Minuteman kirjoitti:No ei kai pelkästä moottoriöljystä ja sen säilyvyydestä täydy mitään rakettitiedettä tehdä.

Ei kai, mutta sitä se on halusi sen olevan tai ei
Minuteman kirjoitti:Järjen rajoissa toimittuna ja niin että jo kertaalleen avattu purkki säilytetään nimenomaan tasaisessa lämpötilassa eikä vuodenaikojen armoilla ulkona ei kahden-kolmen vuodenkaan säilytys ole mikään ongelma.
Kuten sanoin aiemmin niin se moottori siihen räjähdä...
Tapa säilytellä öljyn jämiä pidemmälle kuin vaihtovälillä lisäyksenä käytettäväksi on kuitenkin huono ja yksiselitteisen väärä. Koko homman suurin hauskuus piilee siinä että tälläistä perusasiaa ei pystytä hyväksymään ja se nostaa hirveän kalabaliikin vaikka huomattavasti epäolennaisempien autokemikaalien laadusta vouhkataan ilman mitään rajaa. Toki on ymmärrettävää että maallikkokin näkee koska auto kiiltää hyvin ja koska huonosti tai haistaa haiseeko se hyvältä vai ketun kololta
Minuteman kirjoitti:Tavallisille kuluttajille tarkoitettujen moottoriöljyjen pakkaamoissa tuskin kun on mitään suojakaasuja tai mahdollisuuksia sulkea pakkauksia niin että sinne ei jäisi törkyistä ilmaa kaikkine epäpuhtauksineen.
Ihan tavallisten kuluttajamarkkinoille suunnattujen öljyjen valmistusprosessi on itseasiassa yllättävän tarkka ja puhdas verrattuna siihen millaiseen käyttöön ne myydään. Käytöllä en tarkoita autoja vaan korjaamoja ja varsinaisia kuluttajia, jotka alta aikayksikön ryssivät kaikki ne edut, jotka tarkalla valmistusprosessilla saavutetaan.
Minuteman kirjoitti:Hämmästyttävän useissa "formulaöljy"- purkeissakin on pohjalla ihan vain pölyä ja sakkaa joka taas johtuu niitä muovipurkkeja valmistavasta alihankkijasta. Katselkaa niitä purkinpohjia..
Itseasiassa...
Tuo töfnä ei ole alkujaan partikkelimuotoisia epäpuhtauksia vaan se on juurikin niitä reaktiotuotteita, joita syntyy kun öljy vanhenee. Englannin kielellä tuosta töfnästä käytetään nimitystä "resin", suomenkielistä vastinetta ei ole, mutta itse olen tavannut puhua hartsista. Nuo aineet ovat niitä, jotka muodostavat metallipinnoille ruskehtavan värjäytymän, hunnun, joka ei tahdo lähteä oikein millään pois... hartsihuntua löytyy lähes mistä tahansa laitteesta jota öljy voitelee. Tietyissä sovelluksissa ja tietyn lajisilla öljyillä hartsia muodostuu lietteeksi asti.
Yleensä purkit, joihin öljy pakataan ovat puhtaita, pykälää puhtaampia kuin niihin pakattava öljy. Purkkien puhdistamiseen ja puhtauden varmistamiseen/valvontaan on omat menetelmänsä. Sana "yleensä" siksi että jotkin Multisynthetic Super Slippery GLX öljyt nyt voidaan pakata aivan mihin tahansa tonkkiin, joista on ehkä paineilmalla suurimmat hiekan jyvät puhallettu pois.
Minuteman kirjoitti:Alkuperäisessä kysymyksessähän oli kyse vain moottoriöljystä ja noin vuoden mittaisesta kyseenalaistetusta käytettävyydestä ja tässä on ehditty menemään jo teollisuusstanuihin ja määriin niin hydrauliikassa kuin jo tarkemmassa lentokoneteollisuudessakin.
Ei moottoriöljyllä ja sillä miten sitä pitää käsitellä ole mitään periaatteellista eroa em sovelluksiin. Suurin ero tulee autoilijan korvien välistä, jota tietenkin myös ovat omiaan vahvistamaan nykyautojen viimesen päälle pitkälle optimoidut öljynvaihtovälit, joita ei ymmärretä oikein vaan ne tulkitaan yksinomaan osoituksiksi öljyjen laadusta ja autojen vähäisestä huoltotarpeesta tai kevyistä vaatimuksista öljyille.
... mutta kuten sanottu, moottorit eivät yleensä räjähtele yllättäen pienestä voitelullisesta raiskauksesta... henkilökohtaisesti yritän kuitenkin tässä keskustelussa pitää yllä tälle palstalle tyypillistä riittävää pilkunnussimisen tasoa kun kerrankin on aihe missä minulla ei lopu paukut kesken
Minuteman kirjoitti:Jos tahtoo jostakin syystä säilöä öljyjä tai ei muuten vain voi niitä kaikkia kerralla käyttää niin ainakin moottoriöljyihin ja niiden lisäaineistuksiin voi suositella sitä että edes puolen vuoden välein jaksaa käydä kääntämässä astioita niin että ehkäisee lisäaineistuksen erottumisen ja/tai sakkautumisen näiden mahdollisuuksien rajoissa.
Tämä kallistelu- ja ravistelujuttu löytyy ihan painetuistakin teoksista sekä noin miljoonasta lähteestä ympäri nettiä, mutta ikävä kyllä se on vain muutaman väärinkäsityksen tulosta... todellisuudessa se ei auta yhtään mitään. Sakka mitä pohjalle kertyy on öljyn ikääntyessä syntyviä reaktiotuotteita ei suinkaan erottuneita lisäaineita. Ravistelu ja kääntely toki saa hienojakoisen sakan sekoittumaan öljyyn mutta se muuta tilannetta miksikään... lisäaineet on jo menetetty siinä vaiheessa kun sakka on muodostunut niitä hapettumista ja reaktioita veden kanssa ei saa ravistelemalla kumottua. Sakan voi suodattaa pois, mikä lienee suositeltavin toimenpide, mutta öljy on silti edelleenkin tiettyjä lisäaineita vajaa.