Pultit jämähtää alumiinivanteisiin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin

Viesti Kirjoittaja ajn »

Mulla on ollut yhdessä 900:ssa ja tontussa samat pultit niin pelti-kuin aluvanteissakin (originaalit), ja niissä tuli peltivanteista talven aikana semmonen ruosteviiru siihen kohtaan kartiota, joka otti vanteeseen.
Tuo ruoste puree aluvanteeseen tosi tiukkaan, ja siksi se pultin kartio on syytä puhdistaa ja jopa hioa hienolla hiomapaperilla siitä ruosteen kohdalta puhtaaksi ja voitelua perään. Vanteenkin kartio on syytä puhdistaa, mutta hioa ei varmaan kannata...

Ilmiö pahenee käyttökertojen myötä, jos pultteja puhdista ja voitele.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin

Viesti Kirjoittaja o--o »

9-5T kirjoitti:
ajn kirjoitti:Olikos nyt niin että samat pultit käytössä pelti- ja aluvanteissa?
Tietty mutta vain orkkisvanteissa, logot ei riitä tekemään vannetta alkuperäiseksi.
Oli ne alkuperäiset tai ei, niin tuskin se vaikuttaa asiaan. Aiempina vuosina ongelmaa ei ollut samoilla vanteilla ja samoilla pulteilla.
Ehkä parina viime vuonna pultin kantaankin on eksynyt öljyä ja aiempina vuosina ei.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin

Viesti Kirjoittaja ajn »

Kyllä niissä aluvanteissa pitäis kartiosta näkyä mikä siellä jumittaa kiinni; onko jotain ruosteraitaa, jotain pas**a, irtonaista maalia vai ottaako kartio vain väärästä kohtaa kiinni. Vääntynyt pulttikin jää hienosti jumiin aluvanteeseen, vaikka peltivanteessa ei vaikuta mitään...

Merkkaa jumitunut pultti ja vanteesta jumituva reikä/kartio, niin seuraavalla kerralla näkee onko sama pultti tai reikä...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
touhottaja1
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: La Loka 27, 2007 02:15

Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin

Viesti Kirjoittaja touhottaja1 »

eipähän se muu sitä pulttia jumita kun yleensä pultin kuivuus :wink: mutta onhan sitten sellanen mahollisuus, että kartio pohojaa pyörännapaan, elikkä epäsopiva ruuvi kyseiseen kohteeseen, sitten kierre liian lyhyt ja ruuvin suoraosa puree kierteen alkuun ja sitten väärä kartio kyseiselle vanteelle, mutta väärää pyörän pulttia en ole vielä rehvannu vaikka kerran olen yhet pyörät vaihtanu 8)
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin

Viesti Kirjoittaja o--o »

Kaikki pultit ovat samanlaisia - olleet jo vuosia ja näyttävät hyvin sopivilta. Jos pultti on epäsopiva, niin kyllä sen huomaa jo kiinnitettäessä. Veikkaan että kyseessä on se että kartiossa oli öljyä jolloin pultin sai kiritettyä vahingossa liian tiukalle pienelläkin voimalla. Sitten myöhemmin öljy oli pois jolloin vääntöä tarvittiinkin todella paljon avaamiseen. (Aiempi vinkki.)

Tai sitten kyseessä oli vaan kinnileikkaantumisilmiö. Joka tapauksessa laitan ensi kerralla kuparitahnaa, niin ei leikkaa kiinni:
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/602209/0:

Lainaus em sivulta: "Asennustahna korkeille lämpötiloille ja syövyttäville olosuhteille altistuville kierteille, laipoille sekä tiivisteille. Suojaa kiinnipalamiselta, korroosiolta ja kiinnileikkautumiselta."

Maantiesuolahan on "syövyttävä olosuhde". (Mikäli se edes pääsee kriittisiin paikkoihin.)

Palaan asiaan vuoden kuluttua jos ongelma jatkuu kuparitahnankin jälkeen.
Kiitos osallistumisesta.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin

Viesti Kirjoittaja o--o »

9-5T kirjoitti:Ensin on syytä laittaa ruuvit oikeaan kireyteen, sen jälkeen voi vasta miettiä oliko se jämähtänyt tai oliko sittenkin liian tiukassa.
Olet oikeassa. Joka tapauksessa laitoin ne viime vuonna vähemmän tiukalle kuin aiemmin, mutta silti niistä oli 6 jämähtänyt. Viime vuonna vain 2. Juuri noiden kahden takia kiristin viime kerralla varovasti. Voi olla että silti voimaa oli liikaa.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Tjaa, mä olen vain pari kertaa silkasta mielenkiinnosta vääntäny momenttiin, mutta ei tässä silti ole tarvinnu rengasliikkeeseen tukeutua. Hauismomentti ja kuparitahna on toiminu.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin

Viesti Kirjoittaja o--o »

Mimmi kirjoitti:
o--o kirjoitti:Joka tapauksessa laitoin ne viime vuonna vähemmän tiukalle kuin aiemmin, mutta silti niistä oli 6 jämähtänyt. Viime vuonna vain 2. Juuri noiden kahden takia kiristin viime kerralla varovasti. Voi olla että silti voimaa oli liikaa.
Eikös ne ruuvit mene joka kerta samaan tiukkuuteen (110Nm)?
Suosittelen rengaslikkeen palveluja, jollet osaa edes momenttia.
Pitääkö tätä vielä vatvoa? Ja pitääkö vittuilla? En ole missään väittänyt että renkaat olisi aiemmin olleet kiinnitetyt momentilla. Viimeisimmässä vaihdossa eli nyt syksyllä käytin naapuriltani lainaamaan sähkökäyttöistä pultin kiinnitystyökalua.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
touhottaja1
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: La Loka 27, 2007 02:15

Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin

Viesti Kirjoittaja touhottaja1 »

o--o kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:
o--o kirjoitti:Joka tapauksessa laitoin ne viime vuonna vähemmän tiukalle kuin aiemmin, mutta silti niistä oli 6 jämähtänyt. Viime vuonna vain 2. Juuri noiden kahden takia kiristin viime kerralla varovasti. Voi olla että silti voimaa oli liikaa.
Eikös ne ruuvit mene joka kerta samaan tiukkuuteen (110Nm)?
Suosittelen rengaslikkeen palveluja, jollet osaa edes momenttia.
Pitääkö tätä vielä vatvoa? Ja pitääkö vittuilla? En ole missään väittänyt että renkaat olisi aiemmin olleet kiinnitetyt momentilla. Viimeisimmässä vaihdossa eli nyt syksyllä käytin naapuriltani lainaamaan sähkökäyttöistä pultin kiinnitystyökalua.
no vittuileehan ne ihan selevästi :D
väittäsin että, hyvä jos yksi prosentti foorumilaisista käyttää momenttia ja loput vetäsee vaan pultit kiinni tavallisella pyörnpultti avvaimella taikka ristikolla :D
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin

Viesti Kirjoittaja qaw »

Pultit kiinni tällä lyhimmässä asennossa ja auki pisimmässä. Ei ole vaatinut jälki- eikä hampaiden kiristystä.

Kuva
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
touhottaja1
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: La Loka 27, 2007 02:15

Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin

Viesti Kirjoittaja touhottaja1 »

nonnii :P määhän sanoin :D
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Mimmi kirjoitti:
o--o kirjoitti:
Eikös ne ruuvit mene joka kerta samaan tiukkuuteen (110Nm)?
Suosittelen rengaslikkeen palveluja, jollet osaa edes momenttia.
Itse olen elämäni aikana kerran vaihdattanut renkaat liikkeessä. Ja seuraavan kerran kun piti renkaat vaihtaa niin piti hakea 150cm jatkovarsi auttamaan ruuvien aukaisua. Onneks ei mennyt rengas puhki tai muutakaan vastaavaa, siinä olis jääny rengas vaihtamatta.
Eli ei ne rengasliikkeetkään välttämättä niita oikeaan momenttiin laita.
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5492
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Mimmi kirjoitti:Rengasliikkeessä laitetaan minulle AINA oikeaan momenttiin. Toisinaan joutuu ohjeistamaan asiasta.
Onko sinulla oma kalibroitu momenttiavain mukana kun menet vai luotatko rengasliikkeen momenttiavaimeen?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mimmi kirjoitti:Puikolla ja momenttiavaimella laitetaan. Tarkistan/jälkikiristän omalla momenttiavaimella, eikä ole ollut heittoja.
Kannattaako maksaa jollekin firmalle siitä, että teet saman homman heti perään itse? :D

Oikeaa momenttia kun ei pysty oikein todentamaan muuten kun löysäämällä pultit ja uudelleen kiristämällä. Jos taas haarukoit ilman löysäämistä "vähän yli" speksiin säädetyllä momenttiavaimella itse jälkikiristyksen, menee pultit omasta toimestasi liian kireälle, eli pilaat oikein tehdyn työn omilla epäluuloillasi :D
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mimmi kirjoitti:Paippisten keisari unohti nyt sen tosiasian, että momentti toimii myös aukipäin.
Niin, eli oikeaan momenttiin asennettu avain avaa pultin (=löysyttää sen), jolloin saat sen vääntää takaisin kireälle. Toki et joudu muuta tekemään kuin kääntämään avaimen suunnan. Mites toleranssit? Paljonko annat rengasliikkeelle anteeksi toleranssiheittoa ja koska viimeksi kalibroit avaimesi?
Eikö edelleen olisi helpompaa pyytää rengasliike laittamaan pultit näppitiukkuuteen ja kiristää itse? :D
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin