En nyt halua mitenkään inttää, mutta olen samaa mieltä kanssasi perus OG9-3 alustan huonoudesta vakiona. ...mutta mielestäni ei OG900 vakioalustaa voi kutsua urheilulliseksi. Vähemmän hakee toki tuo OG900. Ajettavuuteen vaikuttaa kyllä muukin kuin alusta.vjbremer kirjoitti:rälläkkä kirjoitti:
Hmm, jos vanhaa 9-3 tarkoitat, niin ei kyllä jää epäselväksi mikä
auto on parempi ajaa. og900 vai og9-3/ng900(uskomaton heiluri, ei kyllä minkäänlaista urheilullisuutta)
Saabismi tarttuu
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Meikäläisellä on ollut og900 3kpl, 1 ng900 ja nykyinen 9-3ja kaikilla ajettu 3 vuotta. Viimeistä lukuunottamatta kaikki iivareita eli ei mitään herkkuja. Kun koeajoin ensikertaa ng900 niin selvimmät erot oli äänettömyys (todella suuri ero), vaihdekepin liike ja mittariston sopivuus pitkälle ihmiselle. En ole ajanut aero versioita mistään mallista joten tietämys on rajoittunut.. Og900 parhaita puolia oli tavaratila (cc mallit) ja moottorin alavääntö, varsinkin 2.1 moottorilla varustetut. Ongelmia og900 oli takapään jousitus joka piti jokaiseen vaihtaa "vaunujousiin" jotta olisi mukava isonkin nyytin kanssa. Talviajossa ng900 on huomattavasti parempi ja varsinkin umpihangessa (mökkimatkoilta tuttua). Lämmityslaite ja huurteenpoisto on parempi ng900. Sisustuksen materiaalit ovat taasen huonompia ng900; kulahtaneen näköisiä nopeammin. Og900 oli myös parempi varustaa audioille kun keskikonsoliin mahtui mitä vaan ja taka "ikkunalaudan" sai vaihdettua muottivaneriin.
En vaihtaisi takaisin og900 paitsi jos: olisi rahaa ostaa harrasteauto/ emännälle oma tai talous menisi kuralle ja pitäisi vaihtaa halvempaan. Nämä siis vain minun mielipiteitä eikä arvostelua kumpaankaan suuntaan. 9-3ss en taasen ostaisi missään tapauksessa koska sinne ei mahdu iso ihminen suurine pakaaseineen.
En vaihtaisi takaisin og900 paitsi jos: olisi rahaa ostaa harrasteauto/ emännälle oma tai talous menisi kuralle ja pitäisi vaihtaa halvempaan. Nämä siis vain minun mielipiteitä eikä arvostelua kumpaankaan suuntaan. 9-3ss en taasen ostaisi missään tapauksessa koska sinne ei mahdu iso ihminen suurine pakaaseineen.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
tevisu kirjoitti:
En nyt halua mitenkään inttää, mutta olen samaa mieltä kanssasi perus OG9-3 alustan huonoudesta vakiona. ...mutta mielestäni ei OG900 vakioalustaa voi kutsua urheilulliseksi. Vähemmän hakee toki tuo OG900. Ajettavuuteen vaikuttaa kyllä muukin kuin alusta.
Joo, ei se og satku vakiona mikään kilpa-auto ole. Faijalla oli turbojubilè
17" duoble spokeilla muutama vuosi sitten ja se ei kyllä ajo-ominaisuuksiltaan säväyttänyt. Muuten kiva peli
puolinahat ja ilmastoinnit ja kaikki. Ehkä sitä olisi pitänyt vähän tiputtaa
maan tasalle
En nyt halua mitenkään inttää, mutta olen samaa mieltä kanssasi perus OG9-3 alustan huonoudesta vakiona. ...mutta mielestäni ei OG900 vakioalustaa voi kutsua urheilulliseksi. Vähemmän hakee toki tuo OG900. Ajettavuuteen vaikuttaa kyllä muukin kuin alusta.
Joo, ei se og satku vakiona mikään kilpa-auto ole. Faijalla oli turbojubilè
17" duoble spokeilla muutama vuosi sitten ja se ei kyllä ajo-ominaisuuksiltaan säväyttänyt. Muuten kiva peli
puolinahat ja ilmastoinnit ja kaikki. Ehkä sitä olisi pitänyt vähän tiputtaa
maan tasalle

9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Mutta kun
Hyvä autohan se oli, mutta kun ei mennyt vanhempi ja paremmin kulkeva kaupaksiSaabisti-76 kirjoitti:Ai meikäläisen vanha AGT on jo mennyt uudelleen kiertoon, no ei sitten kauaa ehtinyt vanheta Ramilla.Frostgrey kirjoitti:Kyllähän se samalta kuullostaa eli rekkari on AGT-???OGT on Ramilla vielä, eli hänellä oli kaksi identtistä valkoista tonnaria vähän aikaa
![]()
Tuo toinenhan on aivan valkoinen, korin väriset puskurit,"aero"helmat ja pirunmatala.
Tässä minkä hän myi ei ilmeisesti olekaan ollut viriä koskaan!Mulla se nyt oli sentään melki vuoden.

Piti tyytyä itse tuohon -86:seen. Onneksi se on halvempi virittää

Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Paannaanpas välillä vähän pitempää tarinaa saabismista.
70-luvulla isäukkoni ajeli Ladalla, kun ei muuhun ollut varaa. Setä työskenteli myyntitykkinä ja vaihtoi joka vuosi uuden 99:n. Pienen pojan mielestä ei Saabia hienompaa autoa juuri voinut olla olemassa, kun niillä uusilla vuosittain pääsi iskän kyytiin koeajolle. 80-luvun alussa isä löysi viimein -76 mallisen, ruotsista muuttoautona uitetun jenkkivientimallin 99 GL Injectionin TRN-494, joka palveli käyttöautona 90-luvun alkuun asti.
Itse aloitin autoilu-urani -70 mallin Volvo 242:lla, mutta ensimmäisen talven jälkeen alle vaihtui -76 Saab 96 GL 1,7 TJJ-452. Silloin, parhaimmillaan maaseudun taloryppäässä oli viidessä talossa ajossa 8 Saabia, muut 99:jä omaa kuuppaani lukuun ottamatta. 80-luvun lopussa isäukko antoi lähes loppuun lahoneen 99:nsä siskoilleni ajoautoksi ja osti itselleen -88 900i:n GBB-870. Itselläni oli ysikutosen jälkeen vuoden mittainen kausi -86 Kadetilla, hyväkorisen ysikutosen antaminen yksityiselle vaihdossa Kadettiin harmittaa vieläkin. Kuuppa oli vaatimattomasta ulkonäöstä huolimatta aika hyväkulkuinen. Lumisilla metsäautoteillä ei nopeampaa löytynyt.
Kadetin jälkeen palasin nopeasti Saab-kantaan vm -87 90:llä HXS-458. 90 palveli käyttöautona vuoteen -96 saakka, jolloin se vaihtui VW Polo Dieseliin. Siinä vaiheessa olin aika lailla kypsynyt Saabin alakerran remontointiin. Palloniveliä, vetonivelen suojakumeja, vetoniveliä ja jarruja sai remontoida vähän väliä. Jokakesäinen homma oli myös ovien alareunojen ruosteiden poisto ja maalaus uudelleen.
Volkkareilla menikin sitten 10 vuotta, Polon jälkeen Octavia I Combi TDI, sitten Audi A4 Avant TDI. Viime syksynä kypsyin lopullisesti VW-auton huonoon asiakaspalveluun http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=15 ja kävin koeajamassa 9-3 SS:ää. Tunne oli kuin olisi pitkältä reissulta kotiin palannut ja alle vaihtuikin pian uusi 9-3 SS TiDS ECF-XXX. Kotikylän saabismistakin on vielä rippeet jäljellä, kahden naapurin vanhat isännät ajelevat OG900:lla.
70-luvulla isäukkoni ajeli Ladalla, kun ei muuhun ollut varaa. Setä työskenteli myyntitykkinä ja vaihtoi joka vuosi uuden 99:n. Pienen pojan mielestä ei Saabia hienompaa autoa juuri voinut olla olemassa, kun niillä uusilla vuosittain pääsi iskän kyytiin koeajolle. 80-luvun alussa isä löysi viimein -76 mallisen, ruotsista muuttoautona uitetun jenkkivientimallin 99 GL Injectionin TRN-494, joka palveli käyttöautona 90-luvun alkuun asti.
Itse aloitin autoilu-urani -70 mallin Volvo 242:lla, mutta ensimmäisen talven jälkeen alle vaihtui -76 Saab 96 GL 1,7 TJJ-452. Silloin, parhaimmillaan maaseudun taloryppäässä oli viidessä talossa ajossa 8 Saabia, muut 99:jä omaa kuuppaani lukuun ottamatta. 80-luvun lopussa isäukko antoi lähes loppuun lahoneen 99:nsä siskoilleni ajoautoksi ja osti itselleen -88 900i:n GBB-870. Itselläni oli ysikutosen jälkeen vuoden mittainen kausi -86 Kadetilla, hyväkorisen ysikutosen antaminen yksityiselle vaihdossa Kadettiin harmittaa vieläkin. Kuuppa oli vaatimattomasta ulkonäöstä huolimatta aika hyväkulkuinen. Lumisilla metsäautoteillä ei nopeampaa löytynyt.
Kadetin jälkeen palasin nopeasti Saab-kantaan vm -87 90:llä HXS-458. 90 palveli käyttöautona vuoteen -96 saakka, jolloin se vaihtui VW Polo Dieseliin. Siinä vaiheessa olin aika lailla kypsynyt Saabin alakerran remontointiin. Palloniveliä, vetonivelen suojakumeja, vetoniveliä ja jarruja sai remontoida vähän väliä. Jokakesäinen homma oli myös ovien alareunojen ruosteiden poisto ja maalaus uudelleen.
Volkkareilla menikin sitten 10 vuotta, Polon jälkeen Octavia I Combi TDI, sitten Audi A4 Avant TDI. Viime syksynä kypsyin lopullisesti VW-auton huonoon asiakaspalveluun http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=15 ja kävin koeajamassa 9-3 SS:ää. Tunne oli kuin olisi pitkältä reissulta kotiin palannut ja alle vaihtuikin pian uusi 9-3 SS TiDS ECF-XXX. Kotikylän saabismistakin on vielä rippeet jäljellä, kahden naapurin vanhat isännät ajelevat OG900:lla.
Lähisuvussa ei saabisteja minun lisäkseni ole kuin yksi, enoni jolla on ollut pari OG-satkua ja nyt muutaman vuoden Saksasta tuotu NG-satku.
Eniten varmaan oman saabismini sytytti kaverin 99, jonka vaiheita oli tullut seurattua jonkin aikaa. Ja sitten eräänä syyspäivänä paikallisen autoliikkeen pihalle ilmestyi halpa tonnari... siitä se ajatus sitten lähti ja sillä tiellä ollaan edelleen
Eniten varmaan oman saabismini sytytti kaverin 99, jonka vaiheita oli tullut seurattua jonkin aikaa. Ja sitten eräänä syyspäivänä paikallisen autoliikkeen pihalle ilmestyi halpa tonnari... siitä se ajatus sitten lähti ja sillä tiellä ollaan edelleen

Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Tai sitten ei. Vaivalla haettu ja kalliiksi tuleva M5 olisi saatava vaihdettua näppärään perheautoon, eli farmariin. Vaimo on kovin innostunut ajatuksesta ja nyt ei enää vanha kunnon 900:nenkaan kelpaa.. No, onhan se istunut jo kuudessa eri yksilössä ..
Hittolainen, 900i 5d Combi Coupé olisi juuri sellainen, millä voisi kuljettaa lastenvaunujakin etelä-suomalaisessa suolahelvetissä.

Hittolainen, 900i 5d Combi Coupé olisi juuri sellainen, millä voisi kuljettaa lastenvaunujakin etelä-suomalaisessa suolahelvetissä.
Jep, meikäläisen seuraava auto on myös Ooppeli, jahka GT:tä nyt vaan markkinoille pukkaa vuoden päästä..
Vai eikös se niin mene? Wanhojen saabistien suusta kun on joskus (usein) tullut sellaista läppää, että 9-3 SS = Vectra?
Perheessä pysytään kuitenkin..
Jos en olisi sattuneista syistä näin väsynyt (kts. kellonaika), saattasin heittää tähän pienet angstit wanha saabisti vs. uusi saabisti keskusteluista, joita on naamalle joskus heitetty..
Edit: tarkoitan tietenkin wanha Saab vs. uusi Saab. Sama asiahan tuo toisaalta..
Vai eikös se niin mene? Wanhojen saabistien suusta kun on joskus (usein) tullut sellaista läppää, että 9-3 SS = Vectra?

Perheessä pysytään kuitenkin..
Jos en olisi sattuneista syistä näin väsynyt (kts. kellonaika), saattasin heittää tähän pienet angstit wanha saabisti vs. uusi saabisti keskusteluista, joita on naamalle joskus heitetty..

Edit: tarkoitan tietenkin wanha Saab vs. uusi Saab. Sama asiahan tuo toisaalta..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Kaveri oli vaihtamassa autoa, kun sierra petti lopullisesti. Kovasti Volvoa ja Saabia suosittelin, ja kaveri sitten osti kuin ostikin Saabin.
99 vuodelta -84 ellen ihan väärin muista(
)
E: oli sittenkin ysikymppi
99 vuodelta -84 ellen ihan väärin muista(

E: oli sittenkin ysikymppi

Viimeksi muokannut Rommitommi, Pe Heinä 14, 2006 13:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
-
- "Kaasari"
- Viestit: 45
- Liittynyt: To Elo 11, 2005 10:05
- Paikkakunta: Espoo
Wanhojen ja wanhojenAerochick kirjoitti:
Vai eikös se niin mene? Wanhojen saabistien suusta kun on joskus (usein) tullut sellaista läppää, että 9-3 SS = Vectra?![]()


Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Jep, voi kunpa ottaisivat yhdellä kaasarilla varustetun og900:n taas tuotantoon vaikkapa 9-3 SS Aeron tilalle.kristian kirjoitti:Wanhojen ja wanhojenViimeisen vuoden aikana minusta on tullut täysin OG-friikki, en osaa pitää GM-Saabeja enää yhtään minään, kaikkein vähiten tuota Sport Sedania

Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti