Mistä merkistä edullinen Diesel työautoksi?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Isännällä ny neljäs riisseli VW menossa. Pari jettaa 80-90 luvulla 1.6 vapariversiona ja sitten Golffeja 2000-2005 1.9SDI ja 05--> 1.9TDi 74kW. Kaikki koneet toimineet pomminvarmasti ja tarennukkin noissa kaikissa autoissa on Suomen talvessa. En muista kenenkään valittaneen kylmää.

Tuos uusimmassa turbossa jähytysnesteen lämpötilat nousee mittarin mukaan todella hitaasti kylmillä keleillä, mutta mitn. suojaa tuolla syylärin edessä ei olekaan vielä käytetty. Kylmää sisätilaa ei isäukko ole kuitenkaan valittanut.. enkä ittekään kyllä huomannu kyydissä ollessani. Uusissa Passateissahan taas on nykysin vakiona se webasto (vakiona toimiii vain käynnistettäessä, lisähinnasta ajetaan nolla bitti ykköseksi, ja sen jälkeen toimiii ajastettunakin.)

Kulutukset olivat jetoissa 4-4.5 l matka-ajossa. Farkku Golffeissa 1.9SDI oli n. 4.5-5l ja ny tuos turbossa n. 5l ...onhan nuo kait aika perusrasseja, mutta pieniruokasia ja mulle on niiden ajettavuuskin kyllä riittäny mainiosti. Ei tosin ole mitn. äkäsempää ajoa noilla koskaan aiottukaan yrittää. Sanosin että hyvä valinta, mutta onhan niitä varmasti muillakin merkeillä.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Bob kirjoitti:Joo - ei tämä varmaan viestiketjun aloittajaa auttane, mutta itsekin olen dieseliä katsellut ja sen olen todennut, että se perusominaisuus, johon olen näissä bensapeleissä (tällä hetkellä 9-3SS) tottunut eli se, että talvella tarkenisi kunnolla, ei valitettavasti toteudu näissä uudemmissa suorasuihkutus dieseleissä.

Viimeisin ajamani "tdi" oli suurinpiirtein yhtä lämmin kuin Vauxhall 1970 luvun alkupuolelta.

Varmaan saattaa löytyä lämpimiäkin dieseleitä esim. A6 tai joku uusi mese, mutta ne eivät satu enää omaan budjettiini.

Tarkeneminen pakkasella on suhteellista - itse en suostu pitämään pakkasellakaan pitemmällä matkalla toppatakkia. Kerrankin kun kysyin kuinkas tarkenee dieselillä (uusi suorasuihku) talvella - kaveri vastasi, että varsin hyvin - omasta mielestäni sisään tulevaan ilmaa ei voinut juuri lämpimäksi kutsua.
Tätä varten on webasto,eber tai vastaava.
Ainakin uusissa riesel opeleissa ja fordeissa on muistaakseni vakiona tuo ajonaikainen lisälämppäri.Toi on sitten taas helppo tehdä kellolla ohjatuksi.

e.lainaukset kuntoon
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Painkiller
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 15:08
Paikkakunta: KEMI

Viesti Kirjoittaja Painkiller »

Itsellä alkaa uuden työn myötä tulemaan ~50tkm työajoa ja omat ajot päälle ~15tkm. Pitkän harkinnan jälkeen olen tilaamassa Skodillakin octaavin 4x4 2,0 kiisselinä. On vaan erikoista kiertää autokauppoja kun ei voi autokuumeesta puhua vaan auton tarpeesta ja koko ajan vertaa uusia autoja 10v vanhaan sabaan eikä meinaa löytää niistä paljoa parempaa paitsi kulutuksen... 9-3 diisseliä mietin kovasti loppusuoralle asti mutta isona miinuksena on huono jälleenmyyntiarvo.
Saabit myyty pois, uutta hakemassa.
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

Meillä nyt MB W210 300TDT, seitsemän henkeä kyydissä ( lisäpenkeillä ) suksiboksi katolla ja kovaa ajoa:) Keskikulutus n. 7ltr/100km, onhan se paljon enemmän kuin esim. muilla saksalaisilla mutta kyytiäkin löytyy ihan toiseen tyyliin:)

