avaisivat uudelleen uudenkaupungin tehtaan ja alkaisivat tekee vaikka susikuupasta samalla mallilla kun esim uusi mini, kupla ja viimisin fiat 500 (pompannappi). wanhat mallit kehiin mutta tietysti uudella tekniikalla. tietty pois ne tekniikat mitkä eivät ole toimineet.
nää on vaan yksinkertaisen naisen mietteitä mut kyl verorahoista ny yks saab-tehdas uudelleen käynnistetään ja osakkaiksi saabistit joilla pörssi kunnossa. muutamaan pakolaosikeskukseen menee samat rahat no joo ny tultiin herkkään aiheeseen mut jotain tarvis tehdä
Käsittääkseni tuossa yrityssaneerauksessa omaisuutta myydään, jotta saadaan ensin maksettu velat pois velkojille tai ainakin osittain. Tarkoittaisiko tuo sitä, että varastoista myytäisiin noita uusia autoja millä hinnalla hyvänsä, kunnes kaikki on putsattu? Siis vain Saabin omistuksessa olevat autot, ei maahantuojan tai muun vastaavan. Sitten jos on saatu lisälainaa/-rahoitusta jostakin, niin on rahkeita jatkaa. Omistajina osittain GM ja osittain uudet rahoittajat, mutta itsenäisenä yrityksenä kuten joskus 90-luvulla vielä. Olenkohan ymmärtänyt asian oikein?
Ja ilmeisesti GM:llä tuossa se intressi, että ensin velkojat saavat rahat ja sitten vasta osakkeen omistajat.
Kuulkaas hyvät saabistit!
Henkilökohtaisesti pidän nykyistä maailmantalouden tilannetta erittäin mielenkiintoinsena, siksi... että eihän saab ole se ainoa merkki jota tämä maailmanlaajuinen taantuma koettelee.
Esimerkkinä voisi mainita toyotan... merkin jota varmasti kaikki maailman ihmiset pitävät luotettavana, niin autona, kuin yrityksenäkin, on se silti tehnyt historiansa ensimmäisen kerran tappiota. Tuo on ehkä parhaimpia mittareita kuvastamaan tämänhetkistä tilannetta maailmalla, autokaupan näkökannalta.
Noh... Ja soppaan täytyy lisätä viimeistään keväällä samankaltaiset suunnitelmat julkaisevat autotehtaat, kuten... Chrysler..(täytyy muistaa että yhtiön omistaa Mercedes Benz) Vaihtoehtona on että Fiat "pelastaa" yhtiön ja saa näinollen hienon markkinaosuuden yhdysvalloista Alfalle ja Fiatille...
Ja puhumattakaan Fordista...Vuonna 2006 se tuotti tappiota 12,7 miljardia, vuonna 2007 2,7 miljardia...Meidän Rakastamamme Jorma Ollila oli Fordin hallituksessa vuosina 2000-2008. Ford omistaa myös toisen kansallisaarteen ruotsissa eli Volvon.
Ameerikan hallitus on suostunut tukemaan omia bensarosvoja tuottavia tehtaitaan vain sillä ehdolla, että on varmistettu etteivät valtion tuet vain livahda muiden valtioiden kuten Ruotsin hyväksi, tai erittäin loistavia turbodiesel moottoreita valmistavien saksalaisten käsiin!!!
Tätä asiaa enemmän pohdittuani... olen vain enemmän vakuuttunut siiittä, että koko maailman taloutta horjuttava kriisi on... ja on.... pelkästään amerikkailaisten itsensä aiheuttamaa, ja ansaitsemaansa, tähän eivät ole syyllisiä eurooppalainen huippuosaaminen, kuten Ford, Volvo ja Saab!
Tämän takia uskon että jos jonkun täytyy kaatua.. kaatukoon sitten..mutta se tapahtu jossain muualla kuin euroopassa... vaikka amerikkalaiset yrittäisivät kuinka, oman talouskriisinsä syytä vierittää eurooppalaisen autoteollisuuden niskaan!!!
Saab = Savolainen pornoauto.. suap eestä suap takkaa
GM:n interessi pähkinänkuoressa taitaa olla se, että vaikka Saab myytäisiin yhdellä eurolle pois, se on kannattavampaa kuin alasajo(miljardien korvaussummat myyjille).
