Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja SS »

CDTA kirjoitti:Lukeeko siinä hylsyn kyljessä stahlwille?
Ei vaan "Hero" Cro-Mo :D
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Aaaa Hero :idea: Mullakin on muuten Heron 3/8" sarja, n.30 vuotta vanha mutta kaikki osat vielä ehjiä 8)
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Vaikka Hero lieneekin tuntematon merkki monille niin ne olivat ihan laatutyökaluja männävuosina... tiedä sitten jos myöhempinä aikoina olisi myyty kuraa tuon nimen alla (tyyliin, Bahco, Beta, Sandvik, Facom etc), mutta minun käsiini ei ole osunut kuin kaksi hyösysarjaa, jotka ovat yhtä vanhoja kuin minäkin ja toimivat huomattavasti minua paremmin.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Mulla näyttää paikat vähän öljyisiltä sieltä kampiakselin hihnapyörän kohdalta. Mitä kaikkea kannattaa tehdä asialle?

Öljyä ei tipu maahan, muuten vaan vähän rasvainen.

Minulla vissiin on mahdollista vaihtaa etustefan ja O-renkaan. Kannattaako kuitenkin tuo etustefa vaihtaa, vai pärjääkö yleensä pelkällä o-renkaan vaihdolla?

pro-carservice ilmoitti että heillä on sitä etustefaa ja o-rengas, mutten mie ole koskaan kuullut mistää o-renkaasta kampiakselin kohdassa. Oisko jollain kuvaa joka kertois mihin ja mitä se o-rengas nyt tiivistää?

Ja onko minkälainen homma vaihtaa tuo o-rengas ja etustefa.. Onnistuuko näin maalikon taidoilla?

P.S.
Niin, hyökkään sinne koska haluan kiristää samalla torxit. Joten ei oo pahasti offtopic..
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Se O-rengas on varsinaisesti Öljypumpun tiiviste ja kannattaa vaihtaa samalla kun stefakin. Eli kun hihnapyörä on pois niin alta paljastuu iso lukkorengas, jolla pumpun kansi on lukittu. Lukkorengas pois ja kansi vetämällä ulos.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
raiveh
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:25
Paikkakunta: Pajulankylä, Mikkeli

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja raiveh »

Se pultti aukeaa kun laittaa avaimen pultin kantaan ja tukee toisen pään hyvin ,kääntö virta avaimesta riittää :)
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
hyvoneju
"Aero"
Viestit: 486
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 18:26
Paikkakunta: Raisio

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja hyvoneju »

Tänään vaihdoin öljyt , ja tarkastin torx:it , kaksi sormilla auki , 5 avainta näyttämällä , ja 1 oli kiinni 8O Eli tarkastakaa , ja lukitetta väliin :)
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
lepisto89
"Aero"
Viestit: 445
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 15:13
Paikkakunta: JKL

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja lepisto89 »

Tänään oli tutun autossa täystuho lähellä. Alkoi pitää kovaa rohinaa motari vauhdissa. Ajoi kuitenkin jonkun aikaa. Kaverin luona kateltiin että mikä pitää tuommosta ääntä. Onneksi muistin tämän topicin ja olihan ne paskat kaikki irti ja syöneet reiät soikeaksi, eli jonkin aikaa olleet löysällä. Nyt homma kunnossa, miten tämmösiä virheitä voi lähteä tehtaalta. Huomenna katon oman auton.
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja upi »

Minkälaiseen momenttiin nuo torxit pitää kiristää?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

10 Nm on aika lailla suurin lukema mitä WIS antaa 6 millisille ruuveille. Itse vedän ranteella torxmeisselillä aikalailla niin piukkaan kun pystyy.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja malait »

Ajattelin lisätä oman tarinani tähän ketjuun, joka onneksi päättyi onnellisesti http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=129023
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
jmakiniemi
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Elo 23, 2003 10:58
Paikkakunta: Kemi

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja jmakiniemi »

Kehtaako tätä edes kirjoittaa, piti saada osat tälle päivälle kun unohdin PCS:n tilauksesta, löytyikin suoraan hyllystä marmorilta (Aineelta).
Päivän hinnat: Stefa 48€ ja o-rengas 3,80€.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tilastoihin taas yksi läheltä-piti -tapaus:

Kuva

240 tkm ajettu 2002 9-5 ja tuo kuvassa näkyvä ruuvi oli pari milliä koholla, siitä vasemmalle piilossa oleva millin verran ja molemmat siis sormin pyöriteltävissä.

Öljypumpun pesän reunoilla näytti olevan epäilyttävää kiillotusta siinä missä lukkorengas
lukitsee pumpun kannen paikalleen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2171
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja anv »

Moro, koskeeko tämä myös allekirjoituksen autoa? Eli MY2007 9-3 1.8t?

Nimittäin huoltoon menossa keskiviikkoa, vois pistää lisäpuuhastelulistalle...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Omassasi on T8 kone joten ei koske.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Vastaa Viestiin