Alkuun olimme kovin skeptisiä ks. auton suhteen mutta mitä enemmän ajoa sitä enemmän tykkäämme:)
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Ahtopaine:lle vastausta, että itse kyllä kokeilin semmosessa noin 5.0 -> 5,5L/100km kuluttavassa Corollassa (vapari ilman sähkövastuksia) vaikka minkälaista pahvia keulassa. Tosiasia oli, että YLI 80km/h vauhdissa TARKENI autonkyydissä ja tuli toppatakissa jopa lämmin. Täysin eriasia sitten, kun keskinopeus laski alle 60Km/h. Sitten alkoi moottorinlämmöt laskemaan...
Pahvin en huomannut juuri vaikuttavan suuntaan enkä toiseen.
Pahvi auttaa ehkä eniten vauhdissa, jolloin lämpöä piisaa muutenkin. Kaupunkiajossa hitaassa vauhdissa ei oikein vaan ole sitä lämpöä siellä moottorissa, jota pahvilla voisi varjella...
Eihän se nyt huonoakaan tee tyyliin: "aina kotiinpäin" mutta ero kyllä ei ollut iso.
Nyt kyllä tarkenee :)
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

snuggles kirjoitti:Ahtopaine:lle vastausta, että itse kyllä kokeilin semmosessa noin 5.0 -> 5,5L/100km kuluttavassa Corollassa (vapari ilman sähkövastuksia) vaikka minkälaista pahvia keulassa. Tosiasia oli, että YLI 80km/h vauhdissa TARKENI autonkyydissä ja tuli toppatakissa jopa lämmin. Täysin eriasia sitten, kun keskinopeus laski alle 60Km/h. Sitten alkoi moottorinlämmöt laskemaan...
Pahvin en huomannut juuri vaikuttavan suuntaan enkä toiseen.
Pahvi auttaa ehkä eniten vauhdissa, jolloin lämpöä piisaa muutenkin. Kaupunkiajossa hitaassa vauhdissa ei oikein vaan ole sitä lämpöä siellä moottorissa, jota pahvilla voisi varjella...
Eihän se nyt huonoakaan tee tyyliin: "aina kotiinpäin" mutta ero kyllä ei ollut iso.
Nyt kyllä tarkenee :)
Ite huomattu tuosta pahvista Borassa semmonen, että jäähtyy hitaammin kone kaupungissa. Eli kun tulee maantieltä kaupunkiin, ei laske lämmöt alas ihan sekunnissa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Toi lämpimyys on kyllä sellainen juttu mikä uusissa dieseleissä ei oo hyvää tasoa. Oman tonnarin kun heittää työpaikan pihalla käyntiin niin ei juuri porttia pidemmälle ehdi kun jo alkaa puhaltaa lämmintä, tai ainakin selkeästi ulkoilmaa lämpimämpää...

Porukat onkin luopumassa TDI Passatistaan osittain juuri senkin vuoksi että auto on aika kylmä talvella :?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Mawerick kirjoitti: Porukat onkin luopumassa TDI Passatistaan osittain juuri senkin vuoksi että auto on aika kylmä talvella :?
Eber tai Webasto? Eberikin lähtee hitusen päälle 800e saksasta..
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Saabinsti kirjoitti:Eber tai Webasto? Eberikin lähtee hitusen päälle 800e saksasta..
Nojoo, saahan noita. Tässä vain on lisäksi vielä sekin että kilometrejä ei enää tule niin paljoa että diesel juurikaan kannattaisi.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Ite huomattu tuosta pahvista Borassa semmonen, että jäähtyy hitaammin kone kaupungissa. Eli kun tulee maantieltä kaupunkiin, ei laske lämmöt alas ihan sekunnissa.
Ihan tosi? Siis moottorin lämmöt laskee huomattavasti kun tullaan maantieajosta kaupunkiin? Kuinka voi olla mahdollista? Onko firstline vai parempi varustetaso? Mulla ei ainakaan ole koskaan käyny noin. Lämmöt nousevat normaalisti 90 asteeseen ja pysyvät siinä. Meikäläisellä on autossa ainakin jokin vastus, joka lämmittää jäähdytysnestettä ja sitä kautta sisätilatkin lämpenevät hyvin. Sen oikein kuulee, kun se napsahtaa päälle tietyllä kierrosluvulla ja pois päältä sitten ku kierrokset laskevat. Taitaa olla siinä 2000 rpm kohdilla se raja. Mitään pahveja tai muitakaan patentteja ei tarvita, mulla ei oo edes sisätilan lämmitintä.
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

1,6td Jetta on talviautojen aatelia. Oma 93 ei millään muotoa päihitä ohjaamon lämpiämis nopeudella ja maksimi lämpötilalla vertailtuna. Ei edes esilämmitettynä. Taitaa Jettassa mennä 70% tehoista lämmön tuottoon ja loput rattaiden pyörittämiseen :lol:
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Moukarimies kirjoitti:
Ite huomattu tuosta pahvista Borassa semmonen, että jäähtyy hitaammin kone kaupungissa. Eli kun tulee maantieltä kaupunkiin, ei laske lämmöt alas ihan sekunnissa.
Ihan tosi? Siis moottorin lämmöt laskee huomattavasti kun tullaan maantieajosta kaupunkiin? Kuinka voi olla mahdollista? Onko firstline vai parempi varustetaso? Mulla ei ainakaan ole koskaan käyny noin. Lämmöt nousevat normaalisti 90 asteeseen ja pysyvät siinä. Meikäläisellä on autossa ainakin jokin vastus, joka lämmittää jäähdytysnestettä ja sitä kautta sisätilatkin lämpenevät hyvin. Sen oikein kuulee, kun se napsahtaa päälle tietyllä kierrosluvulla ja pois päältä sitten ku kierrokset laskevat. Taitaa olla siinä 2000 rpm kohdilla se raja. Mitään pahveja tai muitakaan patentteja ei tarvita, mulla ei oo edes sisätilan lämmitintä.
Vuosimallia -00 ja juhlavuoden varustelu. TDi vanhalla jakajapumpulla.

Kyllähän ne lämmöt kestää jos ei oo pakkasta sitä -20 tai enemmän, mutta sitten tippuu kyllä auttamatta kun siirtyy kaupunkiin maantieltä(aina jonnekkin 1/4 mittariin asti). Pahvit autto jonkun verran...
Ja joku sähkönen vedenlämmitin on tässäkin.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Vuosimallia -00 ja juhlavuoden varustelu. TDi vanhalla jakajapumpulla.

Kyllähän ne lämmöt kestää jos ei oo pakkasta sitä -20 tai enemmän, mutta sitten tippuu kyllä auttamatta kun siirtyy kaupunkiin maantieltä(aina jonnekkin 1/4 mittariin asti). Pahvit autto jonkun verran...
Ja joku sähkönen vedenlämmitin on tässäkin.
Nyt ymmärrän tilanteen. En nimittäin ole koskaan ajanut autollani todella kylmällä säällä (-25 tai kylmempi). Tuollaiset pakkaset ovat meillä päin niin harvinaisia, että kylmyydestä ei tule itselleni kynnyskysymys. Parina päivänä talvessa olkoon sitten kylmä auto. Luulin, että kyseinen TDI Bora on kylmä jo normaaleillakin talvikeleillä. Autokoulun opettaja kertoi, että heillä oli ollut neloskoppainen TDI Golf ja se oli ollut aina kylmä.
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

Citroën Xsara 1,9td '98 löytyy minulta toisena autona.
Kohtuu lämmin talvella, kaikki pelaa normaalisti, viimeisen 12kk:n keskikulutus 6,45 l/100km 80% tuosta kaupunkiajoa. Kesälomareissu auto lastattuna 5,2-5,5 litraa.
Mitään robleemia ei ole eteen tullut.
#1430
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Moukarimies kirjoitti:
Vuosimallia -00 ja juhlavuoden varustelu. TDi vanhalla jakajapumpulla.

Kyllähän ne lämmöt kestää jos ei oo pakkasta sitä -20 tai enemmän, mutta sitten tippuu kyllä auttamatta kun siirtyy kaupunkiin maantieltä(aina jonnekkin 1/4 mittariin asti). Pahvit autto jonkun verran...
Ja joku sähkönen vedenlämmitin on tässäkin.
Nyt ymmärrän tilanteen. En nimittäin ole koskaan ajanut autollani todella kylmällä säällä (-25 tai kylmempi). Tuollaiset pakkaset ovat meillä päin niin harvinaisia, että kylmyydestä ei tule itselleni kynnyskysymys. Parina päivänä talvessa olkoon sitten kylmä auto. Luulin, että kyseinen TDI Bora on kylmä jo normaaleillakin talvikeleillä. Autokoulun opettaja kertoi, että heillä oli ollut neloskoppainen TDI Golf ja se oli ollut aina kylmä.
Niin kyllähän sillä hyvin pärjää jos ei pauku yli sen -20c.

Tuota itsekkin ajateltiin, että ei tarvita eberiä/webastoa, koska niitä alle -20c kelejä on niin harvassa nykyään. Taida tänä talvena olla ollenkaan.

Kyllä ne pari kolme pakkas päivää kestää, kun pitää pitkään roikassa ja onhan tuossa Volskissa pirun hyvä penkinlämmitys... Niin ja kyllähän sitä lämmintä tietysti sen verran tulee, ettei sinne palellu kuoliaaksi ja ikkunat kestää auki :lol:
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Vastaa Viestiin