
Kapeammat renkaat turvallisemmat
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
Kapeammat renkaat turvallisemmat
Mitä kapeampi rengas, niin sen turvallisempi ja sitä pienempi riski, että auto lähtee luisuun. Eli minkä ihmeen takia, sitten Saabissa kuten ilmeisesti muissakin autoissa rengaskoko on kasvamassa. Eikö tämän logiikan perusteella kannata ilman muuta laittaa nyt talveksi alle renkaat, jotka ovat kokoa 175 milliä kuin 195 mm? 

Re: Kapeammat renkaat turvallisemmat
Tarkoitat vissiin talvirenkaita? Ainakin TM (16/04) kirjoitti: "Profiilisuhteet muuttuvat yhä matalammiksi. Erityisesti talvirenkaiden osalta tästä on haittaa, koska renkaan leveydet kasvavat samanaikaisesti. Näin pienenevät pintapaine ja pitokyky varsinkin pehmeällä lumella renkaan liidellessä lumen pinnalla saamatta kunnon otetta kovemmasta alustasta."Henna Makkonen kirjoitti:Mitä kapeampi rengas, niin sen turvallisempi ja sitä pienempi riski, että auto lähtee luisuun. Eli minkä ihmeen takia, sitten Saabissa kuten ilmeisesti muissakin autoissa rengaskoko on kasvamassa. Eikö tämän logiikan perusteella kannata ilman muuta laittaa nyt talveksi alle renkaat, jotka ovat kokoa 175 milliä kuin 195 mm?
Kesärenkailla tilanne ei olekaan kuten kirjoitat.
Riippuu sitten myös renkaasta. Mulla on ollut kolmet eri talvirenkaat; 1. Eko-Turbo Hakkapeliitta 10 pinnalla kokoa 185/65R15 - tosi hyvät, hyvä pito varsinkin lumella 2. Fighter Hakkapeliitta 1 pinalla kokoa 185/65R15 - aivan paskat, ei mitään pitoa missään olosuhteessa ja 3. Nokian Hakkapeliitta 2 kokoa 195/55R15 - hyvä pito kaikissa ajamissani olosuhteissa, lumisella kelillä pitänyt oikein kokeilla, että lähteekö leveämmällä talvirenkaalla luistaan, mutta ei.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Kapeammat renkaat turvallisemmat
On se muuten niin kesärenkaillaki, ku ajaa esim. lätäkköön, kapee rengas ei lähe vesiliirtoon niin helposti. Koska kapeen renkaan tien ja renkaan välinen pinta-ala on pienempi, joten auton painon aihettama paine tälle on suurempi joten se painuu syvemmälle, kuin levee.tevisu kirjoitti:Kesärenkailla tilanne ei olekaan kuten kirjoitat.Henna Makkonen kirjoitti:Mitä kapeampi rengas, niin sen turvallisempi ja sitä pienempi riski, että auto lähtee luisuun. Eli minkä ihmeen takia, sitten Saabissa kuten ilmeisesti muissakin autoissa rengaskoko on kasvamassa. Eikö tämän logiikan perusteella kannata ilman muuta laittaa nyt talveksi alle renkaat, jotka ovat kokoa 175 milliä kuin 195 mm?
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
http://www.garaget.org/?car=21212
Niin ja rengasmerkista/kuviosta. Mutta on tossa maksalaatikossa Goodyear Hydra Gripit 195/55/15 ja saa ajaa rankalla sateella reippaasti yli satasta huoletta, tosin kuin yhtä leveillä edellisilla toisen merkkisillä.
Tulee muuten mun uuteen saappaaseen nuo Hydrat on ne aika hyvät. Ei välttämättä "parhaat" mutta hyvät.
Tulee muuten mun uuteen saappaaseen nuo Hydrat on ne aika hyvät. Ei välttämättä "parhaat" mutta hyvät.
9-3.1972
Re: Kapeammat renkaat turvallisemmat
Näinhän se on märällä. Lähinnä tarkoitin kuivaa kesäkeliä, mutta enpä sitä tohon hoksannut kirjoittaa...jsuomi kirjoitti:On se muuten niin kesärenkaillaki, ku ajaa esim. lätäkköön, kapee rengas ei lähe vesiliirtoon niin helposti. Koska kapeen renkaan tien ja renkaan välinen pinta-ala on pienempi, joten auton painon aihettama paine tälle on suurempi joten se painuu syvemmälle, kuin levee.tevisu kirjoitti:Kesärenkailla tilanne ei olekaan kuten kirjoitat.Henna Makkonen kirjoitti:Mitä kapeampi rengas, niin sen turvallisempi ja sitä pienempi riski, että auto lähtee luisuun. Eli minkä ihmeen takia, sitten Saabissa kuten ilmeisesti muissakin autoissa rengaskoko on kasvamassa. Eikö tämän logiikan perusteella kannata ilman muuta laittaa nyt talveksi alle renkaat, jotka ovat kokoa 175 milliä kuin 195 mm?
