PERÄKÄRRY
PERÄKÄRRY
hei!
Pohdin tuossa sellaisen kärryn tekoa,jonka päälle ajetaan auton etuakseli ja sidotaan kiinni.Oliko sen nimi dolly?Minkä laiset vaatimukset?Tarviiko rekisteröidä?Onko kellään tietoa asiasta?Onko kellään kuvia sellaisesta?
Pohdin tuossa sellaisen kärryn tekoa,jonka päälle ajetaan auton etuakseli ja sidotaan kiinni.Oliko sen nimi dolly?Minkä laiset vaatimukset?Tarviiko rekisteröidä?Onko kellään tietoa asiasta?Onko kellään kuvia sellaisesta?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Pätee samat säännöt kuin hinataan autoa köydellä eli 60km/h
painot samanlailla että hinattava max samanpainonen kuin hinaaja
vaikka dolly periaatteesa puolittaa hinattavan painon ei ole kait oikein selkeitä ohjeita hinaukseen mutta kun toimii samanlailla kuin narun kanssa niin ei tule onkelmia virkavallan kanssa.
painot samanlailla että hinattava max samanpainonen kuin hinaaja
vaikka dolly periaatteesa puolittaa hinattavan painon ei ole kait oikein selkeitä ohjeita hinaukseen mutta kun toimii samanlailla kuin narun kanssa niin ei tule onkelmia virkavallan kanssa.
Ari 1622
Ei se jarruton dolly jarrutettavaa massaa muuta mihinkään. (Ainakin kaikki näkemäni dollyt ovat olleet jarruttomia.)ari_viitanen kirjoitti:Pätee samat säännöt kuin hinataan autoa köydellä eli 60km/h painot samanlailla että hinattava max samanpainonen kuin hinaaja
vaikka dolly periaatteesa puolittaa hinattavan painon ei ole kait oikein selkeitä ohjeita hinaukseen mutta kun toimii samanlailla kuin narun kanssa niin ei tule onkelmia virkavallan kanssa.
Tässäpä vähän Finlexistä:
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257
3§
4. Moottorikäyttöistä ajoneuvoa omilla pyörillään tai apuvaunun avulla hinattaessa suurin sallittu nopeus on 60 km/h, jollei kummallekaan ajoneuvolle ole säädetty tai määrätty alhaisempaa nopeutta.
14 §
Ajoneuvon hinaaminen
1. Hinattaessa köyttä tai tankoa käyttäen ajoneuvoa, jota ei voi tai saa kuljettaa sen omalla voimakoneella, tulee ajoneuvojen välin olla vähintään kolme ja enintään kuusi metriä. Köyden tai tangon keskiosaan on kiinnitettävä selvästi näkyvä lippu. Ajoneuvoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa, saa hinata vain tankoa tai puomia taikka apuvaunua käyttäen ja ajoneuvoa, jonka ohjaus on epäkunnossa, vain apuvaunun avulla tai hinauspuomin varaan nostettuna.
2. Kahden ajoneuvon samanaikainen hinaaminen samalla vetävällä ajoneuvolla on kielletty. Hinattavana oleva ajoneuvo ei ilman pakottavaa syytä saa olla vetävää ajoneuvoa painavampi. Hinattavana olevan ajoneuvon kuljettajalla tulee olla tällaisen ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Äskettäin oli juttua aiheesta
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=26903
Olen edelleenkin sitä mieltä että dollyn+auton massa saa olla enintään jarruttoman perävaunun massa eli melko isoa autoa edellyttää hinaajaksi, ja kaikki muutkin edellytykset esim. koukun rakenteen kestävyys täytyy huomioida.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=26903
Olen edelleenkin sitä mieltä että dollyn+auton massa saa olla enintään jarruttoman perävaunun massa eli melko isoa autoa edellyttää hinaajaksi, ja kaikki muutkin edellytykset esim. koukun rakenteen kestävyys täytyy huomioida.
No edellyttää jo 750 jarruton massa melko isoa autoa ?9-5T kirjoitti:Eikö jarruttoman perävaunun kokonaispaino voi olla maksimissaan 750kg joten auton koko ei auta.wesku kirjoitti:Olen edelleenkin sitä mieltä että dollyn+auton massa saa olla enintään jarruttoman perävaunun massa eli melko isoa autoa edellyttää hinaajaksi
Esim.
-92 mallinen Ford Aerostar jossa kokonaismassa 2400, siinäkin "vain" 680 jarruitta vaikka jarruin onkin 2080.
-72 Saab 99, jarruitta 560
Kovasti järjenvastaiselta kuulostaa että vain akselin välityksellä tiehen kohdistuva massa lasketaan, kun koko massa on kuitenkin pystyttävä jarruttamaan. Etuvetoisia perä edellä hinattaessa saa kyllä aikaan aivan uskomattomia hinauksia laillisuuden rajoissa jos tuo pitää todella paikkaansa. Älyttömintä on, että kytkentämassan minimoinniksi kannattaa kuormata niin että mahdollisimman suuri osa massasta mahdollisimman takana, varmaan pysyy tosi hyvin hanskassa jarrutustilanteessa Toivottavasti komisario todella tietää asian olevan niinkuin väittää. Tai ehkä parempi ettei asia olisi niin.9-5T kirjoitti:Hinausapuvaunu
Nokian kihlakunnan poliisilaitos 09.10.2006 15:18
clip
Kytkentämassa apuvaunussa on, normaalista ajoneuvoyhdistelmästä poiketen, akselin välityksellä tiehen kohdistuva massa kun apuvaunu on kuormattu.
clip
Eiköös ton jarruttoman massan määrää osaltaan auton jarrujen ylimitoitus auton painoon nähdenMimmi kirjoitti:Esim. Saab 9000 jarruitta 750kg.wesku kirjoitti:No edellyttää jo 750 jarruton massa melko isoa autoa ?
Esim.
-92 mallinen Ford Aerostar jossa kokonaismassa 2400, siinäkin "vain" 680 jarruitta vaikka jarruin onkin 2080.
-72 Saab 99, jarruitta 560
Noista hopista kun en tiedä.
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
No eiköhän noiden esimerkkien perusteella esim. tonnarin hinaaminen tonnarilla+dollylla olisi hyvinkin laillista perä edellä, eiköhän tonnairn painonjakauma ole joka tapauksessa melkoisen etupainotteinen ? Ja eikö niin että myös koukkuun painava massa lasketaan pois kytkentämassasta jos se todellakin on vain akseliin kohdistuva massa niinkuin konstaapeli kertoi ? Esim. tonnarin omamassa 1420 kg josta 600 kg takapyöriin ja 100 kg koukkuun, onnistuisi laillisesti vaikka 650 kg jarruttomalla massalla jos vaikka dollyn massa 150 kg ?9-5T kirjoitti: Ei taida olla montaa autoa ja dollya joilla paino jäisi alle 750kg
Konstaapelin mukaan "Kytkentämassa apuvaunussa on, normaalista ajoneuvoyhdistelmästä poiketen, akselin välityksellä tiehen kohdistuva massa kun apuvaunu on kuormattu." Ts auton massasta laskettaisiin ensinnäkin vain se osuus joka on dollyn päällä eli yleensä 40-60 % omamassasta painonjakaumasta riippuen ? Ja koukkuun kohdistuva massa vähentää sekin akselille kohdistuvaa ?9-5T kirjoitti: Häh?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
OK. Koukkuun kohdistuva massa taitaa dollyn tapauksessa jäädä aika pieneksi, koska auton pyörät taitavat olla suoraan dollyn akselin päällä.wesku kirjoitti:Konstaapelin mukaan "Kytkentämassa apuvaunussa on, normaalista ajoneuvoyhdistelmästä poiketen, akselin välityksellä tiehen kohdistuva massa kun apuvaunu on kuormattu." Ts auton massasta laskettaisiin ensinnäkin vain se osuus joka on dollyn päällä eli yleensä 40-60 % omamassasta painonjakaumasta riippuen ? Ja koukkuun kohdistuva massa vähentää sekin akselille kohdistuvaa ?9-5T kirjoitti: Häh?
Sovelletaankohan tuossa kuitenkin sitä hinauksesta tuttua massasääntöä, eli hinaavan pitäisi olla painavampi kuin hinattava? OG900:kin on jarruton maksimimassa 750kg, eli sen puolesta voisi hinata vaikka tonnaria... Mutta koskeeko se kokonaismassajuttu kanssa?