GM:n konkurssi lähellä?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja mursu »

JouniCSE kirjoitti: Ja maksaisit 50ke+ tosta? Käsittämätöntä paskanjauhantaa koko threadi. Pussihousut rassaa muutaman satasen kinnereitä ja horisee että näitä pitäs tehä lisää. Voin olla melko varma että ne retrosatkut jää kauppaan jos niitä tehtäs.
Nykyisillä tuotantotekniikoilla ei tuollaisen peltilaatikon vääntäminen millään tavalla tulisi maksamaan 50tonnia, edes Suomeen verotettuna.

Octaviaa myytiin Suomessa viime kuussa yli 300kpl, samoin V70:iä 250kpl jne... kuukaudessa...

...9-5:sta sen sijaan myytiin vuonna 2008 huimat 170kpl. Että eivät nekään ihan kuumille kiville menneet. :)
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja juhokare »

mursu kirjoitti:
JouniCSE kirjoitti: Ja maksaisit 50ke+ tosta? Käsittämätöntä paskanjauhantaa koko threadi. Pussihousut rassaa muutaman satasen kinnereitä ja horisee että näitä pitäs tehä lisää. Voin olla melko varma että ne retrosatkut jää kauppaan jos niitä tehtäs.
Nykyisillä tuotantotekniikoilla ei tuollaisen peltilaatikon vääntäminen millään tavalla tulisi maksamaan 50tonnia, edes Suomeen verotettuna.

Octaviaa myytiin Suomessa viime kuussa yli 300kpl, samoin V70:iä 250kpl jne... kuukaudessa...

...9-5:sta sen sijaan myytiin vuonna 2008 huimat 170kpl. Että eivät nekään ihan kuumille kiville menneet. :)
Voisiko 35ke:ta olla lähempänä?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja mursu »

juhokare kirjoitti: Voisiko 35ke:ta olla lähempänä?
Jos nyt puhutaan 30 vuotta sitten suunnitellusta autosta, niin nykyään tuotantokustannuksissa puhutaan todennäköisesti muutamasta tuhannesta eurosta, jos enää siitäkään. :)

Tosin jos tuotanto menee jonnekin Kiinaan, niin sielä ei tekniikalla juhlita... mutta työvoima taas on halpaa.

Mutta ennen kuin auto kaupassa on, siinä on muutama välikäsi rohmuamassa omansa välistä.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja juhokare »

mursu kirjoitti:
juhokare kirjoitti: Voisiko 35ke:ta olla lähempänä?
Jos nyt puhutaan 30 vuotta sitten suunnitellusta autosta, niin nykyään tuotantokustannuksissa puhutaan todennäköisesti muutamasta tuhannesta eurosta, jos enää siitäkään. :)

Tosin jos tuotanto menee jonnekin Kiinaan, niin sielä ei tekniikalla juhlita... mutta työvoima taas on halpaa.

Mutta ennen kuin auto kaupassa on, siinä on muutama välikäsi rohmuamassa omansa välistä.
Jep, ehkä sen aikaisella tekniikalla. Mutta entäs jos sitä kehitetään nykymittapuuhun asti. Eli uudella Saab-tekniikalla. Silloin voi maksaa ainakin vähän päälle 20 000 euroa, jossa toki on ollut näitä välikäsiä, jonka takia hinta nousee tuohon? :) Sitten eri asia, että menestyisikö se sen verran, että maksaisi itsensä takaisin, mutta varmasti jokunen ostaja löytyisi.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

mursu kirjoitti:
juhokare kirjoitti: Voisiko 35ke:ta olla lähempänä?
Jos nyt puhutaan 30 vuotta sitten suunnitellusta autosta, niin nykyään tuotantokustannuksissa puhutaan todennäköisesti muutamasta tuhannesta eurosta, jos enää siitäkään. :)

Tosin jos tuotanto menee jonnekin Kiinaan, niin sielä ei tekniikalla juhlita... mutta työvoima taas on halpaa.

Mutta ennen kuin auto kaupassa on, siinä on muutama välikäsi rohmuamassa omansa välistä.
Haluat siis uuden oogeen, mutta käytetyn hinnalla? Eipä kyllä sinänsä ollut mikään ylläri, kun pussihousuista puhe...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mie oon pohtinu asiaa niin että saako vuonna 2039 , 09 vuoden 9-5:aa 200eurolla...... vai onko ne jo siihen mennessä jauhettu ekoautojen ja e-18 motarin pohjaosaksi.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

juhokare kirjoitti:
mursu kirjoitti:
juhokare kirjoitti: Voisiko 35ke:ta olla lähempänä?
Jos nyt puhutaan 30 vuotta sitten suunnitellusta autosta, niin nykyään tuotantokustannuksissa puhutaan todennäköisesti muutamasta tuhannesta eurosta, jos enää siitäkään. :)

Tosin jos tuotanto menee jonnekin Kiinaan, niin sielä ei tekniikalla juhlita... mutta työvoima taas on halpaa.

Mutta ennen kuin auto kaupassa on, siinä on muutama välikäsi rohmuamassa omansa välistä.
Jep, ehkä sen aikaisella tekniikalla. Mutta entäs jos sitä kehitetään nykymittapuuhun asti. Eli uudella Saab-tekniikalla. Silloin voi maksaa ainakin vähän päälle 20 000 euroa, jossa toki on ollut näitä välikäsiä, jonka takia hinta nousee tuohon? :) Sitten eri asia, että menestyisikö se sen verran, että maksaisi itsensä takaisin, mutta varmasti jokunen ostaja löytyisi.
No eihän siinä tarvis olla muuta kuin kestävämpi laatikko, nykyaikainen n.230hv moottori ja parempi sivuttaistuki penkeissä. Airbagit, esp:t sun muu "sci-fi" voidaan mun puolesta unohtaa, kun lisäävät vain painoa ja hintaa. Jos esim. 13-15000€:lla lähtis niin kyllä ostaisin. Enkä ole pussihousu. :)
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Huvittavintahan tässä on että todellisudessa OG:n uusiovalmistus olisi kalliimpaa kuin nykysaabien.

Valmistuskustannuksethan on menneet kokoajan alaspäin, OG oli pitkälti käsityötä mikä näkyi myös yksilövaihtelussa ja laadussa. Ja jos joku suomessa maksaa niin se on käsityö.

Ehkä jos ne tehtäisiin Kiinassa niin tilanne olisi toinen..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Näyttää porukka jakautuvan kahteen leiriin tässä aiheessa. :mrgreen:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

juhokare kirjoitti:Näyttää porukka jakautuvan kahteen leiriin tässä aiheessa. :mrgreen:
Jep, toiset elää haavemaailmassa ja toisilla on tosielämän realiteetit hallussa.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja mursu »

jcarlson kirjoitti:Huvittavintahan tässä on että todellisudessa OG:n uusiovalmistus olisi kalliimpaa kuin nykysaabien.

Valmistuskustannuksethan on menneet kokoajan alaspäin, OG oli pitkälti käsityötä mikä näkyi myös yksilövaihtelussa ja laadussa. Ja jos joku suomessa maksaa niin se on käsityö.

Ehkä jos ne tehtäisiin Kiinassa niin tilanne olisi toinen..
No täytyy ottaa myös huomioon että 80-luvulla moni asia tehtiin käsin koska vaihtoehtoja ei ollut. Nykyään lähes kaiken pystyy, ja se onkin korvattu koneella.

Toki valmistuvan erän pitää olla suuri, koska tuotantolinja itsessään maksaa. Toisaalta osa suunnittelutyöstä olisi jo tehty kauan sitten.

Ja ei sen pakko mikään 900 ole olla, joku ysikuuppa, avo, viggenikin menee... mutta mikään sen jälkeen tullut ei ole omaa silmää oikein miellyttänyt. Ja tilanteesta päätellen tuskin olen ainoa pussihousuilija, mitä se sitten ikinä tarkoittaakin.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Olli Kinaret kirjoitti: No eihän siinä tarvis olla muuta kuin kestävämpi laatikko, nykyaikainen n.230hv moottori ja parempi sivuttaistuki penkeissä. Airbagit, esp:t sun muu "sci-fi" voidaan mun puolesta unohtaa, kun lisäävät vain painoa ja hintaa. Jos esim. 13-15000€:lla lähtis niin kyllä ostaisin. Enkä ole pussihousu. :)
Hoh täysin päätöntä juttua taas. Tuskin käydään tälläista millään muulla foorumilla, vai onko mesemiehetki haluamassa w124:ta takasin? Mopoauto maksaa uutena ~10ke, Ehkä sulle joku vääntää OG satkun näkösen mopoauton, se vois just tohon budjettiin mennä.
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Aika kultaa muistot.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja HMK »

Nyt sitten meinataan repiä Saab kappaleiksi. Todennäköisesti menisi pelkästään Kiinan markkinoille saman tyyliin kuin siellä tehdään nyt vanhaa Audia ja Volkkua. Sen jälkeen voidaankin unohtaa puheet skandinaavisesta designista ja laatumaineesta yms. Kiinalainen Saab ei vain millään sovi em. kuvioon.

Onneksi Saksassa tehdään vielä hyviä autoja :)

http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/20 ... 0925170/12
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Vastaa Viestiin