Nissan X-Trail

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo kirjoitin tosiaan laillisista kantavuuksista. Se mitä joku niihin lastaa, on eri asia. Kuskasin minäkin tuolla vanilla kerran kaksi lavallista kirjoja painosta, mukana oli vielä itseni lisäksi neljä kaveria, eli kuormaa varmasti yli 1000 kg. Hyvinhän se kulki, muttei enää otteen mukaisin arvoin 8)

Jenkkitavara-autoissahan on ollut perinteisesti kolme runkosarjaa: ykkönen, kakkonen ja kolmonen (Fordilla F150/250/350, Chevyllä mm. G10/20/30 ja 1500/2500/3500). Nykyisin sarjoja on enemmän ja järeimmät on jo oikeita kuormureita, kuten Ford F-850.

Jenkeissä kutsuvat noita täysikokoisien pikuppien ja vanien runkosarjoja perinteisillä kantavuuksiin viittaavilla nimillä: ykkönen on half-ton, kakkonen on three-quarter-ton ja kolmonen on one-ton. Nämä ei ole enää kovin tarkkoja määritelmiä, parhaat puolitonnarit ottaa kuormaa jo hyvin yli tonnin, ja kovat tonnarit ottaa kolmekin tonnia, kunhan ei ruksi mukaan mitään varusteita, jatkohyttejä, nelivetoja jne.

Katsoin Chevyn sivuilta että tuollainen heppoisimman rungon nelivetoinen jatkohytillinen vuosimallin 2016 Silverado kunnon 6.2 veekasilla kantaa kuormaa 800-950 kg. Ei kovin kummoinen esitys näin muskulaarisen näköiseltä autolta, jolla omapainoa 2500 kg:

Kuva
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1646
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Hyvin kääntyi lava-autohommiksi tämä kitumaasturikeskusteluni. No kerrankos sitä! :)
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja AZP »

No, hankitko Nissanin?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1646
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

En ihan vielä, OG 9-5 -osastolla kuvaamani valeaero vei hetkeksi kiinnostuksen. Katotaan nyt :D
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Maastureiden renkaista. Voi olla että kestääki enempi kilsoja kun niissä on yleensä reilusti enemmän pintaa esim. Hankookin RF10 reilu 13 millii mut jos niillä meinaa vähänkää maastossa ajella niin nehän pitää laittaa hylkyyn siinä vaiheessa kun jäljellä on normikuvion renkaissa uutena....

Kannattaa sitä maasturia käydä kokeilees myös röykkysellä tiellä, saattaa yllättää ettei se menekkään sukkasillaan kuopista yli. Isot jousittamattomat massa ja kovat rengaspaineet on myrkkyä.

Edit. Hmmm iha ku oisin just sanonu et näissä citymaastureissa ois jotain järkeäkin jopa vajaavetosissa jos vaan luistonesto osaa tehä muutaki ku rajoittaa tehoo... 8O
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja juhokare »

AZPille kysymys. Rajoittaako amerikkalaisissa pick-upeissa kokonaismassa auton kantavuutta? Jotenkin tuntuisi, jos on järeämmin tehty kampe, niin sen kantaa ja saa kantaa paremmin. Vai onko tällä joku globaali noin 3500 kg kokonaispainomaksimi?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja aero »

Käytännössä yli 3500kg M1/M1G/N1/N1G eli henkilö-, maastohenkilö-, paketti- ja maastopakettiautot ovat äärimmäisen harvassa, vaikka tietääkseni kokonaismassa voisi tuon teoriassa ylittää. B-kortilla maksimi on tuon 3500kg ja kun siitä yli voi rekata kuormuriksi (N2(G)) joka on järkevää mm. verojen kannalta, niin yli 3500kg autot ovat sitten pääosin sellaisia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja AZP »

juhokare kirjoitti:Rajoittaako amerikkalaisissa pick-upeissa kokonaismassa auton kantavuutta? Jotenkin tuntuisi, jos on järeämmin tehty kampe, niin sen kantaa ja saa kantaa paremmin. Vai onko tällä joku globaali noin 3500 kg kokonaispainomaksimi?
Jenkeissä tavara-autot jaetaan kahdeksaan eri luokkaan niiden kokonaispainon mukaan. Pickupien painoluokissa ei tietääkseni ole kuitenkaan vielä merkittävää vaikutusta esim. ajokorttiluokkavaatimuksiin, eniten se liittyy liittovaltion asettamiin päästörajoihin, jotka on määritelty luokittain. Pienin luokka on alle 6000 lbs (n. 2725 kg) ja toiseksi pienin on 6000-10 000 lbs (n. 2725-4540 kg). Suurin osa pienistä pickupeista (Hilux-luokka) mennee tuohon ykköseen ja täysikokoisista pickuipeista (Silverado jne) mennee tuohon kakkoseen. One-ton-luokan pakut (Silverado 3500 jne)menee sitten jo kolmoseen, joka kattaa kokonaispainot n. 4540-6350 kg.

Mitään erityistä syytä valmistajille rajoittaa kokonaispainoja esim. ylläolevan luokituksen takia ei tietääkseni ole. Meillä 3500 kg on juridisesti iso raja, jenkeissä vastaavaa merkittävää rajaa ei tässä kokoluokassa vielä ole. Eli valmistajat määrittävät rungoille ja akseleille niiden kantavuuden, ja lopputulos on sitten sen mukainen, minkälainen kori varusteluineen tuon rungon päälle rakennetaan. Kantavuus lasketaan siellä samoin tavoin kuin meillä, eli kokonaispainosta vähennetään omapaino.

En tiedä tarkempaa syytä siihen miksi jenkkivalmistajilla on aika pienet kokonaispainot suhteessa omapainoihin ja täten kantavuudet on melko pieniä. Voi olla kyse turvallisuushakuisesta kulttuurista, eli jos lupaat kantavuudeksi 1500 kg, niin Ralph Nader lastaa sitten autoon 1500 kg ja lähtee ajamaan Interstatelle 75 mailia tunnissa eli sataakahtakymppiä. Jenkeissä kun ei ole raskaille ajoneuvoille omaa kattonopeutta, vaan kaikki ajelevat motarillakin tiekohtaisen rajoituksen mukaan tai oman maun mukaan yli (jotkut joskus harvoin alle :roll: ).

Sitten Ralph katsoo miten tuollainen lava-auto käyttäytyy noissa vauhdeissa kun pitää väistää yhtäkkiä peuraa. Ja kun auto kippaa, on valmistaja oikeudessa vastaamassa 200 miljoonan taalan vahingonkorvauskanteeseen.

Suomessa on kilvissä jonkin verran jenkkipikuppeja, jotka on jätetty tarkoituksella 3500 kg:n alle, jotta voi aajaa B-kortilla, ja tällöin paperit rajoittaa kantavuutta, vaikka rauta sen sallisi. Toisaalta jenkkipickupien kanssa ei voi paljoa kokonaispainoa alentaa, koska kantavuus on jo valmiiksi alhainen, ja meillä on kuitenkin tietyt vaatimukset siitä, mikä kantavuuden pitää olla, jotta auto hyväksytään pakettiautoksi.

Tätä on muuten harrastettu henkilöautoillakin. Oldsmobileni otteessa lukee:
"Tekn. suurin sallittu kok. massa 2500"
"Tieliikenteessä sallittu suurin kok.massa 2330"


Eli valmistaja on antanut autolle kokonaismassaksi 2500 kg, mutta suomen viranomaistekisterissä maksimikokonaismassa on 2330 kg. Auton alkuperäinen omamassa oli 1850 kg, joten kantavuus on uutena ollut 480 kg. Ja kappas, tämä täyttää sen aikaisen vaatimuksen henkilöauton minimikantavuudesta, joka oli 75 kg per henkilö + 30 kg matkatavaroita. Eli dieselveron minimoinnistahan tuossa taitaa olla kyse, kun auto on alun perin ollut öljykoneella.

Yleisempää Suomessa on 90-luvulta alkaen ollut kuitenkin se, että alle 3500 kg:n pikuppeja ei kannata maahan edes tuoda, vaan on edullisinta saada auto kuorma-autoiksi. Tämän vuoksi jenkkipickupkanta on muuttunut raskaammaksi kuin mitä se oli esim 90-luvulla. Tätä vartenhan Truckmasters vaihtaa Hiluxeihin taka-akselin Sipoossa, jolla saavat kantavuuden ( :arrow: kokonaispainon) riittäväksi, jotta siitä tulee kuorma-auto. Kuorkeissa lienee pienemmät tyyppihyväksyntävaatimukset kuin pakuissa, ja ehkäpä tuollaisen "oman merkin" perustaminen ei siten olisi käytännössä mahdollista pakettiautomarkkinoille.

Ja sori, ollaan eksytty jo aika kauas Nissaneista :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Ja maastokuorma-autohan on helpoin kun on vähemmän vaatimuksia kuin kuorma-autossa. Esim. pyörän ja lokasuojan väli, alleajosuojat, roiskeläpät ym.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Lainaus toiselta foorumilta aiheena 5-gen L200 :n nelivedon tekniikka.
Nimen perusteella se saattaa olla sama systeemi kuin gen3- gen4 Pajerossa? Jos niin on, niin siinä lienee visko ja planeettapyörästö keskitasauspyörästönä, silloin kun se ei ole lukossa.

Edessä avoin tasauspyörästö. Taka-akselilla saattaa olla "hybrid LSD", joka on ilmeisesti jonkin sortin torsenin ja viskon yhdistelmä. Jossei sitä ole niin sitten takanakin lienee avoin tasauspyörästö.

Sitten on jarruihin perustuva luistonestojärjestelmä, jolla lisäksi saatetaan ohjata tuota sivulta toiselle voimanjakoa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1646
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

No nyt on X-Trail pihassa ja varsin Sabaton olo.

Saa nähdä montako viikkoa, päivää, tuntia tai minuuttia kestää ennen kuin tuota vaihtoa alkaa katkerasti katua :D .
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Noni, hyvä meisinki. Nyt alkaa oleen nelivetokelit parhaimmillaan :lol:
Milläs pannulla / minkä vuotinen Nasseni pihaan tuli?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1646
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Joo, kieltämättä ne ehti vähän mennä. No syksyllä sitten ehkä hymyilyttää, jos tuota jaksaa katella siihen asti. Sekä ehkä kesälomareissuilla tankatessa saattaa myös hymyilyttää.

2.2 dCi -05 tuli.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja juhokare »

No. Kovalla vesisateella nelivedosta on hyötyä. Siitä on myös hyötyä metsäteillä.

Ja tietenkin talvella suuri hyöty.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1646
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

No niin, ekat murheetkin jo ilmenivät.

Näyttäisi jälkiasenteinen vakionopeudensäädin elävän omaa elämäänsä (kytkeytyy, mutta nopeuden pitämisen sijaan kiihdyttää) ja puhaltimesta olevan puhti aivan poissa, vaikka huoltokirjan mukaan on moottori ja raitisilmasuodin vaihdettu alle vuosi sitten.

Hieman harmittaa, itselle kuitenkin ehkä ne tärkeimmät varusteet autossa nuo.

Pitääpä jututtaa myyjäliikettä asiasta. Tai ainahan voi myös:
Kuva
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Vastaa Viestiin