99 4d
99 4d
Olen seuraillut myynti-ilmotuksia, ja huomannut että lähes kaikki 99:it on 2-ovisia. En siis ole ostamassa tällä hetkellä, vaan katselemassa. Mihin on hävinnty 80-luvun nelioviset? Niitä oli aikanaan paljon liikenteessä, meilläkin kaksi.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: 99 4d
Mimmi kirjoitti:Valitettavasti tuotantoyhtiö leikkasi pois osan, jossa Harri Kuurio kysyi minulta: "Missä ne kaikki wanhat sympaattiset Saabit ovat"?, johon vastasin: "Paalissa".

SAAB 9-5 Aero -05
Re: 99 4d
Kyllä vielä 80-luvullakin taisi huomattava osa uusista autoista olla 2-ovisia, etenkin 99:n kohdalla. Monihan osti nimenomaan hinnat alkaen version, joka oli 2-ovinen. Hieman rikkaammat päätyivät samantien 900:een, jolloin sai samaalla kertaa uudemman mallisen kojetaulun ja tihkukytkimen! 

-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: To Kesä 24, 2010 18:03
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 99 4d
Vuosina 1984-1987 oli sentään välimalli Saab 90, jossa oli 99:n nokka ja 900:n takapuoli, ja 2D runko, sivuvalo eikä katto- ja peilivaloa. Mutta siinäkin oli tihkukytkin, eikä hintakaan ollut kuin 86 tmk (1986 alussa) kun faija sitä Scan-autolta osasi tingata. Ok käyttis, mutta minusta väliinputoajamalli. Silti kun katsoo hintaeroa 900-kaasariin, ei voi ymmärtää että se on ollut toistakymmentä tonnia, oliko se 15 tmk.
Toki sitä katukuvassa kaipaa Saab 99:ää, mutta nyt puhutaan autosta jolla on yli 26 v viimeisimmästä valmistamisesta, Ruotsissa noita ei kai ole enää missään vaikka auto on sieltä kotoisin... 1968 saakka. Ei edes Saab-klubissa ole enää varmaan monta noita 60-lukulaisia ysiysejä, tai niitä kiiltävänaamaisia joita oli Esko Roineen tähdittämässä jännässä Soittorasia-sarjassa 70-luvulla. Oikein Saab-mainosta koko ohjelma, pitäisi saada toiveuusintaan Saab-klubin pyynnöstä?
Toki sitä katukuvassa kaipaa Saab 99:ää, mutta nyt puhutaan autosta jolla on yli 26 v viimeisimmästä valmistamisesta, Ruotsissa noita ei kai ole enää missään vaikka auto on sieltä kotoisin... 1968 saakka. Ei edes Saab-klubissa ole enää varmaan monta noita 60-lukulaisia ysiysejä, tai niitä kiiltävänaamaisia joita oli Esko Roineen tähdittämässä jännässä Soittorasia-sarjassa 70-luvulla. Oikein Saab-mainosta koko ohjelma, pitäisi saada toiveuusintaan Saab-klubin pyynnöstä?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: 99 4d
Neliovinen on selväti vähemmän valmistettu malli ja epäilemättä tuleva klassikko. Samaa sanon edelleen ysikympistä. Niiden määrä tulee pienenmään nopeasti ja varsinkin ulkomailla harrastajien keskuudessa arvostus on ihan eri tasolla kuin Suomessa, jossa niitä luullaan olevan riesaksi asti.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: 99 4d
Ei mun 90:ssä ollut tihkukytkintä, se olikin tosin 4-vaihteinen karvalakkimalliSinivalkoinen kirjoitti:Vuosina 1984-1987 oli sentään välimalli Saab 90, jossa oli 99:n nokka ja 900:n takapuoli, ja 2D runko, sivuvalo eikä katto- ja peilivaloa. Mutta siinäkin oli tihkukytkin, eikä hintakaan ollut kuin 86 tmk (1986 alussa)

Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: 99 4d
Tihku oli 5 -vaihteisen luxusta, kuten kierroslukumittarikin ja etuspoleri 

# 419 Vesa Pohjalainen
Re: 99 4d
Sen valmistus loppui samalla kun autosta tuli saab 90 1985 joten 1984 oli viimeinen vuosi niin kaks ku neli oviselle ysiysille.KN/Lieto kirjoitti:Muistanko oikein, että neliovisen valmistus olisi lopetettu joksikin aikaa joskus 1981 tietämillä? Voin muistaa väärinkin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: 99 4d
Olihan niitä 4-ovisia suurin osa aikanaan. Scan-auton autotalon johtaja sanoi aikanaan, että saabilta lähti jonkin verran yrityasiakkaita pois, kun 90 tuli. Johto ja muut eivät voineet ajaa saman tasoisella autolla, ja niitä halvempia ei saanut kuin 2d.
Myös uudehkot turbot oli vaikeita myydä. Ne joilla olisi rahaa niitä ostaa, olivat riitävän vauraita ostamaan myös uuden.
Myös uudehkot turbot oli vaikeita myydä. Ne joilla olisi rahaa niitä ostaa, olivat riitävän vauraita ostamaan myös uuden.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: 99 4d
Historian havinaa.
Ja täytyy sanoa että maailma ja elo on kyllä muutenkin muuttunu. Mutta ei välttämättä joka suhteessa parempaan suuntaan.
Aina yllä pahaa tekee katalla kun romukuoromassa näkee 99 tai 90 -mallin, ja kyllä sama juttu alkaa olla 900:sten kanssa. Ovat kaikki niin katoavia.
Etenkin se harmittaa että välillä saattaa nähdä aika hyvässäkin kunnossa olevia autoja romutuksessa.
90 on kyllä sellanen väliinputoajamalli. Hyvä kyllä autona, mutta siinä on aina se halvimman ja ei varustellun leima. Itelle tässä tuli mieleen että 90 olis varmaan aikoinaan saanu todella hyvän auton valtion laitoksille ja suuryrityksille. Niin kovin varma ja huoltovapaa se on.
Ja täytyy sanoa että maailma ja elo on kyllä muutenkin muuttunu. Mutta ei välttämättä joka suhteessa parempaan suuntaan.
Aina yllä pahaa tekee katalla kun romukuoromassa näkee 99 tai 90 -mallin, ja kyllä sama juttu alkaa olla 900:sten kanssa. Ovat kaikki niin katoavia.
Etenkin se harmittaa että välillä saattaa nähdä aika hyvässäkin kunnossa olevia autoja romutuksessa.
90 on kyllä sellanen väliinputoajamalli. Hyvä kyllä autona, mutta siinä on aina se halvimman ja ei varustellun leima. Itelle tässä tuli mieleen että 90 olis varmaan aikoinaan saanu todella hyvän auton valtion laitoksille ja suuryrityksille. Niin kovin varma ja huoltovapaa se on.
SAAB