GM:n konkurssi lähellä?
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Pistää kyllä vihaksi. Vaikka ei tässä ole ehtinyt olemaan kuin reilu 8 vuotta Saabisti, niin on se sääli että kokonainen automerkki voitaisiin lopettaa noin tylyllä lopulla. Onhan se tiedetty tosiaan, ettei se Saab ole mikään kultakaivos ollut moneen vuoteen, mutta itse ainakin syyllistäisin GM:ää.
Joku syy siihen on oltava, että esim. OG900:sta myytiin Saab-Scanian aikoina niin valtavat määrät, tietysti ei ole oikein verrata esim. OG93:sta tuohon, mutta ei tosin ole verrattavissa muutenkaan autoina. On tuo OG93 sen verran paskempi ja epäaidompi Saab. No onhan siellä kyllä niin virtalukko keskellä ja Saabin aarnikotkat koristamassa, mutta siinäpä se.
Mielestäni tämä olisi ollut estettävissä, mutta olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten isompia päätöksiä esim. markkinoinnista.
Hautaan vaikka yhden OG900:n takapihalle. Sitähän ei GM tule minulta hakemaan! (muistakaa sarkasmi ja katkeruus)
- Matti
Joku syy siihen on oltava, että esim. OG900:sta myytiin Saab-Scanian aikoina niin valtavat määrät, tietysti ei ole oikein verrata esim. OG93:sta tuohon, mutta ei tosin ole verrattavissa muutenkaan autoina. On tuo OG93 sen verran paskempi ja epäaidompi Saab. No onhan siellä kyllä niin virtalukko keskellä ja Saabin aarnikotkat koristamassa, mutta siinäpä se.
Mielestäni tämä olisi ollut estettävissä, mutta olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten isompia päätöksiä esim. markkinoinnista.
Hautaan vaikka yhden OG900:n takapihalle. Sitähän ei GM tule minulta hakemaan! (muistakaa sarkasmi ja katkeruus)
- Matti
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Meillä ajetaan Saabeilla vasta 3 sukupolvessa ja 4:ttä opetetaan tavoille.
Isäni isä rakensi ja suunnitteli lentokoneita (joita on vieläkin olemassa). Sodan jälkeen kun Saabin piti keksiä muitakin tulonlähteitä kun lentokoneet alkoi mm. autojen valmistus, kuten historiasta tiedämme. Isän isä piti Saabeista ja luonnollisesti niillä ajoi. 96:sta uudempiin ei hän kuitenkaan tykästynyt. 99 omisti, mutta vaihtoi sen takaisin 96:seen, koska se oli hänestä viimeinen oikea Saab. Omat poikani ovat sitä mieltä että 96:nen on se Saab millä viikonloppuna ajetaan. Hauskaa olisi nähdä heidänkin ajavan ko laitteella, 4 sukupolvea samalla mallilla ja merkillä. Ihan hyvä saavutus 


Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Itsekin ajellut yli 25v Saabeilla, on myös rallia ajettu. Nyt täytynee laittaa kyseinen ralliautoni 99 Turbo naftaliiniin eikä historiciin kuten aikaisemmin meinasin. Onneksi löytyy tallista orggis 99 Turbosta, Og cabbeen. V***uaa GM:n touhu nyt.
Re: GM:n konkurssi lähellä?
GM:llä on ylikapasiteettia Euroopassa(kin), tehtaita täytyy sulkea. Saksassa tehtaiden sulkeminen on tehty vaikeaksi, ja lisäksi GM taisi jossain vaiheessa jo luvatakin Saksan tehtaiden säilyvän. Trollhättanin tehdas olisi nykyisellä kruunun kurssilla kilpailukykyinen, mutta sitten kun kurssi palautuu finanssikriisiä edeltäneelle tasolleen, se ei sitä enää ole. Tuskin siirtävät Opel-tuotantoa edes ylimenokaudeksi Trollhättaniin, vaan tehdas lakkaa valmistamasta autoja siinä vaiheessa, kun viimeinen Saab rullaa linjalta joskus ensi vuonna. Jotain muuta teollista käyttöä kiinteistölle keksittäneen aikanaan.Marko A kirjoitti:Tähän en usko. Tehdas jatkanee toimintaa jossain muodossa. Ja luultavimmin autojen valmistusta siis. Oli ne sitten Opeleita tai mitälie. Eikä oikeasti edes kiinnosta muuten kuin periaatteessa harmittaa Ruotsalaisten puolesta.wesku kirjoitti:Sen suhteen toki on ikävää että Trollhättanissa näyttäisi autonvalmistus loppuvan.
Göteborgin vaihdelaatikkotehtaalla lienee mahdollisuuksia selvitä, koska suurin osa tuotannosta on tähänkin asti mennyt Opel/Vauxhall-autoihin.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Tarkemmin ajattelen GM:n toiminnassa paistaa se, että ne oikeasti ole halunneet myydä saabia ja varsinkaan tätä uudempaa tekniikkaa ulos. Vanhat systeemit rahastettiin kiinaan.
Ei kai kukaan joka oikeasti haluaa myydä jotakin tuotantolaitosta toimi kuten GM? Vertaan tässä nyt miten Ford toimii Volvon kanssa, siitä voi kauppa syntyä. GM on toiminut koko ajan systemaattisesti niin, että ostajia olisi mahdollisimman vähän ja että kauppatavara olisi mahdollisimman epähoukutteleva. Sitten nämä ostajehdokkaat on valittu niin, että ei ole ollut tosiasiallisia mahdollisuuksia ostaa mitään GM:ltä. Sitten vielä GM on kaikin mahdollisin keinoin, mm. asettamalla älyttömiä aikatauluja, vaikeuttanut kaupantekoa. Miksi kukaan ostaisi mitään, jos kerran edes myyjä ei ole kiinnostunut myymisestä?
Jos mietitään autokauppaa, niin tehtaat tuuppaavat miljardeja joka vuosi "brändinrakentamiseen". Saabissa olisi ollut hyvä brändi valmiina ja pikkuviilauksella siitä olisi saanut irti vaikka mitä. Mutta mitä sellainen tehdas joka tuottaa lähinnä moottoroituja hevoskärryjä Atlantin tuolla puolen ymmärtää henkilöautojen valmistuksesta?
Itse en kyllä laittaisi penniäkään likoon GM:n jatkon suhteen. Vuosi pari mennään jenkkien tuella ja hätäelvytyksellä. Ei ole oikein innovaatioita ja eikä visioita. Ei ole brändiäkään. Opel on samassa kastissa Kian ja muiden kaukoidän tuotteiden kanssa. Ja aina tulee turpaan tuotantokustannuksissa.
Ei kai kukaan joka oikeasti haluaa myydä jotakin tuotantolaitosta toimi kuten GM? Vertaan tässä nyt miten Ford toimii Volvon kanssa, siitä voi kauppa syntyä. GM on toiminut koko ajan systemaattisesti niin, että ostajia olisi mahdollisimman vähän ja että kauppatavara olisi mahdollisimman epähoukutteleva. Sitten nämä ostajehdokkaat on valittu niin, että ei ole ollut tosiasiallisia mahdollisuuksia ostaa mitään GM:ltä. Sitten vielä GM on kaikin mahdollisin keinoin, mm. asettamalla älyttömiä aikatauluja, vaikeuttanut kaupantekoa. Miksi kukaan ostaisi mitään, jos kerran edes myyjä ei ole kiinnostunut myymisestä?
Jos mietitään autokauppaa, niin tehtaat tuuppaavat miljardeja joka vuosi "brändinrakentamiseen". Saabissa olisi ollut hyvä brändi valmiina ja pikkuviilauksella siitä olisi saanut irti vaikka mitä. Mutta mitä sellainen tehdas joka tuottaa lähinnä moottoroituja hevoskärryjä Atlantin tuolla puolen ymmärtää henkilöautojen valmistuksesta?
Itse en kyllä laittaisi penniäkään likoon GM:n jatkon suhteen. Vuosi pari mennään jenkkien tuella ja hätäelvytyksellä. Ei ole oikein innovaatioita ja eikä visioita. Ei ole brändiäkään. Opel on samassa kastissa Kian ja muiden kaukoidän tuotteiden kanssa. Ja aina tulee turpaan tuotantokustannuksissa.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Naulan kantaan!essal kirjoitti:Tarkemmin ajattelen GM:n toiminnassa paistaa se, että ne oikeasti ole halunneet myydä saabia ja varsinkaan tätä uudempaa tekniikkaa ulos. Vanhat systeemit rahastettiin kiinaan.
