Saabismi tarttuu

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Turbo Sensonic kirjoitti: Siinäpä se historia lyhykäisyydessään. Eli mikä on alkuperäistä Saabia? Olisivatko ne sitten mallit 92001 (Ur-Saab), 92, 93, 95 ja 96 (kaksitahtimallit)?
Juu ei, kun se 2-tahtikonekin on DKW:n kehittämä. Kun Volkswagen osti vuonna 1964 Auto Unionin, DKW:n 2-tahtikoneen valmistus lopetettiin. Saabin tiedetään tiedustelleen moottoreita Lancialta. Sitten Rolf Mellde testasi useita 4-tahtikoneita. Lopulta Mellden rääkistä selvisi Ford Taunus 12M-mallin V4-moottori, josta kehitettiin Saab 96:n uusi moottori...

Eski
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Henkka #2283 kirjoitti: Tokko sitä noin voi yleistää. Varmastikin jotkut noin tekevät, oli selitys mikä hyvänsä :wink: Eikö ne diiselit ole niitä, joihin kilsoja kerätään.
Ei yleistetä sitten. Onhan tuo käyttövoimavero varmaan melko iso este dieseleiden yleistymiseen kakkosautoina.
Audia suunnitteva mieluusti tässä tapauksessa tietty noin funtsii :lol: :lol:

Älä ota vakavasti 8)
En mä suunnittele, kunhan haaveilen tai uneksin. Valuuttapoliittinen tilanne estää suunnittelun. Rehellisyyden nimissä ja jos rahanpuute ei olisi esteenä, kelpaisi 9-3SC dieselinä oikein hyvin... :wink: Tuollaiset 2,2 diesel-Saabit - joita saa nyt kohtuuhintaan - omaavat koneen, joka on mielestäni kaukana henkilöauton moottorista, melkoisia työkoneita... :cry:
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

Viesti Kirjoittaja jari »

rälläkkä kirjoitti:Olisi kyllä hauska kuulla kerrankin kunnon perustelut miksi OG900 on muka niin paljon erinomaisempi auto kuin uudemmat mallit?
sun täytyy päästä ajamaan sellaista joka on hyväkuntoinen ja muutenkin pidetty kuin kukkaa kämmenellä. ja ajon jälkeen miettiä että sellaisia ne oli jo 20 vuotta sitten ja mitä ne ovat tänäpäivänäkin.
ja yksi asia on mitä itse pidän og900 ylitse muiden: mittariston merkkivalot. ne ovat selkeässä rivistössä verraten esim mondeoon-95 jossa jos jonkin lämmittimen .sumuvalot ym pani päälle niin katkaisimen yhteydessä oli valo ja katkaisimia ripoteltu pitkin kojelautaa.siinä sitten päivällä ajeltiin sumarit takalasin lämmittimet päällä kun ei osannut käydä koko kabiinia läpi missä mikin kytkin ja onko virrat päällä vai...

ja niistä ovien aukeamisista: kyllä puntit likaantuu 9-5 kans toisin kuin wanhassa satkussa,etenkin jos aero helmoilla sattuu olemaan 9-5 :oops:
ja nyt kun yöllä ja illalla on on satanut lumi maahan on näköjään satku lähtenyt työläisen matkassa tien päälle ja wagon jäänyt lumen alle :lol: :lol:
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

jari kirjoitti:sun täytyy päästä ajamaan sellaista joka on hyväkuntoinen ja muutenkin pidetty kuin kukkaa kämmenellä. ja ajon jälkeen miettiä että sellaisia ne oli jo 20 vuotta sitten ja mitä ne ovat tänäpäivänäkin.
Tämä totta, itse tykästyin Saabiin jo aikoina kun alla oli paljon ajettu ja risa OG, nyt kun erinäisten harhailujen jälkeen on saanut käsiinsä ns. helmen, alkaa pakostakin hymyilyttämään kun sillä ajelee. :D Kyllä minäkin tunnustan että monella osa-alueella uudet Saabit ovat parempia kuin vanhat, mutta toisaalta pääsyy miksi vaihdoin GM-ajan Saabista OG:hen on ihan pelkästään fiilis. Son vaan niin kivaa. :)
Viimeksi muokannut dq, La Marras 26, 2005 12:26. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Frostgrey kirjoitti:Kyllähän se samalta kuullostaa eli rekkari on AGT-??? :wink: OGT on Ramilla vielä, eli hänellä oli kaksi identtistä valkoista tonnaria vähän aikaa :wink:
Tuo toinenhan on aivan valkoinen, korin väriset puskurit,"aero"helmat ja pirunmatala.
Tässä minkä hän myi ei ilmeisesti olekaan ollut viriä koskaan!
Ai meikäläisen vanha AGT on jo mennyt uudelleen kiertoon, no ei sitten kauaa ehtinyt vanheta Ramilla. ;) Mulla se nyt oli sentään melki vuoden.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

jari kirjoitti:
rälläkkä kirjoitti:Olisi kyllä hauska kuulla kerrankin kunnon perustelut miksi OG900 on muka niin paljon erinomaisempi auto kuin uudemmat mallit?
sun täytyy päästä ajamaan sellaista joka on hyväkuntoinen ja muutenkin pidetty kuin kukkaa kämmenellä. ja ajon jälkeen miettiä että sellaisia ne oli jo 20 vuotta sitten ja mitä ne ovat tänäpäivänäkin.
On niillä tullu riittävästi ajettua, jotta voin todeta että ei niissä esim. 9-3:een verrattuna juurikaan mikään ole paremmin kuin se, että tekniikka on yksinkertaisempaa ja helpompaa huoltaa.
Raha-asiat jätettäköön pois laskuista. Oletetaan, että on varaa hankkia uusikin auto.

Minusta ainoa OG900 jossa on sitä jotain on aito ja alkuperäinen Aero.
Ja nekin on hyvät niin karmeissa hinnoissa, että varmaan jäisi se satku ostamatta ja laitettua hyvin varusteltu 9000TA.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

rälläkkä kirjoitti:


On niillä tullu riittävästi ajettua, jotta voin todeta että ei niissä esim. 9-3:een verrattuna juurikaan mikään ole paremmin kuin se, että tekniikka on yksinkertaisempaa ja helpompaa huoltaa.
Raha-asiat jätettäköön pois laskuista. ...

Hmm, jos vanhaa 9-3 tarkoitat, niin ei kyllä jää epäselväksi mikä
auto on parempi ajaa. og900 vai og9-3/ng900(uskomaton heiluri, ei kyllä minkäänlaista urheilullisuutta) :)
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

vjbremer kirjoitti:rälläkkä kirjoitti:
Hmm, jos vanhaa 9-3 tarkoitat, niin ei kyllä jää epäselväksi mikä
auto on parempi ajaa. og900 vai og9-3/ng900(uskomaton heiluri, ei kyllä minkäänlaista urheilullisuutta) :)
En nyt halua mitenkään inttää, mutta olen samaa mieltä kanssasi perus OG9-3 alustan huonoudesta vakiona. ...mutta mielestäni ei OG900 vakioalustaa voi kutsua urheilulliseksi. Vähemmän hakee toki tuo OG900. Ajettavuuteen vaikuttaa kyllä muukin kuin alusta.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Meikäläisellä on ollut og900 3kpl, 1 ng900 ja nykyinen 9-3ja kaikilla ajettu 3 vuotta. Viimeistä lukuunottamatta kaikki iivareita eli ei mitään herkkuja. Kun koeajoin ensikertaa ng900 niin selvimmät erot oli äänettömyys (todella suuri ero), vaihdekepin liike ja mittariston sopivuus pitkälle ihmiselle. En ole ajanut aero versioita mistään mallista joten tietämys on rajoittunut.. Og900 parhaita puolia oli tavaratila (cc mallit) ja moottorin alavääntö, varsinkin 2.1 moottorilla varustetut. Ongelmia og900 oli takapään jousitus joka piti jokaiseen vaihtaa "vaunujousiin" jotta olisi mukava isonkin nyytin kanssa. Talviajossa ng900 on huomattavasti parempi ja varsinkin umpihangessa (mökkimatkoilta tuttua). Lämmityslaite ja huurteenpoisto on parempi ng900. Sisustuksen materiaalit ovat taasen huonompia ng900; kulahtaneen näköisiä nopeammin. Og900 oli myös parempi varustaa audioille kun keskikonsoliin mahtui mitä vaan ja taka "ikkunalaudan" sai vaihdettua muottivaneriin.
En vaihtaisi takaisin og900 paitsi jos: olisi rahaa ostaa harrasteauto/ emännälle oma tai talous menisi kuralle ja pitäisi vaihtaa halvempaan. Nämä siis vain minun mielipiteitä eikä arvostelua kumpaankaan suuntaan. 9-3ss en taasen ostaisi missään tapauksessa koska sinne ei mahdu iso ihminen suurine pakaaseineen.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

tevisu kirjoitti:

En nyt halua mitenkään inttää, mutta olen samaa mieltä kanssasi perus OG9-3 alustan huonoudesta vakiona. ...mutta mielestäni ei OG900 vakioalustaa voi kutsua urheilulliseksi. Vähemmän hakee toki tuo OG900. Ajettavuuteen vaikuttaa kyllä muukin kuin alusta.


Joo, ei se og satku vakiona mikään kilpa-auto ole. Faijalla oli turbojubilè
17" duoble spokeilla muutama vuosi sitten ja se ei kyllä ajo-ominaisuuksiltaan säväyttänyt. Muuten kiva peli
puolinahat ja ilmastoinnit ja kaikki. Ehkä sitä olisi pitänyt vähän tiputtaa
maan tasalle :wink:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Mutta kun

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Saabisti-76 kirjoitti:
Frostgrey kirjoitti:Kyllähän se samalta kuullostaa eli rekkari on AGT-??? :wink: OGT on Ramilla vielä, eli hänellä oli kaksi identtistä valkoista tonnaria vähän aikaa :wink:
Tuo toinenhan on aivan valkoinen, korin väriset puskurit,"aero"helmat ja pirunmatala.
Tässä minkä hän myi ei ilmeisesti olekaan ollut viriä koskaan!
Ai meikäläisen vanha AGT on jo mennyt uudelleen kiertoon, no ei sitten kauaa ehtinyt vanheta Ramilla. ;) Mulla se nyt oli sentään melki vuoden.
Hyvä autohan se oli, mutta kun ei mennyt vanhempi ja paremmin kulkeva kaupaksi :oops: .

Piti tyytyä itse tuohon -86:seen. Onneksi se on halvempi virittää :lol: .
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Viesti Kirjoittaja mek »

Paannaanpas välillä vähän pitempää tarinaa saabismista.

70-luvulla isäukkoni ajeli Ladalla, kun ei muuhun ollut varaa. Setä työskenteli myyntitykkinä ja vaihtoi joka vuosi uuden 99:n. Pienen pojan mielestä ei Saabia hienompaa autoa juuri voinut olla olemassa, kun niillä uusilla vuosittain pääsi iskän kyytiin koeajolle. 80-luvun alussa isä löysi viimein -76 mallisen, ruotsista muuttoautona uitetun jenkkivientimallin 99 GL Injectionin TRN-494, joka palveli käyttöautona 90-luvun alkuun asti.

Itse aloitin autoilu-urani -70 mallin Volvo 242:lla, mutta ensimmäisen talven jälkeen alle vaihtui -76 Saab 96 GL 1,7 TJJ-452. Silloin, parhaimmillaan maaseudun taloryppäässä oli viidessä talossa ajossa 8 Saabia, muut 99:jä omaa kuuppaani lukuun ottamatta. 80-luvun lopussa isäukko antoi lähes loppuun lahoneen 99:nsä siskoilleni ajoautoksi ja osti itselleen -88 900i:n GBB-870. Itselläni oli ysikutosen jälkeen vuoden mittainen kausi -86 Kadetilla, hyväkorisen ysikutosen antaminen yksityiselle vaihdossa Kadettiin harmittaa vieläkin. Kuuppa oli vaatimattomasta ulkonäöstä huolimatta aika hyväkulkuinen. Lumisilla metsäautoteillä ei nopeampaa löytynyt.

Kadetin jälkeen palasin nopeasti Saab-kantaan vm -87 90:llä HXS-458. 90 palveli käyttöautona vuoteen -96 saakka, jolloin se vaihtui VW Polo Dieseliin. Siinä vaiheessa olin aika lailla kypsynyt Saabin alakerran remontointiin. Palloniveliä, vetonivelen suojakumeja, vetoniveliä ja jarruja sai remontoida vähän väliä. Jokakesäinen homma oli myös ovien alareunojen ruosteiden poisto ja maalaus uudelleen.

Volkkareilla menikin sitten 10 vuotta, Polon jälkeen Octavia I Combi TDI, sitten Audi A4 Avant TDI. Viime syksynä kypsyin lopullisesti VW-auton huonoon asiakaspalveluun http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=15 ja kävin koeajamassa 9-3 SS:ää. Tunne oli kuin olisi pitkältä reissulta kotiin palannut ja alle vaihtuikin pian uusi 9-3 SS TiDS ECF-XXX. Kotikylän saabismistakin on vielä rippeet jäljellä, kahden naapurin vanhat isännät ajelevat OG900:lla.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Lankomiehen Opel Astra GT:n tilalle vaihtui juuri NG 900S. :D
Rock! \o\ /o/ \o\ /o/
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

tarttus ny tuoho ladistiin
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

Lähisuvussa ei saabisteja minun lisäkseni ole kuin yksi, enoni jolla on ollut pari OG-satkua ja nyt muutaman vuoden Saksasta tuotu NG-satku.

Eniten varmaan oman saabismini sytytti kaverin 99, jonka vaiheita oli tullut seurattua jonkin aikaa. Ja sitten eräänä syyspäivänä paikallisen autoliikkeen pihalle ilmestyi halpa tonnari... siitä se ajatus sitten lähti ja sillä tiellä ollaan edelleen :)
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Vastaa Viestiin