Kaasuvaijeri poikki ohituksessa - usko kovilla!

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

tänään juuri luki aftonbladetissa, että toyota kutsuu kotiin miljoona autoa, koska ohjaus saattaa pahimmillaan pettää eli ei sitä japsillakaan vikoja karkuun pääse. enemmin menee veto kuin ohjaus...
Järkevää on ohituksissa pitää virhemarginaalia vaikka (turbo)-saabilla ajetaakin

taisi jossain lukea (oliko foorumilla) että saabisti yrittää ohi kaikesta, mikä liikkuu.

9-5 Nordic
MB 220 cdi A vm 2013
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Kaasuvaijeri poikki ohituksessa - usko kovilla!

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

wesku kirjoitti:
Hirschman kirjoitti:Huomalla tuurilla tässä olisi hyvin voinut lähteä henki.
Ihan mahdollista on yleensä myös ohitella siihen malliin että marginaalia jää tehdä jotain vaikka moottori sammuisi kesken ohituksen. Heikoilla ollaan jos luottaa autoon niin paljon että käyntihäiriökin aiheuttaisi välittömästi vaaratilanteen. Yleensä palaaminen takaisin sentään melko helppoa kunhan ei tee mitään paniikkireaktioita äkkijarrutuksia ym. (ja toivottavasti eivät muutkaan samaan suuntaan matkalla olevat tee).
Niinhän tässä ohittellaankin eikä mitään uhkarohkeita temppuja tehdä. Tilanne on vaan melko kimurantti, jos perässä seuraa auto, joka myös ohittaa hitaampaa ja edellä oleva ohittaja hyytyy kaistalle eikä pääse helposti takaisin, kun toinen on perässä myös ohittamassa. Onko itsellesi koskaan sattunut vastaavaa tapausta että auto sammuu vaan kesken ajon :?:

Silloin kun sytkäkasetti pamahti ohituksen jälkeen omalle kaistalle palattua niin sai tehdä todella rivakan koukkauksen pientareelle, jottei tule kukaan aja persauksiin. Ylipäätänsä jos aina miettisi, että autoon voi tulla käyntihäiriö tms. milloin missäkin tilanteessa, kannattaa jättää auto kotiin ja mennä julkisilla tai polkupyörällä, josta siitäkin voi tippua vaikka ketjut :wink: .
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

9-5T kirjoitti:
Bob kirjoitti:Mitenkäs olisi tällainen "pikkuruinen" turbo Saabi eli (SS/SC) - ei ainakaan olisi kaasuvaijeria, ei hajoavaa sytkäkasettia, ei jakopäänhihnaa jne...?

Eli wanhat heikot kohdat on minimoitu... :wink:
Hihnoja löytyy molemmista malleista ja onko nyt keksitty jotain hajoamatonta? (Vain Bobille) halvimmista mallisarjoista jätetään yleensä kaikki ylimääräinen pois joten kinnerin hintaluokka ei kestänyt ylimääräistä osaa jota vain harvassa autossa tarvitaan koskaa
Itseasiassa ei löydy näistä turbo "kinnereistä" joita ehdotin tuossa viestissäni - ollaampas nyt hieman tarkempia :wink: .

Suom. huom! (muut kuin 95T), kinneri = SportSedan/SportCombi (Ukin murretta??) :?:
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

9-5 Nordic kirjoitti:tänään juuri luki aftonbladetissa, että toyota kutsuu kotiin miljoona autoa, koska ohjaus saattaa pahimmillaan pettää eli ei sitä japsillakaan vikoja karkuun pääse. enemmin menee veto kuin ohjaus...
Järkevää on ohituksissa pitää virhemarginaalia vaikka (turbo)-saabilla ajetaakin

taisi jossain lukea (oliko foorumilla) että saabisti MENEE ohi kaikesta, mikä liikkuu.

9-5 Nordic
:lol: :roll:
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Bob kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
Bob kirjoitti:Mitenkäs olisi tällainen "pikkuruinen" turbo Saabi eli (SS/SC) - ei ainakaan olisi kaasuvaijeria, ei hajoavaa sytkäkasettia, ei jakopäänhihnaa jne...?

