Säilyykö öljy?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2091
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Säilyykö öljy?

Viesti Kirjoittaja Julle »

Jussi kirjoitti:
Julle kirjoitti:Öljy säilyy n. 3 vuotta kun pakkauksen korkki pidetään kiinni ja varmistetaan että sinne ei pääse kosteutta.
Eli avaamaton sinetöity purnukka säilyy 3 vuotta :)

Kosteudella ei tarkoiteta näissä yhteyksissä selvää vettä vaan ilmassa olevaa kosteutta.

Kysyin kyllä avatusta purkista.
9-5 Aero - 00
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Säilyykö öljy?

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Julle kirjoitti:Kysyin kyllä avatusta purkista.
Kovia lupauksia... kysyitkö että takaavatko kertaalleen avatussa astiassa säilytetyn tuotteen olevan vaatimusten mukainen kolmen vuoden jälkeen?

Lähestulkoon kaikki mitä öljylle tapahtuu varastoinnissa johtuu ilmasta ja siinä olevasta kosteudesta, joilta ohje neuvoo öljyn suojaamaan, mikäli öljy on pilalla niin se johtuu väärästä varastoinnista ja on siten asiakkaan vika. Toki jos pakkauksen saa suljettua hermeettisesti niin silloinhan se on lähestulkoon sama kuin avaamaton astia lukuunottamatta sitä että siellä on enemmän ilmaa.

... toisaalta muistaakseni Valvoline (voi olla että oli joku muukin) väittää öljyjensä olevan ikuisia.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Säilyykö öljy?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jussi kirjoitti:
Julle kirjoitti:Kysyin kyllä avatusta purkista.
Kovia lupauksia... kysyitkö että takaavatko kertaalleen avatussa astiassa säilytetyn tuotteen olevan vaatimusten mukainen kolmen vuoden jälkeen?

Lähestulkoon kaikki mitä öljylle tapahtuu varastoinnissa johtuu ilmasta ja siinä olevasta kosteudesta, joilta ohje neuvoo öljyn suojaamaan, mikäli öljy on pilalla niin se johtuu väärästä varastoinnista ja on siten asiakkaan vika. Toki jos pakkauksen saa suljettua hermeettisesti niin silloinhan se on lähestulkoon sama kuin avaamaton astia lukuunottamatta sitä että siellä on enemmän ilmaa.

... toisaalta muistaakseni Valvoline (voi olla että oli joku muukin) väittää öljyjensä olevan ikuisia.
No ei kai pelkästä moottoriöljystä ja sen säilyvyydestä täydy mitään rakettitiedettä tehdä. :)

Järjen rajoissa toimittuna ja niin että jo kertaalleen avattu purkki säilytetään nimenomaan tasaisessa lämpötilassa eikä vuodenaikojen armoilla ulkona ei kahden-kolmen vuodenkaan säilytys ole mikään ongelma.

Tavallisille kuluttajille tarkoitettujen moottoriöljyjen pakkaamoissa tuskin kun on mitään suojakaasuja tai mahdollisuuksia sulkea pakkauksia niin että sinne ei jäisi törkyistä ilmaa kaikkine epäpuhtauksineen. Hämmästyttävän useissa "formulaöljy"- purkeissakin on pohjalla ihan vain pölyä ja sakkaa joka taas johtuu niitä muovipurkkeja valmistavasta alihankkijasta. Katselkaa niitä purkinpohjia..

Alkuperäisessä kysymyksessähän oli kyse vain moottoriöljystä ja noin vuoden mittaisesta kyseenalaistetusta käytettävyydestä ja tässä on ehditty menemään jo teollisuusstanuihin ja määriin niin hydrauliikassa kuin jo tarkemmassa lentokoneteollisuudessakin.

En oikein usko että alkuperäisen kysymyksen esittäjää paljoakaan pelkkine moottoriöljyineen lohduttaisi vaikka tähän paahdettaisiin itse kultakin kirjoittajalta kaikki tietämys kaikenlaatuisista- ja kaikenlaisiin tarkoituksiin suunnitelluista öljyistä niin että itse selostus veisi yhden sivun ja linkit sekä referenssit tai peräti väitöskirja (jos jollakulla sellainen on) toisen ja ehkäpä kolmannenkin sivun.

Jos tahtoo jostakin syystä säilöä öljyjä tai ei muuten vain voi niitä kaikkia kerralla käyttää niin ainakin moottoriöljyihin ja niiden lisäaineistuksiin voi suositella sitä että edes puolen vuoden välein jaksaa käydä kääntämässä astioita niin että ehkäisee lisäaineistuksen erottumisen ja/tai sakkautumisen näiden mahdollisuuksien rajoissa.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Säilyykö öljy?

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Minuteman kirjoitti:No ei kai pelkästä moottoriöljystä ja sen säilyvyydestä täydy mitään rakettitiedettä tehdä. :)
Ei kai, mutta sitä se on halusi sen olevan tai ei :)
Minuteman kirjoitti:Järjen rajoissa toimittuna ja niin että jo kertaalleen avattu purkki säilytetään nimenomaan tasaisessa lämpötilassa eikä vuodenaikojen armoilla ulkona ei kahden-kolmen vuodenkaan säilytys ole mikään ongelma.
Kuten sanoin aiemmin niin se moottori siihen räjähdä...

Tapa säilytellä öljyn jämiä pidemmälle kuin vaihtovälillä lisäyksenä käytettäväksi on kuitenkin huono ja yksiselitteisen väärä. Koko homman suurin hauskuus piilee siinä että tälläistä perusasiaa ei pystytä hyväksymään ja se nostaa hirveän kalabaliikin vaikka huomattavasti epäolennaisempien autokemikaalien laadusta vouhkataan ilman mitään rajaa. Toki on ymmärrettävää että maallikkokin näkee koska auto kiiltää hyvin ja koska huonosti tai haistaa haiseeko se hyvältä vai ketun kololta :)
Minuteman kirjoitti:Tavallisille kuluttajille tarkoitettujen moottoriöljyjen pakkaamoissa tuskin kun on mitään suojakaasuja tai mahdollisuuksia sulkea pakkauksia niin että sinne ei jäisi törkyistä ilmaa kaikkine epäpuhtauksineen.
Ihan tavallisten kuluttajamarkkinoille suunnattujen öljyjen valmistusprosessi on itseasiassa yllättävän tarkka ja puhdas verrattuna siihen millaiseen käyttöön ne myydään. Käytöllä en tarkoita autoja vaan korjaamoja ja varsinaisia kuluttajia, jotka alta aikayksikön ryssivät kaikki ne edut, jotka tarkalla valmistusprosessilla saavutetaan.
Minuteman kirjoitti:Hämmästyttävän useissa "formulaöljy"- purkeissakin on pohjalla ihan vain pölyä ja sakkaa joka taas johtuu niitä muovipurkkeja valmistavasta alihankkijasta. Katselkaa niitä purkinpohjia..
Itseasiassa...

Tuo töfnä ei ole alkujaan partikkelimuotoisia epäpuhtauksia vaan se on juurikin niitä reaktiotuotteita, joita syntyy kun öljy vanhenee. Englannin kielellä tuosta töfnästä käytetään nimitystä "resin", suomenkielistä vastinetta ei ole, mutta itse olen tavannut puhua hartsista. Nuo aineet ovat niitä, jotka muodostavat metallipinnoille ruskehtavan värjäytymän, hunnun, joka ei tahdo lähteä oikein millään pois... hartsihuntua löytyy lähes mistä tahansa laitteesta jota öljy voitelee. Tietyissä sovelluksissa ja tietyn lajisilla öljyillä hartsia muodostuu lietteeksi asti.

Yleensä purkit, joihin öljy pakataan ovat puhtaita, pykälää puhtaampia kuin niihin pakattava öljy. Purkkien puhdistamiseen ja puhtauden varmistamiseen/valvontaan on omat menetelmänsä. Sana "yleensä" siksi että jotkin Multisynthetic Super Slippery GLX öljyt nyt voidaan pakata aivan mihin tahansa tonkkiin, joista on ehkä paineilmalla suurimmat hiekan jyvät puhallettu pois.
Minuteman kirjoitti:Alkuperäisessä kysymyksessähän oli kyse vain moottoriöljystä ja noin vuoden mittaisesta kyseenalaistetusta käytettävyydestä ja tässä on ehditty menemään jo teollisuusstanuihin ja määriin niin hydrauliikassa kuin jo tarkemmassa lentokoneteollisuudessakin.
Ei moottoriöljyllä ja sillä miten sitä pitää käsitellä ole mitään periaatteellista eroa em sovelluksiin. Suurin ero tulee autoilijan korvien välistä, jota tietenkin myös ovat omiaan vahvistamaan nykyautojen viimesen päälle pitkälle optimoidut öljynvaihtovälit, joita ei ymmärretä oikein vaan ne tulkitaan yksinomaan osoituksiksi öljyjen laadusta ja autojen vähäisestä huoltotarpeesta tai kevyistä vaatimuksista öljyille.

... mutta kuten sanottu, moottorit eivät yleensä räjähtele yllättäen pienestä voitelullisesta raiskauksesta... henkilökohtaisesti yritän kuitenkin tässä keskustelussa pitää yllä tälle palstalle tyypillistä riittävää pilkunnussimisen tasoa kun kerrankin on aihe missä minulla ei lopu paukut kesken :)
Minuteman kirjoitti:Jos tahtoo jostakin syystä säilöä öljyjä tai ei muuten vain voi niitä kaikkia kerralla käyttää niin ainakin moottoriöljyihin ja niiden lisäaineistuksiin voi suositella sitä että edes puolen vuoden välein jaksaa käydä kääntämässä astioita niin että ehkäisee lisäaineistuksen erottumisen ja/tai sakkautumisen näiden mahdollisuuksien rajoissa.
Tämä kallistelu- ja ravistelujuttu löytyy ihan painetuistakin teoksista sekä noin miljoonasta lähteestä ympäri nettiä, mutta ikävä kyllä se on vain muutaman väärinkäsityksen tulosta... todellisuudessa se ei auta yhtään mitään. Sakka mitä pohjalle kertyy on öljyn ikääntyessä syntyviä reaktiotuotteita ei suinkaan erottuneita lisäaineita. Ravistelu ja kääntely toki saa hienojakoisen sakan sekoittumaan öljyyn mutta se muuta tilannetta miksikään... lisäaineet on jo menetetty siinä vaiheessa kun sakka on muodostunut niitä hapettumista ja reaktioita veden kanssa ei saa ravistelemalla kumottua. Sakan voi suodattaa pois, mikä lienee suositeltavin toimenpide, mutta öljy on silti edelleenkin tiettyjä lisäaineita vajaa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Säilyykö öljy?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jussi kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:No ei kai pelkästä moottoriöljystä ja sen säilyvyydestä täydy mitään rakettitiedettä tehdä. :)
Ei kai, mutta sitä se on halusi sen olevan tai ei :)
Minuteman kirjoitti:Järjen rajoissa toimittuna ja niin että jo kertaalleen avattu purkki säilytetään nimenomaan tasaisessa lämpötilassa eikä vuodenaikojen armoilla ulkona ei kahden-kolmen vuodenkaan säilytys ole mikään ongelma.
Kuten sanoin aiemmin niin se moottori siihen räjähdä...

