Turbomerkin vaikutus kanssa-autoilijoihin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kimm-o
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Huhti 22, 2010 08:39
Paikkakunta: Pori

Re: Turbomerkin vaikutus kanssa-autoilijoihin

Viesti Kirjoittaja Kimm-o »

Mikäs kiire siis valmiissa maailmassa.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Turbomerkin vaikutus kanssa-autoilijoihin

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Kimm-o kirjoitti:Mikäs kiire siis valmiissa maailmassa.
Huomiseen päivään, ja taas on vuorokausi vähemmän elinaikaa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Turbomerkin vaikutus kanssa-autoilijoihin

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

wesku kirjoitti:
Baas900 kirjoitti:Ainakin ennen Turbot yhdistettiin hyvin öykkäröivään ja kaahailevaan ajotapaan, ja kyllä siitä pitkät jutut saatiin mm. Tekniikan Maailman lukijapalstalle....
Mainehan oli 80-luvulla jossain määrin nyky-Audiin verrattavissa. "Merkonomit ajaa turbosaabeillaan.....". .
Se oli oikeaa aikaa 80-luvulla (alkupuolella), kun Saabin turbo oli kova sana :)

Vaimo väittää, että motarin vasemmalla kaistalla kunnioitetaan Audia ja annetaan tilaa. Itse en ihan täysin allekirjoita, mutta kiva jos näin on (voi samaistua 80-luvun alun turbosaabisteihin).

No, leikki leikkinä. Saabin olisi saatava samanlainen boosti tuotteilleen kuin 99 Turbo, OG900 Turbo ja 9000 Turbo aiheutti. Uusi 9-5 ei vaan puhuttele, liian tavallinen :(. Pitäisi saada juuri sellainen hevosenpotku perseelle, minkä Saabin Turbo teki 70/80 lukujen vaihteessa. Uusi femma on OK, mutta ei selkeästi vallankumouksellinen tai yhtään parempi kuin esim. uusi BMW F10. Pelkään, että kilpailijat vetää taas pian oikealta ja vasemmalta ohi kiinnostavuudessa. Toivon (ja salaa uskon), että Spyker saa aikaan wanhan kunnon Saab kiinostavuuden.

Arki autisti, harraste saapisti
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Turbomerkin vaikutus kanssa-autoilijoihin

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Jyrki73 kirjoitti:Pelkään, että kilpailijat vetää taas pian oikealta ja vasemmalta ohi kiinnostavuudessa.
Miten niin taas? Onko Saab ollut muiden kuin saabistien silmissä jotenkin kiinnostava merkki sitten turbo-saabin kulta-aikojen? Kyllä kilpailijat on mennyt oikealta, vasemmalta, yli ja ali kiinnostavuudessa ohi Saabin jo aikoja sitten. Uusi 9-5 on kyllä hyvä alku hakea uudelleen sitä kiinnostusta mutta se ei yksistään tule riittämään. Jos uusi 9-3 ei menesty eikä markkinoille saada sopivaa pienen kokoluokan autoa riittävän nopeasti niin voi olla, että se noutaja vielä tulee.
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbomerkin vaikutus kanssa-autoilijoihin

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Olen miettinyt hieman samoja asioita viimeaikoina liikenteessä. En niinkään turbomerkkiä (ei ole itselläni), vaan ylipäänsä suhtautumista Saabiin. Viimevuosina minulla on ollut 9000CD (siinä oli turbomerkki), pari muuta hitaampaa ja rumempaa autoa ja nyt 9-5. Olen ollut huomaavinani, että kyllä se Saab jotenkin meinaa vaivata osaa kanssa-autoilijoita. Johtunee valoissa mm siitä, että Saapillahan kiihtyy kohtuullisellakin poljennalla ripeästi ja sekös tietenkin koetaan provona.

Paljon on niitäkin, että ikäänkuin automaattisesti ryhmittäydytään valoissa rinnalle (vaikka kohta ollaan palaamassa oikealle). Joko "suuri yleisö" luulee Saabia laiskaksi(?), tai tietää tehoista ja siksi pitää päästä näyttämään pääsevänsä ohi. Perhana minä ole kilpailemassa liikenteessä, vaan teen matkaani omalla vauhdillani ja kiihdytän siten, etten ainakaan tiellä ole. Silti joskus ärsyttää ja saatan kaasua polkaista (ja tunnen itseni typeräksi :roll: ).

Nykyajan uusilla autoilla ajavat haluavat myös tottakai näyttää, että perus perhedieselikin on tehokas. Minähän ajan suht vanhalla autolla.

Noilla kehnommilla ja rumemmilla kapineilla ajellessani, tahtoi moni tietenkin silloinkin ohi, mutta ohi pääsemiseen ei ollut niin valtava hinku ja maltettiin odottaakin.

