Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Fakiiri kirjoitti:Omassasi on T8 kone joten ei koske.
Juuri näin!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Tulipa itelläki tänään tarkistettua nuo ruuvit. Olivat kyllä pysyneet kiinni.
Käytin kuitenkin ruuveja irti ja laitoin varmistukseksi lukitetta väliin, niin eipä tarvi pelätä niiden puolesta vähään aikaan 8)
Liekö joskus sitten joku kiristellyt niitä? Autolla ajettu 226 tkm...
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Huttunen
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 12:52
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Huttunen »

Pärnäsen korjaamolta soittivat että naputuksen syy selvisi. Kampiakselin hihnapyörän vulkanisointi oli pettänyt ja se otti kiinni lohkoon. ProCar Servicessä vara-osat kustantaisi rapsakat 360€. 8O

Löytyisikö jostain muualta edes vähän halvemmalla?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kysele purkamolta, esim veljekset Mäntykorvelta Kokkolasta 06-8301811.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Huttunen kirjoitti:Pärnäsen korjaamolta soittivat että naputuksen syy selvisi. Kampiakselin hihnapyörän vulkanisointi oli pettänyt ja se otti kiinni lohkoon. ProCar Servicessä vara-osat kustantaisi rapsakat 360€. 8O

Löytyisikö jostain muualta edes vähän halvemmalla?
Kun katsoit hihnapyörää ylhäältä niin heiluiko se koneen käydessä?
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Itselle ruuvattiin tänään purkuosa kun vanhasta alkoi vulkanointi pettämään pinnasta. Vanha pyörä lähtisi nyt halvalla :D Oli kyllä sen verran suolainen hinta osalla että purkumalli saa luvan hoitaa homman.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Huttunen
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 12:52
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Huttunen »

Enpäs nähnyt pimeässä mikä siellä nakutti, joten ajoin suoraan paikalliselle huoltoasemalle. Sieltä matka jatkui sitten kuorma-auton lavalla korjaamolle. Toiveissa olisi että saisin auton pajalta loppuviikosta. Siihen asti matka taittuu jalkamiehenä kun Massey Fergusonkin repii jostain ilmaa (siirtopumppu tod. näk.) ja talvella vituttaa rassata kylmää rautaa. :oops:

Tapanilan Autosta löytyi tarvittavat osat, toivottavasti ehtivät postittamaan jo eilen.
http://www.tapanilanauto.fi/
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2039
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Julle »

Tänään se rupesi täällä ääntelemään, mutta onneksi kuulin äänen ja vältyttiin tuhoilta, ruuvit oli noin kierroksen löyhällä ja ääni jo melkoinen. Näin vaivan, kun katsoin hihnapyörän ruuvin koloihin, osa eri pituudella, mutta tarkka siellä on sovitus, kun yksi kierros riittää meteliin.

No nyt ne on ok, onneksi oli tämä ketju painuneena mielen syövereihin.
9-5 Aero - 00
ertsu
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Touko 02, 2009 14:01
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja ertsu »

Noniin... tänään se sitten tapahtui. Rohinaa hihnapyörästä. Ajot loppui siihen ja hinurilla kotia. Torxien kiristämistä siis edessä.

Tarvitseekos hihnapyörän poistamista varten jollain tavalla keplotella kiristimestä löysää, eli tartteeko moottoria nostaa, poistaa moottorin hihnapyörän puoleisesta pääst "mounting bracket" eli sellainen leveä, U:n muotoinen alumiinimöhkäle siitä ilmamassamittarin vierestä, ja väänneellä kiristimestä sitten löysiä... esim. tämän ohjeen mukaan: http://saabworld.net/f29/saab-9-5-2-3t- ... lleys-712/ vai riittääkö että senkun mopottaa pultin irti ja yrittää sitten pujotella hinhapyörä takaisin jotenkin...
#1308
9-5 Aero Wagon -00 MidnightBlue
9-3 Aero Cabriolet -04 LimeYellow
Aero-san
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Tammi 14, 2011 11:36
Paikkakunta: Oulu

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Aero-san »

Riittää että käyttää kiristimestä hihnan löysällä jolloin koukkaa remmin pois kampiakselin hihnapyörältä. (Jos ei kiristintä välttämättä halua lukita löysälle.)
Ehkä kannattaa myös seurata hihnapyörän kiilaa, että se pysyy tallessa kun irrottaa hihnapyörän. Itsellä se oli kylläkin se lujasti paikoillaan.
M01 9-5 Aero M5 Biopower Stage 1.1
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ihan kuin tämä kevätsää lisäisi näitä torxien irtoilemisia; tässä tänään hoidettu potilas NG900 ja melko selvää jälkeä ehti tekemään

Kuva

Kuva


Lyhyesti ohjeet homman hoitamiseen:

Keula ylös ja oikea eturengas pois. Hihnapyörän suojamuovi pois.

Ylhäältä etsit kiristimen päältä 1/2" neliskanttisen kolon ja työnnät niveljatkovarren siihen ja vedät keulaan päin; tällöin hihna löystyy ja pitkäkätiset pystyy oikealla kädellä vetämään jatkovartta ja vasemmalla pujottamaan hihnan pois alhaalta hihnapyörän päältä. Yhtälailla ylhäältä voi antaa löysiä.

Kuva

Pulttipyssyllä 27mm kannalla oleva kuningaspultti pois.

Kuva

Hihnapyörä tulee useimmiten vetämällä sormivoimin pois, joskus on tarvinnut ihan lämmittää ja ulosvedintä käyttää kun on likaa akselin päällä.
Pyörä pöydälle ja torxit auki, itse otan 3 kerrallaan ja samantien lukitusliimalla kiinni järkevää voimaa käyttäen (ei 1000Nm pulttipyssyllä)

Kuva
Kuva

Asennus päinvastaisessa järjestyksessä.

Samalla voi pohtia jos hihnapyörän ulkokehän sisäpinta on täynnä tuoretta öljyä niin joko stefa vuotaa tai öljypumpun O-rengas. Näiden vaihdosta toinen tarina tarvittaessa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
ertsu
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Touko 02, 2009 14:01
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja ertsu »

Kiitoksia mainioista ohjeista. Eiköhän näillä eväillä selvitä.
#1308
9-5 Aero Wagon -00 MidnightBlue
9-3 Aero Cabriolet -04 LimeYellow
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuossa kiristimessä on kolo, mihin voi laittaa esim. pienen kuusiokoloavaimen silloin, kun jousivoima on kumottu sillä räikän jatkovarrella. Näin kiristin jää lukkoon auki ja hihnaa on helppo asetella.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja AZP »

Piti tuo tarkistus tehdä renkaanvaihdon yhteydessä viime viikolla. Samalla kun piti joka tapauksessa vaihtaa pari vuotta ja 20 tkm ajettu moniurahihna, jossa huomasin aiemmin palkeenkielen.

Jäi sitten tekemättä, kun Motonetin ihkauusi pulttipyssy oli tuhnu, eli ei pyörinyt. Nopeasti koitin käsin tuota hihnapyörän pulttia auki, mutta ei siitä mitään tullut. Sormet ristissä jatketaan, kattoo jos viimeistään syksyn renkaanvaihdon yhteydessä tulis kokeiltua uusiks.

Motonetistä otin meinaan mieluummin rahat takaisin kuin samanlaisen kiinalaisen tuhnuttajan tilalle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ertsu
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Touko 02, 2009 14:01
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja ertsu »

Nonni. Homma tehty viikonloppuna. Eipä tuottanut mitään suurempia murheita tai tuskaa. 27mm pultin avaaminen meni todella kivuttomasti bilhelvetin sähköpulttipyssyllä. Etukäteistarkistaminen kannattanee, sillä omasta -00 9-5 Aero:sta kolme torx-ruuvia oli kierrettävissä auki sormin, joista yksi oli jo havaittavan raapaisun tehnyt moottorin puolelle ilman sen suurempaa vauriota. Loput lähtivät irti ilman irvistelyä ruuvarilla kevyehkösti kääntämällä.

Onneksi olin aiemmin lueskellut täältä tästä ongelmasta, joten ajo lakkasi välittömästi kun rääkäisy moottoritilasta ensimmäisen kerran kuului. Onneksi ääntely alkoi noin 30m ennen firman parkkipaikalle saapumista (eikä esim. keskellä yhtään mitään kaukana tuolla jossain), joten auto oli helppo napata hinausauton lavetille ja sitä tietä suoraan kotipihaan.

Samalla renkaan irroittamisella meni myös eteen uudet jarrulevyt ja palat. Enpä sitäkään työtä enää viitsi korjaamolla tämän jälkeen teettää, eli tauti leviää :-)

PS. Saabismi ei kuulemma ole sairaus, sillä siitä ei saa korvausta KELAlta. Harmi.
#1308
9-5 Aero Wagon -00 MidnightBlue
9-3 Aero Cabriolet -04 LimeYellow
Vastaa Viestiin