Tapa säilytellä öljyn jämiä pidemmälle kuin vaihtovälillä lisäyksenä käytettäväksi on kuitenkin huono ja yksiselitteisen väärä. Koko homman suurin hauskuus piilee siinä että tälläistä perusasiaa ei pystytä hyväksymään ja se nostaa hirveän kalabaliikin vaikka huomattavasti epäolennaisempien autokemikaalien laadusta vouhkataan ilman mitään rajaa. Toki on ymmärrettävää että maallikkokin näkee koska auto kiiltää hyvin ja koska huonosti tai haistaa haiseeko se hyvältä vai ketun kololta :)
Minuteman kirjoitti:Tavallisille kuluttajille tarkoitettujen moottoriöljyjen pakkaamoissa tuskin kun on mitään suojakaasuja tai mahdollisuuksia sulkea pakkauksia niin että sinne ei jäisi törkyistä ilmaa kaikkine epäpuhtauksineen.
Ihan tavallisten kuluttajamarkkinoille suunnattujen öljyjen valmistusprosessi on itseasiassa yllättävän tarkka ja puhdas verrattuna siihen millaiseen käyttöön ne myydään. Käytöllä en tarkoita autoja vaan korjaamoja ja varsinaisia kuluttajia, jotka alta aikayksikön ryssivät kaikki ne edut, jotka tarkalla valmistusprosessilla saavutetaan.
Minuteman kirjoitti:Hämmästyttävän useissa "formulaöljy"- purkeissakin on pohjalla ihan vain pölyä ja sakkaa joka taas johtuu niitä muovipurkkeja valmistavasta alihankkijasta. Katselkaa niitä purkinpohjia..
Itseasiassa...

Tuo töfnä ei ole alkujaan partikkelimuotoisia epäpuhtauksia vaan se on juurikin niitä reaktiotuotteita, joita syntyy kun öljy vanhenee. Englannin kielellä tuosta töfnästä käytetään nimitystä "resin", suomenkielistä vastinetta ei ole, mutta itse olen tavannut puhua hartsista. Nuo aineet ovat niitä, jotka muodostavat metallipinnoille ruskehtavan värjäytymän, hunnun, joka ei tahdo lähteä oikein millään pois... hartsihuntua löytyy lähes mistä tahansa laitteesta jota öljy voitelee. Tietyissä sovelluksissa ja tietyn lajisilla öljyillä hartsia muodostuu lietteeksi asti.

Yleensä purkit, joihin öljy pakataan ovat puhtaita, pykälää puhtaampia kuin niihin pakattava öljy. Purkkien puhdistamiseen ja puhtauden varmistamiseen/valvontaan on omat menetelmänsä. Sana "yleensä" siksi että jotkin Multisynthetic Super Slippery GLX öljyt nyt voidaan pakata aivan mihin tahansa tonkkiin, joista on ehkä paineilmalla suurimmat hiekan jyvät puhallettu pois.
Minuteman kirjoitti:Alkuperäisessä kysymyksessähän oli kyse vain moottoriöljystä ja noin vuoden mittaisesta kyseenalaistetusta käytettävyydestä ja tässä on ehditty menemään jo teollisuusstanuihin ja määriin niin hydrauliikassa kuin jo tarkemmassa lentokoneteollisuudessakin.
Ei moottoriöljyllä ja sillä miten sitä pitää käsitellä ole mitään periaatteellista eroa em sovelluksiin. Suurin ero tulee autoilijan korvien välistä, jota tietenkin myös ovat omiaan vahvistamaan nykyautojen viimesen päälle pitkälle optimoidut öljynvaihtovälit, joita ei ymmärretä oikein vaan ne tulkitaan yksinomaan osoituksiksi öljyjen laadusta ja autojen vähäisestä huoltotarpeesta tai kevyistä vaatimuksista öljyille.

... mutta kuten sanottu, moottorit eivät yleensä räjähtele yllättäen pienestä voitelullisesta raiskauksesta... henkilökohtaisesti yritän kuitenkin tässä keskustelussa pitää yllä tälle palstalle tyypillistä riittävää pilkunnussimisen tasoa kun kerrankin on aihe missä minulla ei lopu paukut kesken :)
Minuteman kirjoitti:Jos tahtoo jostakin syystä säilöä öljyjä tai ei muuten vain voi niitä kaikkia kerralla käyttää niin ainakin moottoriöljyihin ja niiden lisäaineistuksiin voi suositella sitä että edes puolen vuoden välein jaksaa käydä kääntämässä astioita niin että ehkäisee lisäaineistuksen erottumisen ja/tai sakkautumisen näiden mahdollisuuksien rajoissa.
Tämä kallistelu- ja ravistelujuttu löytyy ihan painetuistakin teoksista sekä noin miljoonasta lähteestä ympäri nettiä, mutta ikävä kyllä se on vain muutaman väärinkäsityksen tulosta... todellisuudessa se ei auta yhtään mitään. Sakka mitä pohjalle kertyy on öljyn ikääntyessä syntyviä reaktiotuotteita ei suinkaan erottuneita lisäaineita. Ravistelu ja kääntely toki saa hienojakoisen sakan sekoittumaan öljyyn mutta se muuta tilannetta miksikään... lisäaineet on jo menetetty siinä vaiheessa kun sakka on muodostunut niitä hapettumista ja reaktioita veden kanssa ei saa ravistelemalla kumottua. Sakan voi suodattaa pois, mikä lienee suositeltavin toimenpide, mutta öljy on silti edelleenkin tiettyjä lisäaineita vajaa.
Ensinnäkin oikein suuri kiitos ja käsi tuosta vaivannäöstä että ymmärsit minun tekstini vakavuuden oikein niin että jaksoit pilkkoa tekstini satunnaiselle lukijalle tai alkuperäiselle kysyjälle mahdollisimman epäymmärrettävään muotoon.

Jollakin muulla Foorumilla tätä oltaisiin ehkäpä kutsuttu ns: "Ruuskaisuksi"..

Toisekseen olemme yhä siinä samassa dilemmassa eli siinä avatussa, mutta taas suljetussa mutta ehkäpä jopa vuoden vanhassa neljän litran öljypurkissa jonka säilytysolosuhteista meillä ei ole tietoa.
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 878
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Säilyykö öljy?

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Minuteman kirjoitti:
Toisekseen olemme yhä siinä samassa dilemmassa eli siinä avatussa, mutta taas suljetussa mutta ehkäpä jopa vuoden vanhassa neljän litran öljypurkissa jonka säilytysolosuhteista meillä ei ole tietoa.
Selvyyden vuoksi todettakoon, että ko. purkki oli auton takakontissa 12/2008 - 03/2009 ja tämän jälkeen autotallissa, jossa sisälämpötila on talvisin n. + 12 C ja kesäisin suurinpiirtein sama kuin ulkolämpötila. Autoa tulee säilytettyä tallissa, joten varmasti kondenssikosteutta on öljyn sekaan jonkun verran muodostunut. Kuten jo aikaisemmin totesin, ratkaisin ongelman laittamalla koneeseen tuoreet öljyt, koska öljy on melko halpaa. On muuten surkeat korkit noissa kanistereissa. Korkki pomppii kierteillä miten sattuu.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Säilyykö öljy?

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Jussilla on pointtinsa vaikka kuulunkin niihin jotka nysväävät autoansa monen kymmenen euron vahoilla ja kiroaa jokaista naarmua ja kolhua :lol:

Avatulle öljypurkille auton tavaratila talvella ei varmasti ole hyvä säilytyspaikka (jokainen voi kuvitella lämpötilanvaihteluista johtuvan purkkiin tiivistyvän kosteuden määrän) mutta omaan autoon ei pelottanu laittaa 12/07 valmistettuja gulfin öljyjä. Litran purkkeja joissa yhdenkään pohjalla ei ollut sakkaa.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Vastaa Viestiin