99 4d

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

99 4d

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Olen seuraillut myynti-ilmotuksia, ja huomannut että lähes kaikki 99:it on 2-ovisia. En siis ole ostamassa tällä hetkellä, vaan katselemassa. Mihin on hävinnty 80-luvun nelioviset? Niitä oli aikanaan paljon liikenteessä, meilläkin kaksi.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: 99 4d

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Mimmi kirjoitti:Valitettavasti tuotantoyhtiö leikkasi pois osan, jossa Harri Kuurio kysyi minulta: "Missä ne kaikki wanhat sympaattiset Saabit ovat"?, johon vastasin: "Paalissa".
:D Mutta vakavasti otettuna noita kyllä näkee melko harvakseltaan liikenteessä enää, melkein kaikki vastaantulevat tuplikset kahdella ovella. Ehkä neliovisia on kohdannut massapaali tai sukupuutto.
SAAB 9-5 Aero -05
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 99 4d

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Täältä löytyy yksi tummanpunainen neliovinen. Onhan tuota aika puraissut, mutta ei vielä ihan mahdottomasti.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 99 4d

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Kyllä vielä 80-luvullakin taisi huomattava osa uusista autoista olla 2-ovisia, etenkin 99:n kohdalla. Monihan osti nimenomaan hinnat alkaen version, joka oli 2-ovinen. Hieman rikkaammat päätyivät samantien 900:een, jolloin sai samaalla kertaa uudemman mallisen kojetaulun ja tihkukytkimen! :D
Sinivalkoinen
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Kesä 24, 2010 18:03
Paikkakunta: Vantaa

Re: 99 4d

Viesti Kirjoittaja Sinivalkoinen »

Vuosina 1984-1987 oli sentään välimalli Saab 90, jossa oli 99:n nokka ja 900:n takapuoli, ja 2D runko, sivuvalo eikä katto- ja peilivaloa. Mutta siinäkin oli tihkukytkin, eikä hintakaan ollut kuin 86 tmk (1986 alussa) kun faija sitä Scan-autolta osasi tingata. Ok käyttis, mutta minusta väliinputoajamalli. Silti kun katsoo hintaeroa 900-kaasariin, ei voi ymmärtää että se on ollut toistakymmentä tonnia, oliko se 15 tmk.
Toki sitä katukuvassa kaipaa Saab 99:ää, mutta nyt puhutaan autosta jolla on yli 26 v viimeisimmästä valmistamisesta, Ruotsissa noita ei kai ole enää missään vaikka auto on sieltä kotoisin... 1968 saakka. Ei edes Saab-klubissa ole enää varmaan monta noita 60-lukulaisia ysiysejä, tai niitä kiiltävänaamaisia joita oli Esko Roineen tähdittämässä jännässä Soittorasia-sarjassa 70-luvulla. Oikein Saab-mainosta koko ohjelma, pitäisi saada toiveuusintaan Saab-klubin pyynnöstä?
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 99 4d

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Neliovinen on selväti vähemmän valmistettu malli ja epäilemättä tuleva klassikko. Samaa sanon edelleen ysikympistä. Niiden määrä tulee pienenmään nopeasti ja varsinkin ulkomailla harrastajien keskuudessa arvostus on ihan eri tasolla kuin Suomessa, jossa niitä luullaan olevan riesaksi asti.
# 419 Vesa Pohjalainen
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 99 4d

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

Sinivalkoinen kirjoitti:Vuosina 1984-1987 oli sentään välimalli Saab 90, jossa oli 99:n nokka ja 900:n takapuoli, ja 2D runko, sivuvalo eikä katto- ja peilivaloa. Mutta siinäkin oli tihkukytkin, eikä hintakaan ollut kuin 86 tmk (1986 alussa)
Ei mun 90:ssä ollut tihkukytkintä, se olikin tosin 4-vaihteinen karvalakkimalli :)
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 99 4d

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tihku oli 5 -vaihteisen luxusta, kuten kierroslukumittarikin ja etuspoleri :)
# 419 Vesa Pohjalainen
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 99 4d

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Muistanko oikein, että neliovisen valmistus olisi lopetettu joksikin aikaa joskus 1981 tietämillä? Voin muistaa väärinkin.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 99 4d

Viesti Kirjoittaja core2 »

KN/Lieto kirjoitti:Muistanko oikein, että neliovisen valmistus olisi lopetettu joksikin aikaa joskus 1981 tietämillä? Voin muistaa väärinkin.
Sen valmistus loppui samalla kun autosta tuli saab 90 1985 joten 1984 oli viimeinen vuosi niin kaks ku neli oviselle ysiysille.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 99 4d

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Olihan niitä 4-ovisia suurin osa aikanaan. Scan-auton autotalon johtaja sanoi aikanaan, että saabilta lähti jonkin verran yrityasiakkaita pois, kun 90 tuli. Johto ja muut eivät voineet ajaa saman tasoisella autolla, ja niitä halvempia ei saanut kuin 2d.
Myös uudehkot turbot oli vaikeita myydä. Ne joilla olisi rahaa niitä ostaa, olivat riitävän vauraita ostamaan myös uuden.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: 99 4d

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Historian havinaa.

Ja täytyy sanoa että maailma ja elo on kyllä muutenkin muuttunu. Mutta ei välttämättä joka suhteessa parempaan suuntaan.

Aina yllä pahaa tekee katalla kun romukuoromassa näkee 99 tai 90 -mallin, ja kyllä sama juttu alkaa olla 900:sten kanssa. Ovat kaikki niin katoavia.

Etenkin se harmittaa että välillä saattaa nähdä aika hyvässäkin kunnossa olevia autoja romutuksessa.

90 on kyllä sellanen väliinputoajamalli. Hyvä kyllä autona, mutta siinä on aina se halvimman ja ei varustellun leima. Itelle tässä tuli mieleen että 90 olis varmaan aikoinaan saanu todella hyvän auton valtion laitoksille ja suuryrityksille. Niin kovin varma ja huoltovapaa se on.
SAAB
Vastaa Viestiin