Auton akut
Re: Auton akut
Itse olen käyttänyt lähinnä alkuperäisakkuja tai Exiden, siis tällä hetkellä. Ei moittimista, vaikka omassa kolkissa onkin Energyn autonakku, ei siis patteri.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Auton akut
Toiset vannoo Optiman, toiset Exiden nimeen. Itse hankin juuri tuon Vartan Silver sarjan F18 akun alkuperäisen antauduttua ekoilla pakkasilla. Valintakin oli helppo - akku piti saada ja periferian paikalliselta toimijalta tuollainen löytyi suoraan hyllystä. 120€ piti köyhtymän, mutta johan taas liikkuu.apu,apupoika kirjoitti:Onkos Vartan Silver hintansa väärti, vai kannattaako koittaa noita Optiman tuotteita?
Optimassa Yellow Top, vai mikä se oli, ei taida olla niitä alakiinnike paikkoja?
Osta pois, kai se hyvä on.
Ds5
9-3ss TTiD exä
9-3ss TTiD exä
Re: Auton akut
...huoh. Taas saa lähteä varaosaliikkeen juttusille, vajaan vuoden ollut (yleensä luotettavan) myyjän mukaan laadukas käynnistysakku Banner on ihan finaalissa. Tosin sama laulu on ollut GM-akun ja Exiden kanssa. Femma on nyt laitettu joka aamu tällä viikolla käyntiin kolkin akulla. Pitääpä alkaa kaivella kuittia josko se löytyis...
P.S. Mikä tuossa femmassa syö noita akkuja? Se on akku per vuosi vaikka autolla ajetaan mielestäni ihan kohtalaisesti, pauttiarallaa 2 x 20 km päivässä. Ei ole ollut muilla kulkineilla akkujen kulutus moista minulla. Ehkä pitää alkaa ajaa hupia sitten vielä lisäksi.
P.S. Mikä tuossa femmassa syö noita akkuja? Se on akku per vuosi vaikka autolla ajetaan mielestäni ihan kohtalaisesti, pauttiarallaa 2 x 20 km päivässä. Ei ole ollut muilla kulkineilla akkujen kulutus moista minulla. Ehkä pitää alkaa ajaa hupia sitten vielä lisäksi.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Auton akut
2*20km kuulostaa mielestäni aika vähältä. Muistaakseni se meni niin, että startti kuluttaa vähintään sen 5 Ah virtaa, ja esim -15 asteessa akku pystyy vastaanottamaan noin 2A. Eli 20km matkalla "palautuu" noin 0,5Ah verran. (HUOM! numerot ulkomuistista)
Suosittelen kiinteää akkulaturia, esim Defalta löytyy suoraan moottorilämmittimen johtoihin kytkettävä malli joka siis lataa aina akkua kun auto on lämmityksessä.
Suosittelen kiinteää akkulaturia, esim Defalta löytyy suoraan moottorilämmittimen johtoihin kytkettävä malli joka siis lataa aina akkua kun auto on lämmityksessä.
Re: Auton akut
Varmaan pitää viritellä ylläpitolaturi, olen vaan taistellut päässäni asiaa vastaan kun tämä yksilö on tosiaan jotenkin poikkeuksellinen tuossa akun tuhoamisvimmassaan. Ehkä siellä on joku johto solmussa...
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Re: Auton akut
Itselläni tulee yleensä päivän aikana kaksi kertaa 3-6 km ajoa. Todellista pätkäajoa siis. Koskaan ei ole ollut Saabin akun kanssa ongelmia, että virta loppuisi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Auton akut
Tuota on hieman vaikea uskoa, tarvinnee oikein mitata latausvirta joskus. Apuvirtaa antaessakin yleensä kierrokset notkahtaa kun kaapelit kytkee tyhjän akkuun, paljon sinne virtaa menee ainakin vähän aikaa. Latausjännitetteen vaan tulee pakkasella olla hieman korkeampi.esim -15 asteessa akku pystyy vastaanottamaan noin 2A
Kyllä 20km ajo on niin paljon, että akun pitäisi pysyä hyvin täynnä, kannattaa tsekata laturin kunto.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Auton akut
Ei tässä nyt ole minkään laturin kunnosta kiinni. Kuten sanoin, nuo numerot puhtaasti ulkomuistista. Ei perustu mihinkään omiin mittauksiin tai omaan autoon.
Löytäisköhän joku jostain oikeita tutkittuja tuloksia pakkasen vaikutuksesta akun virranottokykyyn...... Pitääpä googlata.
Löytäisköhän joku jostain oikeita tutkittuja tuloksia pakkasen vaikutuksesta akun virranottokykyyn...... Pitääpä googlata.
Re: Auton akut
Akkulämmittimen mainospuheissa on samansuuntaista viestiä kylmän akun virranvastaanottokyvystä: http://www.arcticheat.fi/arcticbatteryheater.htm mutta on tuota näköjään kommentoitukin: http://oulun1.blogspot.fi/2011/02/arcti ... eater.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Auton akut
Kyllä tuntus epäammattimiehestä (siis itseäni tarkoitan...) siltä että kasevan femmassa on joku vika jossain muualla kun noissa akuissa...
Emännän ajo-pösössä on alkuperäinen akku vm. 2002. Auto on ulkona katoksessa. Talvella ennen starttia se on sen ~2 tuntia lohkolämmittimessä ennen käynnistystä. Sit ajoa 8,5 km ja auto parkkiin kylmään halliin. Illalla työpäivän jälkeen startti ~2 h lohkolämmityksen jälkeen ja ajo kotiin, 8,5 km. Joka about toinen kuukausi pösöllä tulee motari-maantieajoa semmonen 400 km keikka.
Miten se akku edes voi olla kunnossa edelleen ?
Siis akku alkuperäinen ja toimii vieläkin, kop-kop.
Koskaan ei ole akkua ladattu.
Emännän ajo-pösössä on alkuperäinen akku vm. 2002. Auto on ulkona katoksessa. Talvella ennen starttia se on sen ~2 tuntia lohkolämmittimessä ennen käynnistystä. Sit ajoa 8,5 km ja auto parkkiin kylmään halliin. Illalla työpäivän jälkeen startti ~2 h lohkolämmityksen jälkeen ja ajo kotiin, 8,5 km. Joka about toinen kuukausi pösöllä tulee motari-maantieajoa semmonen 400 km keikka.
Miten se akku edes voi olla kunnossa edelleen ?
Siis akku alkuperäinen ja toimii vieläkin, kop-kop.
Koskaan ei ole akkua ladattu.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Auton akut
tossa jotain tietoa exideltä--->meverkko kirjoitti:Ei tässä nyt ole minkään laturin kunnosta kiinni. Kuten sanoin, nuo numerot puhtaasti ulkomuistista. Ei perustu mihinkään omiin mittauksiin tai omaan autoon.
Löytäisköhän joku jostain oikeita tutkittuja tuloksia pakkasen vaikutuksesta akun virranottokykyyn...... Pitääpä googlata.
http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-con ... de_FAQ.pdf
tosin ollut itsellä punainen optima käytössä jo pari vuotta .
halvimmillaan punaisen optiman sai 149eurolla,kun uusi akkuliike
avattiin city-nesteen taloon tampereella.
#2285
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Auton akut
biltema akku jauhaa kaasarisaabin käyntiin hienosti. vissiin jo 4v vanha. työmatka ajoa 50km / suunta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Auton akut
Olippaan ittellä vähään aikaan viimenen Varta minkä autooni laitan: 2 vuotta ja kuukauden kesti 74Ah akku kunnes kuoli lähes kerrasta. Isällä oli samalla viikolla ostettu vastaava mutta 60Ah ja noi meidän akut ostettiin ja ne kuoli lähes samaan aikaan (ostettiin samalla viikolla ja isällä se kesti viikon pidempään).
Nää siis levähti molemmat viime talvena. Kattellaan sitten kun taas akkukauppaan pitää mennä et mitä tuonne laitetaan. Ajellaan nyt tuo kaverin purkuvehkeestä kaiveltu Snajder loppuun.
Nää siis levähti molemmat viime talvena. Kattellaan sitten kun taas akkukauppaan pitää mennä et mitä tuonne laitetaan. Ajellaan nyt tuo kaverin purkuvehkeestä kaiveltu Snajder loppuun.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Auton akut
Aika pitkään pitää sahata jos 5 Ah menee startissa, 500A starttausvirralla (12-volttisessa järjestelmässä 6kW ottoteholla) saisi sahata yli 35 sekuntia...meverkko kirjoitti:2*20km kuulostaa mielestäni aika vähältä. Muistaakseni se meni niin, että startti kuluttaa vähintään sen 5 Ah virtaa, ja esim -15 asteessa akku pystyy vastaanottamaan noin 2A. Eli 20km matkalla "palautuu" noin 0,5Ah verran. (HUOM! numerot ulkomuistista)
Akun merkki ei aina tee autuaaksi, jossain paikoissa arvokkaammat akut makaavat kaupan hyllyssä hapotettuina liian pitkään, eivätkä ole kunnossa vaikka ovatkin "uusia".
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Auton akut
Femmassa tammikuussa -09 ostettu Euroglobe 80Ah pelaa edelleen. Pakkaskaudella pitää tehdä ylläpitolatauksia 1kk välein. Ei vaan ehdi latautua lyhyessä ajossa. Kesäkaudella ei mitään ongelmia. Kolkkiin ostin Motonetistä Snajder Silver 70Ah akun. Saa nähdä miten uudemman teknologian "halpis" pärjää Suomen talvessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01