mordai kirjoitti:ihottuma kirjoitti:
Samoin täällä meni kyllä täysin ohi tuo teikäläisen ensimmäinen kommentti. On siis täysin yhden tekevää mitä liikennesäännöt sanovat, koska mitä isompi laite, niin sitä "parempi" on etuajo-oikeus?
Eipä ihme että suurin osa raskaan kaluston kuljettista luulee olevansa maanpäällisiä jumalia, kenties sinäkin?
Jos saitte tällaisen käsityksen ensimmäisestä viestistäni niin pahoittelut siitä. En sitä todellakaan tarkoittanut. Viimeinen kommenttisi on kuitenkin mielestäni aika asiaton.
Kyllä liikennesääntöjä pitää noudattaa oli millä pelillä tahansa liikkeellä ja niin kuin yritän ennakoida auton ratissa sekä jalankulkijoita että kolmion takaa tulevia rekkojakin, pyrin myös ennakoimaan jalankulkijana autoja ja niitä olosuhteita jotka vallitsevat. Pointtini oli se että vaikka kuka tahansa olisi etuajo-oikeutettu, tulee kaikkien yrittää ennakoida ja havainnoida tilanteita riskeineen, ennemmin kuin vain pompata eteen tai olettaa että kyllä se rekkakuski pysähtyy kolmion taakse. Vai opettaisitko itse lapsillesi että ei muuta kuin suojatielle vaan, kyllä auton pitää väistää?
Merenkulussa tunnetaan käsite "hyvästä merimiestavasta". Vaikka väistämisvelvollisuudet on merilläkin hyvin selkeästi määriteltyjä, on siellä myös yhteentörmäyksiä käsittelevissä pykälissä maininta siitä että jokaisen tulee tehdä kaikkensa mahdollisen yhteentörmäyksen välttämiseksi, ts. päälle ei saa ajaa, vaikka oikeus siihen olisikin. Valitettavasti harvinaisen moni autoilija, raskaan kuljettaja, jalankulkija ja pyöräilijä on sarjassa aivottomia pykäläpellejä vailla minkäänlaista tilannetajua tai itsesuojeluvaistoa jotka aiheuttavat vaaratilanteita sen takia että heillä on "lain oikeus" siihen.
Asiaton tai ei, pointtisi on edelleen hiukan hukassa. Meillä suomessakin, kuten monessa muussakin maassa, on täysin selvä tieliikennelaki, joka antaa ainakin selvät päälinjaukset tiellä liikkumiseen. Ongelmaksi meillä suomessa kuitenkin muodostoo moottoroiduilla ajoneuvoilla liikkuvat henkilöt, jotka ovat asenteeltaan sitä mieltä, että vain tietty osa tieliikennelaista koskee heitä, ja tämä osa on yleensä se mikä käsittelee vain samanlaisilla ajoneuvoilla liikkuvia.
Ongelma on siis täysin asenteissa liikennette ja muita siellä liikkujia kohtaan, ei mistään lain tai pilkun *ussimisesta. Säännöt ja asetukset ovat kuitenkin kaikille samat ja täysin tasapuoliset, joten on todellakin vaikea ymmärtää sitä ajattelumallia, että mitä isompi laite, niin sitä vähemmän pitää sääntöjä noudattaa. Itsesuojeluvaisto on sitten toinen ja täysin eri asia, mutta liian usein liikenteessä näkee sen tilanteen, että yksinkertaisesti _kukaan_ ei väistä kevyenliikenteen kulkijoita. Suurissa taajamissa ja kaupungeissa, jossa pääteitä ylittää suojatie, on yleensä suojatien reunalla aina joukko ihmisiä ihmettelemässä milloin tietä uskaltaisi ylittää. Tällaisen eteen kun itse pysähdyn, saan yleensä tööttiä, nyrkin heilutuksia, huutoja ja melko vihaisia katseita - käyttäydynhän siis lain vaatimalla tavalla. Joskus jopa joku nokkela on tällaisessa tilanteessa päättänyt ohittaa, oikealta tai vasemmalta, oli tilaa tai ei.
Jos kaikki osaisivat pitää kiinni samoista säännöistä, ja huolehtia siitä että niitä myös noudatetaan, ei tässäkään ketjussa esitettyjä vaaratilanteita olisi välttämättä tullut. Ennakointi, kuten kirjoitit, on varmasti se avainsana, mutta ennenkuin ihmiset saadaan toteuttamaan tämä todellisuudessa, on liikennekulttuurin muututtava melkoisesti suomessa. Tämänpä takia taidan itsekin vain teipata lisää suojaimia ja pitää kiinni oikeuksistani, itsesuojeluvaistoa kuitenkaan unohtamatta. Ennen kaikkea suosittelen kaikille autoilijoille kokeilemaan sitä toista osapuolta, eli kevyttä liikennettä. Pyöräilkää, rullaluistelkaa, kävelkää ja liikkukaa, niin varmasti huomaatte liikenteen epäkohdat. Auton melko kapeasta näkökentästä näitä voi usein olla melko hankala huomata.