GM:n konkurssi lähellä?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Pistää kyllä vihaksi. Vaikka ei tässä ole ehtinyt olemaan kuin reilu 8 vuotta Saabisti, niin on se sääli että kokonainen automerkki voitaisiin lopettaa noin tylyllä lopulla. Onhan se tiedetty tosiaan, ettei se Saab ole mikään kultakaivos ollut moneen vuoteen, mutta itse ainakin syyllistäisin GM:ää.

Joku syy siihen on oltava, että esim. OG900:sta myytiin Saab-Scanian aikoina niin valtavat määrät, tietysti ei ole oikein verrata esim. OG93:sta tuohon, mutta ei tosin ole verrattavissa muutenkaan autoina. On tuo OG93 sen verran paskempi ja epäaidompi Saab. No onhan siellä kyllä niin virtalukko keskellä ja Saabin aarnikotkat koristamassa, mutta siinäpä se.
Mielestäni tämä olisi ollut estettävissä, mutta olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten isompia päätöksiä esim. markkinoinnista.

Hautaan vaikka yhden OG900:n takapihalle. Sitähän ei GM tule minulta hakemaan! (muistakaa sarkasmi ja katkeruus)

- Matti
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Meillä ajetaan Saabeilla vasta 3 sukupolvessa ja 4:ttä opetetaan tavoille. :) Isäni isä rakensi ja suunnitteli lentokoneita (joita on vieläkin olemassa). Sodan jälkeen kun Saabin piti keksiä muitakin tulonlähteitä kun lentokoneet alkoi mm. autojen valmistus, kuten historiasta tiedämme. Isän isä piti Saabeista ja luonnollisesti niillä ajoi. 96:sta uudempiin ei hän kuitenkaan tykästynyt. 99 omisti, mutta vaihtoi sen takaisin 96:seen, koska se oli hänestä viimeinen oikea Saab. Omat poikani ovat sitä mieltä että 96:nen on se Saab millä viikonloppuna ajetaan. Hauskaa olisi nähdä heidänkin ajavan ko laitteella, 4 sukupolvea samalla mallilla ja merkillä. Ihan hyvä saavutus :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja hatami »

Itsekin ajellut yli 25v Saabeilla, on myös rallia ajettu. Nyt täytynee laittaa kyseinen ralliautoni 99 Turbo naftaliiniin eikä historiciin kuten aikaisemmin meinasin. Onneksi löytyy tallista orggis 99 Turbosta, Og cabbeen. V***uaa GM:n touhu nyt.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Marko A kirjoitti:
wesku kirjoitti:Sen suhteen toki on ikävää että Trollhättanissa näyttäisi autonvalmistus loppuvan.
Tähän en usko. Tehdas jatkanee toimintaa jossain muodossa. Ja luultavimmin autojen valmistusta siis. Oli ne sitten Opeleita tai mitälie. Eikä oikeasti edes kiinnosta muuten kuin periaatteessa harmittaa Ruotsalaisten puolesta.
GM:llä on ylikapasiteettia Euroopassa(kin), tehtaita täytyy sulkea. Saksassa tehtaiden sulkeminen on tehty vaikeaksi, ja lisäksi GM taisi jossain vaiheessa jo luvatakin Saksan tehtaiden säilyvän. Trollhättanin tehdas olisi nykyisellä kruunun kurssilla kilpailukykyinen, mutta sitten kun kurssi palautuu finanssikriisiä edeltäneelle tasolleen, se ei sitä enää ole. Tuskin siirtävät Opel-tuotantoa edes ylimenokaudeksi Trollhättaniin, vaan tehdas lakkaa valmistamasta autoja siinä vaiheessa, kun viimeinen Saab rullaa linjalta joskus ensi vuonna. Jotain muuta teollista käyttöä kiinteistölle keksittäneen aikanaan.

Göteborgin vaihdelaatikkotehtaalla lienee mahdollisuuksia selvitä, koska suurin osa tuotannosta on tähänkin asti mennyt Opel/Vauxhall-autoihin.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja essal »

Tarkemmin ajattelen GM:n toiminnassa paistaa se, että ne oikeasti ole halunneet myydä saabia ja varsinkaan tätä uudempaa tekniikkaa ulos. Vanhat systeemit rahastettiin kiinaan.

Ei kai kukaan joka oikeasti haluaa myydä jotakin tuotantolaitosta toimi kuten GM? Vertaan tässä nyt miten Ford toimii Volvon kanssa, siitä voi kauppa syntyä. GM on toiminut koko ajan systemaattisesti niin, että ostajia olisi mahdollisimman vähän ja että kauppatavara olisi mahdollisimman epähoukutteleva. Sitten nämä ostajehdokkaat on valittu niin, että ei ole ollut tosiasiallisia mahdollisuuksia ostaa mitään GM:ltä. Sitten vielä GM on kaikin mahdollisin keinoin, mm. asettamalla älyttömiä aikatauluja, vaikeuttanut kaupantekoa. Miksi kukaan ostaisi mitään, jos kerran edes myyjä ei ole kiinnostunut myymisestä?

Jos mietitään autokauppaa, niin tehtaat tuuppaavat miljardeja joka vuosi "brändinrakentamiseen". Saabissa olisi ollut hyvä brändi valmiina ja pikkuviilauksella siitä olisi saanut irti vaikka mitä. Mutta mitä sellainen tehdas joka tuottaa lähinnä moottoroituja hevoskärryjä Atlantin tuolla puolen ymmärtää henkilöautojen valmistuksesta?

Itse en kyllä laittaisi penniäkään likoon GM:n jatkon suhteen. Vuosi pari mennään jenkkien tuella ja hätäelvytyksellä. Ei ole oikein innovaatioita ja eikä visioita. Ei ole brändiäkään. Opel on samassa kastissa Kian ja muiden kaukoidän tuotteiden kanssa. Ja aina tulee turpaan tuotantokustannuksissa.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

essal kirjoitti:Tarkemmin ajattelen GM:n toiminnassa paistaa se, että ne oikeasti ole halunneet myydä saabia ja varsinkaan tätä uudempaa tekniikkaa ulos. Vanhat systeemit rahastettiin kiinaan.

Ei kai kukaan joka oikeasti haluaa myydä jotakin tuotantolaitosta toimi kuten GM? Vertaan tässä nyt miten Ford toimii Volvon kanssa, siitä voi kauppa syntyä. GM on toiminut koko ajan systemaattisesti niin, että ostajia olisi mahdollisimman vähän ja että kauppatavara olisi mahdollisimman epähoukutteleva. Sitten nämä ostajehdokkaat on valittu niin, että ei ole ollut tosiasiallisia mahdollisuuksia ostaa mitään GM:ltä. Sitten vielä GM on kaikin mahdollisin keinoin, mm. asettamalla älyttömiä aikatauluja, vaikeuttanut kaupantekoa. Miksi kukaan ostaisi mitään, jos kerran edes myyjä ei ole kiinnostunut myymisestä?

Jos mietitään autokauppaa, niin tehtaat tuuppaavat miljardeja joka vuosi "brändinrakentamiseen". Saabissa olisi ollut hyvä brändi valmiina ja pikkuviilauksella siitä olisi saanut irti vaikka mitä. Mutta mitä sellainen tehdas joka tuottaa lähinnä moottoroituja hevoskärryjä Atlantin tuolla puolen ymmärtää henkilöautojen valmistuksesta?

Itse en kyllä laittaisi penniäkään likoon GM:n jatkon suhteen. Vuosi pari mennään jenkkien tuella ja hätäelvytyksellä. Ei ole oikein innovaatioita ja eikä visioita. Ei ole brändiäkään. Opel on samassa kastissa Kian ja muiden kaukoidän tuotteiden kanssa. Ja aina tulee turpaan tuotantokustannuksissa.
Naulan kantaan!
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

"Autotehtaan kuolema

Kaksi vuotta sitten GM irtisanoi yli 2 500 työntekijäänsä ja sulki autoja valmistaneen tehtaansa. Dokumentti seuraa viimeisen auton valmistumista ja kuvaa uskollisten työntekijöiden luopumisen surua."

http://areena.yle.fi/video/1323956082903
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Smyygi
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2009 01:30
Paikkakunta: Turku

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Smyygi »

Raimo Miettinen kirjoitti:"Autotehtaan kuolema

Kaksi vuotta sitten GM irtisanoi yli 2 500 työntekijäänsä ja sulki autoja valmistaneen tehtaansa. Dokumentti seuraa viimeisen auton valmistumista ja kuvaa uskollisten työntekijöiden luopumisen surua."

http://areena.yle.fi/video/1323956082903
Tuli katsottuu, kyl GM osaa hoitaa homman. Toivottavasti ei jouduta näkemään samanlaista dokumenttia liittyen saabiin :( .
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja malait »

Tänään sitten ilmeisesti tulee jotain päätöksiä http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml ... iin-tanaan
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Dagens Industri ~ Paskapuhetta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Kaide »

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/nyt- ... 92824.html

Kyllä tota viestiä nyt kaikkialta pukkaa. Tässä käy nyt niin , että konkkaan menee ja vasta sen jälkeen kiinalaiset ostaa jämät pois . Kyllä ne ns. konkkahuutokaupasta saa halvemmalla , eikä ne kinukit ihan pässejä ole.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja 3J »

Siltähän tuo vaikuttaa. Muller jätti konkurssihakemuksen itse, joten päätös voi tulla jo tänään:

http://www.hs.fi/talous/Saab+hakee+konk ... 5551693976

Konkurssi on nyt lähempänä kuin koskaan.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

SAAB 9-5 Aero -05
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Huoh... Näin siinä kun porukka ostaa halpoja paskaooppeleita eikä laatuautoja.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Surkea juttu. Katsotaan nyt mihin tää johtaa. Jos se on lopullisen lopullista, niin mun kohdalla sitten alkaa tehtävä - niin uusi 9-3X Aut. kuin vain suinkin mahdollista. Voi Paska GM minkä meni sitten tekemään.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin