Kauppalehti paljastaa jälleen!

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Kauppalehti paljastaa jälleen!

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Nämä auton viat jäävät usein huomiotta
Maanantai 06.07.2009 klo 17:01 (päivitetty ma 19:09)



Airbagit jäävät usein korjaamatta.

Kesällä suomalaiset innostuvat autoilemaan kesämökille ja kesätapahtumiin toiselle puolelle maata. Yahoo Finance -sivusto kokosi kymmenen tyypillisintä auton turvallisuuteen liittyvää vikaa, joita autoilijat yleensä katsovat läpi sormien.

1. Puuttuvat turvatyyny t . Erään tutkimuksen mukaan melkein joka viidennessä onnettomuudessa on osallisena auto, josta uupuu turvatyynyt. Turvatyynyjä puuttuu erityisesti käytetyistä autoista.

2. Vioittuneet puskurit. Monien autojen puskurit on nykyään rakennettu siten, että ne pystyvät vaimentamaan vain yhden törmäyksen. Autosi puskurit voivat siten olla vioittuneet, jos auto on joutunut kolariin. Ulkoapäin tällaiset kolariin joutuneet puskurit näyttävät vahingoittumattomilta.

3. Vahingoittuneet jarruputket. Jarruputket ruostuvat erityisesti talvella. Myös tiekemikaalit syövyttävät jarruputkia.

4. Rikkoutuneet etuvalot. Rikkimenneet etuvalot vähentävät ajon ennakoitavuutta ja näkyvyyttä.

5. Ohjaus- ja jousiviat. Auton ohjausosat ja jousitus on yhtälailla alttiita ruosteella ja kemikaaleille kuin jarrut.

6. Melkein tyhjä akku. Vuodenaikojen lämpötilan vaihtelut laittavat akun koville.

7. Eläinten aiheuttamat ongelmat. Usko tai älä, mutta autosi moottori on talvella houkutteleva pesäpaikka eläimille, varsinkin jos autosi on ollut kauan käyttämättä. Talvehtineet eläimet voivat nakertaa autosi osia. Yleisin syyllinen on orava.

8. Alipaineistetut renkaat. Jos auton renkaita ei ole paineistettu oikein, ne ovat alttiita rengasrikoille. Autoa on myös hankala ohjata, jos sen renkaissa on liian vähän ilmaa.

9. Jäähdytysjärjestelmän ongelmat. Jäähdytysjärjestelmä viilentää auton moottoria. Matkanteko tyssää yleensä kokonaan, jos moottori kuumenee liikaa.

10. Rikkoutunut käyttöhihna . Autoilija on usein onnellisen tietämätön käyttöhihnan olemassaolosta, kunnes se hajoaa. Jos hihna katkeaa, autoa on hankala ohjata. Pahimmassa tapauksessa katkennut hihna jumittaa moottorin täysin.
Kauppalehden artikkeli

Itse olen ainakin onnellisen tietämätön tälläisestä "käyttöhihnasta" joka rikkoutuessaan tekee auton hankalaksi ohjata. Nyt olen viisaampi!
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
SpedeX
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Touko 21, 2009 11:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Kauppalehti paljastaa jälleen!

Viesti Kirjoittaja SpedeX »

Pekko_Å kirjoitti: 8. Alipaineistetut renkaat.
Aha...
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Kauppalehti paljastaa jälleen!

Viesti Kirjoittaja Hessu »


1. Puuttuvat turvatyyny t . Erään tutkimuksen mukaan melkein joka viidennessä onnettomuudessa on osallisena auto, josta uupuu turvatyynyt. Turvatyynyjä puuttuu erityisesti käytetyistä autoista.
Tässähän selvästi vihjataan, että joskus ne ovat jääneet asentamatta jopa uusissakin autoissa. :lol:
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Kauppalehti paljastaa jälleen!

Viesti Kirjoittaja liteFun »

7. Eläinten aiheuttamat ongelmat. Usko tai älä, mutta autosi moottori on talvella houkutteleva pesäpaikka eläimille, varsinkin jos autosi on ollut kauan käyttämättä. Talvehtineet eläimet voivat nakertaa autosi osia. Yleisin syyllinen on orava.
Meidän pihapiirin orava ei ole autoa nakertanut, mutta ainakin hiiriä on akun päälle käynyt paskomassa.
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1115
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Kauppalehti paljastaa jälleen!

Viesti Kirjoittaja eegas »

Ohjaustehostimen pumpun käyttöhihnan katkeaminen kyllä hankaloittaa, ohjaus tulee melko lailla raskaammaksi, eikä voi verrata tehostamattomaan ohjaukseen ainakaan SAAB 900 mallissa, tehostamattomassa ohjauksessa on laidasta laitaan muistaakseni yksi kierros enemmän kuin tehostetussa, ainakin siksi tehostettu on raskaampi.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kauppalehti paljastaa jälleen!

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9-5T kirjoitti: Käyttöhihnalla tarkoitetaan yleensä yhtä remmiä joka käyttää kaikkia laitteita joista ohjauksen tehoistusta tärkeämpi on vesipumppu.
Noin kyllä jos Saab-lasien läpi katsellaan :) Monessa autossa vesipumppu on jakohihnan pyöritettävänä, meidänkin pihalta löytyy kaksi esimerkkiä (upee elämäntapafarmari Volvo ja trendikäs citymaasturi Pajero).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Re: Kauppalehti paljastaa jälleen!

Viesti Kirjoittaja tnt »

liteFun kirjoitti:
7. Eläinten aiheuttamat ongelmat. Usko tai älä, mutta autosi moottori on talvella houkutteleva pesäpaikka eläimille, varsinkin jos autosi on ollut kauan käyttämättä. Talvehtineet eläimet voivat nakertaa autosi osia. Yleisin syyllinen on orava.
Meidän pihapiirin orava ei ole autoa nakertanut, mutta ainakin hiiriä on akun päälle käynyt paskomassa.

Kaverin kakkosautoon oli tullut hiiri kai ruostereiästä läpi ja nakertanut itsensä kuskin penkistä läpi :D
9-3Aero-01
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Kauppalehti paljastaa jälleen!

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

eegas kirjoitti:Ohjaustehostimen pumpun käyttöhihnan katkeaminen kyllä hankaloittaa, ohjaus tulee melko lailla raskaammaksi, eikä voi verrata tehostamattomaan ohjaukseen ainakaan SAAB 900 mallissa, tehostamattomassa ohjauksessa on laidasta laitaan muistaakseni yksi kierros enemmän kuin tehostetussa, ainakin siksi tehostettu on raskaampi.
Kyllähän se noin on, mutta se sanavalinta vain kuulostaa tyhmältä.

Niinkuin moni muukin asia tässä artikkelissa.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Kauppalehti paljastaa jälleen!

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Pekko_Å kirjoitti:
eegas kirjoitti:Ohjaustehostimen pumpun käyttöhihnan katkeaminen kyllä hankaloittaa, ohjaus tulee melko lailla raskaammaksi, eikä voi verrata tehostamattomaan ohjaukseen ainakaan SAAB 900 mallissa, tehostamattomassa ohjauksessa on laidasta laitaan muistaakseni yksi kierros enemmän kuin tehostetussa, ainakin siksi tehostettu on raskaampi.
Kyllähän se noin on, mutta se sanavalinta vain kuulostaa tyhmältä.
Kyllä käyttöhihna on mun mielestä juuri se oikea nimitys, ja yleisesti käytetyinkin. Ainakin parempi sellainen kun tuulettajan hihna, nykyään.. :)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kauppalehti paljastaa jälleen!

