Kapeammat renkaat turvallisemmat

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Kapeammat renkaat turvallisemmat

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Mitä kapeampi rengas, niin sen turvallisempi ja sitä pienempi riski, että auto lähtee luisuun. Eli minkä ihmeen takia, sitten Saabissa kuten ilmeisesti muissakin autoissa rengaskoko on kasvamassa. Eikö tämän logiikan perusteella kannata ilman muuta laittaa nyt talveksi alle renkaat, jotka ovat kokoa 175 milliä kuin 195 mm? 8)
Siriam
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Siriam »

Sinun silmiesi tähden! :lol:
Ensimmäinen Saab: 900i 2.0L -89
Toinen Saab: 9-3 1.8t(=2.0t?) 2004vm.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: Kapeammat renkaat turvallisemmat

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Henna Makkonen kirjoitti:Mitä kapeampi rengas, niin sen turvallisempi ja sitä pienempi riski, että auto lähtee luisuun. Eli minkä ihmeen takia, sitten Saabissa kuten ilmeisesti muissakin autoissa rengaskoko on kasvamassa. Eikö tämän logiikan perusteella kannata ilman muuta laittaa nyt talveksi alle renkaat, jotka ovat kokoa 175 milliä kuin 195 mm? 8)
Tarkoitat vissiin talvirenkaita? Ainakin TM (16/04) kirjoitti: "Profiilisuhteet muuttuvat yhä matalammiksi. Erityisesti talvirenkaiden osalta tästä on haittaa, koska renkaan leveydet kasvavat samanaikaisesti. Näin pienenevät pintapaine ja pitokyky varsinkin pehmeällä lumella renkaan liidellessä lumen pinnalla saamatta kunnon otetta kovemmasta alustasta."

Kesärenkailla tilanne ei olekaan kuten kirjoitat.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Riippuu sitten myös renkaasta. Mulla on ollut kolmet eri talvirenkaat; 1. Eko-Turbo Hakkapeliitta 10 pinnalla kokoa 185/65R15 - tosi hyvät, hyvä pito varsinkin lumella 2. Fighter Hakkapeliitta 1 pinalla kokoa 185/65R15 - aivan paskat, ei mitään pitoa missään olosuhteessa ja 3. Nokian Hakkapeliitta 2 kokoa 195/55R15 - hyvä pito kaikissa ajamissani olosuhteissa, lumisella kelillä pitänyt oikein kokeilla, että lähteekö leveämmällä talvirenkaalla luistaan, mutta ei.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Re: Kapeammat renkaat turvallisemmat

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

tevisu kirjoitti:
Henna Makkonen kirjoitti:Mitä kapeampi rengas, niin sen turvallisempi ja sitä pienempi riski, että auto lähtee luisuun. Eli minkä ihmeen takia, sitten Saabissa kuten ilmeisesti muissakin autoissa rengaskoko on kasvamassa. Eikö tämän logiikan perusteella kannata ilman muuta laittaa nyt talveksi alle renkaat, jotka ovat kokoa 175 milliä kuin 195 mm? 8)
Kesärenkailla tilanne ei olekaan kuten kirjoitat.
On se muuten niin kesärenkaillaki, ku ajaa esim. lätäkköön, kapee rengas ei lähe vesiliirtoon niin helposti. Koska kapeen renkaan tien ja renkaan välinen pinta-ala on pienempi, joten auton painon aihettama paine tälle on suurempi joten se painuu syvemmälle, kuin levee.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Niin ja rengasmerkista/kuviosta. Mutta on tossa maksalaatikossa Goodyear Hydra Gripit 195/55/15 ja saa ajaa rankalla sateella reippaasti yli satasta huoletta, tosin kuin yhtä leveillä edellisilla toisen merkkisillä.
Tulee muuten mun uuteen saappaaseen nuo Hydrat on ne aika hyvät. Ei välttämättä "parhaat" mutta hyvät.
9-3.1972
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: Kapeammat renkaat turvallisemmat

Viesti Kirjoittaja tevisu »

jsuomi kirjoitti:
tevisu kirjoitti:
Henna Makkonen kirjoitti:Mitä kapeampi rengas, niin sen turvallisempi ja sitä pienempi riski, että auto lähtee luisuun. Eli minkä ihmeen takia, sitten Saabissa kuten ilmeisesti muissakin autoissa rengaskoko on kasvamassa. Eikö tämän logiikan perusteella kannata ilman muuta laittaa nyt talveksi alle renkaat, jotka ovat kokoa 175 milliä kuin 195 mm? 8)
Kesärenkailla tilanne ei olekaan kuten kirjoitat.
On se muuten niin kesärenkaillaki, ku ajaa esim. lätäkköön, kapee rengas ei lähe vesiliirtoon niin helposti. Koska kapeen renkaan tien ja renkaan välinen pinta-ala on pienempi, joten auton painon aihettama paine tälle on suurempi joten se painuu syvemmälle, kuin levee.
Näinhän se on märällä. Lähinnä tarkoitin kuivaa kesäkeliä, mutta enpä sitä tohon hoksannut kirjoittaa... :)
Vastaa Viestiin