Hitusen piristetty turbotonnari houkutti kyllä joskus valoissa lähtemään talla pohjassa. Se kyllä lähti aika mukavasti ja saattoi (vielä vanhempana autona) herättää hämmästystä. Manuaalifemmalla (170hv) en ole tutkinut vielä, millaisilla vaihdoilla se parhaiten lähtisi. Se puhkuu voimaa 2k kierroksilta ihan mukavasti, mutta sitten tuntuu kasvavan lähinnä vaan ääni (tottunut jo tehoihin). Kai se taas 3-4k kierroksilla alkaa imemään penkkiin uudestaan.


Noiden bimmereiden kanssa uskoisin, että joutuu jossain motarilla äkkiä käyttämään hurjia nopeuksia, jos haluaisi kisata. Pojilla ei paljoa päätä usein palele. Mäet ja mutkat (keltainen viiva) ei tunnu pelottavan ja saavat minun puolesta mennä ja ohitella ihan rauhassa.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Turbomerkin vaikutus kanssa-autoilijoihin

Viesti Kirjoittaja stara »

Mä kun lisäsin turpiinimerkkejä koslaan, niin ei oo kukaan ohittanu, mutta ei tosin ennenkään sitä, jotta vedä sitten siitä johtopäätöksiä. Vian täytyy olla kärryssä, koska mä oon niin perusteellisen rauhallinen.
Ai niin , kerran melkein onnistuivat. Kerran pyrki yks liikkuvan siviilisaapas rinnalle ja viittoilivat kovasti. Mä survaisin heti ruutat täysille, jotta pojille jäi tie vapaaksi taisteluun.

Elikkäs, en mä ole päässy näkemään mitään ohituksia :lol:
Viimeksi muokannut stara, Pe Marras 26, 2010 14:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Turbomerkin vaikutus kanssa-autoilijoihin

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Jännä ollu huomata se että punainen og900 Turbo tuntuu ärsyttävän monia kanssa-autoilijoita, vieläkin ilmeisesti harmittaa kun joskus 80-luvulla on joku vetässy Saabilla ohi.. Mutta kivahan se on välillä päästä näpäyttämään skeida oktaavia kuskeja kun Saab häipyy horisonttiin skeidan jäädessä hämmästelemään takavaloja. Toisaalta kerran joku lippispäinen spede innostu kisailemaan jollain levikehirviöllä kun olin äidin vaparitonnarilla liikenteessä, hämmästyin itsekkin kun tonnari vei :D

Välillä kyllä joutuu polkemaan aika reippaastikkin että ohi pääsee, joidenkin mielestä on näköjään kiva lisätä vauhtia kun ohi ollaan tulossa
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Turbomerkin vaikutus kanssa-autoilijoihin

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Pakko tähän hieman avauta, vaikka tuplis mikään turbo olekaan...
Tuntuu, että tuosta mun tuplis-vanhuksesta on yksinkertaisesti PAKKO päästä ohi. Joidenkin laatuautojen kuskien ego ei vaan mitenkään kestä sitä, että tuollainen vanha "rotisko" pärjää ihan kivasti arkiliikenteessä. Esim. valoista lähdössä nelivaihteisen lootan pitkä ykkönen auttaa kivasti -sillä kiihdyttelee vielä pitkään, kun samaan aikaan uudemmissa autoissa jo haetaan uutta vaihdetta. Sitten kun se kakkonen on vihdoin löydetty, on aivan pakko kuroa muodostunut rako umpeen ja pyyhkäistä ohi, vaikka ihan rajoitusten mukaan ajelisinkin. Useampaan otteeseen ollaan oikein naurettu kaveriporukassa, kun hampaat irvessä joku audi tunkee vierelle... Ja lisättäköön tähän vielä, että en todellakaan harrasta mitään liikennevalokiihdyttelyjä -pyrin vaan ripeästi liikkeelle ja loput tosiaan hoitaa tuo pitkä ykkösvaihde.
Niin ja tulipa tuossa huvikseen laskettua vähän teho-paino-suhteitakin: Tuplis Combi n. 11,7kg/hv, uusi Audi A4 12,4kg/hv. Eli ihan nykyaikaiset lukemat 34-vuotiaalle autolle 8)
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Turbomerkin vaikutus kanssa-autoilijoihin

Viesti Kirjoittaja aero »

Lahti411 kirjoitti: Niin ja tulipa tuossa huvikseen laskettua vähän teho-paino-suhteitakin: Tuplis Combi n. 11,7kg/hv, uusi Audi A4 12,4kg/hv. Eli ihan nykyaikaiset lukemat 34-vuotiaalle autolle 8)
Tuo 12,4 lie hinnat-alkaen 120hv jumala? Mulla ollut A4 B8 2.0TDi puoliq menee näköjään 11,89 -lukemiin Karanojan vaa'an mukaan, virallisen lukeman ollessa 11,15kg/hv. Verrokkina 9-3 SC TiDS 09 virallisten lukujen mukaan 10,67, mitatun teholukeman perusteella (punninnut en sitä ole) 10,19.

Onko muuten laskelmissa mukana, että uusien autojen omamassassa on mukana 75kg kuljettaja ja 5kg matkatavaroita, kun taas vanhan 99:n omamassassa ei ole? Tämä siis vaikuttaa, jos laskit 99:n paino-/tehosuhteen rekisteriotteen tai virallisten painolukemien mukaan vaa'an sijasta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Turbomerkin vaikutus kanssa-autoilijoihin

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Jep, käytin tuossa verrokkina audin hinnat-alkaen-mallia. Tupliksesta käytin painona 1260 kiloa, jonka muistelisin olevan combin omamassa. En nyt niin kovin vakavissani noita laskeskellut, että tuskin hirvean tarkkaan kannattaa lähtä analysoimaan... Mutta eipä tuo teho-paino-suhde ole kovin edulliseksi nykyautoilla muuttunut, koska tehonlisästä huolimatta myös painoa on tullut lisää. Ja kannattaa toki huomoida, että nykyään autoja myös varustellaan ihan toisella tavalla, kuin ennen. Joten painoa kertyy myös lisävarusteista, joita ei ole otettu noissa autojen teknisissä tiedoissa huomioon.
Ja uutta Saabia en viitsinyt käyttää verrokkina, koska sen teho-paino-suhde oli liian hyvä :lol:
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Turbomerkin vaikutus kanssa-autoilijoihin

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, kunhan pohdiskelin että miltä pohjalta laskeskelit, kun tuo audin lukema kuulosti lähinnä tuohon pikkujumalaan sopivalta (kirj. huom. se tekniikka on kyllä muutenkin naurettava - 120hv 1,8-litrainen turbo :lol:).

Eikä uuden Saabin teho-painosuhde on yhtään liian hyvä, kyllä ainakin mulle kelpaisi kympin alittavakin lukema :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Turbomerkin vaikutus kanssa-autoilijoihin

Viesti Kirjoittaja a9000 »

heh, eilen tuntui og900 aeron turbomerkki häiritsevän kovasti kuplavolkkarikuskia! :lol:
kun piti syöksyä pariin kertaan puskuriin kiinni ja sitten yrittää oikealta ohi!

ei oikein sovi mustakilpisen alkuperöiskuntoisen klassikkoauton imagoon tollainen ajotyyli!
olisit entisöiny vaikka turbosaabin jos toisen tehot niin kovasti kismittää!

:lol:
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Turbomerkin vaikutus kanssa-autoilijoihin

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

99 GL kirjoitti:Välillä kyllä joutuu polkemaan aika reippaastikkin että ohi pääsee, joidenkin mielestä on näköjään kiva lisätä vauhtia kun ohi ollaan tulossa
Mulla ei ole enää noita ongelmia, mutta ilmeisesti nämä kiihdyttelijät ovat sitten niitä jotka vilkuttelevat pitkiä ohituksen jälkeen kun eivät muuta enää voi :lol:


edit: teho-painosuhde pyörinee tossa 5-5.5kg per hp luokassa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Turbomerkin vaikutus kanssa-autoilijoihin

Viesti Kirjoittaja Haza »

99 GL kirjoitti:Toisaalta kerran joku lippispäinen spede innostu kisailemaan jollain levikehirviöllä kun olin äidin vaparitonnarilla liikenteessä, hämmästyin itsekkin kun tonnari vei :D
Celicaakin on viety 2.0iA tonnarilla, mikä ei kyllä ole ihme kun kattoo miten säälittävän "moottorin" sellaiseen on saanu..
aero kirjoitti:Eikä uuden Saabin teho-painosuhde on yhtään liian hyvä, kyllä ainakin mulle kelpaisi kympin alittavakin lukema :D.
alle 10kg/kW alkaa olla siinä rajoilla että jaksaa just ajella ;)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Turbomerkin vaikutus kanssa-autoilijoihin

Viesti Kirjoittaja aero »

Haza kirjoitti:Celicaakin on viety 2.0iA tonnarilla, mikä ei kyllä ole ihme kun kattoo miten säälittävän "moottorin" sellaiseen on saanu..
Oon edelleen hieman ylpeä siitä lähdöstä, jolla 900i8:lla aikoinani kunnolla märällä kelillä onnettomin talvirenkain sain viereisen kaistan kuskin hiiltymään niin, että tuli hetken päästä reippaasti ohi keskisormi pystyssä. Olin valoissa odotellessa vilkaissut, että vieressä on joku kääntölamppu-Mazdan (323F) näköinen keula, joskin viereltä tunnistin korin paremmin ja perässä lukikin "Toyota Celica ... 4WD". Repsikan kanssa revettiin molemmat melko hervottomaan naurunpuuskaan :lol:.
Haza kirjoitti:alle 10kg/kW alkaa olla siinä rajoilla että jaksaa just ajella ;)
Ei tarjoo Saab vielä moisia lukemia nokilekoihin :(.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin