Defa ja minipistokkeen sulaminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Defa ja minipistokkeen sulaminen

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

Nyt jo toisessa autossa huomaan saman ongelman, eli Defa lohkolämmittinjärjestelmän minipistokkeet sulaa.
Eli kun otan lohkolämmittimen johdon autosta irti ja kurkkaan sen sisälle, niin on muodottomaksi sulanut eikä tietysti nykyisin oikein virtaa kuljeta ;)

Tämä sama juttu tapahtui myös edellisessä autossani, joten onko nämä pistokkeet liian pieniä lohko- ja sisälämppärille.

- Vaarallisia

Huolellisesti olen mielestäni aina kytkennän perille asti työntänyt.
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Enpä ole moisesta kuullut eikä ole 99:stä sulanut. Melko pitkiä aikoja ollut yhtä jaksoisesti roikassa eikä mitään ole ollut. Kotona asuessa saattoi olla vuorokaudenkin roikassa ja nyt oli pakkasten aikaan neljättä päivää yhtä soittoa. Konepelliltäkin suli osa lumista pois mutta eipä tuossa pistokkeessa mitään ole ollut.

Onko sulla ollut jäätä tai lunta pistokkeessa niin ei ole mennyt tarpeeksi paikoilleen? Sitä vaan, kun laittelin tuota 99:iä roikan nokkaan pakkasen kiristyessä niin huomasin pistokkeessa olevan jäättä vaikkei kansikaan ole auki (jousi pelaa, vielä).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

Mullakin lämpenee se pistoke vaikka ei kauaa pitäisi, mutta ei ole mielestäni vielä koskaan sulanut.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Jos kyseessä on se kumikaapeli, niin siinä on tyyppivika. Sieltä katkeaa pääosa säikeistä sisältä ja liian pieni poikkipinta-ala jäljelle jääneissä johtimissa aiheuttaa lämpenemisen, mikä sulattaa tökkelin sisältä.

Defan komponenteissa on kahden vuoden takuu, ja näitä kumikaapeleita on ilmeisesti vaihdettu takuuseen vanhempinakin . Uudempi kaapeli on semmonen harmaa ja tosi jäykkä varsinkin pakkasella.

Likaantuneet kontaktit aiheuttaa myös lämpenemistä, varsinkin jos on suuri kuorma.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

kyllä ne isommatkin sulaa kun on iso kuorma ( suuri sisälämppäri)ja huono kontakti liittimissä.
Kun pistoke lämpenee niin kannattaa tehdä liitinten puhdistus ja yrittää saada tiukkuutta lisää niihin naarasliittimiin. Sama koskee muitakin defan liitoksia.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

ajn kirjoitti:Uudempi kaapeli on semmonen harmaa ja tosi jäykkä varsinkin pakkasella.
Joku puhui, että tuo vihreä Ekoekoeko-piuha olisi parempi ja kestävempi.

(tuli sellainen hankittua pienen vahingon seurauksena :oops: )
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Mullakin kuumenee melkoisesti ja tuoksuu myös siltä että käy röpseli aika kuumana.
Pitänee putsailla pinnat...
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Sähkösulatus

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

Moro

Kyseessä on ( oli ) n.2kk. vanha vihreä 5m minipistokejohto, eli puhdas.

Ostin, kun wanha harmaa jäi lyhkäseksi ( ja on sisältä ehjä ).
Virtaa syö lohkolämmitin ja 1300W sisälämppäri, et ei ihan mahdottomia kumminkaan.

Kiitoksia mielipiteistänne... ilmeisesti muillakin samantyyppisiä ongelmia ollut. Otampa tuosta kuitin kainaloon ja kipasen varaosaliikkeeseen; takuuvaihtomielessä. :?
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Lohkon vastus on tyypillisesti 550W. Yhteensä siis noin 1850W, eli virta vajaat 8A. Tuon ei vielä pitäis sulattaa mitään kunnossa olevaa...
mutta entäs se autossa oleva pistoke, onko se kunnossa?

Kuten tuossa aiemmin todettiin, lämpeneminen pilaa pistokkeen aika nopeesti, yleensä kerrasta.
Ja vaikka kiristämällä saakin kontaktit palutettua, ei tulos ole uuden veroinen. :cry:

Esiintyikö lämpenemistä tuolla harmaalla johdolla?
-------------------------8<----------->8--------
#1395
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

luulen, että vika on usein niissä verkkojohdon naarasliittimissä, likaa ja jäätä yms kun menee väliin niin kontakti on huono ja lämpenee. Voi myös esiintyä kipinöintiä, jolloin tilanne on aika epämääräinen. Kipinöinti arpeuttaa ja likaa kontaktia lisää ja tilanne periaatteessa vain huononee. Olen niitä ohuella ruuvarilla tarvittaessa kammennut pikkasen tiukemmalle.

Tarpeeksi kun kuumenee niin yleensä joku kontakti sulaa irti ( mulla suli autonpuoleinen tappi irti) tai pahimmassa tapauksessa syttyy tuleen.
Toki verkkojohdoissakin voi olla tyyppivikoja. Olen korjannut monia lämpöisessäkin käytettyjä johtoja , jotka ovat läpivientikohdasta väsähtäneet aikojen saatossa.
Aina kannattaa mittarilla katsoa minne se sähkö jää. Esim. suojamaan toimivuuden aina silloin tällöin vilkaisen vastusmittarilla jatkoroikista/ auton verkkopiuhasta jne, koska sehän ei mitenkään varoita toimimattomuuttaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: Defa ja minipistokkeen sulaminen

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Tuossa talven mittaan huomannut, että oma johto (välillä tolppa-miniliitin) tuntui välillä erittäin lämpimältä. Tänään sitten yksi naarasliittimen rei'istä oli sulanut muodottomaksi ja osa muovista jäi miniliittimeen kiinni. Johtona tuollainen kuminen ja taipuisa. Kuitteja ei ole, kun auto suht tuore mulla. Meneekö koko johdotus lohkolle uusiksi vai riittääkö tuo sulaneen johdon vaihtaminen?
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Defa ja minipistokkeen sulaminen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kappas kappas. Mie kanssa huomasin, että 9-5:n mukana kulkeva tommonen minipistokkeinen lämpenee aika tavalla. Eräskin pöpperöpäivä oli auto lämmityksessä, niin oli siihen maskissa olevan pistokkeen ympärille sulanut noin 10cm lumeton alue. Elikkäs aikatavalla lämpenee. Pitääpä tsiikata, lämpiääkö 99:ssäkin se roikka. Molemmissa kun on tuo pieni pistoke...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: Defa ja minipistokkeen sulaminen

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Ymmärsin, että noissa kumisissa johdoissa olisi valmistusvika. Onko sulla sellainen?
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Defa ja minipistokkeen sulaminen

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Olen kuullut ainakin yhdestä tapauksesta jossa auto oli syttynyt tuleen roikassa. Syyksi epäiltiin nimenomaan miniplugia.

Tunnen muutamia henkilöitä jotka ovat uuteen autoonsa etsineet vanhan "maxiplugin" turvallisuusmielessä.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Re: Defa ja minipistokkeen sulaminen

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

Olipa aiheellinen topiikki.
Monena aamuna olen kummastellut kun on johto lämmin kun irrotan sitä autosta.
Vaihdoin johdon uuteen eikä lämpene enää...

Pari vuotta piuhalla ikää, saiskohan sitä vielä takuuseen jos kerta on jotain tyyppivikaa.
Vastaa Viestiin