PERÄKÄRRY

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
vakari
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: La Loka 08, 2005 19:32
Paikkakunta: pirkanmaa

PERÄKÄRRY

Viesti Kirjoittaja vakari »

hei!
Pohdin tuossa sellaisen kärryn tekoa,jonka päälle ajetaan auton etuakseli ja sidotaan kiinni.Oliko sen nimi dolly?Minkä laiset vaatimukset?Tarviiko rekisteröidä?Onko kellään tietoa asiasta?Onko kellään kuvia sellaisesta?
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Ei tarvi rekisteröidä valot pitää olla ja kääntöpöytä hyvä olla
niin pysyy auto paremmin dollyn päällä.
Ari 1622
vakari
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: La Loka 08, 2005 19:32
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja vakari »

Onko kuvaa?
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Ei ole kuvaa tähän lähtöön mutta täytyy käydä ottamassa yhen kaverin
dollystä kuvaa,jossain kohtaa kun kerkiää.
Ari 1622
vakari
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: La Loka 08, 2005 19:32
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja vakari »

onko siinä 80 nopeusrajoitus?
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Pätee samat säännöt kuin hinataan autoa köydellä eli 60km/h
painot samanlailla että hinattava max samanpainonen kuin hinaaja
vaikka dolly periaatteesa puolittaa hinattavan painon ei ole kait oikein selkeitä ohjeita hinaukseen mutta kun toimii samanlailla kuin narun kanssa niin ei tule onkelmia virkavallan kanssa.
Ari 1622
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

ari_viitanen kirjoitti:Pätee samat säännöt kuin hinataan autoa köydellä eli 60km/h painot samanlailla että hinattava max samanpainonen kuin hinaaja
vaikka dolly periaatteesa puolittaa hinattavan painon ei ole kait oikein selkeitä ohjeita hinaukseen mutta kun toimii samanlailla kuin narun kanssa niin ei tule onkelmia virkavallan kanssa.
Ei se jarruton dolly jarrutettavaa massaa muuta mihinkään. (Ainakin kaikki näkemäni dollyt ovat olleet jarruttomia.)

Tässäpä vähän Finlexistä:
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257

4. Moottorikäyttöistä ajoneuvoa omilla pyörillään tai apuvaunun avulla hinattaessa suurin sallittu nopeus on 60 km/h, jollei kummallekaan ajoneuvolle ole säädetty tai määrätty alhaisempaa nopeutta.
14 §
Ajoneuvon hinaaminen

1. Hinattaessa köyttä tai tankoa käyttäen ajoneuvoa, jota ei voi tai saa kuljettaa sen omalla voimakoneella, tulee ajoneuvojen välin olla vähintään kolme ja enintään kuusi metriä. Köyden tai tangon keskiosaan on kiinnitettävä selvästi näkyvä lippu. Ajoneuvoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa, saa hinata vain tankoa tai puomia taikka apuvaunua käyttäen ja ajoneuvoa, jonka ohjaus on epäkunnossa, vain apuvaunun avulla tai hinauspuomin varaan nostettuna.

2. Kahden ajoneuvon samanaikainen hinaaminen samalla vetävällä ajoneuvolla on kielletty. Hinattavana oleva ajoneuvo ei ilman pakottavaa syytä saa olla vetävää ajoneuvoa painavampi. Hinattavana olevan ajoneuvon kuljettajalla tulee olla tällaisen ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Äskettäin oli juttua aiheesta

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=26903

Olen edelleenkin sitä mieltä että dollyn+auton massa saa olla enintään jarruttoman perävaunun massa eli melko isoa autoa edellyttää hinaajaksi, ja kaikki muutkin edellytykset esim. koukun rakenteen kestävyys täytyy huomioida.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tämä ansaitsisi jo päästä jonkinlaiseen Perävaunu/traileri FAQ osioon.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti:
wesku kirjoitti:Olen edelleenkin sitä mieltä että dollyn+auton massa saa olla enintään jarruttoman perävaunun massa eli melko isoa autoa edellyttää hinaajaksi
Eikö jarruttoman perävaunun kokonaispaino voi olla maksimissaan 750kg joten auton koko ei auta.
No edellyttää jo 750 jarruton massa melko isoa autoa ?

