Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
hho
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Touko 29, 2008 21:17
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja hho »

jos joudun parkkeeraamaan mäkeen niin silloin tulee vetästyä käsijarru päälle, muutoin käytetään pelkästään automaatin P asentoa
SAAB 9-5 Wagon 2.0t Linear Business vm 2004
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Venyykö vaijeri jos käyttää käsijarrua ?
TonnariOnni
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Pe Elo 01, 2008 20:20
Paikkakunta: Missä milloinkin ja enimmäkseen hukassa....

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja TonnariOnni »

- Se on maan tapa, kertoi eräs ammattiautoilija.[/quote]

En kyl osaa tosta sanoa et minkä maan tapa???

Kyl käsijarru menee aika automaattisesti päälle kaikilla kulkineilla, etenkin tuol raskaamman kaluston puolella. Ja mun mielestä sen käytöstä saatava hyöty on sit kuitenkin paljon suurempi kuin huonotpuolet.

Oon joskus nähnyt kuinka rumaa jälkeä tuli kun tollaset 45tonnia painava autonosturi päätti lähteä yksin ajelulle ja syynä vaan se kun kuski ei ollu vetässy käsijarrua päälle 8O
-IHAN SEKOPÄÄ-
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja mursu »

Bob kirjoitti: Ei taideta ajella samanlaisella 9-3:lla, toimii nimittäin omassani erittäin hyvin, mutta käytänkin sitä aina. Suoraan levyihin vaikuttavana pitää todella hyvin eli ei todellakaan ole sama liikkeellelähdössä onko päällä vai ei...
Jep, sulla taitaa olla se "kalliimpi malli"? Vanhassa 9-3:ssa siis rumpu joka on ihan täyttä haistavittua kahvasta kenkään :)

Ysikutosessa tuppas kans vaijeri jäätymään. Joskus kinoksessa sudittaessa on myös kaivannut ysiysistä tuttua vetävien pyörien käsijarrua.
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Oon alkanut itsekkin käytteleen käsijarrua tämän topicin innoittamana, vaikka onhan tuo :saab: aina paikallaan pysynyt pakki päälläkin, kun ei oo jumalattomiin mäkiin joutunu parkkeeraan.
#3929
Saab 9-3 ss -05
makri
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 07:52
Paikkakunta: Prince Albert, Saskatchewan, Kanada
Viesti:

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja makri »

Mun NG900:ssa käsijarru oli aina melko onnettomassa kunnossa, jos juuri ja juuri katsastuksen ajan pysyi toimintakunnossa niin hyvä. Pakki oli kanssa sellainen, että saattoi lompsahtaa pois päältä itsellään (vaikka siis avaimen oli jo saanut virtalukosta). Duuniparkki oli 200m jyrkkää alamäkeä ja siellä sitten järvi.

Ikinä ei järveen asti saappi päässyt, opin pian kääntämään etupyörät rotvallia vasten joka pysäköinnillä.

Täällä ankeammalla puolella atlanttia kun lähes kaikki autot ovat automaatteja, käytännössä kukaan ei koskaan käytä käsijarrua, ja suurimmalla osalla ei ole minkäänlaista hajua mistä ne sen käppärin löytäisi jos tarve tulisi.
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Varmaan neljässä taaksepäin oleessa sekä nykyisessä autossa olen vetänyt käsijarrun aina päälle pysäköidessäni auton.

Yhdessäkään niissä ei ole käsijarru jumiin jäänyt ja aina on katsastuksesta läpi mennyt.

Jos jarruhin tulee jotain vikaa on joko huollon puutetta tai ei viitsitä korjata/vaihtaa uusia osia.

Vaihtaa keralla kaikki romut jarruhin niin toimii monta vuotta ilman ongelmia
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Käytän joo.
Nyt kun on uudet jumimattomat osat kässärissä niin pysyy kivasti kunnossa (?) kun nykii silloin tällöin.
Refleksin omaisesti menee.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja SS »

Pesun jälkeen on pari kertaa jäänyt takapyörä jumiin kun auto on seissyt päivän käsijarru päällä. Tosin terävällä, lyhyellä peruutuksella tuo on aina auennut. Kaipa siellä kenkä ruostuu rumpuun kiinni kevyesti.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ysikolme
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 22:13
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja ysikolme »

Aika ajoin ajelen pienen matkan käsijarru noin puolivälissä, jotta nuo ruostuneet takalevyt saa ruosteesta puhtaaksi. Parkkeeratessa ensin käsijarru päälle ja sitten automaatista pykälä P.
ysikolme
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 22:13
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja ysikolme »

Olet itseasiassa oikeassa siinä, että koko tuota takajarrulevyä ei millään käsijarrulla hinkkaamalla saa puhtaaksi ruosteesta, mutta ainakin osan siitä. Luulen sen osan johon nuo jarrupalat osuvat ainakin puhdistuvan, kun pidän käsijarrua päällä ja auto on liikkeessä.
ysikolme
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 22:13
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja ysikolme »

9-5T kirjoitti:
ysikolme kirjoitti:Olet itseasiassa oikeassa siinä, että koko tuota takajarrulevyä ei millään käsijarrulla hinkkaamalla saa puhtaaksi ruosteesta, mutta ainakin osan siitä. Luulen sen osan johon nuo jarrupalat osuvat ainakin puhdistuvan, kun pidän käsijarrua päällä ja auto on liikkeessä.
Luulet väärin sillä käsijarrussa on kengät jotka ottvat rumpuun kiinni piilossa ja levyn näkyvälle osalle ottaa kiinni jarrupalat jotka ei liity käsijarruun mitenkään.
Ok, mutta jostain kumman syystä, otti palat kiinni tai ei, mutta nuo levyt(näkyvä osa) kiiltävät erilailla, kun ajan pienen matkan käsijarru päällä. Onko syytä huolestua?
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja Svc »

9-5T kirjoitti:Luulet väärin sillä käsijarrussa on kengät jotka ottvat rumpuun kiinni piilossa ja levyn näkyvälle osalle ottaa kiinni jarrupalat jotka ei liity käsijarruun mitenkään.
Missäs malleissa tuo systeemi on tullut takaisin? 99:ssä sitä käytettiin vuosimalliin -74 asti. OG satkuissa ja tonnareissa käsijarru käyttää satuloita ihan mekaanisesti. Liekö taas GM aikakauden systeemejä?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja haffu »

Svc kirjoitti:
9-5T kirjoitti:Luulet väärin sillä käsijarrussa on kengät jotka ottvat rumpuun kiinni piilossa ja levyn näkyvälle osalle ottaa kiinni jarrupalat jotka ei liity käsijarruun mitenkään.
Missäs malleissa tuo systeemi on tullut takaisin? 99:ssä sitä käytettiin vuosimalliin -74 asti. OG satkuissa ja tonnareissa käsijarru käyttää satuloita ihan mekaanisesti. Liekö taas GM aikakauden systeemejä?
NG900 ja OG9-3 (myös 9-5?) malleista löytyy tuollainen erillinen rumpukäsijarru, eli GM:n ajan metkuja. Opel Vectran alustan mukanahan tuo tuonne siis tuli.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?

Viesti Kirjoittaja Svc »

haffu kirjoitti:...eli GM:n ajan metkuja. Opel Vectran alustan mukanahan tuo tuonne siis tuli.
Heh, pitäisiköhän minunkin jossain vaiheessa alkaa tutustua näihin GM Saabien tekniikkaan?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Vastaa Viestiin