Nämä auton viat jäävät usein huomiotta
Maanantai 06.07.2009 klo 17:01 (päivitetty ma 19:09)
Airbagit jäävät usein korjaamatta.
Kesällä suomalaiset innostuvat autoilemaan kesämökille ja kesätapahtumiin toiselle puolelle maata. Yahoo Finance -sivusto kokosi kymmenen tyypillisintä auton turvallisuuteen liittyvää vikaa, joita autoilijat yleensä katsovat läpi sormien.
1. Puuttuvat turvatyyny t . Erään tutkimuksen mukaan melkein joka viidennessä onnettomuudessa on osallisena auto, josta uupuu turvatyynyt. Turvatyynyjä puuttuu erityisesti käytetyistä autoista.
2. Vioittuneet puskurit. Monien autojen puskurit on nykyään rakennettu siten, että ne pystyvät vaimentamaan vain yhden törmäyksen. Autosi puskurit voivat siten olla vioittuneet, jos auto on joutunut kolariin. Ulkoapäin tällaiset kolariin joutuneet puskurit näyttävät vahingoittumattomilta.
3. Vahingoittuneet jarruputket. Jarruputket ruostuvat erityisesti talvella. Myös tiekemikaalit syövyttävät jarruputkia.
4. Rikkoutuneet etuvalot. Rikkimenneet etuvalot vähentävät ajon ennakoitavuutta ja näkyvyyttä.
5. Ohjaus- ja jousiviat. Auton ohjausosat ja jousitus on yhtälailla alttiita ruosteella ja kemikaaleille kuin jarrut.
6. Melkein tyhjä akku. Vuodenaikojen lämpötilan vaihtelut laittavat akun koville.
7. Eläinten aiheuttamat ongelmat. Usko tai älä, mutta autosi moottori on talvella houkutteleva pesäpaikka eläimille, varsinkin jos autosi on ollut kauan käyttämättä. Talvehtineet eläimet voivat nakertaa autosi osia. Yleisin syyllinen on orava.
8. Alipaineistetut renkaat. Jos auton renkaita ei ole paineistettu oikein, ne ovat alttiita rengasrikoille. Autoa on myös hankala ohjata, jos sen renkaissa on liian vähän ilmaa.
9. Jäähdytysjärjestelmän ongelmat. Jäähdytysjärjestelmä viilentää auton moottoria. Matkanteko tyssää yleensä kokonaan, jos moottori kuumenee liikaa.
10. Rikkoutunut käyttöhihna . Autoilija on usein onnellisen tietämätön käyttöhihnan olemassaolosta, kunnes se hajoaa. Jos hihna katkeaa, autoa on hankala ohjata. Pahimmassa tapauksessa katkennut hihna jumittaa moottorin täysin.
1. Puuttuvat turvatyyny t . Erään tutkimuksen mukaan melkein joka viidennessä onnettomuudessa on osallisena auto, josta uupuu turvatyynyt. Turvatyynyjä puuttuu erityisesti käytetyistä autoista.
Tässähän selvästi vihjataan, että joskus ne ovat jääneet asentamatta jopa uusissakin autoissa.
7. Eläinten aiheuttamat ongelmat. Usko tai älä, mutta autosi moottori on talvella houkutteleva pesäpaikka eläimille, varsinkin jos autosi on ollut kauan käyttämättä. Talvehtineet eläimet voivat nakertaa autosi osia. Yleisin syyllinen on orava.
Meidän pihapiirin orava ei ole autoa nakertanut, mutta ainakin hiiriä on akun päälle käynyt paskomassa.
Ohjaustehostimen pumpun käyttöhihnan katkeaminen kyllä hankaloittaa, ohjaus tulee melko lailla raskaammaksi, eikä voi verrata tehostamattomaan ohjaukseen ainakaan SAAB 900 mallissa, tehostamattomassa ohjauksessa on laidasta laitaan muistaakseni yksi kierros enemmän kuin tehostetussa, ainakin siksi tehostettu on raskaampi.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
9-5T kirjoitti:
Käyttöhihnalla tarkoitetaan yleensä yhtä remmiä joka käyttää kaikkia laitteita joista ohjauksen tehoistusta tärkeämpi on vesipumppu.
Noin kyllä jos Saab-lasien läpi katsellaan Monessa autossa vesipumppu on jakohihnan pyöritettävänä, meidänkin pihalta löytyy kaksi esimerkkiä (upee elämäntapafarmari Volvo ja trendikäs citymaasturi Pajero).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
7. Eläinten aiheuttamat ongelmat. Usko tai älä, mutta autosi moottori on talvella houkutteleva pesäpaikka eläimille, varsinkin jos autosi on ollut kauan käyttämättä. Talvehtineet eläimet voivat nakertaa autosi osia. Yleisin syyllinen on orava.
Meidän pihapiirin orava ei ole autoa nakertanut, mutta ainakin hiiriä on akun päälle käynyt paskomassa.
Kaverin kakkosautoon oli tullut hiiri kai ruostereiästä läpi ja nakertanut itsensä kuskin penkistä läpi
eegas kirjoitti:Ohjaustehostimen pumpun käyttöhihnan katkeaminen kyllä hankaloittaa, ohjaus tulee melko lailla raskaammaksi, eikä voi verrata tehostamattomaan ohjaukseen ainakaan SAAB 900 mallissa, tehostamattomassa ohjauksessa on laidasta laitaan muistaakseni yksi kierros enemmän kuin tehostetussa, ainakin siksi tehostettu on raskaampi.
Kyllähän se noin on, mutta se sanavalinta vain kuulostaa tyhmältä.
Niinkuin moni muukin asia tässä artikkelissa.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
eegas kirjoitti:Ohjaustehostimen pumpun käyttöhihnan katkeaminen kyllä hankaloittaa, ohjaus tulee melko lailla raskaammaksi, eikä voi verrata tehostamattomaan ohjaukseen ainakaan SAAB 900 mallissa, tehostamattomassa ohjauksessa on laidasta laitaan muistaakseni yksi kierros enemmän kuin tehostetussa, ainakin siksi tehostettu on raskaampi.
Kyllähän se noin on, mutta se sanavalinta vain kuulostaa tyhmältä.
Kyllä käyttöhihna on mun mielestä juuri se oikea nimitys, ja yleisesti käytetyinkin. Ainakin parempi sellainen kun tuulettajan hihna, nykyään..
eegas kirjoitti:Ohjaustehostimen pumpun käyttöhihnan katkeaminen kyllä hankaloittaa...
Kyllähän se noin on, mutta se sanavalinta vain kuulostaa tyhmältä.
Kyllä käyttöhihna on mun mielestä juuri se oikea nimitys, ja yleisesti käytetyinkin. Ainakin parempi sellainen kun tuulettajan hihna, nykyään..
Täältäkin ääni käyttöhihnalle. (=drivebelt englanniksi) Nykyautoissa kun on vain yksi hihna, joka pyörittää montaa apulaitetta mutta harvoin enää tuuletinta ainakaan kevyessä kalustossa.
Kiilahihnoja piti olla monia, koska hihnan taivutussäde oli rajallinen. Lisäksi kiilahihnalla on vaikea saada yli 180 asteen kosketusta hihnapyörään, mikä taas rajoitaa siirrettävää tehoa.
1. Puuttuvat turvatyyny t . Erään tutkimuksen mukaan melkein joka viidennessä onnettomuudessa on osallisena auto, josta uupuu turvatyynyt. Turvatyynyjä puuttuu erityisesti käytetyistä autoista.
Tässähän selvästi vihjataan, että joskus ne ovat jääneet asentamatta jopa uusissakin autoissa.
Niin,eikös muutamissa 9-5 ooppeleissa jäänyt sivumatkustajan bägi asentamatta vaikka kyllä veloitettiin..
Tosin jollen väärin muista niin uusi auto tarjottiin tilalle.
2. Vioittuneet puskurit. Monien autojen puskurit on nykyään rakennettu siten, että ne pystyvät vaimentamaan vain yhden törmäyksen. Autosi puskurit voivat siten olla vioittuneet, jos auto on joutunut kolariin. Ulkoapäin tällaiset kolariin joutuneet puskurit näyttävät vahingoittumattomilta
Siis mitä Käsittääkseni puskureilla nykyajan autoissa ole mitään tekemistä kolariturvallisuuden kanssa
Pekko_Å kirjoitti:Kyllähän se noin on, mutta se sanavalinta vain kuulostaa tyhmältä.
Kyllä käyttöhihna on mun mielestä juuri se oikea nimitys, ja yleisesti käytetyinkin. Ainakin parempi sellainen kun tuulettajan hihna, nykyään..
Täältäkin ääni käyttöhihnalle.
Uskotaan uskotaan!!!!
Tarkoitin vain sitä, että kuulostaa tyhmältä sanoa että kun käyttöhihna laukeaa, niin ohjaus muuttuu hankalaksi...
Mun ulosanti on yhtä helpposelkoista kuin kauppalehden toimittajan
Eikö olisi voitu vain kirjoittaa esim. "käyttöhihnan katketessa ohjaus muuttuu raskaaksi ohjaustehostimen lopettaessa toimintansa" tjsp. Ei toikaan nyt aivan putkeen mennyt, mutta silti on järkevämpi.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Siltikin ne asentamatta jäi,vaikka ooppelinpuolustaja vääntäisi asiaa miten vaan asiakastyytyväisyydeksi.
Entäs jos olisi sun autosta jäänyt asentamatta ja olisit ajat kolarin jossa kyyditettävä olisi delannut?
En tiedä kuuluuko tuo matkustajan bägi vakiovarustukseen mutta vaikka kuuluisikin niin aina se bägin hinta auton lopullisessa hinnassa tuntuu,ei niitä kukaan lahjoita asiakkailleen.
Että kyllä se silleen meni että asentamatta jäi ja maksu perittiin,ei siinä ole mitään epäselvää.