Paannaanpas välillä vähän pitempää tarinaa saabismista.
70-luvulla isäukkoni ajeli Ladalla, kun ei muuhun ollut varaa. Setä työskenteli myyntitykkinä ja vaihtoi joka vuosi uuden 99:n. Pienen pojan mielestä ei Saabia hienompaa autoa juuri voinut olla olemassa, kun niillä uusilla vuosittain pääsi iskän kyytiin koeajolle. 80-luvun alussa isä löysi viimein -76 mallisen, ruotsista muuttoautona uitetun jenkkivientimallin 99 GL Injectionin TRN-494, joka palveli käyttöautona 90-luvun alkuun asti.
Itse aloitin autoilu-urani -70 mallin Volvo 242:lla, mutta ensimmäisen talven jälkeen alle vaihtui -76 Saab 96 GL 1,7 TJJ-452. Silloin, parhaimmillaan maaseudun taloryppäässä oli viidessä talossa ajossa 8 Saabia, muut 99:jä omaa kuuppaani lukuun ottamatta. 80-luvun lopussa isäukko antoi lähes loppuun lahoneen 99:nsä siskoilleni ajoautoksi ja osti itselleen -88 900i:n GBB-870. Itselläni oli ysikutosen jälkeen vuoden mittainen kausi -86 Kadetilla, hyväkorisen ysikutosen antaminen yksityiselle vaihdossa Kadettiin harmittaa vieläkin. Kuuppa oli vaatimattomasta ulkonäöstä huolimatta aika hyväkulkuinen. Lumisilla metsäautoteillä ei nopeampaa löytynyt.
Kadetin jälkeen palasin nopeasti Saab-kantaan vm -87 90:llä HXS-458. 90 palveli käyttöautona vuoteen -96 saakka, jolloin se vaihtui VW Polo Dieseliin. Siinä vaiheessa olin aika lailla kypsynyt Saabin alakerran remontointiin. Palloniveliä, vetonivelen suojakumeja, vetoniveliä ja jarruja sai remontoida vähän väliä. Jokakesäinen homma oli myös ovien alareunojen ruosteiden poisto ja maalaus uudelleen.
Volkkareilla menikin sitten 10 vuotta, Polon jälkeen Octavia I Combi TDI, sitten Audi A4 Avant TDI. Viime syksynä kypsyin lopullisesti VW-auton huonoon asiakaspalveluun
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=15 ja kävin koeajamassa 9-3 SS:ää. Tunne oli kuin olisi pitkältä reissulta kotiin palannut ja alle vaihtuikin pian uusi 9-3 SS TiDS ECF-XXX. Kotikylän saabismistakin on vielä rippeet jäljellä, kahden naapurin vanhat isännät ajelevat OG900:lla.