Käyttövoimana paineilma!

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Käyttövoimana paineilma!

Viesti Kirjoittaja Ristom »

"yhdellä ilmatankkauksella jopa 200 kilometriä"

"Auton polttoaine eli ilma, on paineilmapulloissa. Ne voidaan täyttää 3–4 minuutissa. Tankkaus maksaa noin 1,5 euroa eli sadan kilometrin ajo paineilma-autolla maksaa 75 senttiä." (Hs.fi)

Mielenkiintoista, miten se käyttövoima on sitten noin edullista, jos se tuotetaan liian monen mutkan kautta ja kulutetaan liian huonolla hyötysuhteella, johan siihen luulisi tulevan jo moninkertaiset käyttökulut ja kolminkertaisesti päällekkäiset verot ja paikalliset alv:t..

EDIT: Muokkasin threadin otsikkoa, eihän sitä ilmaa polteta..
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Käyttövoimana paineilma!

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Jutussa ei taidettu mainita, mutta eikö jarruilla voisi pyörittää kompuraa..?
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Käyttövoimana paineilma!

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ristom kirjoitti:Mielenkiintoista, miten se käyttövoima on sitten noin edullista, jos se tuotetaan liian monen mutkan kautta ja kulutetaan liian huonolla hyötysuhteella, johan siihen luulisi tulevan jo moninkertaiset käyttökulut ja kolminkertaisesti päällekkäiset verot ja paikalliset alv:t
Ihme juttu että ei mainita. Mahtaisikohan johtua siitä että HS on uutisoinut pelkästään lehdistötiedotteen pohjalta :)

Käyttövoiman edullisuutta voi pohtia siltä pohjalta että kyseessä on mopoautokokoluokan tekele, jonka käyttövoimaa ei (vielä) veroteta kuten autojen käyttövoimaa. Mitkä onkaan mopoauton polttoainekustannukset jos ne lasketaan verottomilla hinnoilla yltiöoptimistisen myyntimiehen toimesta.

Täytyy kyllä sen verran sanoa positiivistakin että en aivan täysin tuomitse tuota ajatusta... sille saattaa olla olemassa marginaalisia sovellutusalueita koska se on suoraan sähkökäyttöön verrattuna halpa, kevyt ja yksinkertainen vaikkakin huomattavasti huonompi hyötysuhteeltaan. Mopoautoluokassa tuolla saattaisi joskus tulevaisuudessa saada vallattua markkinoilta jonkun pienen prosenttiosuuden.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Käyttövoimana paineilma!

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Käydä sitten salaa letkuttamassa renkaan täyttöpisteellä ilmaa... asensin rengasventtiilin säiliöön -teeseitse modi.. onko normaalia että autoni suhisee..
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Käyttövoimana paineilma!

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Oonkin sitä ajatellut, että milloin huoltoasemalla alkaa ilmakin maksamaan..
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käyttövoimana paineilma!

Viesti Kirjoittaja jus »

Ristom kirjoitti:Oonkin sitä ajatellut, että milloin huoltoasemalla alkaa ilmakin maksamaan..
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 62#p373162
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Käyttövoimana paineilma!

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ristom kirjoitti:Oonkin sitä ajatellut, että milloin huoltoasemalla alkaa ilmakin maksamaan..
Kyllä se muuten maksaa jo nyt, melko monella huoltsikalla (täällä maalla :) )
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Polttoaineena paineilma!

Viesti Kirjoittaja api »

MacTurbo kirjoitti:Sellaisen pullon pitää saada melkoinen tälli jotta se menee rikki, eikä p-ilma siltikään edes räjähdä.
Kyllä kai toi voi vähän jysähtää vaikkei räjähteestä olekaan kyse. Joitain sukelluspulloja esim. on joskus raportoitu räjähtävän, paineenalentaja on pettänyt, isku aikaansaanut tai kuumuus. 3000 litraa pääsee salamana vapaaksi 10 litran tilavuudesta. En haluaisi olla vieressä...
Yamaha FZ1-N -08
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Käyttövoimana paineilma!

