Talviset nopeusrajoitukset vie hermot ?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

wesku kirjoitti: Mutta siitä ne "reikäpäät" kyllä jaksavat valittaa jos eivät jostain syystä onnistu ohitusyrityksessään. Huvittavin tilanne oli joskus 1tiellä kun poliisipartio pysäytti minut kertoen ajotyylistäni tulleen ilmoituksia (reikäpäiltä?) koska olin estänyt ohituksia esim. kiihdyttämällä ja tarkemmin kun asiasta keskusteltiin tulikin selväksi että kiihdyttelin rajoituksen muuttuessa 60-100 enkä huomannut että joku oli ohititamassa ;)
No kyllä kannattaa hidastaa olkoon takana minkälaisia ammattilaisia tahansa.
8O Harmi ettei virkavalta antanut sanktioita tuollaisesta järjettömästä liikenteen vaarantamisesta, täysin reikäpäistä touhua moinen ohittelujen estäminen :evil:
Vai mahtoikohan kirjoittaja kirjoittaa tekstinsä pienessä maistissa ? :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

ng900aero kirjoitti: Harmi ettei virkavalta antanut sanktioita tuollaisesta järjettömästä liikenteen vaarantamisesta, täysin reikäpäistä touhua moinen ohittelujen estäminen :evil:
No kyllä minun mielestäni homma menee täysin päinvastoin. Järjetöntä liikenteen vaarantamista etenkin niissä 1tien ohituskaistapaikoissa jotka alkaa 60-rajoituksella (esim. Muurla ja Lahnajärvi Hesaan päin) ja muissakin paikoissa joissa rajoitus muuttuu taajaman jälkeen (esim. Saukkola) on lähteä ohittamaan kuvitellen ettei ohitettava painaisi kaasua rajoituksen muuttuessa.

Se nyt vielä puuttuisi että alkaisivat antamaan sakkoja siitä jos rajoituksen muuttuessa kiihdyttää ;)
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

wesku kirjoitti: No kyllä minun mielestäni homma menee täysin päinvastoin. Järjetöntä liikenteen vaarantamista etenkin niissä 1tien ohituskaistapaikoissa jotka alkaa 60-rajoituksella (esim. Muurla ja Lahnajärvi Hesaan päin) ja muissakin paikoissa joissa rajoitus muuttuu taajaman jälkeen (esim. Saukkola) on lähteä ohittamaan kuvitellen ettei ohitettava painaisi kaasua rajoituksen muuttuessa.
Jep, olen kanssasi samaa mieltä. Nuo aikaisemmin mainitsemasi valittajat ajavat monta kertaa sitten sitä samaa nopeutta välittämättä näistä risteysaluerajoituksista. Mainitsemasi Lahnajärven kohta on hyvä esimerkki hankalasta risteyspaikasta - kolme kaistaa ja onko kaksi vai kolme sisäänajoa kahvilaan ja huoltikselle. Jos lähdet kahvilan pihasta luottaen siihen, että jengi tulee sitä kuuttakymppiä saat parhaassakin tapauksessa nyrkinheilutukset ja pahimmassa tapauksessa auton kylkeen, kun päätietä onkin ajettu 80-100. Varsinkin talvella asialla on merkitystä - on hieman eri asia lähteä liikkeelle kuvitellen, että on 10 sekuntia aikaa mennä alta pois ja huomata, että toinen auto tulikin kylkeen 5 sekunnin päästä (karkeat ajat 150 metrin päästä ajaen 60/100 km/h).

Ja kyllähän tämä risteysalueiden huomioimattomuus näkyy esim. 5-tiellä. Siellä on kameratolpat melkein jokaisen risteyksen vieressä juuri tästä syystä. Tai ainankin niin luulen.

EDIT: *ttu kun ei osaa enää kirjoittaa oikein. typoja typoja...
Viimeksi muokannut koistha, Su Loka 30, 2005 10:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Koisthan kommetti oli kyllä asiaa. Miten ihmeessä pystyy liittymään turvallisesti päätielle talviaikaan, jos risteysalueillakin painetaan reiluja ylinopeuksia? Mukaan liittyminen on loppupelissä paljon vaikeampaa, kun ei teidä mitä nopeutta yleensäkin autot ajaa risteyksen ohi. Tuollaiset 60km/h rajoituksilla olevat risteysalueet on kaikista paskamaisimpia. Jos ihmiset ajaa yleensä ylinopeutta, niin siihenkin toki tottuu. "Odotanpa, kun tuo tulee, sitten tulee mun vuoro. Häh? Miksi se ei jo tuu? Ai se ajaakin rajoituksen mukaan 60km/h!"

