aero kirjoitti: ↑Ti Tammi 12, 2021 14:33
Mitenköhän muuten käy jos tuota ei maksa? Posti panttaa pakettia loputtomiin? Laittaako Posti paketin paluumatkalle tai hävittääkö sen? Voiko maksua karhuta, kun se ei perustu mihinkään sopimukseen velottajan ja oletettavan maksajan välillä?
Tilaamasi tavara lähtee takaisin lähettäjälle. Näin minulle sanottiin, kun tivasin asiasta.
En löydä sähköposteistani sitä mainintaa, että tuo käsittelykulu olisi sovittu EU:n sisällä.
Saattaa olla, että jos nettitullauksesta pystyisi katsomaan vanhoja viestejä, sieltä saattaisi löytyä se.
Tässä yksi artikkeli asiasta:
https://www.kaleva.fi/posti-laittaa-eun ... ll/1666734
Posti väittää, että tuolla käsittelymaksulla saadaan kaupankäynnistä tasapuolisempaa.
Se on tavallaan kuin fiksattu tullimaksu. Suomi ei voi itse mennä nostamaan tulliprosenttia, koska ne on sovittu EU-alueella:
https://ec.europa.eu/taxation_customs/d ... sp?Lang=en
EU voisi periaatteessa nostaa Kiinasta tulevien tuotteiden tulleja ja alentaa tullausrajaa (joka Suomessa on tällä hetkellä muka se 22 euroa), mutta kuinka paljon se vaatisi lisää töitä ja työntekijöitä, jos aikoisi kollata kaikki Kiinasta (tai muista halpamaista) tulevat paketit. Kiinaa tuskin kiinnostaa muuttaa oman maansa myyjien lähetys- tai toimitusehtoja, vaan pikemminkin yrittää kasvattaa verkko- ja muuta kauppaa heidän ja muun maailman välillä.
McStadey kirjoitti: ↑Ti Tammi 12, 2021 15:04
Jonkunhan tuo on testattava käytännössä

Ei muuta kuin päätyyn asti ja katsot kuinka käy
Meneekö tuo muuten hallinto-oikeuteen vai käräjäoikeuteen? Jälkimmäisessä on aika iso kuluriski 2,9 € nähden
Minä mainitsin kuluttaja-asiamiehestä Tullin/Postin virkailijalle. Siinä vaiheessa hän kertoi minulle, että asiasta on sovittu EU-tasolla. Mutta periaatteessa tuosta voisi ehkä nostaa jonkin joukkokanteen?
Ei se 2,90 € periaatteessa syletä, jos sen saa maksaa samalla nettipankkikäynnillä, mutta jos tarvitsee kaksi kertaa erikseen vierailla nettipankissa ensin maksamassa tullin ja sen jälkeen postin, niin se muistuttaa aika paljon "neuvostosuomen" "luukulta luukulle" juoksuttamista, josta pitäisi päästä eroon

Nyt diesel-Saabistina voisin ottaa esimerkin, että jos autojen käyttömaksut ja dieselverot tulisivat samaan aikaan, mutta kahdella eri maksulapulla, joilla ne pitäisi erikseen maksaa