Mikä maksaa?
Mikä maksaa?
Elikkä mikä mahtaa olla vialla kun ahot nousee ihan normaalisti mutta auto ei vain lähe niinkuin pitäisi, eli ahtoilla ei tunnu olevan mitään virkaa. Ahtoja oli 1.5 bar mutta putosi yhtäkkiä 0.5bar ja bensan kulutus on 15-25l/100. Auto on 900 8v turbo.
Autosi on peruspaineilla, eli APC eli "Advanced performance control" eletroniikka ei toimi.
APC:n tarkoitus on nostaa ahtopaineita turvallisesta peruspaineesta (0.4-0.5) nakutusta kuunnellen tavoitepaineeseen (0.7-0.8, viritetyissä 1+ riippuen kierrosluvusta ja virityksen tasosta) ohjaamalla magneettiventtiiliä, joka estää hukkaportin aukeamisen peruspaineiden saavuttua.
Uudemmissa Trionic järjestelmissä APC osaa myös rikastaa seosta sekä myöhäistää sytytystä ahtojen "pudottamisen" lisäksi, jos tapahtuu nakutusta.
Nakutus tappaa koneen.
Mahdollisia syitä APC:n toimimattomuuteen
- APC:n sulake palanut/poissa. monet suosivat tämän irroitusta katsastuksen ajaksi, ettei auto kulje liian lujaa
. Mittariston valot ovat joissain vuosimalleissa saman sulakkeen takana, eli jos mittariston foliot polttavat satunnaisesti/aina sulaketta, niin myös APC lakkaa toimimasta, kuten faijalla oli...
- Viallinen magneettiventtiili
- Viallinen APC boxi
- ... Muut kertokoon lisää ideoita
Hook
APC:n tarkoitus on nostaa ahtopaineita turvallisesta peruspaineesta (0.4-0.5) nakutusta kuunnellen tavoitepaineeseen (0.7-0.8, viritetyissä 1+ riippuen kierrosluvusta ja virityksen tasosta) ohjaamalla magneettiventtiiliä, joka estää hukkaportin aukeamisen peruspaineiden saavuttua.
Uudemmissa Trionic järjestelmissä APC osaa myös rikastaa seosta sekä myöhäistää sytytystä ahtojen "pudottamisen" lisäksi, jos tapahtuu nakutusta.
Nakutus tappaa koneen.
Mahdollisia syitä APC:n toimimattomuuteen
- APC:n sulake palanut/poissa. monet suosivat tämän irroitusta katsastuksen ajaksi, ettei auto kulje liian lujaa

- Viallinen magneettiventtiili
- Viallinen APC boxi
- ... Muut kertokoon lisää ideoita

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
8-venttiilisessä on täysin mekaaninen ja ilman ohjausbokseja oleva K-jet-ruisku. Katti-K-jetissä voisi olla vähän boksiin vivahtavaa.Tomi9000T kirjoitti:Olisiko ruiskuboxi menny
Onko virranjakajan kyljessä alipainekello ehjä ja säätää sytytystä niin kuin pitää?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hook kirjoitti:Autosi on peruspaineilla, eli APC eli "Advanced performance control" eletroniikka ei toimi.
APC:n tarkoitus...
Minä pässi vähän viilaan pilkkua

96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Totta tuo..Isolohko kirjoitti:Hook kirjoitti:Autosi on peruspaineilla, eli APC eli "Advanced performance control" eletroniikka ei toimi.
APC:n tarkoitus...
Minä pässi vähän viilaan pilkkuaeli APC = Automatic Performance Control


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
niin onko sytkää kokeiltu aikaistaa? tuossa viime kesänä viallisena ostin juuri tuollaisen mikä kyllä ahtoi muttei minnekkään mennyt ja tuntui kiertävän vain väkisin, halvalla kun sain kun oli "rikki" niin ostaahan se piti, sytkän kun sääti niin pelaa!
niin ja ei kyllä vakio palikoilla kestä ahtaa 1,5! paitsi jos sytkä myöhässä niin ei nakuta... kilon paikkeille jää sytkä juuri naku rajalle säädettynä, vaikka olisi prikkaa lisätty...
niin ja ei kyllä vakio palikoilla kestä ahtaa 1,5! paitsi jos sytkä myöhässä niin ei nakuta... kilon paikkeille jää sytkä juuri naku rajalle säädettynä, vaikka olisi prikkaa lisätty...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Kaikki johdot ja letkut on varmaankin jo tarkistettu, mm. magneettiventtiilin liitin.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=39332
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=39332
Saab 9000 CD T16 1990
Saab 9-5 Griffin 1999
Saab 9-5 Griffin 1999
Millä nuo painelukemat on todennettu? Tulee mieleen että jos on mennyt absoluuttinen ja suhteellinen paine sekaisin esim. mittarista johtuen. Absoluuttinen ilmanpainehan on 1bar, ja siihen lisää imusarjassa oleva esim. 1bar ahtopaineen niin imusarjan absoluuttinen paine on 2bar, eli 200kPa. Jos painemittari näyttäisi absoluuttisen paineen, tyylin 0-300kPa/0-3bar ja viisarin "lepoasento" olisikin 1bar kohdilla niin selittäisi ongelmaa.
Varsinkin vielä jos "meno tuntuu alkavan vasta 1bar paineella", eli kun imusarjan suhteellinen paine menee ylipaineelle. Kummastihan tuo meno aina paranee kun ahdot tulee mukaan
Missäpäin mittariston ahtopaineviisari huitelee?
EDIT: hmm, ahdot taisivatkin olla tosiaan 1.5bar ja nyt 0.5bar. Jätänpä viestin silti tähän...
Varsinkin vielä jos "meno tuntuu alkavan vasta 1bar paineella", eli kun imusarjan suhteellinen paine menee ylipaineelle. Kummastihan tuo meno aina paranee kun ahdot tulee mukaan

Missäpäin mittariston ahtopaineviisari huitelee?
EDIT: hmm, ahdot taisivatkin olla tosiaan 1.5bar ja nyt 0.5bar. Jätänpä viestin silti tähän...