta se on vakavassa harkinnassa ainakin, jos kokoonpano tapahtuu osittain tai kokonaan Jenkeissä. Vaihtoehtona on myös sama uusi pohjalevy kuin seuraavassa 9-3:ssa. Uuden pohjan pitäisi olla entistä paremmin sovitettavissa eri kokoisiin autoihin. Tästä taas olisi se hyöty, että voisi jakaa komponentteja 9-3:n ja 9-5:n kesken entistäkin enemmän. Molemmat pohjalevyvaihtoehdot mahdollistavat joka tapauksessa nelivedon!

Valuuttakurssit ovat se suuri ongelma eli Saab maksaa kustannukset euroissa ja saa tulonsa (suurimman osan) dollareissa ja nyt kun dollari on pohjalla, voittoa ei tule millään. Toisaalta luulisi että Detroitissakin tajutaan, että tilanne voi taas muuttuakin eli ei siitä niin kauaa ole kun dollari oli korkealla ja euro rämpi...

Toinen tosi mielenkiintoinen maininta oli tuo harmittelu siitä, että Saab meni päättämään 9-3:n lanseerausjärjestyksen niin, että Cabrio julkaistiin ennen farkkua. Eli GM:kin on nyt tajunnut, että 9-3 farkku olisi tarjonnut aika paljon paremmat mahdollisuuudet lisätä volyymia, jos se olisi tullut ensin.
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Takavetoinen Saab :?: Ei kiitos, joko etuveto tai sitten neliveto. Nelivedossakin saisi olla enemmän Saabia kuin Subarua :cry:
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
Vastaa Viestiin