Etupään tärinä ja nyt on mitta täysi!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Tuttu homma. Välillä tuntuu melko kovaakin vibrausta rattiin, välillä (esim. eilen) ei yhtään mitään. Alkaa taas ajattelemaan sitä pahinta, että nyt on mennyt alapallo p*skaksi tms.HMK kirjoitti:Nyt taas tänään Saloon ajaessa mitään tärinää ei ollut ja uudella Salo motarilla ajo oli vieläkin juhlallisempaa. Pitänee kuitenkin käydä tarkistuttamassa ne tasapainot.
H
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
tärinästä
Yleensä nämä etupään tärinät johtuu renkaiden tasapaino häiriöistä / renkaan viallisuudesta . On tapauksia ollut kun laitetaan eteen uretaanipuslat, alustasarja matalat renkaat erillaisella et :llä . Tällöin tapahtuu ohjausgeometrian täysi muutos johon kyseinen auton etupään rakenne ei ole tarkoitettu jolloin esiintyy näitä erinnäisiä ongelmia . Siihen auttaa joissakin tapauksissa että laittaa moottoritilaan poikittaistuen mutta uudemmissa saabeissa on keulan rakenne tosin aika kovaa tekoa joten hyöty voi jäädä aika vähäiseksi . Ratkaisuna voisi olla että hankkii alkuperäistä pyörägeometriaa lähellä olevat osat jolloin ainakin välttyy tältä ongelmalta mutta täytyy tunnustaa että omakin tonnari on muuteltu matalemmaksi ja vanteetkin on vaihtuneet . Muuttelin myös etutolppien kallistumasa vaikka vakionahan tonnarissa ei ole kulmien säätöä edessä ollenkaan lukuunottamatta aurauksen säätöä . Muutaman tunnin säätö pyörän suuntauksessa ja kymmenkunta tuntia ajoa niin saahansen tonnarinkin kulkemaan normaalisti mutta en suosittele tätä kenenkään teettävän pajalla voi tulla hintaa ja toisekseen ei varmaan missään normaalipajassa ruveta tekeekkään kyseista viilausta . Lopuksi täytyy todeta mitäpä sitä ei auton ulkonäön vuoksi ole valmis tekemäänkään .
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Re: tärinästä
Ainakin NG900 Turbossa on vakiona moottoritilan poikittaistuki joka ei tosin ole ihan järeimmästä päästä. Tuki löytynee siis Viggenistä myös, todennäköisesti hieman järeämpänä mallina.jani kirjoitti:Siihen auttaa joissakin tapauksissa että laittaa moottoritilaan poikittaistuen mutta uudemmissa saabeissa on keulan rakenne tosin aika kovaa tekoa joten hyöty voi jäädä aika vähäiseksi.
Tuen voi vaihtaa vielä tukevampaan malliin tai laittaa Speedpartsilla myytävän lisätuen.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
No niin tärinä on tipotiessään. Kävin eilen Capital Renkaassa (Herttoniemi, Helsinki), jossa tsekattiin renkaat ja painot. Vanteet olivat suorat, mutta renkaissa (Continental) oli hieman pystyheittoa. Renkaita sitten pyöräytettiin vanteella ja tasapainotettiin uudestaan. Nyt auto kulkee kuin juna. Muutenkin voin suositella ao. firmaa. Palvelu on ollut aina aivan ensiluokkaista ja nytkin pultit loppukiristettiin momentilla mitä ei läheskään joka paikassa tapahdu.
Seuraavat renkaat ja vanteet ostan kyllä ao. paikasta ihan palvelunkin takia.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Hyvä, että tärinä lähti.
Tähän perään voisi heittää kysymyksen, onko pääkaupunkiseudulla hyvää liikettä, jossa säädättää pyörän kulmat? Vai onko ihan sama mihin rengasliikkeeseen vie? Itellä vaeltaa jonkin verran ja oma analyysini sanoo etupäässä olevan hiukan haritusta eli auraus negatiivinen. Muutenkin olisi hyvä katsastaa, että kaikki on kunnossa.
Sitten voisi hyvillä mielin harkita tuota alustan päivitystä.
Tähän perään voisi heittää kysymyksen, onko pääkaupunkiseudulla hyvää liikettä, jossa säädättää pyörän kulmat? Vai onko ihan sama mihin rengasliikkeeseen vie? Itellä vaeltaa jonkin verran ja oma analyysini sanoo etupäässä olevan hiukan haritusta eli auraus negatiivinen. Muutenkin olisi hyvä katsastaa, että kaikki on kunnossa.
Sitten voisi hyvillä mielin harkita tuota alustan päivitystä.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Kulmitusta
Riippuu hiukan mitä haetaan, on ollut hurjia juttuja lasermittauksista, joilla päästään siihen viimeiseen tarkkuuteen..
Oma Aeroni on säädetty T:mi T. Värjölällä, sijaitsee Tikkurilan Nesteellä. Ex-scanautolainen, joten tietää vaikka mitä satkuista & tonnareista (omaa mm. -98 tonnarin). Erikoistui aikoinaan kuulemma juuri vaihteistoihin. Hallista löytyy mm. nelipistemittauslaite, jolla saa kaikki pyörät pyörimään samaan suuntaan, hintaa muistaakseni silloin 70e, joka tippui 60 euroon; ilmeisesti mm. sen takia, että taka-akseli oli tehtaan arvoissa 14 vuoden jälkeenkin.
Vekotin meni ja menee kuin juna sen jälkeen - suosittelen lämpimästi kaikille.
Oma Aeroni on säädetty T:mi T. Värjölällä, sijaitsee Tikkurilan Nesteellä. Ex-scanautolainen, joten tietää vaikka mitä satkuista & tonnareista (omaa mm. -98 tonnarin). Erikoistui aikoinaan kuulemma juuri vaihteistoihin. Hallista löytyy mm. nelipistemittauslaite, jolla saa kaikki pyörät pyörimään samaan suuntaan, hintaa muistaakseni silloin 70e, joka tippui 60 euroon; ilmeisesti mm. sen takia, että taka-akseli oli tehtaan arvoissa 14 vuoden jälkeenkin.
Vekotin meni ja menee kuin juna sen jälkeen - suosittelen lämpimästi kaikille.
Viime syksynä alustasarjan asennuksen jälkeen kävin samaisessa Capital renkassa säädättämässä kulmat 4-piste laserilla (firmaa oli jossain keskusteluissa kehuttu). Systeemit näyttivän olevan viimeisen päälle ja homma hoitui loistavasti ja niinkuin sanoin palvelu on aina ollut ensiluokkaista. Auton sai ajaa heti sisään ilman mitään ajanvarauksia. Suosittelen! Hinta oli muistaakseni jotain 70 EUR luokkaa. Capital Rengas on Herttoniemessä ihan siinä Saabin liikkeen lähellä (taitaa olla yksi rakennus Helsinkiin päin).
H
H
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Tärinästä ja pompotuksesta omaa kokemusta. Huomasin og900:n renkaita pyöritellessäni että näytti olevan takapyörässä pompotusta (rengas siis pultattuna paikalleen ja auto tunkattuna ylös). Kokeilin huvikseni onko mitään vaikutusta kääntää vanteen asentoa navalla 180astetta. Havaitsin, että pompotuksen määrä muuttui! Käänsin vannetta vielä kerran, tälläkertaa 90astetta entisestä (neljälla pultilla kiinni) ja pompotus hävisi lähes kokonaan. Näköjään tarvikealuvanteissa voi olla napaan keskityksessä jo eroja. Halvin keino siis kokeilla päästä renkaan pompotuksesta eroon on näillä kokemuksillani kokeilla kääntää rengas eri asentoon navalle ja jos tästä ei ole mitään iloa, niin sitten vasta lähteä järeämpiin toimenpiteisiin, kuten esim renkaan kääntämiseen vanteella jne. Tässä tapauksessa näyttää siltä, että navankin täytyy hieman pompottaa, eli napa ei pyöri keskeisesti, muutoinhan tuo vanteen kääntäminen navalla ei vaikuttaisi asiaan pätkääkään, vai voisiko vanteessa oleva keskiön soviterengas olla niin epätarkka, että asettuu joka kerta hieman eri asentoon? Voisihan tuohon kyllä sorvata metalliset soviterenkaat alkuperäisten muovisten tilalle...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 06:40
- Paikkakunta: Savonlinna
Läheltäpä liippaa omia kokemuksia tämä topicci. Eilen sain alle uudet(käytetyt) sunburstit, kun orkkis peltivanteet olivat melkoisessa kunnossa. Alkuun epäilin vikaa renkaissa(conti), mutta kun käytin renkaita tasapainotuksessa ja sain seistä vieressä katsomassa, niin johan oli vanteessa lommoa ja heittoa. Ihmettelen, ettei viime kesänä isännän ostaessa uusia renkaita liikkeestä(eri paikkakunnalla) kukaan vaivautunut sanomaan, että vanteet on ihan vaihtokunnossa. No, nuo käytetyt on nyt asentajan mukaan ok ja jos renkuloissa on vielä vikaa, niin se ei ole enää vanteesta kiinni. Tosin seuraavat renkaat on varmaan jotain muuta mallia kuin eco contact3.