Tuulilasi-lehdestä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Tuulilasi-lehdestä

Viesti Kirjoittaja essal »

Samaan kakkua on.

On muuten ihan pakko pistää tarina kaverin smartista, siis siitä kakspaikkasesta hökötyksestä. Löydettiin netistä juttu, missä kerrottiin miten siitä saa esp:n pois. Hyppylanka ja sulake piti postaa. Muistaakseni jotakin muutakin meni pimeeksi, mutta ajateltiin koittaa, kun on liikkunut sen verran legedaarisia tarinoita ton ajettavuudesta. Ei muuten mene metriäkään suoraan se härveli ilman esp:tä, ainakaan talvella. Ilmankos se nappi puuttuu koelaudasta. Hauskaa jääradalla, mutta vaarallista liikenteessä.

95:ta pitää ajaa aika yritteliäästi että ton esp:n saa heräämään. Ja uusilla nastoilla oikaisuliike on sekunnin mittainen.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Tuulilasi-lehdestä

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Onko arvon raati pannut merkille, että tänään ilmestyneessä Klassikot lehdessä oli Saabisti saanut Saabinsa noin kolmen aukeaman verran esille! :) Asiallinen juttu.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Tuulilasi-lehdestä

Viesti Kirjoittaja juhokare »

KN/Lieto kirjoitti:Onko arvon raati pannut merkille, että tänään ilmestyneessä Klassikot lehdessä oli Saabisti saanut Saabinsa noin kolmen aukeaman verran esille! :) Asiallinen juttu.
Mikä lehti se sellainen? :) Pitäisi kait käydä ostamassa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuulilasi-lehdestä

Viesti Kirjoittaja mike »

Ite olen päässyt testaamaan ESP-järjestelmillä varustettuja autoja rataoloissa maantienopeuksilla niin kuivalla ja märällä asfaltilla kuin jäällä ja lumellakin. Aina vain vakuuttuneempi olen siitä että järjestelmä on todellakin yksi merkittävimmistä keksinnöistä ajoneuvojen turvallisuudessa.

Kuka tahansa autonsa kohtuudella hallitseva tekee satasen vauhdissa kuivalla kesäkelillä rivakan väistön, mutta hyvin hyvin harva kuljettaja harvoilla autoilla onnistuu pitämään autonsa tiellä väistön jälkeen. Auton liikkeet ovat todella nopeita ja voimat suuria maantievauhdeissa. ESP:n avulla keskivertokuljettajankaan auton perä ei karkaa omille teilleen antaen mahdollisuuksia pitää auto hallinnassa.

Vaikka kaikkien hyvin järjestelmien vaarana on se että kuljettajat ulosmittaavat niiden hyödyn, niin silti niistä on varmasti enemmän hyötyä kuin haittaa. Fysiikan lakejahan ne eivät todellakaan kumoa, mutta järkyttävän fiksusti toimivia järjestelmiä kuitenkin.

Yhtenä lisähyötynä pidän talvella sitä, että ESP varottelee kuljettajaa merkkivalollaan jossei tämä muuten ole älynnyt tai huomannut tien liukkautta. Tätäkin kautta järjestelmä voi estää onnettomuuksia herättämällä kuljettajaa.

Omassa autossani ei ole ESPiä, mutta seuraavassa se tulee varmuudella olemaan.

Kannatan ESPin puolustelua ja ylistämistä mm autolehdissä, jotta kaikki uudet autot myytäisiin ajonvakauden hallinnalla.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tuulilasi-lehdestä

Viesti Kirjoittaja SS »

Kannatan ESPin puolustelua ja ylistämistä mm autolehdissä, jotta kaikki uudet autot myytäisiin ajonvakauden hallinnalla.
Onneksi ESP tuleekin pakolliseksi kaikissa uusissa automalleissa 2014 alkaen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuulilasi-lehdestä

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

SS kirjoitti:
Kannatan ESPin puolustelua ja ylistämistä mm autolehdissä, jotta kaikki uudet autot myytäisiin ajonvakauden hallinnalla.
Onneksi ESP tuleekin pakolliseksi kaikissa uusissa automalleissa 2014 alkaen.
Eli keskimäärin suomalaisilla autoilijoilla on ESP vuonna 2025. :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Tuulilasi-lehdestä

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Tämä olikin esp topic.

Aikanaan jouduin tekemään sprinterillä nopean väistön. Perä lähti, ja huomasin että menee yli, ei voi mitään. Hetken päästä auto huomasi sladin, kuului kruk kruk kruk, ja taas oltiin tien suunnassa. Hieno laite, esp 2.
Satkuun en ole elektroniikkaa kaivannut. Omassa smartissa on esp:n katkaisin, samalla menee abs pois päältä. Kyllä, se on jälkikäteen asennettu. En ole ajanut ilman esp:tä smartilla. Ja ajan nätisti, jo 1,5 milj. km. Kaikella mikä liikkuu kumipyörillä maalla. Pasi-sisusta pappatunturiin.

