

Lapiolla ja naapurin työntöavulla saatiin romu juuri parahiksi pois tieltä kun se kaivattu bobcat tuli auraamaan isoimmat pois

Olispa neliveto

Tuo käy järkeen, niinhän vissiin tapahtuu muutenkin noutamattomille lähetyksille. Jos tavara päätyy myyjälle asti, on vähintään teoriassa mahdollista onnistua neuvottelemaan ostohinta takaisin, erillisiä toimituskuluja välttämättä ei.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ti Tammi 12, 2021 17:53Tilaamasi tavara lähtee takaisin lähettäjälle. Näin minulle sanottiin, kun tivasin asiasta.
Ah, niillä on sentään hassu 22 euron raja. Harkitsin jo jonkun yksittäisen euron paskeen tilaamista ihan testimielessä, mutta kahta euroa en ala moiseen tuhlaamaanTurbo Sensonic kirjoitti: ↑Ti Tammi 12, 2021 17:53Tässä yksi artikkeli asiasta:
https://www.kaleva.fi/posti-laittaa-eun ... ll/1666734
Huono argumentti, pseudoyksityistä kuljetusyhtiötä ei pitäisi kiinnostaa kaupankäynnin tasapuolisuus. Vähän kun Saabistista pitäisi maksaa kotiinkuljetusmaksu ja parista muusta kerholehdestä ei, koska Saab-Klubin jäsenmaksu on halvempi.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ti Tammi 12, 2021 17:53Posti väittää, että tuolla käsittelymaksulla saadaan kaupankäynnistä tasapuolisempaa.
Tää 22e tulliraja on muuten hieno myytti, oikeastihan ALV:n raja on 5 euroa (arvonlisäverolaki 101 § b), muistaakseni sama raja on tullimaksulla, mutta sille en heti löytänyt virallista vahvistusta. Tämä 5e on siis pienin kannettava arvonlisävero ja se 22e on kutakuinkin ALV0 -summa edelliselle, yleisimmälle ALV-kannalle (23%). Nykyisellä yleisimmällä, 24% ALV-kannalla se on oikeasti 20,83e, mutta esim. kirjoilla (ALV 10%) summa onkin periaatteessa 50e - periaatteessa, koska mahdollinen rahtikulu on todennäköisesti 24% ALV-kannalla oleva palvelu ja sekoittaa loppuriviä. Kuitenkaan virallisen rajan ei nykyään pitäisi millään olla 22e.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ti Tammi 12, 2021 17:53EU voisi periaatteessa nostaa Kiinasta tulevien tuotteiden tulleja ja alentaa tullausrajaa (joka Suomessa on tällä hetkellä muka se 22 euroa)
Paljon, siitä huolimatta taisin juuri lukea, että kannettavan ALV:n minimirajaa aiotaan laskea, ehkä nollaan asti.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ti Tammi 12, 2021 17:53mutta kuinka paljon se vaatisi lisää töitä ja työntekijöitä, jos aikoisi kollata kaikki Kiinasta (tai muista halpamaista) tulevat paketit.
Perskuta kun siinä on tuo 22e alaraja, ykköseuron olisin voinut asialle uhratakin
Se ei sylettäisi, jos se maksettaisiin jo tilausta tehdessä ihan rehellisenä rahtikuluna. Mutta aatteleppa, että maksat ensin vaikka 15e tuotteesta, päälle 10e postikulua, lisäksi 6e ALV:tä ja siihen päälle sen 2,90e toista postikulua. Kaikki EU:n ulkopuolelta tuleva yli 22e hintainen toimitus (Kalevan uutisen mukaan koskee kaikkea EU:n ulkopuolelta tulevaa) ei kuitenkaan ole niitä kiinanyssäköitä ja muualta maailmasta tilatessa yleensä saa maksaa ihan oikeaa rahtikulua.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ti Tammi 12, 2021 17:53Ei se 2,90 € periaatteessa syletä, jos sen saa maksaa samalla nettipankkikäynnillä, mutta jos tarvitsee kaksi kertaa erikseen vierailla nettipankissa ensin maksamassa tullin ja sen jälkeen postin, niin se muistuttaa aika paljon "neuvostosuomen" "luukulta luukulle" juoksuttamista, josta pitäisi päästä eroonNyt diesel-Saabistina voisin ottaa esimerkin, että jos autojen käyttömaksut ja dieselverot tulisivat samaan aikaan, mutta kahdella eri maksulapulla, joilla ne pitäisi erikseen maksaa
