Saab vs. premium brändit a'la Länsiauto

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Lähtipä aika taas keskustelu aika pahasti aiheen sivuun :? Silti hauskaa joskaan ei kovin hyvää keskustelua :) jcarson sentään oli aluksi raiteilla.

Alkuperäinen ajatukseni ei ollut määrittää Saabia premium brändien joukossa sen kummemmin vaan näyttää vain yksi esimerkki, miksi Saab ei myy suomessa sen paremmin (sitäkin täällä on jaksettu ihmetellä). Jos suurin jälleenmyyjä ei usko tuotteeseensa/tehtaan markkinointiviestiin, niin voi voi....

Itseä tietysti harmittaa, että tuon omankin sijoituksen arvo laskee nopeammin kuin muiden premium merkkien ja siihen vaikuttaa tietysti brändin status Suomessa sangen suuresti.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Premium

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Ei Saabin markkinointi ole tainnut olla kovinkaan tehokasta koskaan. USA:ssakin eräs suurimmista asiakasryhmistä on korkeakoulujen professoit/opetushenkilökunta. Aika pienen segmentin auto, mitä ei auttanut se, että Saab lähti USA:aan suht. myöhään, jolloin hyvää diilerikantaa ei ollut enää niin tarjolla. Yritä siinä sitten kilpailla joidenkin japanilaisten, VW:n tai Volvon kanssa.

Suomessa olisi diilerikantaa mutta kuten todettu, ei ilmeisesti kiinnostusta? Rahaa tulee Opelistakin, johon ilmeisesti entistä suurempi osa henkilökunnastakin on koulutettu..ainakin Länsiautossa tuntuu olevan niin.

Totta kai BMW on kiva auto, onhan se varsinkin nykymuodossaa hyvin kallis. Suora kutvonen kuuluu myös allekirjoittaneen toiveisiin jonain päivänä, V8:sista puhumattakaan - rahan puute vain estää. Ja kun puhutaan alemman hintaluokan vekottimista, tarjoaa turbolla puhditettu nelonenkin jotain extraa. Se, että voima ei moottoritienopeuksissa lopu suuremmillakaan kierroksilla on kivaa - vapaastihengittävää saattaisi alkaa jo ahdistamaan :)

Näistä Saabin ongelmista on yllättäen ennenkin puhuttu, onko kenelläkään tietoa miten virallinen maahantuojaorganisaatio suhtautuu näihin? Tai edes siitä, miten diilerit tyrkyttävät saabukoita?
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Siinä saa muuten aika ison suoran kutvosen ottaa, että alkaa pärjäämään näille pienille turbonelosille... :lol:

Ohitusnopeuksissa taitavat melkeen kaikki vaparit hiipua kesken.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

9-5T kirjoitti: Et ole tainnut ajaa E39:n n.2.5l 170hv koneella jos keksit siitä jotain kivaa käyntiäänen lisäksi. Tuolla koneella liikkeelle lähtö on tuskaa surkean kytkimen takia ja tehoa ei löydy.

Yleensä autokaupan ilmoituksissa on omat merkit eritelty muista autoista vaikka olisivatkin saman luokan pelejä.
Juu en ole, mutta 525d A ajanee saman asian?

Eli siis samoja juttuja, jotka jo aikasemmin mainitsin. Jousitus, äänieristys, ohjaus ja korin jämäkkyys. Ne on mun mielestä bemarin parasta antia..
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Henkka #2283 kirjoitti:Siinä saa muuten aika ison suoran kutvosen ottaa, että alkaa pärjäämään näille pienille turbonelosille... :lol:

Ohitusnopeuksissa taitavat melkeen kaikki vaparit hiipua kesken.
Väännössä monet autot voi jäädä, mutta kyllä ne vaihteita käyttämällä samalla tavalla kulkee. Itselläni ainakin sellanen ajotyyli, ettei vitosta ohituksissa tule käytettyä.. :oops:

