Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
jos joudun parkkeeraamaan mäkeen niin silloin tulee vetästyä käsijarru päälle, muutoin käytetään pelkästään automaatin P asentoa
SAAB 9-5 Wagon 2.0t Linear Business vm 2004
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
Venyykö vaijeri jos käyttää käsijarrua ?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 58
- Liittynyt: Pe Elo 01, 2008 20:20
- Paikkakunta: Missä milloinkin ja enimmäkseen hukassa....
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
- Se on maan tapa, kertoi eräs ammattiautoilija.[/quote]
En kyl osaa tosta sanoa et minkä maan tapa???
Kyl käsijarru menee aika automaattisesti päälle kaikilla kulkineilla, etenkin tuol raskaamman kaluston puolella. Ja mun mielestä sen käytöstä saatava hyöty on sit kuitenkin paljon suurempi kuin huonotpuolet.
Oon joskus nähnyt kuinka rumaa jälkeä tuli kun tollaset 45tonnia painava autonosturi päätti lähteä yksin ajelulle ja syynä vaan se kun kuski ei ollu vetässy käsijarrua päälle
En kyl osaa tosta sanoa et minkä maan tapa???
Kyl käsijarru menee aika automaattisesti päälle kaikilla kulkineilla, etenkin tuol raskaamman kaluston puolella. Ja mun mielestä sen käytöstä saatava hyöty on sit kuitenkin paljon suurempi kuin huonotpuolet.
Oon joskus nähnyt kuinka rumaa jälkeä tuli kun tollaset 45tonnia painava autonosturi päätti lähteä yksin ajelulle ja syynä vaan se kun kuski ei ollu vetässy käsijarrua päälle
-IHAN SEKOPÄÄ-
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
Jep, sulla taitaa olla se "kalliimpi malli"? Vanhassa 9-3:ssa siis rumpu joka on ihan täyttä haistavittua kahvasta kenkäänBob kirjoitti: Ei taideta ajella samanlaisella 9-3:lla, toimii nimittäin omassani erittäin hyvin, mutta käytänkin sitä aina. Suoraan levyihin vaikuttavana pitää todella hyvin eli ei todellakaan ole sama liikkeellelähdössä onko päällä vai ei...
Ysikutosessa tuppas kans vaijeri jäätymään. Joskus kinoksessa sudittaessa on myös kaivannut ysiysistä tuttua vetävien pyörien käsijarrua.
-
- "Viggen"
- Viestit: 524
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
Oon alkanut itsekkin käytteleen käsijarrua tämän topicin innoittamana, vaikka onhan tuo aina paikallaan pysynyt pakki päälläkin, kun ei oo jumalattomiin mäkiin joutunu parkkeeraan.
#3929
Saab 9-3 ss -05
Saab 9-3 ss -05
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 07:52
- Paikkakunta: Prince Albert, Saskatchewan, Kanada
- Viesti:
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
Mun NG900:ssa käsijarru oli aina melko onnettomassa kunnossa, jos juuri ja juuri katsastuksen ajan pysyi toimintakunnossa niin hyvä. Pakki oli kanssa sellainen, että saattoi lompsahtaa pois päältä itsellään (vaikka siis avaimen oli jo saanut virtalukosta). Duuniparkki oli 200m jyrkkää alamäkeä ja siellä sitten järvi.
Ikinä ei järveen asti saappi päässyt, opin pian kääntämään etupyörät rotvallia vasten joka pysäköinnillä.
Täällä ankeammalla puolella atlanttia kun lähes kaikki autot ovat automaatteja, käytännössä kukaan ei koskaan käytä käsijarrua, ja suurimmalla osalla ei ole minkäänlaista hajua mistä ne sen käppärin löytäisi jos tarve tulisi.
Ikinä ei järveen asti saappi päässyt, opin pian kääntämään etupyörät rotvallia vasten joka pysäköinnillä.
Täällä ankeammalla puolella atlanttia kun lähes kaikki autot ovat automaatteja, käytännössä kukaan ei koskaan käytä käsijarrua, ja suurimmalla osalla ei ole minkäänlaista hajua mistä ne sen käppärin löytäisi jos tarve tulisi.
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
Varmaan neljässä taaksepäin oleessa sekä nykyisessä autossa olen vetänyt käsijarrun aina päälle pysäköidessäni auton.
Yhdessäkään niissä ei ole käsijarru jumiin jäänyt ja aina on katsastuksesta läpi mennyt.
Jos jarruhin tulee jotain vikaa on joko huollon puutetta tai ei viitsitä korjata/vaihtaa uusia osia.
Vaihtaa keralla kaikki romut jarruhin niin toimii monta vuotta ilman ongelmia
Yhdessäkään niissä ei ole käsijarru jumiin jäänyt ja aina on katsastuksesta läpi mennyt.
Jos jarruhin tulee jotain vikaa on joko huollon puutetta tai ei viitsitä korjata/vaihtaa uusia osia.
Vaihtaa keralla kaikki romut jarruhin niin toimii monta vuotta ilman ongelmia
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
Käytän joo.
Nyt kun on uudet jumimattomat osat kässärissä niin pysyy kivasti kunnossa (?) kun nykii silloin tällöin.
Refleksin omaisesti menee.
Nyt kun on uudet jumimattomat osat kässärissä niin pysyy kivasti kunnossa (?) kun nykii silloin tällöin.
Refleksin omaisesti menee.
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
Pesun jälkeen on pari kertaa jäänyt takapyörä jumiin kun auto on seissyt päivän käsijarru päällä. Tosin terävällä, lyhyellä peruutuksella tuo on aina auennut. Kaipa siellä kenkä ruostuu rumpuun kiinni kevyesti.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
Aika ajoin ajelen pienen matkan käsijarru noin puolivälissä, jotta nuo ruostuneet takalevyt saa ruosteesta puhtaaksi. Parkkeeratessa ensin käsijarru päälle ja sitten automaatista pykälä P.
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
Olet itseasiassa oikeassa siinä, että koko tuota takajarrulevyä ei millään käsijarrulla hinkkaamalla saa puhtaaksi ruosteesta, mutta ainakin osan siitä. Luulen sen osan johon nuo jarrupalat osuvat ainakin puhdistuvan, kun pidän käsijarrua päällä ja auto on liikkeessä.
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
Ok, mutta jostain kumman syystä, otti palat kiinni tai ei, mutta nuo levyt(näkyvä osa) kiiltävät erilailla, kun ajan pienen matkan käsijarru päällä. Onko syytä huolestua?9-5T kirjoitti:Luulet väärin sillä käsijarrussa on kengät jotka ottvat rumpuun kiinni piilossa ja levyn näkyvälle osalle ottaa kiinni jarrupalat jotka ei liity käsijarruun mitenkään.ysikolme kirjoitti:Olet itseasiassa oikeassa siinä, että koko tuota takajarrulevyä ei millään käsijarrulla hinkkaamalla saa puhtaaksi ruosteesta, mutta ainakin osan siitä. Luulen sen osan johon nuo jarrupalat osuvat ainakin puhdistuvan, kun pidän käsijarrua päällä ja auto on liikkeessä.
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
Missäs malleissa tuo systeemi on tullut takaisin? 99:ssä sitä käytettiin vuosimalliin -74 asti. OG satkuissa ja tonnareissa käsijarru käyttää satuloita ihan mekaanisesti. Liekö taas GM aikakauden systeemejä?9-5T kirjoitti:Luulet väärin sillä käsijarrussa on kengät jotka ottvat rumpuun kiinni piilossa ja levyn näkyvälle osalle ottaa kiinni jarrupalat jotka ei liity käsijarruun mitenkään.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
NG900 ja OG9-3 (myös 9-5?) malleista löytyy tuollainen erillinen rumpukäsijarru, eli GM:n ajan metkuja. Opel Vectran alustan mukanahan tuo tuonne siis tuli.Svc kirjoitti:Missäs malleissa tuo systeemi on tullut takaisin? 99:ssä sitä käytettiin vuosimalliin -74 asti. OG satkuissa ja tonnareissa käsijarru käyttää satuloita ihan mekaanisesti. Liekö taas GM aikakauden systeemejä?9-5T kirjoitti:Luulet väärin sillä käsijarrussa on kengät jotka ottvat rumpuun kiinni piilossa ja levyn näkyvälle osalle ottaa kiinni jarrupalat jotka ei liity käsijarruun mitenkään.
Re: Kannattaako käyttää seisontajarrua ?
Heh, pitäisiköhän minunkin jossain vaiheessa alkaa tutustua näihin GM Saabien tekniikkaan?haffu kirjoitti:...eli GM:n ajan metkuja. Opel Vectran alustan mukanahan tuo tuonne siis tuli.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11