Saabin aliarvostus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kiinnostavaa tosiaankin! Minullakin kävi silloin muutama vuosi sitten niin, että siirryin TÄYSIN suunnittelematta mersusta saabeihin. Vaikka olihan sitä ennen ollut muitakin merkkejä. Eikä Saabit olisi silloin voinut vähemmän kiinnostaa. Kuitenkin: Kun myin silloin toisen 124-korisen mersuni pois 70.000markalla, "jouduin" ottamaan vaihdossa 5000markan 900i:n, jonka ostaja halusi pois pihasta. Oli ollut hänellä noin 10vuotta omassa käytössä mutta ja jäänyt seisomaan katsastamatta parisen vuotta sitten.

No, tein siihen ihan pientä remonttia vaan, niin että meni katsastuksesta läpi, ja päädyin sillä sitten ajamaan vaikkei ollut ollenkaan tarkoitus pitää. :roll:
Tykästyin siihen koko ajan vaan enemmän(on jotenkin og-satkujen ominaisuus :wink: ), ja ajan myötä rupesin toteamaan kaikenlaiset "vahvuudet" autossa, etenkin se, miten halpa se oikeastaan oli käytössä! :idea: Kun jotain meni rikki,mikä oli tosi harvoin, niin oli niin pientä ja halpaa korjata, eikä bensaakaan kuluttanut ollenkaan paljon. Ajoin sillä vähän päälle vuoden, ja jos en olisi sitä silloin 2vuotta sitten lumiauraan, niin ajaisin sillä varmasti vieläkin.. :)

Se taisi olla sitten se lopullinen vakuuttelu, kun tuli koettu kolariturvallisuuttakin.. Nimittäin heti kun sairaalasta pääsin kotiutumaan, piti hankkia samanlainen satku, ja siitä se sitten lähti, tämä hulluus. :wink: Siinäpä minun tarina!
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

TuuSaR kirjoitti:No hinnan laskuun vaikuttaa myös kysyntä, eli markkinaosuus. Toisaalta osa Saabeistä(eli insinöörit) haluavat aina uusinta uutta tekniikkaa ja nykymaailmassa asiat vanhenevat nopesti, varsinkin teknisen alan ihmisen mielestä.

Ja kysehän ei ole vain aliarvostuksesta vaan suoranaisesta inho vihaamisesta.
Nuoren ikäni vuoksi en pysty oikein sanomaan mitä tapahtui ja milloin mutta ehkäpä joskus 80-luvulla Saab ei ollut enää nuorten keskuudessa trendikäs auto(ulkonäkö?) ja tietenkin ihmiset kasvavat isoiksi ja pian hyvin iso osa väestöstä ei pitänyt Saabeista ollenkaan.

Luotettavuudessa on täytynyt olla heikkouksia aika ajoin 80 ja 90 luvuilla, koska maine on todella huono. Isot kilometrimäärät ja turbot ovat ehkä olleet osavaikuttajana. (Tosin kyllä faijanki -73 99:stä pamahti moottori ilmeisesti valuvian takia.)

Eikä GM omistajuus tietenkään mainetta parantanut.
Järkeviä näkökohtia, kyseessä tuntuu olevan todellakin epätiedosta ja ennekkoasenteista kumpuava epävarmuus joka kanavoituu suoranaisena hylkimisenä, kaikki Saabit tunnutaan niputettavan kategorisesti samaan nippuun, raskaita, kömpelöitä, epätaloudellisia, äärimmäisen vikaherkkiä ja imagollisesti arveluttavia, ja sijoituksena huonoja. Eipä ihme että hinnat tulevat alas luvattoman nopeasti, jotenkin suomalainen on aika arka kokeilemaan mitään uutta ja on valmis ajattelemaan negatiivisesti kaikesta kuulemastaan, tästä on minulla konkreettisia esimerkkejä henkilöiltä jotka ovat kyselleet sähköpostitse nettiautossa kauppaamastani 9-5:stä, on kyselty onko autoon vaihdettu jakohihna ( :D ), onko tämän yksilön kone rikki (lukeneet jostain noista b205:n ja b235:n "ongelmista" ja olettavat että kaikki moottorit ovat jollain tavalla viallisia), pääseekö matka-ajossa alle kympillä (heh, tuolla 2.0t:llä pääsee pienemmällä kulutuksella kuin useimmilla "nipponeilla", onko turbo rikki (taas ennakkoasenne "vierasta" konstruktiota kuten ahdinta kohtaan), jne. Eräs hävytön kehtasi tarjota 9-5:stä 12.000 euroa, vastasin hänelle että hänelle autoni maksaa tonnin pyyntihintaa enemmän ja että minun puolestani hän voisi tuolla 12K eurolla ostaa jonkin nipponin, ei kunnollista Saabia!
Negatiiviset tiedot tuntuvat leviävän kulovalkean tavoin mutta kukaan ei tunnu tietävän mitään Saabin vahvuuksista, joita tässä ei tarvitse luetella sillä tiedätte ne itsekin.
Pienen valmistuskapasiteetin (kuten Saab) automerkeillä on vahvuutena juuri hidas uusiutuminen, og900 ja ng900/og9-3 vaikkapa esimerkkeinä, kumpikin malli oli automaailmassa harvinaisen pitkäikäinen, peruskonstruktio säilyi samanlaisena alusta loppuun, kehittyen vuosi vuodelta paremmaksi. Ajatelkaamme skenaariota jossa Saab olisi koettanut vähäisillä resusrsseilla pysyä kehityksessä mukana, siis julkaista täysin uuden version muutaman vuoden välein, tulos olisi ollut täysi katastrofi, laatu olisi ollut mitä sattuu ja lopputuloksena olisi nyt joitain kantikkaita 80-luvun hirvityksiä jotka näyttäisivät nykyään omituisilta ja joiden mukana olisi mennyt viimeinenkin laatuauton maine.

Sanoisin että Saab ei ole tähän mennessä valmistanut yhtäkään huonoa automallia, kaikki ovat suunnittelultaan ja laadultaan vastanneet samaa filosofiaa jota noudatettiin jo 92-mallissa ja joista Saabin tulisi olla tunnettu. Esimerkiksi ng900/og9-3 on aivan väärin perustein hyljeksitty malli, jopa tälläkin palstalla, kuten Jarihakin totesi: mallin tunnistaa heti Saabiksi, ja asia pitää paikkansa, omien kokemusteni mukaan auto on erittäin hyvä ajaa (oma yksilömme ei kyllä vetele urissa tms), hiljainen, turvallinen, taloudellinen, ergonominen, suorituskykyinen ja erittäin luotettava ja omasta mielestäni tyylikäs (en väittele aiheesta, minua sen linjat miellyttävät), monestako lähes 10vuotta vanhasta tuon koko- ja hintaluokan autosta voi sanoa samaa? Korikin on monikäyttöinen taittuvan penkkinsä ansiosta.
Samoin en ymmärrä miksi 9-3SS:ää pidetään epäsaabmaisena, minä tunnistin auton heti aidoksi Saabiksi sen ensi kerran nähtyäni, malli on todella linjakas ja sulava, itse asiassa usein nopeasti katsoessani olen luullut näkeväni 9-5:n joka on kokenut viimeisimmän faceliftin. 9-5 edutaa minulle tähän asti täydellisintä Saabia, pienet miinukset tulevat sedan-perästä (joka on kyllä hieno ja meillä ei olekaan tarvetta isommalle tavaratilalle) ja käsijarrukonstruktiosta mutta ratin takana on kivaa :D Muotoilu ja ohjaamon ergonomia on tuossa mallissa minun mielestäni niin hyvin onnistunut etten henkilökohtaisesti toivo suurempia muutoksia tulevan seuraavaan faceliftiin :|