Turbo kuitenkin on luxusta. En ole vielä vaparia ajanut joka olis parempi kuin turbot, muuten kuin käyntiääniltään :wink:
Tai no ehkä se M5 oli jo jotain, mutta se kulutus 8O
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Rommitommi kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:Siinä saa muuten aika ison suoran kutvosen ottaa, että alkaa pärjäämään näille pienille turbonelosille... :lol:

Ohitusnopeuksissa taitavat melkeen kaikki vaparit hiipua kesken.
Väännössä monet autot voi jäädä, mutta kyllä ne vaihteita käyttämällä samalla tavalla kulkee. Itselläni ainakin sellanen ajotyyli, ettei vitosta ohituksissa tule käytettyä.. :oops:

Turbo kuitenkin on luxusta. En ole vielä vaparia ajanut joka olis parempi kuin turbot, muuten kuin käyntiääniltään :wink:
Tai no ehkä se M5 oli jo jotain, mutta se kulutus 8O
Ei millään vitosella turbollakaan...(ainakaan 9k automaatilla, heh). Mutta jokatapauksessa saa olla iso ja tehokas vapari, että turbolle pärjää olivat vaihde ja kierrokset mitkä tahansa 8) Ei ne nyt niin "samalla tavalla" kaikki kulje...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Rommitommi kirjoitti:
9-5T kirjoitti: Et ole tainnut ajaa E39:n n.2.5l 170hv koneella jos keksit siitä jotain kivaa käyntiäänen lisäksi. Tuolla koneella liikkeelle lähtö on tuskaa surkean kytkimen takia ja tehoa ei löydy.

Yleensä autokaupan ilmoituksissa on omat merkit eritelty muista autoista vaikka olisivatkin saman luokan pelejä.
Juu en ole, mutta 525d A ajanee saman asian?

Eli siis samoja juttuja, jotka jo aikasemmin mainitsin. Jousitus, äänieristys, ohjaus ja korin jämäkkyys. Ne on mun mielestä bemarin parasta antia..
Eiköhän e39:sin kori varsin jäykkä ja hiljainen olekin, kun sisätilavuus siinä on 9-3:sen luokkaa, ts. pikkuauto edustusluokan ulkomitoilla. Vasta e60 pääsee samoihin tiloihin 9-5:sen kanssa, joka se taas on tonnaria pienempi :lol:
Viimeksi muokannut Henkka #2283, Ma Heinä 04, 2005 14:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
SledgeHammer
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
Paikkakunta: Västra Götaland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

M-B, BMW siinä kai ne, Audi niille jotka innostuu tylsästä mutoilusta :wink: Sitten Saab, Volvo on Premium ja massamerkkien välimaastosta :roll:
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

SledgeHammer kirjoitti:M-B, BMW siinä kai ne, Audi niille jotka innostuu tylsästä mutoilusta :wink: Sitten Saab, Volvo on Premium ja massamerkkien välimaastosta :roll:
Mielikuvia mielikuvia... :wink:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Henkka #2283 kirjoitti:
Eiköhän e39:sin kori varsin jäykkä ja hiljainen olekin, kun sisätilavuus siinä on 9-3:sen luokkaa, ts. pikkuauto edustusluokan ulkomitoilla. Vasta e60 pääsee samoihin tiloihin 9-5:sen kanssa, joka se taas on tonnaria pienempi :lol:
Toi on kyllä aivan totta. Naurettavan pienet sisätilat ulkomittoihin nähden ja kuitenkin akseliväli on aika hemmetin pitkä...

Toisaalta S60:n omistajana ei ole paljon sanomista tilojen suhteen :oops: :)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Rommitommi kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:
Eiköhän e39:sin kori varsin jäykkä ja hiljainen olekin, kun sisätilavuus siinä on 9-3:sen luokkaa, ts. pikkuauto edustusluokan ulkomitoilla. Vasta e60 pääsee samoihin tiloihin 9-5:sen kanssa, joka se taas on tonnaria pienempi :lol:
Toi on kyllä aivan totta. Naurettavan pienet sisätilat ulkomittoihin nähden ja kuitenkin akseliväli on aika hemmetin pitkä...

