Defa ja minipistokkeen sulaminen
Defa ja minipistokkeen sulaminen
Nyt jo toisessa autossa huomaan saman ongelman, eli Defa lohkolämmittinjärjestelmän minipistokkeet sulaa.
Eli kun otan lohkolämmittimen johdon autosta irti ja kurkkaan sen sisälle, niin on muodottomaksi sulanut eikä tietysti nykyisin oikein virtaa kuljeta
Tämä sama juttu tapahtui myös edellisessä autossani, joten onko nämä pistokkeet liian pieniä lohko- ja sisälämppärille.
- Vaarallisia
Huolellisesti olen mielestäni aina kytkennän perille asti työntänyt.
Eli kun otan lohkolämmittimen johdon autosta irti ja kurkkaan sen sisälle, niin on muodottomaksi sulanut eikä tietysti nykyisin oikein virtaa kuljeta
Tämä sama juttu tapahtui myös edellisessä autossani, joten onko nämä pistokkeet liian pieniä lohko- ja sisälämppärille.
- Vaarallisia
Huolellisesti olen mielestäni aina kytkennän perille asti työntänyt.
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
#3167#
Enpä ole moisesta kuullut eikä ole 99:stä sulanut. Melko pitkiä aikoja ollut yhtä jaksoisesti roikassa eikä mitään ole ollut. Kotona asuessa saattoi olla vuorokaudenkin roikassa ja nyt oli pakkasten aikaan neljättä päivää yhtä soittoa. Konepelliltäkin suli osa lumista pois mutta eipä tuossa pistokkeessa mitään ole ollut.
Onko sulla ollut jäätä tai lunta pistokkeessa niin ei ole mennyt tarpeeksi paikoilleen? Sitä vaan, kun laittelin tuota 99:iä roikan nokkaan pakkasen kiristyessä niin huomasin pistokkeessa olevan jäättä vaikkei kansikaan ole auki (jousi pelaa, vielä).
Onko sulla ollut jäätä tai lunta pistokkeessa niin ei ole mennyt tarpeeksi paikoilleen? Sitä vaan, kun laittelin tuota 99:iä roikan nokkaan pakkasen kiristyessä niin huomasin pistokkeessa olevan jäättä vaikkei kansikaan ole auki (jousi pelaa, vielä).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jos kyseessä on se kumikaapeli, niin siinä on tyyppivika. Sieltä katkeaa pääosa säikeistä sisältä ja liian pieni poikkipinta-ala jäljelle jääneissä johtimissa aiheuttaa lämpenemisen, mikä sulattaa tökkelin sisältä.
Defan komponenteissa on kahden vuoden takuu, ja näitä kumikaapeleita on ilmeisesti vaihdettu takuuseen vanhempinakin . Uudempi kaapeli on semmonen harmaa ja tosi jäykkä varsinkin pakkasella.
Likaantuneet kontaktit aiheuttaa myös lämpenemistä, varsinkin jos on suuri kuorma.
Defan komponenteissa on kahden vuoden takuu, ja näitä kumikaapeleita on ilmeisesti vaihdettu takuuseen vanhempinakin . Uudempi kaapeli on semmonen harmaa ja tosi jäykkä varsinkin pakkasella.
Likaantuneet kontaktit aiheuttaa myös lämpenemistä, varsinkin jos on suuri kuorma.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
kyllä ne isommatkin sulaa kun on iso kuorma ( suuri sisälämppäri)ja huono kontakti liittimissä.
Kun pistoke lämpenee niin kannattaa tehdä liitinten puhdistus ja yrittää saada tiukkuutta lisää niihin naarasliittimiin. Sama koskee muitakin defan liitoksia.
Kun pistoke lämpenee niin kannattaa tehdä liitinten puhdistus ja yrittää saada tiukkuutta lisää niihin naarasliittimiin. Sama koskee muitakin defan liitoksia.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Sähkösulatus
Moro
Kyseessä on ( oli ) n.2kk. vanha vihreä 5m minipistokejohto, eli puhdas.
Ostin, kun wanha harmaa jäi lyhkäseksi ( ja on sisältä ehjä ).
Virtaa syö lohkolämmitin ja 1300W sisälämppäri, et ei ihan mahdottomia kumminkaan.
Kiitoksia mielipiteistänne... ilmeisesti muillakin samantyyppisiä ongelmia ollut. Otampa tuosta kuitin kainaloon ja kipasen varaosaliikkeeseen; takuuvaihtomielessä.
Kyseessä on ( oli ) n.2kk. vanha vihreä 5m minipistokejohto, eli puhdas.
Ostin, kun wanha harmaa jäi lyhkäseksi ( ja on sisältä ehjä ).
Virtaa syö lohkolämmitin ja 1300W sisälämppäri, et ei ihan mahdottomia kumminkaan.
Kiitoksia mielipiteistänne... ilmeisesti muillakin samantyyppisiä ongelmia ollut. Otampa tuosta kuitin kainaloon ja kipasen varaosaliikkeeseen; takuuvaihtomielessä.
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
#3167#
Lohkon vastus on tyypillisesti 550W. Yhteensä siis noin 1850W, eli virta vajaat 8A. Tuon ei vielä pitäis sulattaa mitään kunnossa olevaa...
mutta entäs se autossa oleva pistoke, onko se kunnossa?
Kuten tuossa aiemmin todettiin, lämpeneminen pilaa pistokkeen aika nopeesti, yleensä kerrasta.
Ja vaikka kiristämällä saakin kontaktit palutettua, ei tulos ole uuden veroinen.
Esiintyikö lämpenemistä tuolla harmaalla johdolla?
mutta entäs se autossa oleva pistoke, onko se kunnossa?
Kuten tuossa aiemmin todettiin, lämpeneminen pilaa pistokkeen aika nopeesti, yleensä kerrasta.
Ja vaikka kiristämällä saakin kontaktit palutettua, ei tulos ole uuden veroinen.
Esiintyikö lämpenemistä tuolla harmaalla johdolla?
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
luulen, että vika on usein niissä verkkojohdon naarasliittimissä, likaa ja jäätä yms kun menee väliin niin kontakti on huono ja lämpenee. Voi myös esiintyä kipinöintiä, jolloin tilanne on aika epämääräinen. Kipinöinti arpeuttaa ja likaa kontaktia lisää ja tilanne periaatteessa vain huononee. Olen niitä ohuella ruuvarilla tarvittaessa kammennut pikkasen tiukemmalle.
Tarpeeksi kun kuumenee niin yleensä joku kontakti sulaa irti ( mulla suli autonpuoleinen tappi irti) tai pahimmassa tapauksessa syttyy tuleen.
Toki verkkojohdoissakin voi olla tyyppivikoja. Olen korjannut monia lämpöisessäkin käytettyjä johtoja , jotka ovat läpivientikohdasta väsähtäneet aikojen saatossa.
Aina kannattaa mittarilla katsoa minne se sähkö jää. Esim. suojamaan toimivuuden aina silloin tällöin vilkaisen vastusmittarilla jatkoroikista/ auton verkkopiuhasta jne, koska sehän ei mitenkään varoita toimimattomuuttaan.
Tarpeeksi kun kuumenee niin yleensä joku kontakti sulaa irti ( mulla suli autonpuoleinen tappi irti) tai pahimmassa tapauksessa syttyy tuleen.
Toki verkkojohdoissakin voi olla tyyppivikoja. Olen korjannut monia lämpöisessäkin käytettyjä johtoja , jotka ovat läpivientikohdasta väsähtäneet aikojen saatossa.
Aina kannattaa mittarilla katsoa minne se sähkö jää. Esim. suojamaan toimivuuden aina silloin tällöin vilkaisen vastusmittarilla jatkoroikista/ auton verkkopiuhasta jne, koska sehän ei mitenkään varoita toimimattomuuttaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: Defa ja minipistokkeen sulaminen
Tuossa talven mittaan huomannut, että oma johto (välillä tolppa-miniliitin) tuntui välillä erittäin lämpimältä. Tänään sitten yksi naarasliittimen rei'istä oli sulanut muodottomaksi ja osa muovista jäi miniliittimeen kiinni. Johtona tuollainen kuminen ja taipuisa. Kuitteja ei ole, kun auto suht tuore mulla. Meneekö koko johdotus lohkolle uusiksi vai riittääkö tuo sulaneen johdon vaihtaminen?
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Re: Defa ja minipistokkeen sulaminen
Kappas kappas. Mie kanssa huomasin, että 9-5:n mukana kulkeva tommonen minipistokkeinen lämpenee aika tavalla. Eräskin pöpperöpäivä oli auto lämmityksessä, niin oli siihen maskissa olevan pistokkeen ympärille sulanut noin 10cm lumeton alue. Elikkäs aikatavalla lämpenee. Pitääpä tsiikata, lämpiääkö 99:ssäkin se roikka. Molemmissa kun on tuo pieni pistoke...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: Defa ja minipistokkeen sulaminen
Ymmärsin, että noissa kumisissa johdoissa olisi valmistusvika. Onko sulla sellainen?
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Defa ja minipistokkeen sulaminen
Olen kuullut ainakin yhdestä tapauksesta jossa auto oli syttynyt tuleen roikassa. Syyksi epäiltiin nimenomaan miniplugia.
Tunnen muutamia henkilöitä jotka ovat uuteen autoonsa etsineet vanhan "maxiplugin" turvallisuusmielessä.
Tunnen muutamia henkilöitä jotka ovat uuteen autoonsa etsineet vanhan "maxiplugin" turvallisuusmielessä.
Re: Defa ja minipistokkeen sulaminen
Olipa aiheellinen topiikki.
Monena aamuna olen kummastellut kun on johto lämmin kun irrotan sitä autosta.
Vaihdoin johdon uuteen eikä lämpene enää...
Pari vuotta piuhalla ikää, saiskohan sitä vielä takuuseen jos kerta on jotain tyyppivikaa.
Monena aamuna olen kummastellut kun on johto lämmin kun irrotan sitä autosta.
Vaihdoin johdon uuteen eikä lämpene enää...
Pari vuotta piuhalla ikää, saiskohan sitä vielä takuuseen jos kerta on jotain tyyppivikaa.