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tri-Lo kirjoitti:
Pekko_Å kirjoitti:
eegas kirjoitti:Ohjaustehostimen pumpun käyttöhihnan katkeaminen kyllä hankaloittaa...
Kyllähän se noin on, mutta se sanavalinta vain kuulostaa tyhmältä.
Kyllä käyttöhihna on mun mielestä juuri se oikea nimitys, ja yleisesti käytetyinkin. Ainakin parempi sellainen kun tuulettajan hihna, nykyään.. :)
Täältäkin ääni käyttöhihnalle. (=drivebelt englanniksi) Nykyautoissa kun on vain yksi hihna, joka pyörittää montaa apulaitetta mutta harvoin enää tuuletinta ainakaan kevyessä kalustossa.
Kiilahihnoja piti olla monia, koska hihnan taivutussäde oli rajallinen. Lisäksi kiilahihnalla on vaikea saada yli 180 asteen kosketusta hihnapyörään, mikä taas rajoitaa siirrettävää tehoa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Kauppalehti paljastaa jälleen!

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Hessu kirjoitti:

1. Puuttuvat turvatyyny t . Erään tutkimuksen mukaan melkein joka viidennessä onnettomuudessa on osallisena auto, josta uupuu turvatyynyt. Turvatyynyjä puuttuu erityisesti käytetyistä autoista.
Tässähän selvästi vihjataan, että joskus ne ovat jääneet asentamatta jopa uusissakin autoissa. :lol:

Niin,eikös muutamissa 9-5 ooppeleissa jäänyt sivumatkustajan bägi asentamatta vaikka kyllä veloitettiin..
Tosin jollen väärin muista niin uusi auto tarjottiin tilalle.
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Re: Kauppalehti paljastaa jälleen!

Viesti Kirjoittaja tnt »

2. Vioittuneet puskurit. Monien autojen puskurit on nykyään rakennettu siten, että ne pystyvät vaimentamaan vain yhden törmäyksen. Autosi puskurit voivat siten olla vioittuneet, jos auto on joutunut kolariin. Ulkoapäin tällaiset kolariin joutuneet puskurit näyttävät vahingoittumattomilta


Siis mitä 8O Käsittääkseni puskureilla nykyajan autoissa ole mitään tekemistä kolariturvallisuuden kanssa
9-3Aero-01
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Kauppalehti paljastaa jälleen!

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Svc kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:
Pekko_Å kirjoitti:Kyllähän se noin on, mutta se sanavalinta vain kuulostaa tyhmältä.
Kyllä käyttöhihna on mun mielestä juuri se oikea nimitys, ja yleisesti käytetyinkin. Ainakin parempi sellainen kun tuulettajan hihna, nykyään.. :)
Täältäkin ääni käyttöhihnalle.
Uskotaan uskotaan!!!!

Tarkoitin vain sitä, että kuulostaa tyhmältä sanoa että kun käyttöhihna laukeaa, niin ohjaus muuttuu hankalaksi...

Mun ulosanti on yhtä helpposelkoista kuin kauppalehden toimittajan :D

Eikö olisi voitu vain kirjoittaa esim. "käyttöhihnan katketessa ohjaus muuttuu raskaaksi ohjaustehostimen lopettaessa toimintansa" tjsp. Ei toikaan nyt aivan putkeen mennyt, mutta silti on järkevämpi.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Kauppalehti paljastaa jälleen!

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

9-5T kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:Niin,eikös muutamissa 9-5 ooppeleissa jäänyt sivumatkustajan bägi asentamatta vaikka kyllä veloitettiin..
No ei se mennyt läheskään noin vaikka ooppeliksi haukkujasta mukavalta tuntuukin vääntää asiaa.
No kuinkas se sitten meni?
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Kauppalehti paljastaa jälleen!

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Siltikin ne asentamatta jäi,vaikka ooppelinpuolustaja vääntäisi asiaa miten vaan asiakastyytyväisyydeksi.
Entäs jos olisi sun autosta jäänyt asentamatta ja olisit ajat kolarin jossa kyyditettävä olisi delannut?

En tiedä kuuluuko tuo matkustajan bägi vakiovarustukseen mutta vaikka kuuluisikin niin aina se bägin hinta auton lopullisessa hinnassa tuntuu,ei niitä kukaan lahjoita asiakkailleen.

Että kyllä se silleen meni että asentamatta jäi ja maksu perittiin,ei siinä ole mitään epäselvää.
Vastaa Viestiin