Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jännittävää kyllä, itsellänihän tuo egobuusti on käytännössä ajossa aina tuonne maagiseen 100 000km lukemaan. Saapas nähdä pääseekö Leaseplanin piikkiin uusituttamaan mosan :lol:
Hauskasti kyllä iskutilavuudesta tehty jotenkin kestävyyden merkki, olennaista lienee kuitenkin se viritysaste. Esim. jossain VAGin sun muiden tehokkaimissa pari litrasissa turboissa on kyllä ihan samaa luokkaa kuin näissä suosituissa litraisissa ekoihmeissä, ainakin litratehoista päätellen :D Tai ehkä myös nuo parilitraiset 200+hv turbot (jotka on nykyään ihan arkipäiväisiä) on "vaarallisia" downsizing motteja verrattuna wanhoihin kunnon V6 / V8 pannuihin.
Suurempana riskinä moottorivauriolle pitäisin myös noita likimain järjettömän pitkäksi venytettyjä huoltovälejä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
TTH
"Hirsch"
Viestit: 853
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja TTH »

Tottakai jos litrateho nousee, laskee moottorin käyttöikä. Mutta se että mitä materiaaleja/uusia menetelmiä moottorissa käytetään voivat hyvinkin nostaa käyttöiän samalle tasolle kuin vanhassa maamoottorissa. Tietokonesimulaatioiden taso on noussut nykypäivänä niin hirvittävän hyviksi että suunnitteluvirheitä ei tahattomasti pääse tapahtumaan. Hyvänä esimerkkinä voisi pitää vaikkapa noita nykyajan F1-autoja, kun miettii 10-15 vuotta taaksepäin niin moottoririkkoja tuli lähes joka kisassa, nyt niitä taitaa pari kertaa vuodessa sattua?
Toisaalta taas VAG-konsernin (miten ollakkaan) vehkeet pääsee taas loistamaan noissa "suunnitteluvirheissä". Tuo jakoketjujen hajoaminen johtuu ihan siitä että pyritään tekemään ketju-jakopää halvemmalla kuin vastaava hihnallinen. Kaikkihan nyt arvaa mitä siinä tulee tapahtumaan, kyllä se rauta edelleen kuitenkin kalliimpaa on kuin kumipunos :D
Ja noissa 2.0 TDI CR-koneissa oli siirtopumpussa jotain kivaa, lopputuloksena linjasto korkeapainepumppua ja suuttimia myöten joudutaan vaihtamaan kun kaikki paikat on täyttä pientä alumiinihilua.

Tuo egoboost on kyllä varmaan aika mielenkiintoinen moottori joskus 10 vuoden päästä, öljyn seassa kiertävä jakohihna ja jäähdytysneste virtaa myös tuossa yhteenvaletussa pakosarja/turbon pakopesä hässäkässä, varmaan mukavaa kun tuo sattuu halkeamaan.. :D
9-3 Aero Cab MY02
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Niinpä virheitä vaan tuppaa tulemaa muillekkin.
Japanilainen autonvalmistaja Toyota kutsuu yli 2,7 miljoonaa autoa korjattavaksi maailmanlaajuisesti. Suomessa kutsun saa 19 000 autonomistajaa.
Honda kutsuu puolestaan vuosien 2002-2006 valmistettuja CR-V malleja 7800kpl.

Lisäksi.
Autonvalmistaja Toyota kutsuu Suomessa 25 800 autoa korjattavaksi sähköisessä ikkunakytkimessä piilevän tulipalovaaran takia. Korjauskutsu on osa maailmanlaajuista kampanjaa.

