juhokare kirjoitti:Rajoittaako amerikkalaisissa pick-upeissa kokonaismassa auton kantavuutta? Jotenkin tuntuisi, jos on järeämmin tehty kampe, niin sen kantaa ja saa kantaa paremmin. Vai onko tällä joku globaali noin 3500 kg kokonaispainomaksimi?
Jenkeissä tavara-autot jaetaan kahdeksaan eri luokkaan niiden kokonaispainon mukaan. Pickupien painoluokissa ei tietääkseni ole kuitenkaan vielä merkittävää vaikutusta esim. ajokorttiluokkavaatimuksiin, eniten se liittyy liittovaltion asettamiin päästörajoihin, jotka on määritelty luokittain. Pienin luokka on alle 6000 lbs (n. 2725 kg) ja toiseksi pienin on 6000-10 000 lbs (n. 2725-4540 kg). Suurin osa pienistä pickupeista (Hilux-luokka) mennee tuohon ykköseen ja täysikokoisista pickuipeista (Silverado jne) mennee tuohon kakkoseen. One-ton-luokan pakut (Silverado 3500 jne)menee sitten jo kolmoseen, joka kattaa kokonaispainot n. 4540-6350 kg.
Mitään erityistä syytä valmistajille rajoittaa kokonaispainoja esim. ylläolevan luokituksen takia ei tietääkseni ole. Meillä 3500 kg on juridisesti iso raja, jenkeissä vastaavaa merkittävää rajaa ei tässä kokoluokassa vielä ole. Eli valmistajat määrittävät rungoille ja akseleille niiden kantavuuden, ja lopputulos on sitten sen mukainen, minkälainen kori varusteluineen tuon rungon päälle rakennetaan. Kantavuus lasketaan siellä samoin tavoin kuin meillä, eli kokonaispainosta vähennetään omapaino.
En tiedä tarkempaa syytä siihen miksi jenkkivalmistajilla on aika pienet kokonaispainot suhteessa omapainoihin ja täten kantavuudet on melko pieniä. Voi olla kyse turvallisuushakuisesta kulttuurista, eli jos lupaat kantavuudeksi 1500 kg, niin Ralph Nader lastaa sitten autoon 1500 kg ja lähtee ajamaan Interstatelle 75 mailia tunnissa eli sataakahtakymppiä. Jenkeissä kun ei ole raskaille ajoneuvoille omaa kattonopeutta, vaan kaikki ajelevat motarillakin tiekohtaisen rajoituksen mukaan tai oman maun mukaan yli (jotkut joskus harvoin alle
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
).
Sitten Ralph katsoo miten tuollainen lava-auto käyttäytyy noissa vauhdeissa kun pitää väistää yhtäkkiä peuraa. Ja kun auto kippaa, on valmistaja oikeudessa vastaamassa 200 miljoonan taalan vahingonkorvauskanteeseen.
Suomessa on kilvissä jonkin verran jenkkipikuppeja, jotka on jätetty tarkoituksella 3500 kg:n alle, jotta voi aajaa B-kortilla, ja tällöin paperit rajoittaa kantavuutta, vaikka rauta sen sallisi. Toisaalta jenkkipickupien kanssa ei voi paljoa kokonaispainoa alentaa, koska kantavuus on jo valmiiksi alhainen, ja meillä on kuitenkin tietyt vaatimukset siitä, mikä kantavuuden pitää olla, jotta auto hyväksytään pakettiautoksi.
Tätä on muuten harrastettu henkilöautoillakin. Oldsmobileni otteessa lukee:
"Tekn. suurin sallittu kok. massa 2500"
"Tieliikenteessä sallittu suurin kok.massa 2330"
Eli valmistaja on antanut autolle kokonaismassaksi 2500 kg, mutta suomen viranomaistekisterissä maksimikokonaismassa on 2330 kg. Auton alkuperäinen omamassa oli 1850 kg, joten kantavuus on uutena ollut 480 kg. Ja kappas, tämä täyttää sen aikaisen vaatimuksen henkilöauton minimikantavuudesta, joka oli 75 kg per henkilö + 30 kg matkatavaroita. Eli dieselveron minimoinnistahan tuossa taitaa olla kyse, kun auto on alun perin ollut öljykoneella.
Yleisempää Suomessa on 90-luvulta alkaen ollut kuitenkin se, että alle 3500 kg:n pikuppeja ei kannata maahan edes tuoda, vaan on edullisinta saada auto kuorma-autoiksi. Tämän vuoksi jenkkipickupkanta on muuttunut raskaammaksi kuin mitä se oli esim 90-luvulla. Tätä vartenhan
Truckmasters vaihtaa Hiluxeihin taka-akselin Sipoossa, jolla saavat kantavuuden (
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
kokonaispainon) riittäväksi, jotta siitä tulee kuorma-auto. Kuorkeissa lienee pienemmät tyyppihyväksyntävaatimukset kuin pakuissa, ja ehkäpä tuollaisen "oman merkin" perustaminen ei siten olisi käytännössä mahdollista pakettiautomarkkinoille.
Ja sori, ollaan eksytty jo aika kauas Nissaneista
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)