Saabin pitäisi ainakin kenkiä iso läjä ihmisiä tehtaalta pois, koska myyntimäärät ovat romahtaneet laman myötä.
--------
Henkilökohtaisesti pidän nykyistä maailmantalouden tilannetta erittäin mielenkiintoinsena
Toden totta, isot kysymysmerkit koko kulutustarvike-pohjaiselle taloudelle. Tätä menoa ollaan back to basics miettimässä mistä saadaan ruokaa ja lämpöä.
Cryysselillä en näe mitään toivoa selvitä edes tukien kanssa. Alihankkija-dominoteorian mukaan tämän pitäisi viedä myös Ford ja GM konkurssijärjestelyyn.
Viimeksi muokannut TuuSaR, Su Helmi 22, 2009 01:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Green Devil kirjoitti:tähän eivät ole syyllisiä eurooppalainen huippuosaaminen, kuten Ford, Volvo ja Saab!
Hyvä teksti muuten, mutta eikö Ford ole yhtä eurooppalainen kuin Bill Clinton?
Näinhän se menee, että nyt vain vahvimmat selviävät, markkinat mennee uusiksi ja katsellaan muutaman vuoden kuluessa, että ketkä selvisivät parhaiten. Itse veikkaan, että VAG, Daimler, BMW ja Toyota tästä parhaiten selviävät. Kahdelle jälkimmäiselle toivon kyllä kaikkia mahdollisia vastoinkäymisiä...
Green Devil kirjoitti:tähän eivät ole syyllisiä eurooppalainen huippuosaaminen, kuten Ford, Volvo ja Saab!
Hyvä teksti muuten, mutta eikö Ford ole yhtä eurooppalainen kuin Bill Clinton?
Näinhän se menee, että nyt vain vahvimmat selviävät, markkinat mennee uusiksi ja katsellaan muutaman vuoden kuluessa, että ketkä selvisivät parhaiten. Itse veikkaan, että VAG, Daimler, BMW ja Toyota tästä parhaiten selviävät. Kahdelle jälkimmäiselle toivon kyllä kaikkia mahdollisia vastoinkäymisiä...
Juuh.. sorge etten huomannu mainita Fordia joka alko 1960 Saksassa ja englannissa... eli ns.. euroopan foortia.. En siis toki tarkottanut sitä osa-aluetta fordista jonka Henry ford loi 1903 jne.
Nuo veikkaukset siittä ketkä pärjää niin.... niin.. saa nähdä.. se se just se mielenkiintonen juttu onki. Malliesimerkkinä vois mainita naapurin näljäilyt siittä että omistan saabin... ja se itte ajaa ooppelilla.. heh..
Saab = Savolainen pornoauto.. suap eestä suap takkaa
9-5T kirjoitti:Opelia on tehty suomessa samassa tehtaassa kuin Saabia ja kuukaudessa myytänee enemmän Opeleita kuin Saabjea vuodessa.
Jos haluaa nysvätä pilkkujen kanssa, niin kyllä. Mutta kumpihan on enemmän suomalainen brändi, Saab vai Opel?
Riippunee keneltä kysytään.
Maca kirjoitti:
Mutta miten se kivikautisuus näkyy ja tuntuu koeajolla, jos pahanilmanlinnut eivät sitä rummuttaisi joka julkaisussa?
Ihmiset haluavat yleensä UUSIA autoja, eivät samaa vanhaa, vaikka se olisi kuinka hyvä. Vuosi vuodelta ominaisuuksien on parannuttava ja auton tulee monipuolistua ja täyttää sen vuoden "mitat", mihin sitä sitten verrataankin.
Ehkä saabistit poikkeavat tästä massasta (lasken kyllä itsenikin tähän mukaan, lähinnä koska en ole, enkä varmaan tule ikinä uutta autoa ostamaan) eivätkä toivo minkään muuttuvan rakkaassa autossaan. Itsellenikin riittää hyvin varustettu automaattivaihteinen tonnari ihan mainiosti. En kaipaa mitää parkkitutkaleluja tai muutakaan huippumodernia sontaa, ehkä siksi etten ole moisia koskaan edes testannut. Jos kolmella tonnilla saa vanhaa rahaa 300 000mk auton, niin olen suht tyytyväinen.
