Iha autokatsastus Konala

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Iha autokatsastus Konala

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Vinkki... Jos teillä on vanha auto , älkää viekö sinne.Mulla sattu olemaan sellanen nuori ja todella innokas katsastusmies , joka löysi kyllä kaikki mahdolliset viat mitä sattuu olemaan , kyse oli siis viimesyksynä saab 900.Kaveri oli saman auton saanu läpi moitteitta edellisellä kerralla samassa puljussa, eri äijällä tietysti.Eihän siinä mitään , kyllä autot pitää jonkinlaisessa kunnossa olla ettei muille tienkäyttäjille aiheudu vaaraa , mutta.... Se kaveri koputteli PUOLI TUNTIA (V***U PUOL TUNTIA!!!)sitä saabin pohjaa ja etti kaikki mahdolliset ruostepaikat siellä , kaiveli niitä ja teki niitä isommiksi , jne.Laittoipa vielä korjauskehoituksen avaimesta joka ei pysyny virtalukosta , senlisäks laitto merkinnän sentakia koska tuulilasinpesuneste oli jäätynyt... noh , tarttisko tollasesta laittaa merkintää siihen vikalistaan....? Noh se saabi oli siinä sit... :) ois tullu liian kalliiks hitsauttaa sitä pohjaa.

miä en kyllä ikinä sinne mene enää.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Iha autokatsastus Konala

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tää keskustelu on yhtä turha ku keskustelu tonnarin konepellistä ja pesulinjoista.

eli ruostetta on ja se huomasi ne ihan oikein
avain ei pysy virtalukossa vika sekin on
kunnon sekotukset säiliöön ei pelkkää vettä = ilmanen vinkki
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Iha autokatsastus Konala

Viesti Kirjoittaja lucaf »

minusta on hyvä että ihmiset kertoo omista kokemuksistaan. piikikkäiden jälkiviisastelujen tarpeellisuudesta en sitten tiedä.

voiko joku tosissaan puoli tuntia tutkia auton pohjaa? kaiveli niitä ja teki isommiksi? eli siellä oli siis ihan läpiruostuneita paikkoja useampia?

minulla on ollut viiden vuoden aikana toistakymmentä saabia ja olen ostanut monia katsastettuja yksilöitä jotka on ollut aivan valtavan lahoja.

itse olen tullut siihen johtopäätökseen että niin kauan kun auton pohja on oikeasti ehjä ja sen näköinen että siitä on pidetty huolta vuosittain, kastastusmiehet ei sitä pohjaa jää turhaan koputtelemaan. ne näkee että se on kunnossa.

mutta jos konttorille vie auton joka on läpäissyt tuurilla vaikkapa pari viimeistä katsastuskertaa (enkä nyt väitä että 009baas sinun tapaus olisi sellainen), niin pohja saattaa olla siinä määrin muuttunut näkkileiväksi että sitä ei voi enää olankohautuksella ohittaa, ja jos katsastusmies on vastuuntuntoinen, hän hakkaa kaikki paikat kerralla auki jotta auton omistajalle ei jäisi epäselväksi että tilanne on oikeasti huolestuttava.

tuo on tietysti ikävää, mutta toinen vaihtoehto olisi se, että pienimmätkin reijät hakattaisiin auki vuosittain ja vaadittaisiin korjaamaan, jolloin vältyttäisiin siltä että kerralla tulee sitten tusinan verran paikkoja paikattavaksi.

itse olen ajanut viimeiset 6 vuotta 70-80 luvun saabeilla, ja hitsautan niitä vuosittain, jo ennen katsastusta vien auton hitsattavaksi ja sanon hitsaajalle että laita umpeen kaikki reijät mitä siitä löydät. näin vältyn ikäviltä yllätyksiltä ja katsastusmies saa hakata pohjaa vaikka pajavasaralla.

kysehän on lopulta vakavasta asiasta, nimittäin välinpitämättömyys auton alustan ruostevaurioita kohtaan voi kostatutua taka-akselin tai eturipustuksen irtoamisena kesken ajomatkan, ja voi johtaa ihmiskuolemiin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Iha autokatsastus Konala

Viesti Kirjoittaja mursu »

Omakohtaiset kokemukset paikasta ovat sellaisia, että tuo on ainoa paikka jossa olen saanut omat paskani läpi ensiyrittämällä, ennen viimeistä kertaa :)

Varmaan samainen nuori kaveri katsasti 9-3:n, ja auto narahti jarrulevyistä, joiden tiesin kyllä olevan alle alarajan. Pitkään se niitä mittaili, ja ikäväkseen totesi ettei voi päästää niitä enää läpi.

Mikä siinä nyt on niin ihmeellistä? Vaihdoin levyt ja uusintanäytössä jarrut tarkasti katsastusaseman omistaja itse.

Tästä minä maksan mielelläni, kilpailevilta asemilta on kyllä tullut merkintää papereihin takapenkin välissä olevista turvavöistä tai kuluneista pyyhkijänsulista. :)
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Iha autokatsastus Konala

Viesti Kirjoittaja siiseli »

PK-seudulla tuntuu helsingin katsastus center tms olla melko lepsu. Edellinen auto jäi siellä kiinni pelkästään päästöistä (ajokielto, alkaen seuraavasta päivästä) Arvelin, että ajampa auton toiselle puolen maata kantapaikkaani ja polttelen karstat ja vaihdan suodattimet. No meni auto puhtaasti päästöistä läpi, mutta huomautettavaa löytyi hiukan lisää:
-Turvavyö liian kulunut
-Perän puslat tohjona
-Pari reikää iskarin tuennassa

Kuukauden sai korjaus aikaa ja leiman autoon. Kantapaikka puolet halvempi ja saa oikean katsastuksen, samassa paikassa käytin ja tulen käyttämään myös Saabin.
#3834
66Saab74
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 12:15
Paikkakunta: Lahti

Re: Iha autokatsastus Konala

Viesti Kirjoittaja 66Saab74 »

Viimekeväänä LT-Volsuni melkein jäi kiinni päästöistä(talven seisonta),mutta asiallinen katsastaja ajoi rakennuksen ympäri ja kaasutteli reippaasti ja päästöt tippui 5.8sta 1.89iin. Tämä Lahdessa katsastajankadulla. Pitkältä tuntuu aika kun pohjaa kopistellaan ,mutta aika asialliseksi katsastus on menny.
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.
joutilas
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 06:37

Re: Iha autokatsastus Konala

Viesti Kirjoittaja joutilas »

Hyvinkään a-katsastuksessa eräs nimeltämainitsematon setä käytti 45 minuuttia og-satkun katsomiseen. Survoi jopa itsensä takapenkille (3-ovinen malli) testaamaan turvavyöt, jollaista en ollut ennen nähnyt. Vetaritunnelin ruosteet vaati hitsaamaan, mutta ei sentään merkannut vikalistaan irtoavaa avainta vaan tyytyi sanomaan suullisesti. Saman auton katsastus Mäntsälässä tai Riihimäellä on kestänyt aina sen 10-15 minuuttia. Eli jos auto menee Hyvinkään a-katsastuksessa kyseisen hepun käsittelystä läpi, niin silloin se kyllä jukoliste on kunnossa. :lol:
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Iha autokatsastus Konala

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Itse kyllä arvostan asiallista joskus pitkääkin katsastusta jossa todelliset viat kerrotaan ja vaaralliset merkitään. Käytän siksi juuri tunnetusti paikkakunnan tiukempaa konttoria. Tietää ainakin auton todellisen kunnon eikä tule yllätyksiä.
Ystävällisesti on jopa säädetty valotkin kohdalleen eikä koskaan ole tästä konttorissa ollut mitään pahaa sanottavaa.

Toisessa on joko saanut leiman suurinpiirtein maksaessa tai eräs juuri valmistunut intoilija vaihdatti ehjän osan (osa 124e ja tunti töitä) kun ei viitsinyt kumartua katsomaan mistä osasta kolina tuli (osa 5.30e ja 5min töitä).

Nykyinen riisikuppi oli juuri leimattu kun hain ja yksi saabi aikaisemmin myös ja leimatut vehkeet olivat semmoisia vaarallisiakin pommeja että huh huh.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Iha autokatsastus Konala

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Aika perusteellista työtä ja hyvää palvelua ainakin siinä kohtaa että kertoi pesunesteen olevan jäässä. Pk seudulla ei monta kilometriä talvisin ajella ilman pesunestettä, ainakaan niin että lasista näkee läpi.

Pahentaako ruostevaurioita se jos niitä reikiä tekee isommaksi=kaivaa ruosteen todelliset rajat esiin?
Kyllä on taas pieni ihminen joutunut virkamiehen mielivallan kohteeksi. :)
9000CS 2,3
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Iha autokatsastus Konala

Viesti Kirjoittaja mursu »

No itselläni ei edelleenkään toimi duuniautossa pyyhkijänviiksi ja 15tonnia on tullu ajeltua viimesyksystä...

Täytyy sanoa että en kertaaakaan ole vielä kyseistä ominaisuutta autossa kaivannut, kun vaan pitää lasin hyvässä vahassa. :)

Ensikatsastuksessa sitten joskus vois kattoa kuntoon :)
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Iha autokatsastus Konala

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Tekevät vain työtään, tehköön toinen paremmin. :wink:
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Iha autokatsastus Konala

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

IHA:sta saamieni kokemusten mukaan toteaisin, että isäntä ja emäntä ovat pyytetöntä palvelua antavia ammattilaisia.

Siellä on töissä välillä sellasia "super-niuhottajia", joiden käsiin en anna autojani.
Nuo ovat sellaisia ylilyöntejä, jotka johtuvat kateellisten kilpailijoiden aiheuttamista valituksista=päästävät muka ruosteisia paskoja läpi.

MOT
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Iha autokatsastus Konala

Viesti Kirjoittaja 009baas »

nalleolut kirjoitti:tää keskustelu on yhtä turha ku keskustelu tonnarin konepellistä ja pesulinjoista.

eli ruostetta on ja se huomasi ne ihan oikein
avain ei pysy virtalukossa vika sekin on
kunnon sekotukset säiliöön ei pelkkää vettä = ilmanen vinkki
Pidetään ne kommentit asiallisina silti.Kuten totesin on hyvä että autot käydään läpi niin ettei niistä aiheudu vaaraa muulle liikenteelle.Totta on myöskin se että samassa paikassa katsastettu auto edellisvuotena , ei ole vuodessa tietenkään sieltä pohjasta ruostunut.Kyse on vaan siitä että kuinka paljon tarttee käyttää aikaa sen pohjan koputtelemiseen, ja kuinkapaljon kantamattomien rakenteiden koputtamisella on merkitystä... yhtäkaikki te kaikki olette oikeassa , pettymys oli vaan suuri kun kuvittelin saavani auton siitä vielä ja se menikin sitten romuralliin...kulki kuulemma helvetin hyvin... :P säälihän se on tietysti heittää muuten hieno saabbi mäkeen...

Kyse on miehen tunteista eikä järjestä!!!! :)

Myönnettäköön että ehkä tää on vähän turha aihe mutta kyseiseltä asemalta nyt jokatapauksessa löytyy todella tarkka kaveri.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Iha autokatsastus Konala

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Ei kai ne kuitenkaan sitä pakota romuttamaan? Tällaista se autoilu on. Osta vaihteeksi vaikka vanha 9-5 p*ska 7 tonnilla. Siitä kun sitten losahtaa ensin ABS boksi, 2tonnia, seuraavalla viikolla ilmastointi, 3tonnia ja sen jälkeen vaihdeloota niin huomaatkin yhtäkkiä omistavasi 15 tonnin auton jossa ,kaikki muu on p*skaa paitsi kolme uutta osaa. :)
9000CS 2,3
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Iha autokatsastus Konala

Viesti Kirjoittaja liteFun »

joutilas kirjoitti:Hyvinkään a-katsastuksessa eräs nimeltämainitsematon setä käytti 45 minuuttia og-satkun katsomiseen. Survoi jopa itsensä takapenkille (3-ovinen malli) testaamaan turvavyöt, jollaista en ollut ennen nähnyt.
Vaikuttaa hyvältä konttorilta, yhdestäkään minun autosta ei ole tarkistettu turvavöitä kertaakaan missään konttorilla. Lähinnä ovat yrittäneet muljutella renkaita irti ja koittaneet saada meisseliä pohjasta läpi. Eräs nuorempi innokas katsuri kyllä huomautteli kaikesta turhasta, mm. konepellin kaasujouset eivät pidä peltiä ylhäällä, häikäisysuoja puuttuu (oli takapenkillä kun ei pysy yläasennossa, "manuaalikäytöllä"), takaluukku ei aukea (kahva poikki). Nuo ne varmaan onkin pirun tärkeitä ajaessa, häikäisysuoja tuli tarvittaessa laitettua paikoilleen ennen liikkeellelähtöä, mutta empä ole kenenkään nähnyt ajavan autolla konepelti ja takaluukku auki yläasennoissaan.
Vastaa Viestiin