![]()
Minimi on 0% (muistaakseni esimerkiksi viihde-elektroniikassa), mutta ALV. 24% pitäisi maksaa kaikista lähetyksistä. Auton osista pitäisi periaatteessa maksaa tullia TARIC -ohjeistuksen/-taulukon mukaisesti, mutta eipä noita pienempiä lähetyksiä näytä kukaan kollaavan.aero kirjoitti: ↑Ti Tammi 12, 2021 22:18Tullimaksulle en tosiaan sitä oikeaa minimiä nyt löytänyt, mutta ohjeissaan Tulli kehottaa olettamaan että jos tullia kannetaan, niin se on keskimäärin 4% ja kertoo 22 euroa vastaavan "yleisen tullausrajan" olevan 150 euroa (huomauttaen, että tästä on poikkeuksia alaspäin), tällä matematiikalla kannettavan tullimaksun alaraja osuisi 6 euroon.
Näinhän se menee. Kiinalaiset merkkaavat lähetyksen arvon huomattavasti pienemmäksi kuin se todellisuudessa on. Ainoa ongelma voi tulla tavaran vakuuttamisessa sen vahingoittumista tai häviämistä vastaan, koska tällöin ilmoitettu hinta on huomattavasti oikeaa hintaa alhaisempiAZP kirjoitti: ↑Ti Tammi 12, 2021 22:40Alviraja laskee tosiaan 1.7.2021 nollaan, eli sen jälkeen kaikkien eu:n ulkopuolisten lähetysten alvit menee maksuun. Voisi olettaa että Postin kulu seuraa mukana, mutta arvailen.
Varmaan puolet mun kiinaostoksista on olleet merkattuna pakettiin "Gift $1". Ja kukapa ei saisi jatkuvasti yhden taalan pikkuelektroniikkaa tai lamppuja Kiinasta lahjaksi?![]()
Lumikelillä manuaali olisi kiva
Se on huomattavasti kiinnostavampaa kuin "lestadiolaisbusseista" keskustelu
Tuolta löytyy kaikenlaista keskustelua autojen diagnostiikkasoftista:
No, oishan se kahdella autolla meneminenkin vaihtoehto, mut tuo 750 km ajomatka anoppilaan on vähän pitkä silleen peräkanaa körötelläTurbo Sensonic kirjoitti: ↑Ke Tammi 13, 2021 09:56Se on huomattavasti kiinnostavampaa kuin "lestadiolaisbusseista" keskustelu![]()
Meidän perhe menee nykyään mökille kahdella autolla, niin ei tarvitse alkaa sovittelemaan suksiboksia NG9-5:n katolle.
Sehän on vain puolisonvalintakysymys
Totta, tuota en olekaan tullut ajatelleeksi
Eikä tarvi. ALV24% maksetaan niistä asioista, joiden ALV-kanta on 24%. Se on toki yleisin, mutta kuten todettu, mm. kirjoilla ALV-kanta on 10%.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ke Tammi 13, 2021 06:59mutta ALV. 24% pitäisi maksaa kaikista lähetyksistä.
Niin, kyllähän mäkin NG9-5:llä mieluummin ajaisin kuin näillä. Ei vaan oo semmoseen pätäkkääTurbo Sensonic kirjoitti: ↑Ke Tammi 13, 2021 11:06Vähän vaikea se on kahta 4x12" kitarakaappia tunkea kummankaan auton takakonttiin![]()
Onneksi NG9-5:ssa on peräkoukku, jota ei kylläkään ole tullut vielä kertaakaan käytettyä.
Hemmetti, kun eivät koskaan saaneet niitä farkkuja markkinoille niitä 27 esituotantomallia enempää![]()
Missä tilanteessa kytkintä pitää luistattaa?Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ke Tammi 13, 2021 09:53Lumikelillä manuaali olisi kiva![]()
Eräs entinen työkaveri on myös tykästynyt automaattilaatikoihin, paitsi talvella lumiolosuhteissa, kun ei voi luistattaa kytkintä.
Vastasin hänelle, että itse olen ratkaissut sen valitsemalla aina manuaalilaatikkoisen auton.