Huoltokutsu koskee vuosien 2006 - 2008 Auris, Camry, Corolla, RAV4 ja Yaris -malleja. Kyseisten automallien kuljettajan ovessa oleva sähköinen ikkunakytkin saattaa ylikuumentua ja syttyä palamaan.
http://www.ake.fi/ake/akerecall/RecallL ... x?&kohde=0

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Paskoja ne on kaikki. Parempi kun vaan kävelee.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1521
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja ippe »

Pelkkä viritysaste ei oikein päde ahdetun moottorin käyttöiän mittariksi, kun normaalissa liikenteessä kilowattitunteja käytetään likipitäen yhtä paljon, oli sitten litrainen 100hp kone tai kaksilitrainen 200hp kone tai vaikka 300hp 1.8litrainen, tosin noista se litrainen on kovimmalla rääkillä.

Mun mielestä suurin vaikutus on noilla ylipitkillä huoltoväleillä, sekä myös sillä että monilla autoilla ajetaan pieniä pyrähdyksiä, jolloin moottoria kuormitetaan kylmänä.

Eihän tuo hopan litran kone ahdettuna ja 125hp tehoilla ole kuin hieman korkeamalla viritysasteella kuin stage1 saabit...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

Tulipa itsekin käytyä katselemassa autoa isälle, kävimme sitten koeajamassa kyseistä värkkiä, sedanina.

Kovin tyhjäkäynnillä tuo ompelukoneen moottori tärisi.

Kiihdyttäessä matkustamoon kuuluu hetken dieselmäinen ääni, muuttuen sitten kolmipyttyiselle ominaiseen ääneen :roll:

Koeajo lenkin kulutukseksi tuli n. 6 litraa / 100km.

Sitkeähän tuo kone oli, ei sitä ihan heti uskoisi että pellin alla olisi maitopurkillinen kone.
#5824
93 B204
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Ei ole tuolla Mountunella litraseen ainakaan vielä viri-viri-satsia.... :mrgreen:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ensimmäinen huolto oli eilen 20000km tultua mittariin. Männä viikolla vilkaisin öljyt, oli karvan yli puolivälin mittatikun asteikolla. Jotain hävikkiä on siis ollut, mutta ei mitään VAG luokkaa kuitenkaan :D

Eipä ollut ainakaan Hyvinkään wirallisessa Ford huollossa vielä edes työkohdenumeroita tolle litrasen egobuustin ensimmäiselle huollolle, käsin oli huoltomääräykseen kirjoitettu öljytyypit täyttötilavuuksineen yms. :)

Hirvee lista ekstratöitäkin piti tilata: radion sekoilu (jumitus kanaville 1 ja 2 rattinapeista selaamalla kun kanavalista menee "ympäri") ja renkaan paikka-ainepullon uusiminen kun puhkesi tuossa talvemmalla toinen takagummi. Mankan jumi oli niinkin iso probleemi kun kanavien uudelleen talletus, oli jotkut lähetystaajuusmuutokset sotkenut niin että kolmospaikka oli "tyhjä" :D

Muuten toimii ku junan vessa. Talviautonakin suorastaan erinomainen. Automaattipesuissa on käytetty talven aikana muutaman kerran, eikä tästäkään ole seurannut mitään ovien lukkojen tai sähköikkunoiden jäätymisiä. Kaikki toimii kuten pitääkin.
Talvikäytössä ainut moitteeksi tulkittava mieleen tullut juttu menee ehkä tuolle mäkilähtöavustimelle. Tohon pihamäkeen kun stoppaa postilootalle, niin vähänkin liukkaamalla kelillä ylämäkeen lähtö on melkosta taiteilua, koska mäkilähtöavustin nappaa aika kovaa kiinni. Helposti tulee sitten annettua "liikaa" happea ja vehjes jää suttaamaan niille sijoilleen. Tämänkin "vaivan" poisto olisi niinkin vaikeeta kun ottaa täppä pois valikosta hill start assistin kohdilta, mutta ei jaksa :lol:

Kulutus ollut nyt 5,8 - 6,2 litran luokkaa. Tuossa pari viikkoa takaperin ajelin Linnatuulen Nesteeltä kotio Paippisiin. Nollasin mittarin Nesteellä, kotosalla oli mittarissa 5,2 kulutuslukemat. Matka siis motaria 100km/h rajoituksella (cruise @110) ja vähän maantietä ja taajamaa. Eli menee se pienellä jos on lähdöissä lämmin kone jne. Mitenkään erityisen hissutellen en edes ajellut.

Matka jatkuu, ja virisarjoja tietysti odotellessa :lol:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tässä tämä "tykki" sitten olisi..
http://www.youtube.com/watch?v=aysmScFpuPA
Jotain hävikkiä on siis ollut, mutta ei mitään VAG luokkaa kuitenkaan
Ja tässä tämä "saksalainen öljysyöppö"
http://www.youtube.com/watch?v=Je2uOXU9BWs
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000CD23T kirjoitti:Tässä tämä "tykki" sitten olisi..
http://www.youtube.com/watch?v=aysmScFpuPA
...
Ja tässä tämä "saksalainen öljysyöppö"
http://www.youtube.com/watch?v=Je2uOXU9BWs
Siis mitä ihmettä? Kevyempi 180hv auto kiihtyy paremmin kuin 125hv ja painavampi auto? Voi ihme! :lol:
Tuosta vielä vähän DSG fiilistelyä: http://www.youtube.com/watch?v=C1TOhpLQ6QM
:mrgreen:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Siis mitä ihmettä? Kevyempi 180hv auto kiihtyy paremmin kuin 125hv ja painavampi auto? Voi ihme!
Tarviiko sitä eko ihmettä laittaa tollaseen monsteri runkoon.
Ehkäpä se fiaskon rungolla liikuisi paljon iloisemmin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 877
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Mulla on noita vanhoja TM:iä yms. Niitä kun silloin tällöin lukee niin palaa maan pinnalle. 80-luvulla og900i 8v oli iso, hieno ja tehokas, saati sitten turbot. Nykyään 250hv on minimi toimittajille. Kyllä se litrainen varmasti vie Focusta normiajossa. Ohi ei ole aina PAKKO päästä.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Transit l2h1 300m180 -12 (ka)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Katellaas vähän näitä "verrokkeja" kansanautoluokassa hinnat alkaen moottorilla:
Toyota Verso: 1,6 vapari, 132hv/160Nm (omamassa 1430-1525kg)
Toyota Avensis sedan, 132/160Nm (omamassat 1365-1410kg)

VW Golf Variant: 1,2TSi 85hv/160Nm tai 105hv/175Nm (omamassa 1347-1409kg)
VW Passat sedan 1,4TSi 122hv/200Nm (omamassa 1421kg)

Peugeot 3008 120VTi 120hv/160Nm (omamassa 1539kg)

Nissan Qashqai 4x2 Acenta: 117hv/???Nm (omamassa ????, vihtu että on hanurista noi Nissanin sivut :D )

Ford Focus 1,0Ecoboost 100hv/170Nm tai 125hv/170Nm (200Nm hetkellinen yliahto) (omamassa Wagon 1313kg).

Että tuota en mää tota nyt mitenkään erityisen laiskanpulskeena omassa verrokkiryhmässään pitäisi. Ja tuosta vielä Maurille vaihtoehto jos toi litranen egobuusti tuntuu laiskalta:
http://www.youtube.com/watch?v=9t_x-8ztQ5s
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

V.J.S kirjoitti:Toyota Verso: 1,6 vapari, 132hv/160Nm (omamassa 1430-1525kg)
Toyota Avensis sedan, 132/160Nm (omamassat 1365-1410kg)
- - -
Ford Focus 1,0Ecoboost 100hv/170Nm tai 125hv/170Nm (200Nm hetkellinen yliahto) (omamassa Wagon 1313kg).
Lisätääs tähän vielä pari pilkkahintaista vaihtoehtoa uusille kansanautoille:
Saab 900 2.1i 16v 140hv/180Nm (omamassa ~1250kg)
Saab 9-5 3.0t V6 Griffin Aut. 200hv/310Nm (omamassa 1565kg)
:mrgreen:
[/offtopic]
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin