Pyöräilijän väistäminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyöräilijän väistäminen

Viesti Kirjoittaja mordai »

wesku kirjoitti:
mordai kirjoitti: Jep, tätä tarkoitin sillä edellisellä kirjoituksellani. Onhan se erimukavaa istua rullatuolissa ja voida viisastella olleensa oikeessa. Tokkopa kuskikaan kauheen hyvillä mielin olisi jos aiheuttaisi vammautumisen jollekin.
Entä sitten kun joku kolmion takaa tai punaisia päin päälle ajava rekkakuski runttaa autoiija-mordain ? Onhan se sitten erimukavaa viisastella rullatuolissa jostain kolmiosta ja punaisista valoista :)
Niinpä... ehkä siksi en työnnäkään pulkkaani ihan minne tahansa väliin tai aja silmät kiinni vaikka oikeuskin siihen olisikin. Ihmiset tekevät virheitä ja vahinkoja sattuu. Yritän ennakoida myös näitä omalla liikennekäyttäytymiselläni.
En nyt oikein ymmärrä kommenttejasi tai mitä yrität sanoa, mutta eipä sillä niin väliä.
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Pyöräilijän väistäminen

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

mordai kirjoitti:
wesku kirjoitti:
mordai kirjoitti: Jep, tätä tarkoitin sillä edellisellä kirjoituksellani. Onhan se erimukavaa istua rullatuolissa ja voida viisastella olleensa oikeessa. Tokkopa kuskikaan kauheen hyvillä mielin olisi jos aiheuttaisi vammautumisen jollekin.
Entä sitten kun joku kolmion takaa tai punaisia päin päälle ajava rekkakuski runttaa autoiija-mordain ? Onhan se sitten erimukavaa viisastella rullatuolissa jostain kolmiosta ja punaisista valoista :)
Niinpä... ehkä siksi en työnnäkään pulkkaani ihan minne tahansa väliin tai aja silmät kiinni vaikka oikeuskin siihen olisikin. Ihmiset tekevät virheitä ja vahinkoja sattuu. Yritän ennakoida myös näitä omalla liikennekäyttäytymiselläni.
En nyt oikein ymmärrä kommenttejasi tai mitä yrität sanoa, mutta eipä sillä niin väliä.
Samoin täällä meni kyllä täysin ohi tuo teikäläisen ensimmäinen kommentti. On siis täysin yhden tekevää mitä liikennesäännöt sanovat, koska mitä isompi laite, niin sitä "parempi" on etuajo-oikeus?

Eipä ihme että suurin osa raskaan kaluston kuljettista luulee olevansa maanpäällisiä jumalia, kenties sinäkin?
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyöräilijän väistäminen

Viesti Kirjoittaja mordai »

ihottuma kirjoitti: Samoin täällä meni kyllä täysin ohi tuo teikäläisen ensimmäinen kommentti. On siis täysin yhden tekevää mitä liikennesäännöt sanovat, koska mitä isompi laite, niin sitä "parempi" on etuajo-oikeus?

Eipä ihme että suurin osa raskaan kaluston kuljettista luulee olevansa maanpäällisiä jumalia, kenties sinäkin?
Jos saitte tällaisen käsityksen ensimmäisestä viestistäni niin pahoittelut siitä. En sitä todellakaan tarkoittanut. Viimeinen kommenttisi on kuitenkin mielestäni aika asiaton.

Kyllä liikennesääntöjä pitää noudattaa oli millä pelillä tahansa liikkeellä ja niin kuin yritän ennakoida auton ratissa sekä jalankulkijoita että kolmion takaa tulevia rekkojakin, pyrin myös ennakoimaan jalankulkijana autoja ja niitä olosuhteita jotka vallitsevat. Pointtini oli se että vaikka kuka tahansa olisi etuajo-oikeutettu, tulee kaikkien yrittää ennakoida ja havainnoida tilanteita riskeineen, ennemmin kuin vain pompata eteen tai olettaa että kyllä se rekkakuski pysähtyy kolmion taakse. Vai opettaisitko itse lapsillesi että ei muuta kuin suojatielle vaan, kyllä auton pitää väistää?

Merenkulussa tunnetaan käsite "hyvästä merimiestavasta". Vaikka väistämisvelvollisuudet on merilläkin hyvin selkeästi määriteltyjä, on siellä myös yhteentörmäyksiä käsittelevissä pykälissä maininta siitä että jokaisen tulee tehdä kaikkensa mahdollisen yhteentörmäyksen välttämiseksi, ts. päälle ei saa ajaa, vaikka oikeus siihen olisikin. Valitettavasti harvinaisen moni autoilija, raskaan kuljettaja, jalankulkija ja pyöräilijä on sarjassa aivottomia pykäläpellejä vailla minkäänlaista tilannetajua tai itsesuojeluvaistoa jotka aiheuttavat vaaratilanteita sen takia että heillä on "lain oikeus" siihen.
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöräilijän väistäminen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jouduinpa itse eilen pyöräillessä pakettiauton tönäisemäksi. Auto tuli huoltoaseman pihasta, joten väistämisvelvollisuus oli autoilijalla.

Onneksi ja vähän tuurillakin selvittiin vain muutamalla verinaarmulla, kun lensin katuun. Pyörä ja kännykkäkin säilyivät ehjinä. Olin nimittäin juuri puhumassa puhelimeen. Tämä oli ainakin osittain syy tapahtumaan, koska itse yleensä pyrin tarkkailemaan liikennettä ja väistän tai jarrutan, vaikka olisin etuajo-oikeutettu. Pyörällä yleensä on aina heikoilla etenkin auton kanssa. Nyt tarkkaavaisuus herpaantui puhelimeen puhuessa. Nimittäin sitä on oppinut näkemään autoista, jotka ehkä ovat tulossa eteen/päälle. Tai paremminkin seuraamalla kuljettajaa eikä autoa.

Oulussa pyöräilijät ovat "kuninkaita" ainakin heidän ajotyylinsä mukaan, joten täällä saa tosissaan olla tarkkana, liikkui sitten autolla, jalan tai pyörällä. Itsekin autolla ajavana olen huomannut kuinka vaikeaa sitä on joskus huomata kovaa vauhtia etenevää pyöräilijää. Syynä tähän on yleensä huonosti järjestetyt risteykset ja liittymät. Myöskin kova sikin sokin kevyen liikenteen väylällä etenevä joukko hämää. Juuri se tietty liikkuja jää havainnotta ja lopputulos onkin sitten jonkin sortin kolaus tai ainakin vähältä piti tilanne.

Eilisestä tapauksesta en halunnut sen enempää jälkijuttuja, koska oli kiire elokuviin katsomaan Batmaniä sekä toisaalta tunsin ja näin heti, ettei syntynyt henkilö tai materiaalivahinkoja. Ei muuta kuin menoksi .....
Kuski säikähti ja totesi heti hänen olleen yksin syyllinen. En halunnut "rankaista" häntä enää enempää. Oli nimittäin liikeellä firman autolla ja ilmeisesti palaamassa työpaikalleen työviikon päätteeksi. Kelloaika oli sitä luokkaa. Loppu hyvin kaikki hyvin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Pyöräilijän väistäminen

Viesti Kirjoittaja wesku »

petrisa kirjoitti:
Itsekin autolla ajavana olen huomannut kuinka vaikeaa sitä on joskus huomata kovaa vauhtia etenevää pyöräilijää. Syynä tähän on yleensä huonosti järjestetyt risteykset ja liittymät. Myöskin kova sikin sokin kevyen liikenteen väylällä etenevä joukko hämää. Juuri se tietty liikkuja jää havainnotta ja lopputulos onkin sitten jonkin sortin kolaus tai ainakin vähältä piti tilanne.
Ei siinä havaitsemisessa ole mitään vaikeutta jos ajaa sillä asenteella että ennenkuin pyörätielle ajetaan autolla katsotaan ettei pyöriä tai lähes 50 kulkevia mopojakaan ole tulossa. Ongelma on varmaankin 99% siinä että havainnointi keskittyy autojen käyttämiin ajoratoihin ja pyöräilijät/jalankulkijat eivät niinkään kiinnosta.

Suurimmalle osalle autoilijoista harvemmin syntyy vaaratilanteita tullessa kolmion takaa teille joissa rajoitukset on 100, 120 tai vaikka rajoituksettomia. Joskus tuntuu että mitä "parempi" kuski on sitä vaikeampaa on havaita pyöräilijöitä. Kyse on täysin asenneongelmasta eikä mistään muusta.
petrisa kirjoitti:
väistän tai jarrutan, vaikka olisin etuajo-oikeutettu.
Toivottavasti kuitenkin vain törmäyksen välttämiseksi. Muuten menee vaaralliseksi jos alkaa soveltaa omia väistämisperiaatteita poikkeaa ne sitten oikeista säännöistä suuntaan tai toiseen.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöräilijän väistäminen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Missäpäin wesku liikuskelet, autolla tai jollain muulla kulkupelillä?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Pyöräilijän väistäminen

Viesti Kirjoittaja wesku »

petrisa kirjoitti:Missäpäin wesku liikuskelet, autolla tai jollain muulla kulkupelillä?
Polkupyörällä ja moottoripyörällä lähinnä Turun seudulla. Autolla suurin osa kilometreista tulee eteläisessä Suomessa, melko paljon myös ulkomailla.

On sitä silloin tällöin Oulussakin tullut käytyä. Fillarointia en ole kuitenkaan koskaan siellä kokeillut. Autoilijoiden käyttäytymisestä havaintoja esim. joskus jäähallille kääntymistä vasemmalla kaistalla jonottaessa varmaan yli 90 % oikealla kaistalla ajaneista pysäytymättä suojatien eteen pysähtyneiden autojen ohi. Turussa olisi ollut varmaan samaa luokkaa, Helsingissä ehkä puolet tai 2/3.

Pohjanmaasta puheenollen, itse olen joutunut jalankulkijana kosketuksiin hiukan vastaavanlaisessa tilanteessa huoltikselta tulleen auton kanssa Ylivieskassa. Kuski oli sitä mieltä tilanne oli minun syytäni koska kävelin hänen eteensä vaikka selvästi näin että hän on tulossa, jalkakäytävä "katkesi" siinä paikassa eikä ollut suojatietä. Tilanne oli varsin tyypillinen, kuski kyllä huomasi minut jalkakäytävällä mutta ei välittänyt pätkääkään ja hidastaessaan kadulle tullessa käänsi katseen vasemmalle autoja katsomaan ja lipui samalla eteenpäin katsomatta eteensä.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöräilijän väistäminen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

wesku: juuri arvelinkin niin, ettet ole täälläpäin paljoa liikkunut. Nuo tekemäsi havainnot Oulussa ja Ylivieskassa ovat oikein tyypillisiä.

Oulu vaatii selviytymistaitoja tai sitten hyvää tuuria, jotta täällä selviää kevyenliikenteen väylillä ehjänä. Täällä ei vallitse minkäänlaisia sääntöjä, kun pyöräilijät, rullaluistelijat, skootterit, koirankusettajat ja tavalliset jalankulkijat sukkuloivat menemään. Tätä menoa jatkuu ympäri vuoden keleistä ja ilmoista riippumatta, poislukien talvella tietenkin rullaluistelijat.

Jos täällä aikoo selvitä edes kohtuullisen turvallisesti, on pakko olla "noudattamatta" liikennesääntöjä. Tällä tarkoitan sitä, että omista etuajo-oikeuksista jne. on syytä olla pitämättä tiukasti kiinni. Parempi katsoa kuin katua.

Perjantaillinen tapahtuma omalla kohdallani oli tyypillinen esimerkki siitä. Pakettiauto oli pysähtynyt huoltoaseman pihaan kohtaan, josta oli liittymä kevyenliikenteen väylän yli ajotielle. Itse tulin pyörällä ja näin pysähtyneen eli odottavan auton. Täten kaikista päätellen minulla oli etuajo-oikeus ja autoilijakin näytti sitä noudattavan. Mutta ehei ...., ollessani auton keulan kohdalla se lähti liikkeelle. Parempi olisi minun ollut tässäkin tapauksessa olla noudattamatta liikennesääntöjä. Pysähtyä kokonaan tai ainakin hiljentää ja mahdollisesti varovasti koukata "laittomasti" pakettiauton takaa huoltoaseman pihan kautta edelleen takaisin kevyenliikenteen väylälle. Puhelimeen puhuminen haittasi omaa ajamistani (handsfree pakkoko myös pyöräilijöille?), joten en osannut tehdä "oikeaa" ratkaisua. Yleensä vastaavissa tilanteissa katson suoraan kuljettajaa ja mikäli hän ei katso myös minuun, en jääräpäisesti pidä kiinni oikeuksistani. On nimittäin hyvin todennäköistä, että minua ei ole huomattu ja käy niinkuin minulle perjantaina. Lopputulos oli onnekas, ehkä ei seuraavalla kerralla.

Weskulle ja kaikille muillekin: Tervetuloa Ouluun kevyenliikenteen selviytymiskurssille. Saatte varoa kaikkea mikä liikkuu!
Mikäli selviätte täällä yhden vuoden kaikkina vuodenaikoina olosuhteista riippumatta ilman mitään kolaria, olette suorittaneet kurssin hyväksytysti. Läheltäpiti-tilanteita voi sattua, mutta niitähän ei lasketa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Pyöräilijän väistäminen

Viesti Kirjoittaja wesku »

petrisa kirjoitti:Yleensä vastaavissa tilanteissa katson suoraan kuljettajaa ja mikäli hän ei katso myös minuun, en jääräpäisesti pidä kiinni oikeuksistani. On nimittäin hyvin todennäköistä, että minua ei ole huomattu ja käy niinkuin minulle perjantaina.
Ei se katsekontaktikaan välttämättä mitään takaa. Olen tälläkin foorumilla kertonut tapauksista joissa lähestyn kävellen suojatietä ja jopa parin sekunnin ilmeisen selvä katsekontakti kuljettajaan mutta vasta 10 metrin päässä lyö jarrut pohjaan kun uskoo että aion ihan tosissaan kävellä eteen. Huvittavin tilanne oli joskus kun näitä tuli Turun Linnankadulla 2 tiiviisti peräkänaa ja molemmat katsoivat vain minua. Siinä olikin sitten jäljempänä tulleella kiire jarrutella eikä tainnut montaa senttiä jäädä. Muistin toki morjestaa kiitokseksi ja hymyillä ystävällisesti :)
petrisa kirjoitti:Lopputulos oli onnekas, ehkä ei seuraavalla kerralla.
Onnekas pakukuskille koska et tehnyt mitään ilmoitusta poliisille. Kyllähän tuollaisesta pitäisi yleensä sakot tumpelokuskille järjestää mutta harvemmin sellaiseen aika riittää. Joutuu vielä hyvässä lykyssä itsekin oikeuteen viettämään päivän tai pari.

Onnekas myös sikäli että pohojanmaalta varmaan löytyy myös sellaisia kevyen liikenteen edustajia jotka takovat tumpelokuskille ihan omin käsin kalloon liikennesääntöjä tuollaisessa tilanteessa.
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Pyöräilijän väistäminen

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

mordai kirjoitti:
ihottuma kirjoitti: Samoin täällä meni kyllä täysin ohi tuo teikäläisen ensimmäinen kommentti. On siis täysin yhden tekevää mitä liikennesäännöt sanovat, koska mitä isompi laite, niin sitä "parempi" on etuajo-oikeus?

Eipä ihme että suurin osa raskaan kaluston kuljettista luulee olevansa maanpäällisiä jumalia, kenties sinäkin?
Jos saitte tällaisen käsityksen ensimmäisestä viestistäni niin pahoittelut siitä. En sitä todellakaan tarkoittanut. Viimeinen kommenttisi on kuitenkin mielestäni aika asiaton.

Kyllä liikennesääntöjä pitää noudattaa oli millä pelillä tahansa liikkeellä ja niin kuin yritän ennakoida auton ratissa sekä jalankulkijoita että kolmion takaa tulevia rekkojakin, pyrin myös ennakoimaan jalankulkijana autoja ja niitä olosuhteita jotka vallitsevat. Pointtini oli se että vaikka kuka tahansa olisi etuajo-oikeutettu, tulee kaikkien yrittää ennakoida ja havainnoida tilanteita riskeineen, ennemmin kuin vain pompata eteen tai olettaa että kyllä se rekkakuski pysähtyy kolmion taakse. Vai opettaisitko itse lapsillesi että ei muuta kuin suojatielle vaan, kyllä auton pitää väistää?

Merenkulussa tunnetaan käsite "hyvästä merimiestavasta". Vaikka väistämisvelvollisuudet on merilläkin hyvin selkeästi määriteltyjä, on siellä myös yhteentörmäyksiä käsittelevissä pykälissä maininta siitä että jokaisen tulee tehdä kaikkensa mahdollisen yhteentörmäyksen välttämiseksi, ts. päälle ei saa ajaa, vaikka oikeus siihen olisikin. Valitettavasti harvinaisen moni autoilija, raskaan kuljettaja, jalankulkija ja pyöräilijä on sarjassa aivottomia pykäläpellejä vailla minkäänlaista tilannetajua tai itsesuojeluvaistoa jotka aiheuttavat vaaratilanteita sen takia että heillä on "lain oikeus" siihen.
Asiaton tai ei, pointtisi on edelleen hiukan hukassa. Meillä suomessakin, kuten monessa muussakin maassa, on täysin selvä tieliikennelaki, joka antaa ainakin selvät päälinjaukset tiellä liikkumiseen. Ongelmaksi meillä suomessa kuitenkin muodostoo moottoroiduilla ajoneuvoilla liikkuvat henkilöt, jotka ovat asenteeltaan sitä mieltä, että vain tietty osa tieliikennelaista koskee heitä, ja tämä osa on yleensä se mikä käsittelee vain samanlaisilla ajoneuvoilla liikkuvia.

Ongelma on siis täysin asenteissa liikennette ja muita siellä liikkujia kohtaan, ei mistään lain tai pilkun *ussimisesta. Säännöt ja asetukset ovat kuitenkin kaikille samat ja täysin tasapuoliset, joten on todellakin vaikea ymmärtää sitä ajattelumallia, että mitä isompi laite, niin sitä vähemmän pitää sääntöjä noudattaa. Itsesuojeluvaisto on sitten toinen ja täysin eri asia, mutta liian usein liikenteessä näkee sen tilanteen, että yksinkertaisesti _kukaan_ ei väistä kevyenliikenteen kulkijoita. Suurissa taajamissa ja kaupungeissa, jossa pääteitä ylittää suojatie, on yleensä suojatien reunalla aina joukko ihmisiä ihmettelemässä milloin tietä uskaltaisi ylittää. Tällaisen eteen kun itse pysähdyn, saan yleensä tööttiä, nyrkin heilutuksia, huutoja ja melko vihaisia katseita - käyttäydynhän siis lain vaatimalla tavalla. Joskus jopa joku nokkela on tällaisessa tilanteessa päättänyt ohittaa, oikealta tai vasemmalta, oli tilaa tai ei.

Jos kaikki osaisivat pitää kiinni samoista säännöistä, ja huolehtia siitä että niitä myös noudatetaan, ei tässäkään ketjussa esitettyjä vaaratilanteita olisi välttämättä tullut. Ennakointi, kuten kirjoitit, on varmasti se avainsana, mutta ennenkuin ihmiset saadaan toteuttamaan tämä todellisuudessa, on liikennekulttuurin muututtava melkoisesti suomessa. Tämänpä takia taidan itsekin vain teipata lisää suojaimia ja pitää kiinni oikeuksistani, itsesuojeluvaistoa kuitenkaan unohtamatta. Ennen kaikkea suosittelen kaikille autoilijoille kokeilemaan sitä toista osapuolta, eli kevyttä liikennettä. Pyöräilkää, rullaluistelkaa, kävelkää ja liikkukaa, niin varmasti huomaatte liikenteen epäkohdat. Auton melko kapeasta näkökentästä näitä voi usein olla melko hankala huomata.
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyöräilijän väistäminen

Viesti Kirjoittaja mordai »

En nyt oikein ymmärrä mitä viesteissäni on vielä epäselvää? Itseltäsi tulee kyllä paljon ääntä mutta vähän viestiä... :?

Joojoo, laki on laki ja sitä pitää noudatta, mutta turha pilkunviilaaminen, viimeiseen saakka oikeuksistaan kiinni pitäminen, itsesuojeluvaiston puute ei auta liikenteen jouhevuuteen hevon v177ua - oli menopelinä mikä tahansa. Tuolla asenteella jos eksyt keskustaan sompailemaan on suojien teippaaminen enemmän kuin järkevää. Sympatiaa et saa minulta kun itket rullatuolissa sitä miten olit oikeessa. Hupinsa kullakin... :wink:
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
TTiD
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 21:26

Re: Pyöräilijän väistäminen

Viesti Kirjoittaja TTiD »

Jätkät ne jaksaa :roll:
Turbo²
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyöräilijän väistäminen

Viesti Kirjoittaja mordai »

Mä olen sanottavani sanonut :mrgreen:
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Pyöräilijän väistäminen

Viesti Kirjoittaja wesku »

Ymmärtääkseni paremmin mordain ajatusmaailmaa katselin vähän postauksia muissa ketjuissa. Sieltä löytyy monenlaista "joustavuutta", nopeampien väistämistä motarilla, mielenosoituksia muille (hidastelijoille?), ylitehoisten polttimoiden käyttöä ynnä muuta mukavaa.

Onkohan esim. nämä kolmisen vuotta kirjoitetut mielipiteet vielä voimassa ?

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 59#p164259

Tässä oli esim: "Muut autoilijat voivat olla ystäviäni, tuttujani, työkavereitani tai asiakkaitani. Ajan sen mukaan, niin ei tarvitse seuraavissa valoissa huomata edellä mainitun hämmästyneesti katsovan minua hölmöilyni jälkeen." Niinpä sitten ollaankin monasti tilanteessa jossa vain ajetaan ns. "joustavasti" autoilijoiden näkökulmasta katsottuna välittämättä väistämisvelvollisuuksista kevyempiä liikkumismuotoja kohtaan.

Ja jos siis liikennekäyttäytymistä ohjaa myös läheisriippuvuus tai asiakassuhteet - Entä sitten jos vaikka joku pyöräilijä jonka eteen joku joustava autoilija olisi kurvannut jotta takaa tuleva autojono ei joutuisi hidastamaan, katsoo hämmästyneesti hölmöä tai vaikka näyttää keskisormeakin seuraavissa liikennevaloissa ? Luottaako joustava autoilija siihen etteivät pyöräilijät voi olla voivat olla ystäviä, tuttuja, työkavereita tai asiakkaita ?
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Pyöräilijän väistäminen

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

mordai kirjoitti:En nyt oikein ymmärrä mitä viesteissäni on vielä epäselvää? Itseltäsi tulee kyllä paljon ääntä mutta vähän viestiä... :?

Joojoo, laki on laki ja sitä pitää noudatta, mutta turha pilkunviilaaminen, viimeiseen saakka oikeuksistaan kiinni pitäminen, itsesuojeluvaiston puute ei auta liikenteen jouhevuuteen hevon v177ua - oli menopelinä mikä tahansa. Tuolla asenteella jos eksyt keskustaan sompailemaan on suojien teippaaminen enemmän kuin järkevää. Sympatiaa et saa minulta kun itket rullatuolissa sitä miten olit oikeessa. Hupinsa kullakin... :wink:
Tais ottaa koville :mrgreen: :mrgreen:

Noh, Darwin korjaa kyllä, jos ei hissi vie ylös asti :D
Vastaa Viestiin