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Poikarukka kirjoitti:Käydä sitten salaa letkuttamassa renkaan täyttöpisteellä ilmaa... asensin rengasventtiilin säiliöön -teeseitse modi.. onko normaalia että autoni suhisee..
Ehkä silloin kun noita on liikenteessä on myös renkaantäyttöpisteessä korkeapainekompurat :)

Täyttöpaine noissa on nimittäin 300 bar.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Polttoaineena paineilma!

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Hessu kirjoitti:Teoriassahan tuollainen laite on todella yksinkertainen ja läheistä sukua höyrykoneelle. Eka höyryvoimalla toimiva vaunu keksittiin jo 1600-luvulla...
Tuli muuten telkusta ohjelma vanhoista 1900-1940 höyryautoista.. nauratti kun kyseien vanhojenautojen harrastelija sanoi "höyryautoja myytiin, periaatteella vesi on turvallisempaa kuin palava bensiini." Siinä vaiheessa kun jukin menee metsään bansa tai höyryautolla on vaikea sanoa kumpi on turvallisempaa. Auto syöksee kovalla paineella ainakin 100 asteista vesihöyryä vai että se sylkee tulta.. onhan tuo 100 astein keihuva vesi "turvallisempaan" kuin palava bensa.. Vai mitä.. :) :lol:
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Käyttövoimana paineilma!

Viesti Kirjoittaja oju »

Ristom kirjoitti:Mielenkiintoista, miten se käyttövoima on sitten noin edullista, jos se tuotetaan liian monen mutkan kautta ja kulutetaan liian huonolla hyötysuhteella, johan siihen luulisi tulevan jo moninkertaiset käyttökulut ja kolminkertaisesti päällekkäiset verot ja paikalliset alv:t..
Energia on halpaa, ellei sitä veroteta.

Katsotaanpas, sain äkkiseltään laskettua että 300l 300bar ilmaa vastaa 90m^3 ilmaa normaalipaineessa. Työtä tuohon kompressointiin menee 22,3kWh, olettaen hyvää hyötysuhdetta kompressorille. Samaa sanotaan valmistajan sivuilla.

http://www.theaircar.com/

Tämä siis vastaa 1,4 litraa bensaa joka vastaa 11,4 kWh:ta (http://en.wikipedia.org/wiki/Air_car). Hyötysuhde on siis tippunut puoleen siinä vaiheessa kun auto on tankattu. Tai neljäsosaan, jos ajatellaan että kompressoria syötetään sähköllä, joka on tuotettu voimalassa.

Kulutus ei ole paljoa 200km matkalla, mutta täytyy samalla huomauttaa että auto on todella kevyt. Polttomoottorillakin päästäisiin hämmästyttäviin tuloksiin tuossa teho/kokoluokassa. Täytyy siis vielä muistuttaa että mainittu 1,4 litraa on tankin sisältämä energia, ei se mitä ketjun alkupäässä meni pannuun. Muissa artikkeleissa muistetaan mainita ettei painetankki toimi yhtä hyvin kun se on tyhjenemässä ja ettei kaikkea välttämättä saa sieltä ulos hyötykäyttöön.

Jos moottorin hyötysuhde on optimistisesti vaikkapa 50% niin päädymme siihen että kokonaishyötysuhde on 12,5%, olettaen että kompressoria syöttävän voimalan hyötysuhde on 50% (50% voimala,50% kompressointi, 50% moottori).

Sitten jos ajattelemme että kompressoria täytetään matka-ajossa jollain kannettavalla generaattorilla, pääsemme nopeasti lopputulokseen ettei tämä todellakaan kannata. Jossain Intiassa voisimme toki täyttää säiliön aurinkoenergiallla toimivalla kompressoriasemalla, sen sijaan että autoissa olisi akut.

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_engine
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Käyttövoimana paineilma!

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Tulimmeko siis tulokseen, että ei kannata koko höskä..?

Päästään jatkokysymykseen:
Saabithan ovat totutusti olleet painavia ja turvallisia. Paljonko olisitte valmiit pienentämään nykyisiä kulkineitanne käyttövoimatalouden hyödyksi? (Jokainen varmaan ottaisi samankokoisen tonnia kevyempänä suorituskyvyn näkökulmasta..)

Itseäni askarruttaa heti kättelyssä auton vakaus esim. sohjoisella tiellä maantienopeuksissa mahdollisesti tuulessakin, vaikka puhuttaisiin vain luokkaa 500 kg vähemmän. Eikä ole muutenkaan pienentämisen varaa, en mahtuisi itseni taakse istumaan mukavasti 9-3:ssa.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Käyttövoimana paineilma!

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Ristom kirjoitti:Paljonko olisitte valmiit pienentämään nykyisiä kulkineitanne käyttövoimatalouden hyödyksi? (Jokainen varmaan ottaisi samankokoisen tonnia kevyempänä suorituskyvyn näkökulmasta..)

Itseäni askarruttaa heti kättelyssä auton vakaus esim. sohjoisella tiellä maantienopeuksissa mahdollisesti tuulessakin, vaikka puhuttaisiin vain luokkaa 500 kg vähemmän. Eikä ole muutenkaan pienentämisen varaa, en mahtuisi itseni taakse istumaan mukavasti 9-3:ssa.
No se riippuukin sitten käyttötarkoituksesta. Oma kesäauto painaa 550kg josta taka-akselilla noin 160kg tyhjänä. En edes yritä ajaa talvella ja takapenkkejä ei ole joten OK. Luulisi ettei käyttökelpoisen ja vakaan talviautonkaan tarvitse juuri yli tonnia painaa. Isompi massa vain aiheuttaa, ettei suuntaa pysty muuttamaan vaikka haluaisikin :)
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Käyttövoimana paineilma!

Viesti Kirjoittaja oju »

Jos ajattelemme, että suuri osa liikkumisesta tehdään siten että yhtä ihmistä kuljetetaan puolentoista tonnin malmikasalla, pääsemme perusongelman ytimeen; Riittäisikö vähempikin, edes perusliikkumiseen työpaikan ja kodin välillä?

Top Gear teki hulvattoman jakson tästä autosta:
http://www.bbc.co.uk/isleofman/content/ ... ture.shtml
Tässä jakso, ellei sitä poisteta:
http://www.youtube.com/watch?v=iN0LQJLabqA
(Clarkson ei muuten ole mikään kääpiö)
Lisävideo autosta:
http://www.youtube.com/watch?v=07ub5rBd ... re=related

Toki tuossa olisi paljon parannettavaa, mutta esimerkiksi se sopii mainiosti. Kaupunkiliikenteessä riittää vähempikin. Te, jotka ajatte Rovaniemi-Ivalo-väliä päivittäin, huomatkaa ettei tämä sellaisenaan ole tarkoitettu teille :D

Autojen ei tarvitse kutistua noin pieniksi, mutta raju keventäminen olisi perusteltua. Mikään vaihtoehto ei yksinkertaisesti kykene korvaamaan niitä valtavia energiamääriä mitä nyt saadaan öljystä. Joukkoliikenne ei ratkaise kaikkea, vaan yksityisautoilu tulee säilymään.

Tämäkin on jo vuosia vanha juttu:
http://www.lupo80days.com/route_en.html
Normaalilla tuotantoautolla pääsee maailman ympäri 2,85l/100km. Ei tuo Lupo mikään 9-5 ole, toki minä sen ymmärrän, mutta jos puhumme ihan perustarpeista niin se riittää aika pitkälle.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Käyttövoimana paineilma!

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ihan hillitön laite!

Tommonen pitäis kyllä saada nurkka-ajoon puolen kilometrin säteellä..
Vastaa Viestiin