Esim.

-92 mallinen Ford Aerostar jossa kokonaismassa 2400, siinäkin "vain" 680 jarruitta vaikka jarruin onkin 2080.

-72 Saab 99, jarruitta 560
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti:
Hinausapuvaunu
Nokian kihlakunnan poliisilaitos 09.10.2006 15:18
clip
Kytkentämassa apuvaunussa on, normaalista ajoneuvoyhdistelmästä poiketen, akselin välityksellä tiehen kohdistuva massa kun apuvaunu on kuormattu.
clip
Kovasti järjenvastaiselta kuulostaa että vain akselin välityksellä tiehen kohdistuva massa lasketaan, kun koko massa on kuitenkin pystyttävä jarruttamaan. Etuvetoisia perä edellä hinattaessa saa kyllä aikaan aivan uskomattomia hinauksia laillisuuden rajoissa jos tuo pitää todella paikkaansa. Älyttömintä on, että kytkentämassan minimoinniksi kannattaa kuormata niin että mahdollisimman suuri osa massasta mahdollisimman takana, varmaan pysyy tosi hyvin hanskassa jarrutustilanteessa ;) Toivottavasti komisario todella tietää asian olevan niinkuin väittää. Tai ehkä parempi ettei asia olisi niin.
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Mimmi kirjoitti:
wesku kirjoitti:No edellyttää jo 750 jarruton massa melko isoa autoa ?

Esim.

-92 mallinen Ford Aerostar jossa kokonaismassa 2400, siinäkin "vain" 680 jarruitta vaikka jarruin onkin 2080.

-72 Saab 99, jarruitta 560
Esim. Saab 9000 jarruitta 750kg.
Noista hopista kun en tiedä.
Eiköös ton jarruttoman massan määrää osaltaan auton jarrujen ylimitoitus auton painoon nähden :?:
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti: Ei taida olla montaa autoa ja dollya joilla paino jäisi alle 750kg
No eiköhän noiden esimerkkien perusteella esim. tonnarin hinaaminen tonnarilla+dollylla olisi hyvinkin laillista perä edellä, eiköhän tonnairn painonjakauma ole joka tapauksessa melkoisen etupainotteinen ? Ja eikö niin että myös koukkuun painava massa lasketaan pois kytkentämassasta jos se todellakin on vain akseliin kohdistuva massa niinkuin konstaapeli kertoi ? Esim. tonnarin omamassa 1420 kg josta 600 kg takapyöriin ja 100 kg koukkuun, onnistuisi laillisesti vaikka 650 kg jarruttomalla massalla jos vaikka dollyn massa 150 kg ?
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti: Häh?
Konstaapelin mukaan "Kytkentämassa apuvaunussa on, normaalista ajoneuvoyhdistelmästä poiketen, akselin välityksellä tiehen kohdistuva massa kun apuvaunu on kuormattu." Ts auton massasta laskettaisiin ensinnäkin vain se osuus joka on dollyn päällä eli yleensä 40-60 % omamassasta painonjakaumasta riippuen ? Ja koukkuun kohdistuva massa vähentää sekin akselille kohdistuvaa ?
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

wesku kirjoitti:
9-5T kirjoitti: Häh?
Konstaapelin mukaan "Kytkentämassa apuvaunussa on, normaalista ajoneuvoyhdistelmästä poiketen, akselin välityksellä tiehen kohdistuva massa kun apuvaunu on kuormattu." Ts auton massasta laskettaisiin ensinnäkin vain se osuus joka on dollyn päällä eli yleensä 40-60 % omamassasta painonjakaumasta riippuen ? Ja koukkuun kohdistuva massa vähentää sekin akselille kohdistuvaa ?
OK. Koukkuun kohdistuva massa taitaa dollyn tapauksessa jäädä aika pieneksi, koska auton pyörät taitavat olla suoraan dollyn akselin päällä.

Sovelletaankohan tuossa kuitenkin sitä hinauksesta tuttua massasääntöä, eli hinaavan pitäisi olla painavampi kuin hinattava? OG900:kin on jarruton maksimimassa 750kg, eli sen puolesta voisi hinata vaikka tonnaria... Mutta koskeeko se kokonaismassajuttu kanssa?
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Vastaa Viestiin