Toivottavasti edes joku ajaisi alle 1 kk vanhalla autolla, niin saadaan mekin jatkossa vaihtaa autoa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tuulilasi-lehdestä

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

keskikonsoli kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Lällällää, mitäs aattelit asialle tehdä?
Kiroan tuon rattorisi ja se hajoaa viimeistään ensi viikolla! :wink:
Taisit laittaa kirouksen Itellalla, kun tuli vasta tänään perille? :lol:

Tänään aamusta nääs ryki ja kakoi sen verran tuo rrraktori, että kurvasin muutaman kilsan jälkeen takas varikolle ja otin rouvan ekoauton alle :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Tuulilasi-lehdestä

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Tuulilasissa on kehuttu satkua laiskaksi, jolla ei voi ajaa vitosella mäkisillä teillä. Nythän pääsee ässällä yllättämään... Ainakin eräs x5 otti tosi pahasti nokkiin kun tulin rampista. En eteen, enkä kiilannut, en tunkenut. Mutta x5 muuttui kamikaze autoksi, sen verran teräviä oli ohjausliikkeet, kun alkoi jonoa ohitella. En tiedä miten meno päättyi, jäin köröttelemään omalle paikalleni.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Tuulilasi-lehdestä

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Jos mäkinen tie tarkoittaa kaupungin ulkopuolella olevaa mäkistä maantietä, jossa nopeusrajoitus kesällä on 100, niin pirun hyvinhän tuolla pystyy ajamaan. En tiedä sitten noista matalampi tehoisimmista.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Tuulilasi-lehdestä

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Tuulilasi lehdellä on kaasari pystäri. Ei Teppo Tavis erota mikä satku kulkee. Muuten ovat kyllä kehuneet satkun maasta taivaaseen.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuulilasi-lehdestä

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

juhokare kirjoitti:Jos mäkinen tie tarkoittaa kaupungin ulkopuolella olevaa mäkistä maantietä, jossa nopeusrajoitus kesällä on 100, niin pirun hyvinhän tuolla pystyy ajamaan. En tiedä sitten noista matalampi tehoisimmista.
Itsellä ei oikein tahtonut tupliksen sataheppainen h-kone jaksaa vetää vitosvaihteella Valajaisen nousua Rovaniemen eteläpuolella ylös. Ko. paikassa kasikympin rajoitus. Kyllä siinä häätyi ennakoida jonkinasteisella ylinopeudella tai sitten vaihtaa neloselle. Kaikki muut viisivaihteiset Saabit on sitten hyvin jaksaneet vitosella vetää.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: Tuulilasi-lehdestä

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Mä en edes lähtis mitään mäkiä ajeleen og satkulla 80 nopeuksissa....tai jos haluu laatikkoa hajottaa niin sitten.
Itse en edes käytä vitosta vasta kun 90:ssä ja siitä ylöspäin...ihan joskun tulee hidastettua sillä moottorijarrutuksessa tai loivissa alamäissä. Autoina on ollu 900C:tä ja 900i (8-vent.)
ps. ja joskus tuli kokeiltua tuolla i:llä että ei kulutuksen puolesta järkee edes ajella 80 vitosella=>vääntö ei riitä ja soppaa kuluu
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Tuulilasi-lehdestä

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itselläni ei ole kokemusta näistä OGsatkuista kuin ainoastaan tuosta, mikä minulla on. Mutta jos vertaa entiseen OG9-3:seen niillä VAKIOtehoilla, niin aivan samanlailla mennään ylä- ja alamäkeen. Maksiminopeus tosin näkyy tavallisissakin nopeuksissa ja myös pienempi vääntö, jota tuossa voisi olla hieman päälle 200 Nm. Jotkut ovat sanoneet tuota 2.1i:tä vääntäväksi satkuksi ja se tuntuu myös olevan sitä. Ja jos vertaa 1.8i SS:ään, niin ei tarvitse kierroksia ottaa tappiin asti kuin Opelin koneessa, voi lähteä aika rauhallisella kaasun laitolla. Kesällä nähdään enemmän, kun saan kasaan paremmat renkaat (puolivälissä ollaan menossa sillä saralla).
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Tuulilasi-lehdestä

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ehkä negatiivisin puoli on se, että kuin kierrokset kiihdyttäessä (esim. 3-vaihde) tappiin tulee ennen kierrosmaksimia näytölle akun merkkivalo, eli kait laturi ei jaksa tuottaa tarpeeksi virtaa suuremmalle virransyönille, jota ilmenee noin korkealla vetämisellä. Johtuuko heikosta laturista?

Entinen auton saab-omistaja ehdotti, että turbota. Taitaa tulla osto/vaihto uudempaan NGsatkuun turbolliseen halvemmaksi. :mrgreen: Olisihan se tietysti mielenkiintoista tuosta säätää noin 210-220hv ja 300Nm, taitaa tulla aika nopeaan vastaan voimansiirron kestot vastaan. Kiinnostava projektihan se olisi. Onko kukaan turbottanut 2.1i:tä? Mitä on saatu irti? Millä paineilla ja minkälaisella paketilla?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin