Mistä merkistä edullinen Diesel työautoksi?
Ääni Saab:lle. Ainakin tuo 9-3 TiD toimii melko lailla kuin junan vessa eikä varustelukaan heikommasta päästä ole. Aliarvostettu ja sitä myöten kohtalaisen edukas hankkia. Itselleni on vuodessa tullut n. 35tkm ja melko pitkälti ongelmitta, ei tielle jättänyt eikä sitä pelkoa ole ollut.
Nyt tosin on edessä isomman auton hankinta. Työnkuva vaihtuu hieman ja onhan tuossa tuo koirakin. V70 Tdi Volvo on mielessä mutta niin on Chevrolet:n tuotteetkin, puhumattakaan Dodge Ram:sta, Cumminsilla totta kai.
Mutta takaisin aiheeseen: Koeaja Saab dieselinä, voit yllättyä mukavasti...
-Janne-
Nyt tosin on edessä isomman auton hankinta. Työnkuva vaihtuu hieman ja onhan tuossa tuo koirakin. V70 Tdi Volvo on mielessä mutta niin on Chevrolet:n tuotteetkin, puhumattakaan Dodge Ram:sta, Cumminsilla totta kai.
Mutta takaisin aiheeseen: Koeaja Saab dieselinä, voit yllättyä mukavasti...
-Janne-
Saab 9-3 TiD '99
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Millaisia lienee noi vanhemmat espanjan ihmeet Seatit ajettavuudeltaan olis aika edullisesti saatavana.. Ja auton ei tarvi olla uusi kuhan suht taloudellinen. Pyörähti jo nykyinen saabi uusille sadoille tuhansille.. nyky ajotahdilla tulee kilometrejä liian äkkiä.. Joten ei haittaisi vaik olis ajettu tosiaan ne kaikki kalliit 200tkm pois kun työ itsessään ei vaadi autoa muuta kuin kulkemiseen töihin ja takaisin..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Mihin Janne hävitit sen automaattisatkusi?jannes kirjoitti:Täytyy nyt kehua tuota omaa työ-/käyttöautoa eli Peugeottia. Hyvä ajaa, kohtuukulutus; maantiellä alle 6 l / 100km, kaupungissa n. 8 l / 100 km. Seka-ajossa jotain siltä väliltä.
5000 km on nyt tullut ajettua elokuun alusta ja mitään vikaa ei ole vielä ilmennyt, autolla on kuitenkin ajettu 215 tkm
Jos VAG kiisseliä hakee, niin missään nimessä ei kannata alta -98 vermettä katella. Se 3 koppanen volkkari on kauhea - siis jos golffista/ventosta tms. puhutaan. Kauhea lähinnä siis alustaltaan ja ajettavuudeltaan. Ja se -97 tms. välimalli on myös varsin vikaherkkä.. Neloskoppaseta ylöspäin alustat on tooosi hyviä ja ohjaus parasta mitä olen ikänä nähnyt (ml. mersut ja uudet tojotatjamitälienoitanyton). Voip olla subjektiivista, mutta jos vaikka verrataan -05 avensikseen, niin ei tarviis kauan miettiä kumman ajo-ominaisuudet sais minun äänen..
Ei ne kyllä mielestäni talvella hirveän lämpimiä ole, mutta toisaalta samaa olen kuullut uusista diesel bemareistakin. Jostakin se polttoainetaloudellisuus on kai sitten revitty.
Alta 5 litran tuntuu mukavasti 4 koppanen 90hv golffi menevän, mutta jos vähänkään lastia on niin ei se mikään raketti ole. Ongelmapuolelta löytyy ainakin termostaattihäiriöt (ei lämmöt nouse mittarin mukaan) ja joku filtteri vetää vähän väliä tukkoon eikä meinaa turbo ahtaa kuten pitäis. Voip olla, että meitillä on jonkin sortin maanantaikappale noilta osin..
Skodan vehkeethän ovat käytännössä täysiä volkkareita. Ainoat erot tuntuvat olevan a) merkki keulassa ja b) "edellismallin" sisustus volkkarilta.
nimim. aina VAG dieseleillä ajanut (ja itsensä melkein hengiltä saanut
)
Ei ne kyllä mielestäni talvella hirveän lämpimiä ole, mutta toisaalta samaa olen kuullut uusista diesel bemareistakin. Jostakin se polttoainetaloudellisuus on kai sitten revitty.
Alta 5 litran tuntuu mukavasti 4 koppanen 90hv golffi menevän, mutta jos vähänkään lastia on niin ei se mikään raketti ole. Ongelmapuolelta löytyy ainakin termostaattihäiriöt (ei lämmöt nouse mittarin mukaan) ja joku filtteri vetää vähän väliä tukkoon eikä meinaa turbo ahtaa kuten pitäis. Voip olla, että meitillä on jonkin sortin maanantaikappale noilta osin..
Skodan vehkeethän ovat käytännössä täysiä volkkareita. Ainoat erot tuntuvat olevan a) merkki keulassa ja b) "edellismallin" sisustus volkkarilta.
nimim. aina VAG dieseleillä ajanut (ja itsensä melkein hengiltä saanut
)
Viimeksi muokannut Tonppa, Pe Joulu 01, 2006 19:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VAG konsernin tavaraa voin suositella.
Isällä ollut jo pari vuotta Bora TDi(vanha 90hp) jonka mittariin pyörähtänyt jo 190tkm. Ylimääräisinä vikoina huoltojen lisäksi on vain ollut kuskin penkinlämmitin ja joku pusla perästä.
Kulutus taas on jotain ihmeellistä Tankilla pääsee keppeesti 1000km ja kulutus on aina ollut alle 4.5l/100km. Nytkin viime tankin kulutukseksi jäi huimat 4.1 Kesällä jää tankillisen kulutukset kepeästi 4pintaan.
Itekkin mittailtu aina välillä eikä ole antanut kun 0.1 desiä korkeampaa tulosta tietsikkaan verrattuna, joten tuntuisi pitävän kutinsa.
Ajo on kaupunkia ja maantietä sekasin....
Homman varjopuoli on taas todella kehno lämppäri...kun ei kone polta hirveitä ylimäärästä naftaa, niin eihän sitä hukkalämpöäkään tule. Maantiellä saa ajaa 40km siivun ennen, kun kabiini lämpiää -15 kovemmilla pakkasilla. Ja kun kaupungissa ajaa hetkenkin, tippuu lämmöt taas minimiin. Nokkapeite auttoi jonkun verran, mutta kyllä se on hemmetin kylmä silti.
Lisäksi tavara tila on onneton ja takatilat niukat. Ja jakopäänremppa oli hyvä kukkaron tyhjentäjä....
Näissä tuntuu kyllä olevan yksilöitä, sillä serkulla on samanlainen Golffi(paitsi PD) ja ei ole saanut melkeimpä ikinä menemään alle 5l/100km, kun taas meillä ei ikinä ole mennyt yli .
Isällä ollut jo pari vuotta Bora TDi(vanha 90hp) jonka mittariin pyörähtänyt jo 190tkm. Ylimääräisinä vikoina huoltojen lisäksi on vain ollut kuskin penkinlämmitin ja joku pusla perästä.
Kulutus taas on jotain ihmeellistä Tankilla pääsee keppeesti 1000km ja kulutus on aina ollut alle 4.5l/100km. Nytkin viime tankin kulutukseksi jäi huimat 4.1 Kesällä jää tankillisen kulutukset kepeästi 4pintaan.
Itekkin mittailtu aina välillä eikä ole antanut kun 0.1 desiä korkeampaa tulosta tietsikkaan verrattuna, joten tuntuisi pitävän kutinsa.
Ajo on kaupunkia ja maantietä sekasin....
Homman varjopuoli on taas todella kehno lämppäri...kun ei kone polta hirveitä ylimäärästä naftaa, niin eihän sitä hukkalämpöäkään tule. Maantiellä saa ajaa 40km siivun ennen, kun kabiini lämpiää -15 kovemmilla pakkasilla. Ja kun kaupungissa ajaa hetkenkin, tippuu lämmöt taas minimiin. Nokkapeite auttoi jonkun verran, mutta kyllä se on hemmetin kylmä silti.
Lisäksi tavara tila on onneton ja takatilat niukat. Ja jakopäänremppa oli hyvä kukkaron tyhjentäjä....
Näissä tuntuu kyllä olevan yksilöitä, sillä serkulla on samanlainen Golffi(paitsi PD) ja ei ole saanut melkeimpä ikinä menemään alle 5l/100km, kun taas meillä ei ikinä ole mennyt yli .
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Sen verran vielä tuosta talviajosta, että jos haluat tareta ajella niin ÄLÄ osta ALLE ~5.5L/100km kuluttavaa autoa (mikäli ei lisälämmitintä/muita vimstaakeja).
Muutamien merkkien dieseleitä vertaillut ja noin tuossa se häilyvä raja on.
Monethan sanoo , että tarkenee tarkenee...niinpäniin...
Kimppakyytikaverikin ajoi ilmeisesti protestinomaisesti ilman hanskoja viimetalven. Itse värjöttelin toppakamppeet päällä jalat umpijäässä.
Puhallus (kylmänhaalea) kun oli pakko pitää tuulilasilla -25 pakkasilla, että näkee edes jotain eteen.
Autona tdi astra. Semmonen 4,5L+/100km.
Saban Dieselistä sen verran, että 85Tkm ajanut.
Ei ole välille jättänyt eikä lähtemättä.
Ei jäädy -35°C pakkasellakaan. Kabiinissa tarkenee _aina_.
Ei arvosteta dieselinä, eli halvalla saa. -98->-99 -vuotiset ruotsinpuolella aikasta edukkaita.
Uskaltaa kyllä suositella jos vain luonto antaa periksi ajaa ooppelin koneella.
Lupaavat kulutukseksi maantiellä 4,9. Menee ehkä, jos ajat 80kmh etkä yhtään yli ilman ilmastointia vakiorenkailla etkä ohita/kaasuta kertaakaan.
Realistinen kulutus seka-ajossa itsellä 5,5->6,5L/100km. Enimmäkseen 6,1L/100km.
Muutamien merkkien dieseleitä vertaillut ja noin tuossa se häilyvä raja on.
Monethan sanoo , että tarkenee tarkenee...niinpäniin...
Kimppakyytikaverikin ajoi ilmeisesti protestinomaisesti ilman hanskoja viimetalven. Itse värjöttelin toppakamppeet päällä jalat umpijäässä.
Puhallus (kylmänhaalea) kun oli pakko pitää tuulilasilla -25 pakkasilla, että näkee edes jotain eteen.
Autona tdi astra. Semmonen 4,5L+/100km.
Saban Dieselistä sen verran, että 85Tkm ajanut.
Ei ole välille jättänyt eikä lähtemättä.
Ei jäädy -35°C pakkasellakaan. Kabiinissa tarkenee _aina_.
Ei arvosteta dieselinä, eli halvalla saa. -98->-99 -vuotiset ruotsinpuolella aikasta edukkaita.
Uskaltaa kyllä suositella jos vain luonto antaa periksi ajaa ooppelin koneella.
Lupaavat kulutukseksi maantiellä 4,9. Menee ehkä, jos ajat 80kmh etkä yhtään yli ilman ilmastointia vakiorenkailla etkä ohita/kaasuta kertaakaan.
Realistinen kulutus seka-ajossa itsellä 5,5->6,5L/100km. Enimmäkseen 6,1L/100km.
Seat Leon tai Golffi powerdieselillä. Toimii, hyvä ajaa ja kulkee hyvin. Ainoa surkea puoli noissa on jakohihnan vaihto joka maksaa aika paljon. Seatteja saa ihan hyvään hintaankin.
Itellä oli -02 Corolla D4D 110hv joka myös hyvä peli. Kone vaan paljon laiskempi kuin VAG tuotteet. Corollassa vakiona "webasto" johon voi liittää myös kellon. Tällä pääsi tankillisella Lapista Helsinkiin ja vielä seuraavana päivänä työmatkatkin
Itellä oli -02 Corolla D4D 110hv joka myös hyvä peli. Kone vaan paljon laiskempi kuin VAG tuotteet. Corollassa vakiona "webasto" johon voi liittää myös kellon. Tällä pääsi tankillisella Lapista Helsinkiin ja vielä seuraavana päivänä työmatkatkin
Saab 9-3 2.0t sport business -00
No kyllähän sillä on pärjänny, kun käyttää sisälämppäriä ja lohkoa 2-3tuntia ennen lähtöään, niin ei palella -20c pakkasellakaan(jos menee -25 tai yli kannattaa jättää lähtemättä). Joku sähköinen lisälämppäri tossa jo on, mutta ei tuo taida paljoa auttaa.snuggles kirjoitti: Sen verran vielä tuosta talviajosta, että jos haluat tareta ajella niin ÄLÄ osta ALLE ~5.5L/100km kuluttavaa autoa (mikäli ei lisälämmitintä/muita vimstaakeja).
Eberillä/Webastollahan tuostakin huolesta pääsisi eroon jos haluaisi... Eikä tuo eber saksasta tilattunakaan maksaisi kun 800e kellolla(ja taisi olla vielä se isompi malli). Ja kulutuskin jäisi vielä asennuksen jälkeen alle 5l/100km
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Joo - ei tämä varmaan viestiketjun aloittajaa auttane, mutta itsekin olen dieseliä katsellut ja sen olen todennut, että se perusominaisuus, johon olen näissä bensapeleissä (tällä hetkellä 9-3SS) tottunut eli se, että talvella tarkenisi kunnolla, ei valitettavasti toteudu näissä uudemmissa suorasuihkutus dieseleissä.
Viimeisin ajamani "tdi" oli suurinpiirtein yhtä lämmin kuin Vauxhall 1970 luvun alkupuolelta.
Varmaan saattaa löytyä lämpimiäkin dieseleitä esim. A6 tai joku uusi mese, mutta ne eivät satu enää omaan budjettiini.
Tarkeneminen pakkasella on suhteellista - itse en suostu pitämään pakkasellakaan pitemmällä matkalla toppatakkia. Kerrankin kun kysyin kuinkas tarkenee dieselillä (uusi suorasuihku) talvella - kaveri vastasi, että varsin hyvin - omasta mielestäni sisään tulevaan ilmaa ei voinut juuri lämpimäksi kutsua.
Vanhemmilla epätaloudellisimmilla dieseleillä tarkenee jo paremmin esim. MB 124 sarjalaisilla, valitettavasti alkavat olla jo aika vanhoja ja paljon ajettuja.
Viimeisin ajamani "tdi" oli suurinpiirtein yhtä lämmin kuin Vauxhall 1970 luvun alkupuolelta.
Varmaan saattaa löytyä lämpimiäkin dieseleitä esim. A6 tai joku uusi mese, mutta ne eivät satu enää omaan budjettiini.
Tarkeneminen pakkasella on suhteellista - itse en suostu pitämään pakkasellakaan pitemmällä matkalla toppatakkia. Kerrankin kun kysyin kuinkas tarkenee dieselillä (uusi suorasuihku) talvella - kaveri vastasi, että varsin hyvin - omasta mielestäni sisään tulevaan ilmaa ei voinut juuri lämpimäksi kutsua.
Vanhemmilla epätaloudellisimmilla dieseleillä tarkenee jo paremmin esim. MB 124 sarjalaisilla, valitettavasti alkavat olla jo aika vanhoja ja paljon ajettuja.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Isännällä ny neljäs riisseli VW menossa. Pari jettaa 80-90 luvulla 1.6 vapariversiona ja sitten Golffeja 2000-2005 1.9SDI ja 05--> 1.9TDi 74kW. Kaikki koneet toimineet pomminvarmasti ja tarennukkin noissa kaikissa autoissa on Suomen talvessa. En muista kenenkään valittaneen kylmää.
Tuos uusimmassa turbossa jähytysnesteen lämpötilat nousee mittarin mukaan todella hitaasti kylmillä keleillä, mutta mitn. suojaa tuolla syylärin edessä ei olekaan vielä käytetty. Kylmää sisätilaa ei isäukko ole kuitenkaan valittanut.. enkä ittekään kyllä huomannu kyydissä ollessani. Uusissa Passateissahan taas on nykysin vakiona se webasto (vakiona toimiii vain käynnistettäessä, lisähinnasta ajetaan nolla bitti ykköseksi, ja sen jälkeen toimiii ajastettunakin.)
Kulutukset olivat jetoissa 4-4.5 l matka-ajossa. Farkku Golffeissa 1.9SDI oli n. 4.5-5l ja ny tuos turbossa n. 5l ...onhan nuo kait aika perusrasseja, mutta pieniruokasia ja mulle on niiden ajettavuuskin kyllä riittäny mainiosti. Ei tosin ole mitn. äkäsempää ajoa noilla koskaan aiottukaan yrittää. Sanosin että hyvä valinta, mutta onhan niitä varmasti muillakin merkeillä.
Tuos uusimmassa turbossa jähytysnesteen lämpötilat nousee mittarin mukaan todella hitaasti kylmillä keleillä, mutta mitn. suojaa tuolla syylärin edessä ei olekaan vielä käytetty. Kylmää sisätilaa ei isäukko ole kuitenkaan valittanut.. enkä ittekään kyllä huomannu kyydissä ollessani. Uusissa Passateissahan taas on nykysin vakiona se webasto (vakiona toimiii vain käynnistettäessä, lisähinnasta ajetaan nolla bitti ykköseksi, ja sen jälkeen toimiii ajastettunakin.)
Kulutukset olivat jetoissa 4-4.5 l matka-ajossa. Farkku Golffeissa 1.9SDI oli n. 4.5-5l ja ny tuos turbossa n. 5l ...onhan nuo kait aika perusrasseja, mutta pieniruokasia ja mulle on niiden ajettavuuskin kyllä riittäny mainiosti. Ei tosin ole mitn. äkäsempää ajoa noilla koskaan aiottukaan yrittää. Sanosin että hyvä valinta, mutta onhan niitä varmasti muillakin merkeillä.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Tätä varten on webasto,eber tai vastaava.Bob kirjoitti:Joo - ei tämä varmaan viestiketjun aloittajaa auttane, mutta itsekin olen dieseliä katsellut ja sen olen todennut, että se perusominaisuus, johon olen näissä bensapeleissä (tällä hetkellä 9-3SS) tottunut eli se, että talvella tarkenisi kunnolla, ei valitettavasti toteudu näissä uudemmissa suorasuihkutus dieseleissä.
Viimeisin ajamani "tdi" oli suurinpiirtein yhtä lämmin kuin Vauxhall 1970 luvun alkupuolelta.
Varmaan saattaa löytyä lämpimiäkin dieseleitä esim. A6 tai joku uusi mese, mutta ne eivät satu enää omaan budjettiini.
Tarkeneminen pakkasella on suhteellista - itse en suostu pitämään pakkasellakaan pitemmällä matkalla toppatakkia. Kerrankin kun kysyin kuinkas tarkenee dieselillä (uusi suorasuihku) talvella - kaveri vastasi, että varsin hyvin - omasta mielestäni sisään tulevaan ilmaa ei voinut juuri lämpimäksi kutsua.
Ainakin uusissa riesel opeleissa ja fordeissa on muistaakseni vakiona tuo ajonaikainen lisälämppäri.Toi on sitten taas helppo tehdä kellolla ohjatuksi.
e.lainaukset kuntoon
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.