Mikä maksaa?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
8vturbo
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 09:13
Paikkakunta: oulu

Mikä maksaa?

Viesti Kirjoittaja 8vturbo »

Elikkä mikä mahtaa olla vialla kun ahot nousee ihan normaalisti mutta auto ei vain lähe niinkuin pitäisi, eli ahtoilla ei tunnu olevan mitään virkaa. Ahtoja oli 1.5 bar mutta putosi yhtäkkiä 0.5bar ja bensan kulutus on 15-25l/100. Auto on 900 8v turbo.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Autosi on peruspaineilla, eli APC eli "Advanced performance control" eletroniikka ei toimi.
APC:n tarkoitus on nostaa ahtopaineita turvallisesta peruspaineesta (0.4-0.5) nakutusta kuunnellen tavoitepaineeseen (0.7-0.8, viritetyissä 1+ riippuen kierrosluvusta ja virityksen tasosta) ohjaamalla magneettiventtiiliä, joka estää hukkaportin aukeamisen peruspaineiden saavuttua.
Uudemmissa Trionic järjestelmissä APC osaa myös rikastaa seosta sekä myöhäistää sytytystä ahtojen "pudottamisen" lisäksi, jos tapahtuu nakutusta.
Nakutus tappaa koneen.

Mahdollisia syitä APC:n toimimattomuuteen
- APC:n sulake palanut/poissa. monet suosivat tämän irroitusta katsastuksen ajaksi, ettei auto kulje liian lujaa :roll:. Mittariston valot ovat joissain vuosimalleissa saman sulakkeen takana, eli jos mittariston foliot polttavat satunnaisesti/aina sulaketta, niin myös APC lakkaa toimimasta, kuten faijalla oli...
- Viallinen magneettiventtiili
- Viallinen APC boxi
- ... Muut kertokoon lisää ideoita :wink:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
8vturbo
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 09:13
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja 8vturbo »

Ahtojen ollessa 1.5bar auto alkaa vetämään vasta 1bar jälkeen
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Onko sytkä kohdillaan?
Jos myöhäsellä, niin ahdot kyllä nousee mutta vehkeet ei kulje.

Olisko ahdot tippunut nakutuksen vuoksi, peruspaineille siis?
1,5bar on kuitenkin aika paljon, vrt. vakio 0,7,
onko koneelle järjestetty lisäruokintaa?
8vturbo
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 09:13
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja 8vturbo »

on laitettu rikkaanmalle ja sytkätkin on kohillaan.
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Olisiko ruiskuboxi menny ?

Itsellä aiheutti ahtojen tippumisen ja tuplakulutuksen
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tomi9000T kirjoitti:Olisiko ruiskuboxi menny
8-venttiilisessä on täysin mekaaninen ja ilman ohjausbokseja oleva K-jet-ruisku. Katti-K-jetissä voisi olla vähän boksiin vivahtavaa.

Onko virranjakajan kyljessä alipainekello ehjä ja säätää sytytystä niin kuin pitää?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Hook kirjoitti:Autosi on peruspaineilla, eli APC eli "Advanced performance control" eletroniikka ei toimi.
APC:n tarkoitus...

Minä pässi vähän viilaan pilkkua :wink: eli APC = Automatic Performance Control
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
8vturbo
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 09:13
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja 8vturbo »

Joo alipainekello on ehjä.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Isolohko kirjoitti:
Hook kirjoitti:Autosi on peruspaineilla, eli APC eli "Advanced performance control" eletroniikka ei toimi.
APC:n tarkoitus...

Minä pässi vähän viilaan pilkkua :wink: eli APC = Automatic Performance Control
Totta tuo.. :oops: Kaikkea sitä ulkomuististaan päästää foorumin keskustelualueelle. Eihän se ollutkaan kehittynyt tehonhallinta järjestelmä, vaan automaattinen tehonhallinta järjestelmä.. :lol:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

8vturbo kirjoitti:on laitettu rikkaanmalle ja sytkätkin on kohillaan.
Mitenkä laitettu rikkaammalle?
Määränjakajasta tuppaa tuotto loppua ~1bar ahtopaineilla, ellei sitten järjestelmäpaineita rupea ropaamaan.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

niin onko sytkää kokeiltu aikaistaa? tuossa viime kesänä viallisena ostin juuri tuollaisen mikä kyllä ahtoi muttei minnekkään mennyt ja tuntui kiertävän vain väkisin, halvalla kun sain kun oli "rikki" niin ostaahan se piti, sytkän kun sääti niin pelaa!

niin ja ei kyllä vakio palikoilla kestä ahtaa 1,5! paitsi jos sytkä myöhässä niin ei nakuta... kilon paikkeille jää sytkä juuri naku rajalle säädettynä, vaikka olisi prikkaa lisätty...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
pajunen3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 20:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pajunen3 »

Kaikki johdot ja letkut on varmaankin jo tarkistettu, mm. magneettiventtiilin liitin.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=39332
Saab 9000 CD T16 1990
Saab 9-5 Griffin 1999
8vturbo
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 09:13
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja 8vturbo »

joo kaikki letkut ja johdot on kunnossa magneetti venttiiliki on vaihdettu. Ajattelin otta koko apc järjestelmän pois.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Millä nuo painelukemat on todennettu? Tulee mieleen että jos on mennyt absoluuttinen ja suhteellinen paine sekaisin esim. mittarista johtuen. Absoluuttinen ilmanpainehan on 1bar, ja siihen lisää imusarjassa oleva esim. 1bar ahtopaineen niin imusarjan absoluuttinen paine on 2bar, eli 200kPa. Jos painemittari näyttäisi absoluuttisen paineen, tyylin 0-300kPa/0-3bar ja viisarin "lepoasento" olisikin 1bar kohdilla niin selittäisi ongelmaa.

Varsinkin vielä jos "meno tuntuu alkavan vasta 1bar paineella", eli kun imusarjan suhteellinen paine menee ylipaineelle. Kummastihan tuo meno aina paranee kun ahdot tulee mukaan :)

Missäpäin mittariston ahtopaineviisari huitelee?

EDIT: hmm, ahdot taisivatkin olla tosiaan 1.5bar ja nyt 0.5bar. Jätänpä viestin silti tähän...
Vastaa Viestiin