Polttoaineen kulutuksen optimointi kiihdyttäessä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Polttoaineen kulutuksen optimointi kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja mordai »

Rupesin tässä taannoin miettimään sitä että mikä on optimaallisin tapa kiihdyttää autolla jossa on ahdin. Kumpi kuluttaa vähemmän, se että kiihdyttää rauhallisesti ns. ihan pintakaasulla, vai se että kiihdyttää vähän reippaammin jolloin moottori pääsee hyödyntämään ahtimen tuomaa lisää? Tietenkin mitä enemmän painaa kaasupoljinta, sitä enemmän polttoainetta kuluu, mutta nopeammassa kiihdytyksessä polttoainekulutuksen "kasvu" on ajallisesti lyhyempi...
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Polttoaineen kulutuksen optimointi kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tässäkin kuitenkin vaikuttaa varmasti myös kiihdytystyyli. Siis siinä reippaassakin kiihdytyksessä. Että lähteekö renkaat sutien ja painelee 40-50km/h vauhtiin ykkösellä ja siitä eteenpäin kakkosella 80km/h nopeuteen, ja vasta sen jälkeen vaihtaa vitoselle. Vai käyttääkö vaihteita järkevästi. Kaikkiahan ei ole pakko käyttää, mutta...
Meni vähän saivarteluksi, myönnän.
Jonkun pitäisi opettaa taloudellinen kiihdytys kaikille niille Puntoille, jotka jumiuttavat aina moottoriteiden rampit, kun ei se koppero mitenkään tunnu kiihtyvän yli 60km/h vauhtiin sinä aikana. :D
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Polttoaineen kulutuksen optimointi kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Azanovix kirjoitti:Vai käyttääkö vaihteita järkevästi. Kaikkiahan ei ole pakko käyttää, mutta...
Eikä mitääb muttia :)

Polttomoottorin (otto tai diesel, turbolla tai ilman) maksimihyötysuhde löytyy maksi palopaineen kohdalta, joka taas löytyy maksimimomentin kohdalta. Eli kiihdytetään siten että kierroslukumittarin viisari pysyy kokoajan maksimimomentin lukemassa tai hieman sen yli ja höllätään kun haluttu nopeus on saavutettu. Vaihteita käytetään sen mukaan mitä tarvitaan.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vastaa Viestiin