Juuri näin!Fakiiri kirjoitti:Omassasi on T8 kone joten ei koske.
Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Tulipa itelläki tänään tarkistettua nuo ruuvit. Olivat kyllä pysyneet kiinni.
Käytin kuitenkin ruuveja irti ja laitoin varmistukseksi lukitetta väliin, niin eipä tarvi pelätä niiden puolesta vähään aikaan
Liekö joskus sitten joku kiristellyt niitä? Autolla ajettu 226 tkm...
Käytin kuitenkin ruuveja irti ja laitoin varmistukseksi lukitetta väliin, niin eipä tarvi pelätä niiden puolesta vähään aikaan
Liekö joskus sitten joku kiristellyt niitä? Autolla ajettu 226 tkm...
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Pärnäsen korjaamolta soittivat että naputuksen syy selvisi. Kampiakselin hihnapyörän vulkanisointi oli pettänyt ja se otti kiinni lohkoon. ProCar Servicessä vara-osat kustantaisi rapsakat 360€.
Löytyisikö jostain muualta edes vähän halvemmalla?
Löytyisikö jostain muualta edes vähän halvemmalla?
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Kysele purkamolta, esim veljekset Mäntykorvelta Kokkolasta 06-8301811.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Kun katsoit hihnapyörää ylhäältä niin heiluiko se koneen käydessä?Huttunen kirjoitti:Pärnäsen korjaamolta soittivat että naputuksen syy selvisi. Kampiakselin hihnapyörän vulkanisointi oli pettänyt ja se otti kiinni lohkoon. ProCar Servicessä vara-osat kustantaisi rapsakat 360€.
Löytyisikö jostain muualta edes vähän halvemmalla?
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Itselle ruuvattiin tänään purkuosa kun vanhasta alkoi vulkanointi pettämään pinnasta. Vanha pyörä lähtisi nyt halvalla Oli kyllä sen verran suolainen hinta osalla että purkumalli saa luvan hoitaa homman.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Enpäs nähnyt pimeässä mikä siellä nakutti, joten ajoin suoraan paikalliselle huoltoasemalle. Sieltä matka jatkui sitten kuorma-auton lavalla korjaamolle. Toiveissa olisi että saisin auton pajalta loppuviikosta. Siihen asti matka taittuu jalkamiehenä kun Massey Fergusonkin repii jostain ilmaa (siirtopumppu tod. näk.) ja talvella vituttaa rassata kylmää rautaa.
Tapanilan Autosta löytyi tarvittavat osat, toivottavasti ehtivät postittamaan jo eilen.
http://www.tapanilanauto.fi/
Tapanilan Autosta löytyi tarvittavat osat, toivottavasti ehtivät postittamaan jo eilen.
http://www.tapanilanauto.fi/
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Tänään se rupesi täällä ääntelemään, mutta onneksi kuulin äänen ja vältyttiin tuhoilta, ruuvit oli noin kierroksen löyhällä ja ääni jo melkoinen. Näin vaivan, kun katsoin hihnapyörän ruuvin koloihin, osa eri pituudella, mutta tarkka siellä on sovitus, kun yksi kierros riittää meteliin.
No nyt ne on ok, onneksi oli tämä ketju painuneena mielen syövereihin.
No nyt ne on ok, onneksi oli tämä ketju painuneena mielen syövereihin.
9-5 Aero - 00
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Noniin... tänään se sitten tapahtui. Rohinaa hihnapyörästä. Ajot loppui siihen ja hinurilla kotia. Torxien kiristämistä siis edessä.
Tarvitseekos hihnapyörän poistamista varten jollain tavalla keplotella kiristimestä löysää, eli tartteeko moottoria nostaa, poistaa moottorin hihnapyörän puoleisesta pääst "mounting bracket" eli sellainen leveä, U:n muotoinen alumiinimöhkäle siitä ilmamassamittarin vierestä, ja väänneellä kiristimestä sitten löysiä... esim. tämän ohjeen mukaan: http://saabworld.net/f29/saab-9-5-2-3t- ... lleys-712/ vai riittääkö että senkun mopottaa pultin irti ja yrittää sitten pujotella hinhapyörä takaisin jotenkin...
Tarvitseekos hihnapyörän poistamista varten jollain tavalla keplotella kiristimestä löysää, eli tartteeko moottoria nostaa, poistaa moottorin hihnapyörän puoleisesta pääst "mounting bracket" eli sellainen leveä, U:n muotoinen alumiinimöhkäle siitä ilmamassamittarin vierestä, ja väänneellä kiristimestä sitten löysiä... esim. tämän ohjeen mukaan: http://saabworld.net/f29/saab-9-5-2-3t- ... lleys-712/ vai riittääkö että senkun mopottaa pultin irti ja yrittää sitten pujotella hinhapyörä takaisin jotenkin...
#1308
9-5 Aero Wagon -00 MidnightBlue
9-3 Aero Cabriolet -04 LimeYellow
9-5 Aero Wagon -00 MidnightBlue
9-3 Aero Cabriolet -04 LimeYellow
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Riittää että käyttää kiristimestä hihnan löysällä jolloin koukkaa remmin pois kampiakselin hihnapyörältä. (Jos ei kiristintä välttämättä halua lukita löysälle.)
Ehkä kannattaa myös seurata hihnapyörän kiilaa, että se pysyy tallessa kun irrottaa hihnapyörän. Itsellä se oli kylläkin se lujasti paikoillaan.
Ehkä kannattaa myös seurata hihnapyörän kiilaa, että se pysyy tallessa kun irrottaa hihnapyörän. Itsellä se oli kylläkin se lujasti paikoillaan.
M01 9-5 Aero M5 Biopower Stage 1.1
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Ihan kuin tämä kevätsää lisäisi näitä torxien irtoilemisia; tässä tänään hoidettu potilas NG900 ja melko selvää jälkeä ehti tekemään
Lyhyesti ohjeet homman hoitamiseen:
Keula ylös ja oikea eturengas pois. Hihnapyörän suojamuovi pois.
Ylhäältä etsit kiristimen päältä 1/2" neliskanttisen kolon ja työnnät niveljatkovarren siihen ja vedät keulaan päin; tällöin hihna löystyy ja pitkäkätiset pystyy oikealla kädellä vetämään jatkovartta ja vasemmalla pujottamaan hihnan pois alhaalta hihnapyörän päältä. Yhtälailla ylhäältä voi antaa löysiä.
Pulttipyssyllä 27mm kannalla oleva kuningaspultti pois.
Hihnapyörä tulee useimmiten vetämällä sormivoimin pois, joskus on tarvinnut ihan lämmittää ja ulosvedintä käyttää kun on likaa akselin päällä.
Pyörä pöydälle ja torxit auki, itse otan 3 kerrallaan ja samantien lukitusliimalla kiinni järkevää voimaa käyttäen (ei 1000Nm pulttipyssyllä)
Asennus päinvastaisessa järjestyksessä.
Samalla voi pohtia jos hihnapyörän ulkokehän sisäpinta on täynnä tuoretta öljyä niin joko stefa vuotaa tai öljypumpun O-rengas. Näiden vaihdosta toinen tarina tarvittaessa.
Lyhyesti ohjeet homman hoitamiseen:
Keula ylös ja oikea eturengas pois. Hihnapyörän suojamuovi pois.
Ylhäältä etsit kiristimen päältä 1/2" neliskanttisen kolon ja työnnät niveljatkovarren siihen ja vedät keulaan päin; tällöin hihna löystyy ja pitkäkätiset pystyy oikealla kädellä vetämään jatkovartta ja vasemmalla pujottamaan hihnan pois alhaalta hihnapyörän päältä. Yhtälailla ylhäältä voi antaa löysiä.
Pulttipyssyllä 27mm kannalla oleva kuningaspultti pois.
Hihnapyörä tulee useimmiten vetämällä sormivoimin pois, joskus on tarvinnut ihan lämmittää ja ulosvedintä käyttää kun on likaa akselin päällä.
Pyörä pöydälle ja torxit auki, itse otan 3 kerrallaan ja samantien lukitusliimalla kiinni järkevää voimaa käyttäen (ei 1000Nm pulttipyssyllä)
Asennus päinvastaisessa järjestyksessä.
Samalla voi pohtia jos hihnapyörän ulkokehän sisäpinta on täynnä tuoretta öljyä niin joko stefa vuotaa tai öljypumpun O-rengas. Näiden vaihdosta toinen tarina tarvittaessa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Kiitoksia mainioista ohjeista. Eiköhän näillä eväillä selvitä.
#1308
9-5 Aero Wagon -00 MidnightBlue
9-3 Aero Cabriolet -04 LimeYellow
9-5 Aero Wagon -00 MidnightBlue
9-3 Aero Cabriolet -04 LimeYellow
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Tuossa kiristimessä on kolo, mihin voi laittaa esim. pienen kuusiokoloavaimen silloin, kun jousivoima on kumottu sillä räikän jatkovarrella. Näin kiristin jää lukkoon auki ja hihnaa on helppo asetella.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Piti tuo tarkistus tehdä renkaanvaihdon yhteydessä viime viikolla. Samalla kun piti joka tapauksessa vaihtaa pari vuotta ja 20 tkm ajettu moniurahihna, jossa huomasin aiemmin palkeenkielen.
Jäi sitten tekemättä, kun Motonetin ihkauusi pulttipyssy oli tuhnu, eli ei pyörinyt. Nopeasti koitin käsin tuota hihnapyörän pulttia auki, mutta ei siitä mitään tullut. Sormet ristissä jatketaan, kattoo jos viimeistään syksyn renkaanvaihdon yhteydessä tulis kokeiltua uusiks.
Motonetistä otin meinaan mieluummin rahat takaisin kuin samanlaisen kiinalaisen tuhnuttajan tilalle.
Jäi sitten tekemättä, kun Motonetin ihkauusi pulttipyssy oli tuhnu, eli ei pyörinyt. Nopeasti koitin käsin tuota hihnapyörän pulttia auki, mutta ei siitä mitään tullut. Sormet ristissä jatketaan, kattoo jos viimeistään syksyn renkaanvaihdon yhteydessä tulis kokeiltua uusiks.
Motonetistä otin meinaan mieluummin rahat takaisin kuin samanlaisen kiinalaisen tuhnuttajan tilalle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Nonni. Homma tehty viikonloppuna. Eipä tuottanut mitään suurempia murheita tai tuskaa. 27mm pultin avaaminen meni todella kivuttomasti bilhelvetin sähköpulttipyssyllä. Etukäteistarkistaminen kannattanee, sillä omasta -00 9-5 Aero:sta kolme torx-ruuvia oli kierrettävissä auki sormin, joista yksi oli jo havaittavan raapaisun tehnyt moottorin puolelle ilman sen suurempaa vauriota. Loput lähtivät irti ilman irvistelyä ruuvarilla kevyehkösti kääntämällä.
Onneksi olin aiemmin lueskellut täältä tästä ongelmasta, joten ajo lakkasi välittömästi kun rääkäisy moottoritilasta ensimmäisen kerran kuului. Onneksi ääntely alkoi noin 30m ennen firman parkkipaikalle saapumista (eikä esim. keskellä yhtään mitään kaukana tuolla jossain), joten auto oli helppo napata hinausauton lavetille ja sitä tietä suoraan kotipihaan.
Samalla renkaan irroittamisella meni myös eteen uudet jarrulevyt ja palat. Enpä sitäkään työtä enää viitsi korjaamolla tämän jälkeen teettää, eli tauti leviää
PS. Saabismi ei kuulemma ole sairaus, sillä siitä ei saa korvausta KELAlta. Harmi.
Onneksi olin aiemmin lueskellut täältä tästä ongelmasta, joten ajo lakkasi välittömästi kun rääkäisy moottoritilasta ensimmäisen kerran kuului. Onneksi ääntely alkoi noin 30m ennen firman parkkipaikalle saapumista (eikä esim. keskellä yhtään mitään kaukana tuolla jossain), joten auto oli helppo napata hinausauton lavetille ja sitä tietä suoraan kotipihaan.
Samalla renkaan irroittamisella meni myös eteen uudet jarrulevyt ja palat. Enpä sitäkään työtä enää viitsi korjaamolla tämän jälkeen teettää, eli tauti leviää
PS. Saabismi ei kuulemma ole sairaus, sillä siitä ei saa korvausta KELAlta. Harmi.
#1308
9-5 Aero Wagon -00 MidnightBlue
9-3 Aero Cabriolet -04 LimeYellow
9-5 Aero Wagon -00 MidnightBlue
9-3 Aero Cabriolet -04 LimeYellow