Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
Mulla on ollut yhdessä 900:ssa ja tontussa samat pultit niin pelti-kuin aluvanteissakin (originaalit), ja niissä tuli peltivanteista talven aikana semmonen ruosteviiru siihen kohtaan kartiota, joka otti vanteeseen.
Tuo ruoste puree aluvanteeseen tosi tiukkaan, ja siksi se pultin kartio on syytä puhdistaa ja jopa hioa hienolla hiomapaperilla siitä ruosteen kohdalta puhtaaksi ja voitelua perään. Vanteenkin kartio on syytä puhdistaa, mutta hioa ei varmaan kannata...
Ilmiö pahenee käyttökertojen myötä, jos pultteja puhdista ja voitele.
Tuo ruoste puree aluvanteeseen tosi tiukkaan, ja siksi se pultin kartio on syytä puhdistaa ja jopa hioa hienolla hiomapaperilla siitä ruosteen kohdalta puhtaaksi ja voitelua perään. Vanteenkin kartio on syytä puhdistaa, mutta hioa ei varmaan kannata...
Ilmiö pahenee käyttökertojen myötä, jos pultteja puhdista ja voitele.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
Oli ne alkuperäiset tai ei, niin tuskin se vaikuttaa asiaan. Aiempina vuosina ongelmaa ei ollut samoilla vanteilla ja samoilla pulteilla.9-5T kirjoitti:Tietty mutta vain orkkisvanteissa, logot ei riitä tekemään vannetta alkuperäiseksi.ajn kirjoitti:Olikos nyt niin että samat pultit käytössä pelti- ja aluvanteissa?
Ehkä parina viime vuonna pultin kantaankin on eksynyt öljyä ja aiempina vuosina ei.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
Kyllä niissä aluvanteissa pitäis kartiosta näkyä mikä siellä jumittaa kiinni; onko jotain ruosteraitaa, jotain pas**a, irtonaista maalia vai ottaako kartio vain väärästä kohtaa kiinni. Vääntynyt pulttikin jää hienosti jumiin aluvanteeseen, vaikka peltivanteessa ei vaikuta mitään...
Merkkaa jumitunut pultti ja vanteesta jumituva reikä/kartio, niin seuraavalla kerralla näkee onko sama pultti tai reikä...
Merkkaa jumitunut pultti ja vanteesta jumituva reikä/kartio, niin seuraavalla kerralla näkee onko sama pultti tai reikä...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 186
- Liittynyt: La Loka 27, 2007 02:15
Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
eipähän se muu sitä pulttia jumita kun yleensä pultin kuivuus
mutta onhan sitten sellanen mahollisuus, että kartio pohojaa pyörännapaan, elikkä epäsopiva ruuvi kyseiseen kohteeseen, sitten kierre liian lyhyt ja ruuvin suoraosa puree kierteen alkuun ja sitten väärä kartio kyseiselle vanteelle, mutta väärää pyörän pulttia en ole vielä rehvannu vaikka kerran olen yhet pyörät vaihtanu 


Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
Kaikki pultit ovat samanlaisia - olleet jo vuosia ja näyttävät hyvin sopivilta. Jos pultti on epäsopiva, niin kyllä sen huomaa jo kiinnitettäessä. Veikkaan että kyseessä on se että kartiossa oli öljyä jolloin pultin sai kiritettyä vahingossa liian tiukalle pienelläkin voimalla. Sitten myöhemmin öljy oli pois jolloin vääntöä tarvittiinkin todella paljon avaamiseen. (Aiempi vinkki.)
Tai sitten kyseessä oli vaan kinnileikkaantumisilmiö. Joka tapauksessa laitan ensi kerralla kuparitahnaa, niin ei leikkaa kiinni:
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/602209/0:
Lainaus em sivulta: "Asennustahna korkeille lämpötiloille ja syövyttäville olosuhteille altistuville kierteille, laipoille sekä tiivisteille. Suojaa kiinnipalamiselta, korroosiolta ja kiinnileikkautumiselta."
Maantiesuolahan on "syövyttävä olosuhde". (Mikäli se edes pääsee kriittisiin paikkoihin.)
Palaan asiaan vuoden kuluttua jos ongelma jatkuu kuparitahnankin jälkeen.
Kiitos osallistumisesta.
Tai sitten kyseessä oli vaan kinnileikkaantumisilmiö. Joka tapauksessa laitan ensi kerralla kuparitahnaa, niin ei leikkaa kiinni:
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/602209/0:
Lainaus em sivulta: "Asennustahna korkeille lämpötiloille ja syövyttäville olosuhteille altistuville kierteille, laipoille sekä tiivisteille. Suojaa kiinnipalamiselta, korroosiolta ja kiinnileikkautumiselta."
Maantiesuolahan on "syövyttävä olosuhde". (Mikäli se edes pääsee kriittisiin paikkoihin.)
Palaan asiaan vuoden kuluttua jos ongelma jatkuu kuparitahnankin jälkeen.
Kiitos osallistumisesta.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
Olet oikeassa. Joka tapauksessa laitoin ne viime vuonna vähemmän tiukalle kuin aiemmin, mutta silti niistä oli 6 jämähtänyt. Viime vuonna vain 2. Juuri noiden kahden takia kiristin viime kerralla varovasti. Voi olla että silti voimaa oli liikaa.9-5T kirjoitti:Ensin on syytä laittaa ruuvit oikeaan kireyteen, sen jälkeen voi vasta miettiä oliko se jämähtänyt tai oliko sittenkin liian tiukassa.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
Tjaa, mä olen vain pari kertaa silkasta mielenkiinnosta vääntäny momenttiin, mutta ei tässä silti ole tarvinnu rengasliikkeeseen tukeutua. Hauismomentti ja kuparitahna on toiminu.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
Pitääkö tätä vielä vatvoa? Ja pitääkö vittuilla? En ole missään väittänyt että renkaat olisi aiemmin olleet kiinnitetyt momentilla. Viimeisimmässä vaihdossa eli nyt syksyllä käytin naapuriltani lainaamaan sähkökäyttöistä pultin kiinnitystyökalua.Mimmi kirjoitti:Eikös ne ruuvit mene joka kerta samaan tiukkuuteen (110Nm)?o--o kirjoitti:Joka tapauksessa laitoin ne viime vuonna vähemmän tiukalle kuin aiemmin, mutta silti niistä oli 6 jämähtänyt. Viime vuonna vain 2. Juuri noiden kahden takia kiristin viime kerralla varovasti. Voi olla että silti voimaa oli liikaa.
Suosittelen rengaslikkeen palveluja, jollet osaa edes momenttia.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 186
- Liittynyt: La Loka 27, 2007 02:15
Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
no vittuileehan ne ihan selevästio--o kirjoitti:Pitääkö tätä vielä vatvoa? Ja pitääkö vittuilla? En ole missään väittänyt että renkaat olisi aiemmin olleet kiinnitetyt momentilla. Viimeisimmässä vaihdossa eli nyt syksyllä käytin naapuriltani lainaamaan sähkökäyttöistä pultin kiinnitystyökalua.Mimmi kirjoitti:Eikös ne ruuvit mene joka kerta samaan tiukkuuteen (110Nm)?o--o kirjoitti:Joka tapauksessa laitoin ne viime vuonna vähemmän tiukalle kuin aiemmin, mutta silti niistä oli 6 jämähtänyt. Viime vuonna vain 2. Juuri noiden kahden takia kiristin viime kerralla varovasti. Voi olla että silti voimaa oli liikaa.
Suosittelen rengaslikkeen palveluja, jollet osaa edes momenttia.

väittäsin että, hyvä jos yksi prosentti foorumilaisista käyttää momenttia ja loput vetäsee vaan pultit kiinni tavallisella pyörnpultti avvaimella taikka ristikolla

Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
Pultit kiinni tällä lyhimmässä asennossa ja auki pisimmässä. Ei ole vaatinut jälki- eikä hampaiden kiristystä.


9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 186
- Liittynyt: La Loka 27, 2007 02:15
Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
nonnii
määhän sanoin 


Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
Itse olen elämäni aikana kerran vaihdattanut renkaat liikkeessä. Ja seuraavan kerran kun piti renkaat vaihtaa niin piti hakea 150cm jatkovarsi auttamaan ruuvien aukaisua. Onneks ei mennyt rengas puhki tai muutakaan vastaavaa, siinä olis jääny rengas vaihtamatta.Mimmi kirjoitti:Eikös ne ruuvit mene joka kerta samaan tiukkuuteen (110Nm)?o--o kirjoitti:
Suosittelen rengaslikkeen palveluja, jollet osaa edes momenttia.
Eli ei ne rengasliikkeetkään välttämättä niita oikeaan momenttiin laita.
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
Onko sinulla oma kalibroitu momenttiavain mukana kun menet vai luotatko rengasliikkeen momenttiavaimeen?Mimmi kirjoitti:Rengasliikkeessä laitetaan minulle AINA oikeaan momenttiin. Toisinaan joutuu ohjeistamaan asiasta.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
Kannattaako maksaa jollekin firmalle siitä, että teet saman homman heti perään itse?Mimmi kirjoitti:Puikolla ja momenttiavaimella laitetaan. Tarkistan/jälkikiristän omalla momenttiavaimella, eikä ole ollut heittoja.

Oikeaa momenttia kun ei pysty oikein todentamaan muuten kun löysäämällä pultit ja uudelleen kiristämällä. Jos taas haarukoit ilman löysäämistä "vähän yli" speksiin säädetyllä momenttiavaimella itse jälkikiristyksen, menee pultit omasta toimestasi liian kireälle, eli pilaat oikein tehdyn työn omilla epäluuloillasi

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Pultit jämähtää alumiinivanteisiin
Niin, eli oikeaan momenttiin asennettu avain avaa pultin (=löysyttää sen), jolloin saat sen vääntää takaisin kireälle. Toki et joudu muuta tekemään kuin kääntämään avaimen suunnan. Mites toleranssit? Paljonko annat rengasliikkeelle anteeksi toleranssiheittoa ja koska viimeksi kalibroit avaimesi?Mimmi kirjoitti:Paippisten keisari unohti nyt sen tosiasian, että momentti toimii myös aukipäin.
Eikö edelleen olisi helpompaa pyytää rengasliike laittamaan pultit näppitiukkuuteen ja kiristää itse?

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84