Eli wanhat heikot kohdat on minimoitu... :wink:
Hihnoja löytyy molemmista malleista ja onko nyt keksitty jotain hajoamatonta? (Vain Bobille) halvimmista mallisarjoista jätetään yleensä kaikki ylimääräinen pois joten kinnerin hintaluokka ei kestänyt ylimääräistä osaa jota vain harvassa autossa tarvitaan koskaa
Itseasiassa ei löydy näistä turbo "kinnereistä" joita ehdotin tuossa viestissäni - ollaampas nyt hieman tarkempia :wink: .

Suom. huom! (muut kuin 95T), kinneri = SportSedan/SportCombi (Ukin murretta??) :?:


Sähköviat ovat tutkitusti ne tavallisimmat viat.
Eli kaasuvaijeri ei katkea vaan asentotunnistimet ja muut sähkökilkkeet pettävät kymmenen kertaa todennäköisemmin.
Vanhassa vara parempi :roll:
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Concah
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Touko 07, 2006 04:49

Viesti Kirjoittaja Concah »

9-5 Nordic kirjoitti:tänään juuri luki aftonbladetissa, että toyota kutsuu kotiin miljoona autoa, koska ohjaus saattaa pahimmillaan pettää eli ei sitä japsillakaan vikoja karkuun pääse. enemmin menee veto kuin ohjaus...
9-5 Nordic
Toisaalta taitaa tojota taas reagoida ennenkuin ensimmäiset haverit sattuvat, toisin kuin esimerkiksi Saksassa tuntuu olevan tapana. Saksalaisilla merkeillä tuntuu olevan tapana tehdä takaisinkutsut vasta kun ensimmäiset viat asiakkailla ovat jo ilmenneet, eikä silloinkaan välttämättä heti.

Vakavissaan jos ollaan, vikojahan on kyllä kaikilla merkeillä. Uskoisin vain, että esimerkiksi Toyota hoitaa takuu- ja huoltoasiansa säntillisemmin, mistä syntyy illuusio luotettavuudesta. Tai eihän se illuusio ole jos autot todella keskimääräistä luotettavammin (tämän seurauksena) toimivat. VAGilla, varsinkin volkkarilla kun tuntuu taasen olevan tapana "palvella" asiakasta kommentilla "ei se ole vika, se on ominaisuus - luottokortti kiitos". :)
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kaasuvaijeri poikki ohituksessa - usko kovilla!

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Hirschman kirjoitti: Onko itsellesi koskaan sattunut vastaavaa tapausta että auto sammuu vaan kesken ajon :?:
Ei ne vanhat ja yksinkertaisetkaan aina niin luotettavia ole. Kerran -82 Kadettista murtui irti virranjakajassa olevan kondensaattorin piuha. -> kipinä loppui jne. Onneksi oli vauhtia sen verran että pääsi rullaamalla tasoristeyksestä pois. Eihän sieltä junaa ollut tulossa, mutta silti ikävä paikka olla jumissa. Tää hinattiin sentään Saabin pikkuserkulla kotiin, Horizon.

Tädin 99 poksautti kerran venttiilikopasta irti yhden alipaineletkun -> meno loppui siihen. Ja tämäkin kesken ajon (ja kotiin piti hakea V***o 140:llä).

Nämä molemmat siis kesken normaaliajon (ei mitään revitystä).
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Sain kokemani ongelman (tai ongelmien) tiimoilta soiton ja pahoittelut GM:ltä hyvin korkealta taholta. Selvästi ongelmasta oli myös keskusteltu heillä laajasti eivätkä olleet tietoisia vastaavista tapauksista kaasuvaijerien suhteen.

Tästä pikkueleestä tuli parempi fiilis, vaikka vähän vielä takaraivossa jyskyttää, että milloin seuraavaksi jäädään tienvarteen. Ties vaikka jos auton kanssa pärjäilee ilman suurempia ongelmia jatkoajan ja uusi seuraavan sukupolven 9-5 miellyttää ominaisuuksiltaan niin pysytään edelleen Saabissa, vaikka tuo tienvarteen "hyytymistilasto" on masentava.
Vastaa Viestiin