Meillä on kolme Saabia joista pitää valita yksi jonka myymme, valinta on todella vaikea, kaikki kolme edustavat eri aikakautta, mutta jokainen on omalla tavallaan täydellinen, joka tapauksessa ikävä tulee sitä poloista joka joutuu lähtemään :cry:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Meillä on kolme Saabia joista pitää valita yksi jonka myymme, valinta on todella vaikea,
Tuttu juttu! Vaikka niitä tahtoo kertyäkin, ei mistään haluaisi luopua.. :( 8)
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Saabistiuki kirjoitti:
Eli ne on Saabia vastaan, jotka ei asiasta tiedä mitään...
Niinpä, kyse on käsityksistä ja asenteista, ei omista kokemuksista. Ei kai saabistit olisi niin merkkiuskollisia, jos ne olisi oikeasti huonoja. Ei kukaan ole niin masokisti.
Mielikuvat ovat synytneet siitä, että joku naapurin kummin kaiman veli on kuullut jokun kertoneen, kuinka Saab on huono.
Kyllä meillä poikien autoilu alkaa vain ja ainostaan Saabeilla oli se sitten 900 tai tonnari mutta kuitenkin. Ja harrasteeksi on molemmille jo kajakit + yksi 99.
# 419 Vesa Pohjalainen
kt
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja kt »

Olen käännynnäinen. Olen luonteeltani sellainen, että tekniikka ei ole koskaan oikein kiinnostanut. Ensimmäisen oman auton ostin vasta 31-vuotiaana: Corolla 1.6 16v 3D. Mikäs sillä oli ajellessa: ihan luotettava ja mukava peli, ajattelin. Kieliopinnot ovat jäissä puolison äitiyslomien ajan (2 alle kolmevuotiasta poikaa) ja jossakin vaiheessa eteen tuli tilavan ja edullisen auton hankinta. Ajattelin ensin 240-sarjan farkkuvolvoa, mutta puoliso sanoi, että sellaista laatikkoa ei meidän pihaan tule. Saabin tiesin tilavaksi, mutta kuuluisa ruostuminen ja kulutus mietityttivät. Joskus aikaisemmin minulla oli sitä paitsi M-75 99, taisi olla super, joka lyhyen laina-ajon jälkeen leikkasi kiinni. Mutta saabien hinnat ovat alhaalla eikä 300tkm kuulemma vielä tarkoita mitään. Niinpä aloin katsella 5D satkuja, ja löysin Oulusta maahantuodun, ruosteettoman yksilön, jonka sitten ostin. Pientä laittamista on ollut (venttiilien säätö, termostaatti, iskarit - odottamassa ohj.tehostin ja polttoainetankin pumput), mutta ei mitään kovin vakavaa. Nyt olen sitten vajoamassa saabismiin kainaloita myöten. Aikanani asuin Saksassa vuosia, ja nyt sitten ajatuksissa siintää 92- 93 9000 cs perheen käyttöautoksi, jolloin satku jäisi kokonaan minulle. Ja vielä siitä kulutuksesta: rolla vei 7,5 kesällä, satku termarin vaihdon jälkeen 8,5 talvella. Mutta on se vaan niin toista ajella isolla, jämäkällä autolla!

Nimim. "Klubiin liittyminen edessä"
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
YKÄ
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Eilen viimeksi huomasin mitä tapahtuu kun outo ukko pannaan väkisin saabin rattiin.
Jouduin pyytää erästä ukkoa joka ei ole ikuna kuulemma ajanut saabilla siirtää mun satkua n 10 km.Piti neuvoo kuin ihmistä joka ei ole ikinä ajanut autoa että miten tällä oikein ajetaan,on se niin outo auto useimmille immeisille.
No äijä ihmetteli sitten että tähän on hyvä ajella ja vetää hyvin,mutta ei vois ite ikinä ajatellakaan omistavansa saabia.
Kun sitten kerroin että tää on noin 500e arvonen kulkine niin ukko ihmetteli miten voi olla mahollista että tämmösen auton saa siihen hintaan,oli ostanut just jonkun viijun tonnilla kakkos autoksi muijalle joka on kuulemma kauhee koppero.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

TKL kirjoitti:Vaihtaessani tähtikeulan (C 220 D -97) Saabiin tuli ainakin vannoutuneilta Mersumiehiltä ihmettelyä, tosin saivat sanottua että hienon näköinen peli. Rivien välistä kuitenkin paistoi aika selvästi "Jaa-että-saabiin-sitten-menit -vaihtamaan" -mentaliteetti.
Ylipäätään aika monelle tämän asian ihmettelijälle olen vaan kuitannut kylmästi: Mulla ei ollut enää varaa ajaa Mersulla :wink:
Ratkaisua en ole katunut. 8)
Ps. ... ja tulipa todistettua tuossa vajaan 4:n vuoden kokeilussa samalla slogan: Mersua ei tarvitse korjata, siihen vaihdetaan vaan kuluvia osia, todellakin :evil:
Vastaavat mersumiehet ihmettelivät taksikopilla entisöityä kajakkiani. Eivät tienneet minun olleen kuulolla. " Hullu mies, kun on tuollaisen entisöinyt, olis edes laittanu jonkun kunnon auton" :roll:

No, mikä on kenellekin kunnon auto, minulle se on Saab

Edit:

Lisätään tähän vielä, että minä en myöskään ole alunperin ollut ollenkaan Saabien kannattaja. Pidin niitä kalliina ylläpitää, epäluotettavina traktoreina. Vain BMW oli AUTO. Isäukko osti ekan Saabinsa -84 99:n ja sehän oli ihan kiva peli. Sitten tuli omaan huusholliin pesuetta ja 315 BMW oli auttamatta pieni. Isäukko kertoi, että paikallisella Saabilla oli myynnissä valkoinen -86 900, jolla oli ajettu vain 60.000 km ja neliovinen. Mutta kun on Saab, niin enhän minä sillä......
Otin kuitenkin alle papan -88 mallin satasen ja ajelin sillä talvella paitahihasillani pakkasessa lenkin ja olin myyty mies. Pappa virnisteli, että eikös vaan ollutkin hyvä auto. Nyt se sama auto on siirtymässä vanhimmalle pojalleni ekaksi autoksi edelleen ihan kelpo pelinä.

Niin meni 2002 ja 315 myyntiin ja heattiin se 900 meille. Tunsin tehneeni turvallisen valinnan, kun pakkasin elämäni tärkeintä asiaa kopassa takapenkille synnäriltä tulessa. Ovi loksasti kuin kassakaapissa.
Sen jälkeen tuli tuo -89 900c taloon ja on edelleenkin, eikä koskaa lähde.
Sen parempaa turvallisempaa ja edullisempaa autoa minulla ei koskaan ole ollut, enkä usko tulevankaan. Saabismi puri laakista ja muuttui elämäntavaksi....vaikka nyt on kyllä pari Volvoakin, mutta niissäkin on jotain samaa ajattelua. En silti koe tunnon tuskia tai ristiriitaa, enkä ymmärrä puolin ja toisin tapahtuvaa mollaamista. Perustuvat taas kerran vain asenteisiin.
Viimeksi muokannut Vesa Pohjalainen, Su Maalis 13, 2005 10:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
se93tbo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Lukematta tämän topikin juttuja mielipiteeni on tämä.
Olemme niin erikoisia heppuja, että muut vaan ihmettelevät 8)
Eli ihmiset eivät tiedä kun eivät ole kokeilleet. Paitsi yx kaveri joka sanoi vaan , "että onx tää näin saata*** hyvä ajaa, taulussa 200km/h)

Mitäs tohon, sanoin vaan "tää on turbo SAAB" :lol:
9-3.1972
J-ani
"Aero"

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Kaikenlaisia ennakoluuloja ja harhakuvitelmia tuntuu olevan tuosta huollon vaikeudesta. Eräskin hyvä tuttu tuumasi, että siinähän on kone väärinpäin ja englantilaiset avain koot eli tarkoitti tuuma kokoja. Ei vaan mulla ole ollut mitään ongelmaa tuon huollon kanssa :)
SledgeHammer
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Eiköhän tämä ole pitkälti näiden riceridereiden aikaan saama ennakkoluulo. Tuttava piiristä ei miespuolisia löydy jotka Saabia erikoisemmin haukkuu, mitä nyt vanhempien ehkä liian omalaatuinen muotoilu ihmetyttää
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
YKÄ
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Joo outo äijä kattelee vähän aikaa että etuveto ja kone on pitkin perin päin,vaihdelaatikkoa ei näy missään ja kytkin????????
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Ansis
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Mutta ei TurboSaabeja kannata syyntakeettomille antaa ajettavaksi, eräskin kaveri 95 aeroa kokeillessa vetäsi huomaamatta puoltoistasataa lasiin ennen kuin ehdin huomauttaa aiheesta.
Voima ja mukavuus yllätti sitikan omistajan täysin. Hänen molemmissa uutena ostamissaan sitikoissa olen aina ihmetellyt mm. hemmetillistä vaihteiston ulvontaa jo uutena.

Mutta onhan se hyvä asia että uuden isomman farkun hinnalla saa hemmetin hyvän käytetyn Saabin :twisted:
96 M75 i12 5-speed ;)
Slemmy
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja Slemmy »

900c:llä pari vuotta ajeltuani uskaltauduin tekemään ehkä monenkin mielestä radikaalin ratkaisun, ostin 92 tkm ajetun OG 9-3 Aeron. Kylläpä kauhistelivat sukulaisetkin "kovaa" hintaa käytetystä. Tosiasia kuitenkin on, että samalla rahalla olisi saanut uutena vain keskikokoisen perheauton karvalakkimallin. Otin mieluummin auton, joka on turvallinen, tehokas ja hyvin varusteltu. Ennen kaikkea sain auton, jossa on luonnetta ja persoonallisuutta. Se on jokin selittämätön yhdistelmä ajamisen helppoutta, tyyliä ja mukavuutta, mutta mukana on myös tietynlainen jyhkeä karuus, jota auton jämäkkyys ja turbossa piilevä voima henkivät.

Toista vuotta on tullut ajeltua ilman minkäänlaisia teknisiä vikoja.

Terveisin
Markku
Ex 9-3 Aero 2001, ex 900c -89
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Slemmy kirjoitti:900c:llä pari vuotta ajeltuani uskaltauduin tekemään ehkä monenkin mielestä radikaalin ratkaisun, ostin 92 tkm ajetun OG 9-3 Aeron. Kylläpä kauhistelivat sukulaisetkin "kovaa" hintaa käytetystä. Tosiasia kuitenkin on, että samalla rahalla olisi saanut uutena vain keskikokoisen perheauton karvalakkimallin. Otin mieluummin auton, joka on turvallinen, tehokas ja hyvin varusteltu. Ennen kaikkea sain auton, jossa on luonnetta ja persoonallisuutta. Se on jokin selittämätön yhdistelmä ajamisen helppoutta, tyyliä ja mukavuutta, mutta mukana on myös tietynlainen jyhkeä karuus, jota auton jämäkkyys ja turbossa piilevä voima henkivät.

Terveisin
Teit loistavan ratkaisun, yhdyn mielipiteisiisi varauksetta, auto on tehokas, jämäkkä ja tyylikäs. Mukava kuulla että joku toinenkin on ajellut ng900/og9-3:lla täysin ilman murheita, meidän omaan ei ole tarvinnut kuin pissipoikaa täytellä, yhtään "tyyppivikaa" ei ole löytynyt, ja sellaiseksi en laske puhkikulunutta käsijarrun vaijeria :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
se93tbo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

ng900aero kirjoitti:
Slemmy kirjoitti:900c:llä pari vuotta ajeltuani uskaltauduin tekemään ehkä monenkin mielestä radikaalin ratkaisun, ostin 92 tkm ajetun OG 9-3 Aeron. Kylläpä kauhistelivat sukulaisetkin "kovaa" hintaa käytetystä. Tosiasia kuitenkin on, että samalla rahalla olisi saanut uutena vain keskikokoisen perheauton karvalakkimallin. Otin mieluummin auton, joka on turvallinen, tehokas ja hyvin varusteltu. Ennen kaikkea sain auton, jossa on luonnetta ja persoonallisuutta. Se on jokin selittämätön yhdistelmä ajamisen helppoutta, tyyliä ja mukavuutta, mutta mukana on myös tietynlainen jyhkeä karuus, jota auton jämäkkyys ja turbossa piilevä voima henkivät.

Terveisin
Teit loistavan ratkaisun, yhdyn mielipiteisiisi varauksetta, auto on tehokas, jämäkkä ja tyylikäs. Mukava kuulla että joku toinenkin on ajellut ng900/og9-3:lla täysin ilman murheita, meidän omaan ei ole tarvinnut kuin pissipoikaa täytellä, yhtään "tyyppivikaa" ei ole löytynyt, ja sellaiseksi en laske puhkikulunutta käsijarrun vaijeria :D
No eipä ole vikoja ollut joo 8)
9-3.1972
Vastaa Viestiin