Viimeksi muokannut IamTheStig, Su Helmi 22, 2009 01:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
en tiedä onko ollut tässä topikissa puhetta siitä että jos saabin tehtaalla laajennettaisiin autovalikoimaa....
mutta asiaan...
pienillä kauppakasseilla, saataisiin paljon?... uutta asiakaskuntaa
esim. 1.3vaparista alkaen esim. 1.6 turboahdettuihin pikku aeroihin
olisi kiva nähdä mitä saabin insinöörit saisi aikaan.....
ite olisin yksi halukas saamaan saabin pikku sportin
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
sabatti 96 kirjoitti:
esim. 1.3vaparista alkaen esim. 1.6 turboahdettuihin pikku aeroihin
Siitähän lähdetään, että se on vaan tyhmää jättää vapari ahtamatta, (kiitos EeroA ajatuksesta), ellei se ole v8, ja sekin mielellään ahdetaan.
Mutta asiaa puhuakseni, edes hieman, niin litraisestakin koneesta saadaan turbolla voimaa, ja taloudellisuuttakin tietyissä määrin, enemmän kuin kauppakassiin tarvitaan ja siihen pitää pyrkiä.
sabatti 96 kirjoitti:
esim. 1.3vaparista alkaen esim. 1.6 turboahdettuihin pikku aeroihin
Siitähän lähdetään, että se on vaan tyhmää jättää vapari ahtamatta, (kiitos EeroA ajatuksesta), ellei se ole v8, ja sekin mielellään ahdetaan.
Mutta asiaa puhuakseni, edes hieman, niin litraisestakin koneesta saadaan turbolla voimaa, ja taloudellisuuttakin tietyissä määrin, enemmän kuin kauppakassiin tarvitaan ja siihen pitää pyrkiä.
-Sami
niin aivan totta....... saba taitaa olla edelläkäviä pakokaasuturbosta...
tottakai torbokinderillä pääsisi noeammin siwa kauppaan
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Green Devil kirjoitti:Chrysler..(täytyy muistaa että yhtiön omistaa Mercedes Benz)
Valitettavasti ei omista, vaan Daimler-Chrysler purettiin jokunen aika sitten ja sekä Daimler (jonka osa Mercedes on) ja Chrysler itsenäistyivät takaisin erillisiksi yhtiöiksi.
Oli kyllä hyvä ajoitus tuollekin diilille, Daimler teki aika fiksusti.
Hmm, edellinen (ensimmäinen) autoni oli Chrysler ja nyt alkuvuodesta siirryin sitten Saabbiin... Seuraavaksi voisinkin ostaa Toyotan niin saataisiin sekin konkkaan
Saab on kyllä pahan paikan edessä,kuinka lienee esim. suunnittelu jakautunut konsernissa.. Jos Saabilla ei omaa suunnitteluosastoa oikein kunnolla ole jäljellä vaan hommaa on hoidettu jossain suunnittelukeskuksissa tms. konsernitasolla ei noita resursseja enää ole.
Firmallahan ei ole varaa palkata porukkaa eikä ilman erittäin osaavaa porukkaa uusia malleja suunnitella ja kehitetä tuotantoon. Vaikka jostain saisivat kaivettua resursseja suunnittelemaan uutta mallia luulisi alihankkijoiden saamisen uuden mallin osille olevan lähes mahdotonta kun yritys on saneerauksessa eikä laskujen maksusta ole mitään takeita.
Luulen että pahin ongelma nyt on resurssit minkään uuden tekoon ja aikaa siihen kuluu väkisin vaikka resursseja olisikin, nykyisillä malleilla firma piutäisi saada voitolliseksi ja pian, toki ei ole tietoa myykö tehdas autot GM myyntiorganisaatiolle nollatuotolla ja näyttää siksi miinusmerkkist tulosta, tulos halutaan tehdä konsernin toisessa osassa.. Nykyään luvut ei aina ole ihan yksiselitteisiä.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008