Ei kai kukaan joka oikeasti haluaa myydä jotakin tuotantolaitosta toimi kuten GM? Vertaan tässä nyt miten Ford toimii Volvon kanssa, siitä voi kauppa syntyä. GM on toiminut koko ajan systemaattisesti niin, että ostajia olisi mahdollisimman vähän ja että kauppatavara olisi mahdollisimman epähoukutteleva. Sitten nämä ostajehdokkaat on valittu niin, että ei ole ollut tosiasiallisia mahdollisuuksia ostaa mitään GM:ltä. Sitten vielä GM on kaikin mahdollisin keinoin, mm. asettamalla älyttömiä aikatauluja, vaikeuttanut kaupantekoa. Miksi kukaan ostaisi mitään, jos kerran edes myyjä ei ole kiinnostunut myymisestä?
Jos mietitään autokauppaa, niin tehtaat tuuppaavat miljardeja joka vuosi "brändinrakentamiseen". Saabissa olisi ollut hyvä brändi valmiina ja pikkuviilauksella siitä olisi saanut irti vaikka mitä. Mutta mitä sellainen tehdas joka tuottaa lähinnä moottoroituja hevoskärryjä Atlantin tuolla puolen ymmärtää henkilöautojen valmistuksesta?
Itse en kyllä laittaisi penniäkään likoon GM:n jatkon suhteen. Vuosi pari mennään jenkkien tuella ja hätäelvytyksellä. Ei ole oikein innovaatioita ja eikä visioita. Ei ole brändiäkään. Opel on samassa kastissa Kian ja muiden kaukoidän tuotteiden kanssa. Ja aina tulee turpaan tuotantokustannuksissa.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: GM:n konkurssi lähellä?
"Autotehtaan kuolema
Kaksi vuotta sitten GM irtisanoi yli 2 500 työntekijäänsä ja sulki autoja valmistaneen tehtaansa. Dokumentti seuraa viimeisen auton valmistumista ja kuvaa uskollisten työntekijöiden luopumisen surua."
http://areena.yle.fi/video/1323956082903
Kaksi vuotta sitten GM irtisanoi yli 2 500 työntekijäänsä ja sulki autoja valmistaneen tehtaansa. Dokumentti seuraa viimeisen auton valmistumista ja kuvaa uskollisten työntekijöiden luopumisen surua."
http://areena.yle.fi/video/1323956082903
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Tuli katsottuu, kyl GM osaa hoitaa homman. Toivottavasti ei jouduta näkemään samanlaista dokumenttia liittyen saabiinRaimo Miettinen kirjoitti:"Autotehtaan kuolema
Kaksi vuotta sitten GM irtisanoi yli 2 500 työntekijäänsä ja sulki autoja valmistaneen tehtaansa. Dokumentti seuraa viimeisen auton valmistumista ja kuvaa uskollisten työntekijöiden luopumisen surua."
http://areena.yle.fi/video/1323956082903

Re: GM:n konkurssi lähellä?
Tänään sitten ilmeisesti tulee jotain päätöksiä http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml ... iin-tanaan
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Dagens Industri ~ Paskapuhetta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: GM:n konkurssi lähellä?
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/nyt- ... 92824.html
Kyllä tota viestiä nyt kaikkialta pukkaa. Tässä käy nyt niin , että konkkaan menee ja vasta sen jälkeen kiinalaiset ostaa jämät pois . Kyllä ne ns. konkkahuutokaupasta saa halvemmalla , eikä ne kinukit ihan pässejä ole.
Kyllä tota viestiä nyt kaikkialta pukkaa. Tässä käy nyt niin , että konkkaan menee ja vasta sen jälkeen kiinalaiset ostaa jämät pois . Kyllä ne ns. konkkahuutokaupasta saa halvemmalla , eikä ne kinukit ihan pässejä ole.
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Siltähän tuo vaikuttaa. Muller jätti konkurssihakemuksen itse, joten päätös voi tulla jo tänään:
http://www.hs.fi/talous/Saab+hakee+konk ... 5551693976
Konkurssi on nyt lähempänä kuin koskaan.
http://www.hs.fi/talous/Saab+hakee+konk ... 5551693976
Konkurssi on nyt lähempänä kuin koskaan.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: GM:n konkurssi lähellä?
SAAB 9-5 Aero -05
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Huoh... Näin siinä kun porukka ostaa halpoja paskaooppeleita eikä laatuautoja.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Surkea juttu. Katsotaan nyt mihin tää johtaa. Jos se on lopullisen lopullista, niin mun kohdalla sitten alkaa tehtävä - niin uusi 9-3X Aut. kuin vain suinkin mahdollista. Voi Paska GM minkä meni sitten tekemään.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red