Toisaalta S60:n omistajana ei ole paljon sanomista tilojen suhteen :oops: :)
Aivan! Mutta toisaalta eihän s60:stä myydäkään niin edustuskärrynä kuin vaikkapa e39:iä aikanaan. Voisi sanoa, että volvo on rehellisemmin sitä mitä lupaa 8)

Tuntuu, että nykyisin kaikki luokassa s60--9-3ss--300--A4--c-sarja tähtäävät ulkonäköön yms. käytännöllisyyden sijaan yhä enemmän. Kaikkien kohdalla on testeissä/lehdistössä valitettu nimenomaan pienistä takatiloista. Mutta poikkeuksetta nuo em. autot kyllä näyttävät hyviltä :D

Noita sisätiloja on helppo tarkastella lukuina täältä:
http://www.fueleconomy.gov/feg/findacar.htm
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Mitäs siihen sanotte ,kun mä väitän , et mun isi on vahvempi kuin teidän isit??? Ihan tosi jätkät.

( Tää on mun kanta keskustelussa muut automerkit vs Saab)
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

AnttiR kirjoitti:Mitäs siihen sanotte ,kun mä väitän , et mun isi on vahvempi kuin teidän isit??? Ihan tosi jätkät.

( Tää on mun kanta keskustelussa muut automerkit vs Saab)
Mun mielestä suoranaisen haistattelun jälkeen tommonen on pöljintä, mitä keskustelupalstalle voi kirjoittaa.

Ei näitä oo pakko lukee jos noin itkettää :wink:

Kuvastaa jotenkin "suomalaista" keskustelukulttuuria, ei oikein mistään saisi puhua, varsinkaan jos on eri mieltä jonkun kanssa. Itse tykkään vääntää ja keskustella asioista ja niiden laidoista, silti tarkoittamatta pahaa ja olemalla kaveri.
Viimeksi muokannut Henkka #2283, Ma Heinä 04, 2005 19:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
smuurine
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 16:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja smuurine »

tohon markkinointipuoleen haluaisin ottaa kantaa että saabilla ei oo tarjota mitään M5/AMG tappajaa :arrow: Ostaja ei voi kokea samaistuvansa johonkin legendaariseen superautoon. Aero on vielä "kohtuu" järjellä perusteltavissa oleva raketti :wink:

Prätkissä mua viähättää älytön tehoreservi, mikä on tarvittaessa yläkierroksilla käytössä. Og900 aero on MINUSTA siinä mielessä makee että se on käytännön ajossa vaihdetta pienemmälle tiputtamatta häikäsevän nopee :twisted: Makuasioista sopii tietty kiistellä, mutta kenen elämää se rikastuttaa etenkään jos täällä aletaan saabia haukkumaan?
900 T16 Aero -84
#2673
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

smuurine kirjoitti:tohon markkinointipuoleen haluaisin ottaa kantaa että saabilla ei oo tarjota mitään M5/AMG tappajaa :arrow: Ostaja ei voi kokea samaistuvansa johonkin legendaariseen superautoon. Aero on vielä "kohtuu" järjellä perusteltavissa oleva raketti :wink:

Prätkissä mua viähättää älytön tehoreservi, mikä on tarvittaessa yläkierroksilla käytössä. Og900 aero on MINUSTA siinä mielessä makee että se on käytännön ajossa vaihdetta pienemmälle tiputtamatta häikäsevän nopee :twisted: Makuasioista sopii tietty kiistellä, mutta kenen elämää se rikastuttaa etenkään jos täällä aletaan saabia haukkumaan?
Jeps, nyt voin olla täysin samaa mieltä kirjoittajan kanssa, prätkiä lukuunottamatta, kun itsellä ei semmoista ole....vielä. Olen myös itse järkeillyt, että juuri legendat tyyliin M5 pistävät bemaristit (varsinkin lätsäpäiset) olemaan niin polleita. Ja em. vauhtipirssi on myös omiaan nostamaan merkin mainetta "yleisönkin" joukossa.

Oli kuinka mielipide tahansa, niin saabit ovat aina olleet maailman parhaimpien autojen joukossa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin