Käyttövoimana paineilma!
Re: Käyttövoimana paineilma!
"yhdellä ilmatankkauksella jopa 200 kilometriä"
"Auton polttoaine eli ilma, on paineilmapulloissa. Ne voidaan täyttää 3–4 minuutissa. Tankkaus maksaa noin 1,5 euroa eli sadan kilometrin ajo paineilma-autolla maksaa 75 senttiä." (Hs.fi)
Mielenkiintoista, miten se käyttövoima on sitten noin edullista, jos se tuotetaan liian monen mutkan kautta ja kulutetaan liian huonolla hyötysuhteella, johan siihen luulisi tulevan jo moninkertaiset käyttökulut ja kolminkertaisesti päällekkäiset verot ja paikalliset alv:t..
EDIT: Muokkasin threadin otsikkoa, eihän sitä ilmaa polteta..
"Auton polttoaine eli ilma, on paineilmapulloissa. Ne voidaan täyttää 3–4 minuutissa. Tankkaus maksaa noin 1,5 euroa eli sadan kilometrin ajo paineilma-autolla maksaa 75 senttiä." (Hs.fi)
Mielenkiintoista, miten se käyttövoima on sitten noin edullista, jos se tuotetaan liian monen mutkan kautta ja kulutetaan liian huonolla hyötysuhteella, johan siihen luulisi tulevan jo moninkertaiset käyttökulut ja kolminkertaisesti päällekkäiset verot ja paikalliset alv:t..
EDIT: Muokkasin threadin otsikkoa, eihän sitä ilmaa polteta..
Re: Käyttövoimana paineilma!
Jutussa ei taidettu mainita, mutta eikö jarruilla voisi pyörittää kompuraa..?
Re: Käyttövoimana paineilma!
Ihme juttu että ei mainita. Mahtaisikohan johtua siitä että HS on uutisoinut pelkästään lehdistötiedotteen pohjaltaRistom kirjoitti:Mielenkiintoista, miten se käyttövoima on sitten noin edullista, jos se tuotetaan liian monen mutkan kautta ja kulutetaan liian huonolla hyötysuhteella, johan siihen luulisi tulevan jo moninkertaiset käyttökulut ja kolminkertaisesti päällekkäiset verot ja paikalliset alv:t
Käyttövoiman edullisuutta voi pohtia siltä pohjalta että kyseessä on mopoautokokoluokan tekele, jonka käyttövoimaa ei (vielä) veroteta kuten autojen käyttövoimaa. Mitkä onkaan mopoauton polttoainekustannukset jos ne lasketaan verottomilla hinnoilla yltiöoptimistisen myyntimiehen toimesta.
Täytyy kyllä sen verran sanoa positiivistakin että en aivan täysin tuomitse tuota ajatusta... sille saattaa olla olemassa marginaalisia sovellutusalueita koska se on suoraan sähkökäyttöön verrattuna halpa, kevyt ja yksinkertainen vaikkakin huomattavasti huonompi hyötysuhteeltaan. Mopoautoluokassa tuolla saattaisi joskus tulevaisuudessa saada vallattua markkinoilta jonkun pienen prosenttiosuuden.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Käyttövoimana paineilma!
Käydä sitten salaa letkuttamassa renkaan täyttöpisteellä ilmaa... asensin rengasventtiilin säiliöön -teeseitse modi.. onko normaalia että autoni suhisee..
Re: Käyttövoimana paineilma!
Oonkin sitä ajatellut, että milloin huoltoasemalla alkaa ilmakin maksamaan..
Re: Käyttövoimana paineilma!
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 62#p373162Ristom kirjoitti:Oonkin sitä ajatellut, että milloin huoltoasemalla alkaa ilmakin maksamaan..
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Käyttövoimana paineilma!
Kyllä se muuten maksaa jo nyt, melko monella huoltsikalla (täällä maalla )Ristom kirjoitti:Oonkin sitä ajatellut, että milloin huoltoasemalla alkaa ilmakin maksamaan..
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Polttoaineena paineilma!
Kyllä kai toi voi vähän jysähtää vaikkei räjähteestä olekaan kyse. Joitain sukelluspulloja esim. on joskus raportoitu räjähtävän, paineenalentaja on pettänyt, isku aikaansaanut tai kuumuus. 3000 litraa pääsee salamana vapaaksi 10 litran tilavuudesta. En haluaisi olla vieressä...MacTurbo kirjoitti:Sellaisen pullon pitää saada melkoinen tälli jotta se menee rikki, eikä p-ilma siltikään edes räjähdä.
Yamaha FZ1-N -08
Re: Käyttövoimana paineilma!
Ehkä silloin kun noita on liikenteessä on myös renkaantäyttöpisteessä korkeapainekompuratPoikarukka kirjoitti:Käydä sitten salaa letkuttamassa renkaan täyttöpisteellä ilmaa... asensin rengasventtiilin säiliöön -teeseitse modi.. onko normaalia että autoni suhisee..
Täyttöpaine noissa on nimittäin 300 bar.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Polttoaineena paineilma!
Tuli muuten telkusta ohjelma vanhoista 1900-1940 höyryautoista.. nauratti kun kyseien vanhojenautojen harrastelija sanoi "höyryautoja myytiin, periaatteella vesi on turvallisempaa kuin palava bensiini." Siinä vaiheessa kun jukin menee metsään bansa tai höyryautolla on vaikea sanoa kumpi on turvallisempaa. Auto syöksee kovalla paineella ainakin 100 asteista vesihöyryä vai että se sylkee tulta.. onhan tuo 100 astein keihuva vesi "turvallisempaan" kuin palava bensa.. Vai mitä..Hessu kirjoitti:Teoriassahan tuollainen laite on todella yksinkertainen ja läheistä sukua höyrykoneelle. Eka höyryvoimalla toimiva vaunu keksittiin jo 1600-luvulla...
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Käyttövoimana paineilma!
Energia on halpaa, ellei sitä veroteta.Ristom kirjoitti:Mielenkiintoista, miten se käyttövoima on sitten noin edullista, jos se tuotetaan liian monen mutkan kautta ja kulutetaan liian huonolla hyötysuhteella, johan siihen luulisi tulevan jo moninkertaiset käyttökulut ja kolminkertaisesti päällekkäiset verot ja paikalliset alv:t..
Katsotaanpas, sain äkkiseltään laskettua että 300l 300bar ilmaa vastaa 90m^3 ilmaa normaalipaineessa. Työtä tuohon kompressointiin menee 22,3kWh, olettaen hyvää hyötysuhdetta kompressorille. Samaa sanotaan valmistajan sivuilla.
http://www.theaircar.com/
Tämä siis vastaa 1,4 litraa bensaa joka vastaa 11,4 kWh:ta (http://en.wikipedia.org/wiki/Air_car). Hyötysuhde on siis tippunut puoleen siinä vaiheessa kun auto on tankattu. Tai neljäsosaan, jos ajatellaan että kompressoria syötetään sähköllä, joka on tuotettu voimalassa.
Kulutus ei ole paljoa 200km matkalla, mutta täytyy samalla huomauttaa että auto on todella kevyt. Polttomoottorillakin päästäisiin hämmästyttäviin tuloksiin tuossa teho/kokoluokassa. Täytyy siis vielä muistuttaa että mainittu 1,4 litraa on tankin sisältämä energia, ei se mitä ketjun alkupäässä meni pannuun. Muissa artikkeleissa muistetaan mainita ettei painetankki toimi yhtä hyvin kun se on tyhjenemässä ja ettei kaikkea välttämättä saa sieltä ulos hyötykäyttöön.
Jos moottorin hyötysuhde on optimistisesti vaikkapa 50% niin päädymme siihen että kokonaishyötysuhde on 12,5%, olettaen että kompressoria syöttävän voimalan hyötysuhde on 50% (50% voimala,50% kompressointi, 50% moottori).
Sitten jos ajattelemme että kompressoria täytetään matka-ajossa jollain kannettavalla generaattorilla, pääsemme nopeasti lopputulokseen ettei tämä todellakaan kannata. Jossain Intiassa voisimme toki täyttää säiliön aurinkoenergiallla toimivalla kompressoriasemalla, sen sijaan että autoissa olisi akut.
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_engine
Re: Käyttövoimana paineilma!
Tulimmeko siis tulokseen, että ei kannata koko höskä..?
Päästään jatkokysymykseen:
Saabithan ovat totutusti olleet painavia ja turvallisia. Paljonko olisitte valmiit pienentämään nykyisiä kulkineitanne käyttövoimatalouden hyödyksi? (Jokainen varmaan ottaisi samankokoisen tonnia kevyempänä suorituskyvyn näkökulmasta..)
Itseäni askarruttaa heti kättelyssä auton vakaus esim. sohjoisella tiellä maantienopeuksissa mahdollisesti tuulessakin, vaikka puhuttaisiin vain luokkaa 500 kg vähemmän. Eikä ole muutenkaan pienentämisen varaa, en mahtuisi itseni taakse istumaan mukavasti 9-3:ssa.
Päästään jatkokysymykseen:
Saabithan ovat totutusti olleet painavia ja turvallisia. Paljonko olisitte valmiit pienentämään nykyisiä kulkineitanne käyttövoimatalouden hyödyksi? (Jokainen varmaan ottaisi samankokoisen tonnia kevyempänä suorituskyvyn näkökulmasta..)
Itseäni askarruttaa heti kättelyssä auton vakaus esim. sohjoisella tiellä maantienopeuksissa mahdollisesti tuulessakin, vaikka puhuttaisiin vain luokkaa 500 kg vähemmän. Eikä ole muutenkaan pienentämisen varaa, en mahtuisi itseni taakse istumaan mukavasti 9-3:ssa.
Re: Käyttövoimana paineilma!
No se riippuukin sitten käyttötarkoituksesta. Oma kesäauto painaa 550kg josta taka-akselilla noin 160kg tyhjänä. En edes yritä ajaa talvella ja takapenkkejä ei ole joten OK. Luulisi ettei käyttökelpoisen ja vakaan talviautonkaan tarvitse juuri yli tonnia painaa. Isompi massa vain aiheuttaa, ettei suuntaa pysty muuttamaan vaikka haluaisikinRistom kirjoitti:Paljonko olisitte valmiit pienentämään nykyisiä kulkineitanne käyttövoimatalouden hyödyksi? (Jokainen varmaan ottaisi samankokoisen tonnia kevyempänä suorituskyvyn näkökulmasta..)
Itseäni askarruttaa heti kättelyssä auton vakaus esim. sohjoisella tiellä maantienopeuksissa mahdollisesti tuulessakin, vaikka puhuttaisiin vain luokkaa 500 kg vähemmän. Eikä ole muutenkaan pienentämisen varaa, en mahtuisi itseni taakse istumaan mukavasti 9-3:ssa.
Re: Käyttövoimana paineilma!
Jos ajattelemme, että suuri osa liikkumisesta tehdään siten että yhtä ihmistä kuljetetaan puolentoista tonnin malmikasalla, pääsemme perusongelman ytimeen; Riittäisikö vähempikin, edes perusliikkumiseen työpaikan ja kodin välillä?
Top Gear teki hulvattoman jakson tästä autosta:
http://www.bbc.co.uk/isleofman/content/ ... ture.shtml
Tässä jakso, ellei sitä poisteta:
http://www.youtube.com/watch?v=iN0LQJLabqA
(Clarkson ei muuten ole mikään kääpiö)
Lisävideo autosta:
http://www.youtube.com/watch?v=07ub5rBd ... re=related
Toki tuossa olisi paljon parannettavaa, mutta esimerkiksi se sopii mainiosti. Kaupunkiliikenteessä riittää vähempikin. Te, jotka ajatte Rovaniemi-Ivalo-väliä päivittäin, huomatkaa ettei tämä sellaisenaan ole tarkoitettu teille
Autojen ei tarvitse kutistua noin pieniksi, mutta raju keventäminen olisi perusteltua. Mikään vaihtoehto ei yksinkertaisesti kykene korvaamaan niitä valtavia energiamääriä mitä nyt saadaan öljystä. Joukkoliikenne ei ratkaise kaikkea, vaan yksityisautoilu tulee säilymään.
Tämäkin on jo vuosia vanha juttu:
http://www.lupo80days.com/route_en.html
Normaalilla tuotantoautolla pääsee maailman ympäri 2,85l/100km. Ei tuo Lupo mikään 9-5 ole, toki minä sen ymmärrän, mutta jos puhumme ihan perustarpeista niin se riittää aika pitkälle.
Top Gear teki hulvattoman jakson tästä autosta:
http://www.bbc.co.uk/isleofman/content/ ... ture.shtml
Tässä jakso, ellei sitä poisteta:
http://www.youtube.com/watch?v=iN0LQJLabqA
(Clarkson ei muuten ole mikään kääpiö)
Lisävideo autosta:
http://www.youtube.com/watch?v=07ub5rBd ... re=related
Toki tuossa olisi paljon parannettavaa, mutta esimerkiksi se sopii mainiosti. Kaupunkiliikenteessä riittää vähempikin. Te, jotka ajatte Rovaniemi-Ivalo-väliä päivittäin, huomatkaa ettei tämä sellaisenaan ole tarkoitettu teille
Autojen ei tarvitse kutistua noin pieniksi, mutta raju keventäminen olisi perusteltua. Mikään vaihtoehto ei yksinkertaisesti kykene korvaamaan niitä valtavia energiamääriä mitä nyt saadaan öljystä. Joukkoliikenne ei ratkaise kaikkea, vaan yksityisautoilu tulee säilymään.
Tämäkin on jo vuosia vanha juttu:
http://www.lupo80days.com/route_en.html
Normaalilla tuotantoautolla pääsee maailman ympäri 2,85l/100km. Ei tuo Lupo mikään 9-5 ole, toki minä sen ymmärrän, mutta jos puhumme ihan perustarpeista niin se riittää aika pitkälle.
Re: Käyttövoimana paineilma!
Ihan hillitön laite!
Tommonen pitäis kyllä saada nurkka-ajoon puolen kilometrin säteellä..
Tommonen pitäis kyllä saada nurkka-ajoon puolen kilometrin säteellä..