Saman ilmiön huomaa, kun itse aina pyrin pudottamana nopeuden rajoituksien mukaan. Myös nuo 60km/h rajoitukset. Sivulta tulevat autoilijat jäävät odottamaan minua järjettömän pitkän matkan päästä. Ne odottaa ja odottaa, kunnes tajuavat mennä eikä vielä siinäkään vaiheessa tule tiukkaa paikkaa. Tämäkin "pökköily" johtuu tasan siitä, että ollaan totuttu ylinopeuksiin risteysalueilla. Sitten kun joku ajaakin rajoituksen mukaan, sivutieltä liittyvien touhu näyttää lähinnä hölmöilyltä ja ruuhkauttaa turhaan sivutien risteystä. Yksi tällainen paikka meilläpäin on tuo Kontiolahden Uurossa 6-tieltä Enoon kääntyvän tien risteys. (Siihen onkin tulossa eritasoliittymä liikennemäärien takia.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

wesku....et siis huomannut että joku oli ohittamassa? Vilkaisu peileihin aina välillä voisi auttaa asiaan...tämähän opetetaan jo autokoulussa.
Tietysti tuollaiset ruuhkapätkät on asia erikseen. Mutta eikö se muuttuva nopeusrajoitus käy myös tuohon, pidetään se 80km/h silloin kun on ruuhkaa...laitetaan yöksi sitten 100km/h jos keli sallii. Eilen ohitettiin 2 autoa (ajettiin rajotusten mukaan), eikä paljoa muita näkynyt. olisi ollut erittäin hyvät olosuhteet 100km/h rajoituksille.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

talvirajotukset kestäis ellei kävis välillä lapissa.

olin koko viimeviikon lapissa ja matkoilla sai sapen kiehumaan pari asiaa.

Ensin oli kesärajotukset ja satasta. sit jossain tuol pohjanmaalla varmaan 200km aivan sulaa tietä (lunta ei missään) ja kamera tolppia kilometrin välein, eikä edes risteyksiä missään ja 80km rajotukset...voi jumalauta mitä touhua...rahastuksen vuoksi laitettu.

sit oulun jälkeen alko olee tiet todella liukkaita ja ihan lumen peitossa, rajoituksena 100km/h!!! siis aivan jumalattoman päätöntä.

sit ku tultiin takas ni taas liukasteltiin satasen alueella...sit lumi loppu tiellä ku seinään hiukan ennen oulua ja siitä kotiin asti 80 rajotus täysin sulalla tiellä.

talvirajotukset on jossain teillä ihan ok, mutta kun esim 9 ja 10 tie jota ite ajelen niin on isoja pääteitä joissa ei jäänpalastakaan ole koko talvena, vaan 10sentin suolakerros niin on täysin naurettavaa noin isoilla teillä ajaa talvella sitä 80:iä kun lapissa puolet kapeimmilla teillä liukastellaan jäänpäällä satasta.
BMW 525iA Touring Executive
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

koistha kirjoitti: Nuo aikaisemmin mainitsemasi valittajat ajavat monta kertaa sitten sitä samaa nopeutta välittämättä näistä risteysaluerajoituksista.
Joo varmaankin osalla näistä valittajista ei ole mitään havaintoa siitä että rajoitus putoaa monin 100-80-60 (ja jopa -50) risteysalueilla ja nousee heti sataseen välittömästi jälkeen. Mutta hiukan omituiselta tuntuu että kun talvirajoitusten pitäisi olla periaatteessa helpompia nopeusrajoitustiedottomille koska jonon nopeuden pudotus risteykseen suhteessa pienempi, näyttää silti siltä että useammin kärkytään ohitusta heti risteyksen jälkeen rajoituksen muuttuessa tai jopa jo risteyksen kohdalla.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Kesä kelit on ja talvinopeusrajoitukset voimassa, hiukka ku tahtoo väkisin tehdä mieli ajaa sataa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Lapin tiet, 100km/h rajoitus talvella. Miksi? Siksi, että Lapissa käytetään suolaa olemattoman vähän tien kunnossapitoon. Aurattu/simmakilla vedetty tie pitää uskomattoman hyvin talvirenkailla. On sielläkin teitä joilla rajoitus on talvella 80km/h mutta ne ovat alemman kunnossapitoluokan teitä eli niitä ei olla "höyläämässä" koko aikaa. Ja jos Lapissa tuntuu, että ura on liukas niin tosipaikan tullen aja urasta pois ja auto pysähtyy varmasti ja nopeaa. Jos ei riitä niin rohkeasti lumipenkkaan (senkin olen kokeillut ja vielä kaupungissa :P ).

Niin. Itsellä on tapana hiljentää ja kiihdyttää sekä nopeusrajoitusten että liikenteen mukaan keliä unohtamatta. Itse en pidä mitään rajoitusta hermoja raastavana, kun liikenteessä pitäisi mennä määräysten ehdoilla. Se sitten miten muut suhtautuu siihen, että rajoitusten laskiessa 100-80-60 takana tulijaa vituttaa se, että ajan turbo-Saabilla körökörövauhtia, on niiden asia. Turha sitä on enää valoja vilkutella, kun taas 100-rajoituksella rivakasti kiihdytään suurimpaan sallittuun.

Ja loppuun hieman pohjaa niille joita körötys ketuttaa. Viime kesänä hain vaimon ja pojan vaimon kotoa takaisin kotiin. Asuttiin silloin vielä Roissa ja lähdin suoraan töistä ajamaan puoli kolmen aikaan yöllä Pietarsaareen. Ajoin Roista Kemin eteläpuolelle alle 60km/h sankan sumun vuoksi. Koko sumun matkalla ei kertaakan puhetta, että olis voinu ajaa suurinta sallittua nopeutta. Jaatilassa, noin 50 kilsaa Roista, ajauduin vastaantulijan kaistalle, kun yksinkertaisesti ei nähnyt enää yhtään mitään vaikka oli sumuvalotkin päällä. Oli jumaliste onni, että ajoin niin hiljaa. Kyllä siinä alkoi verenpaine nousea, kun auton vasemmalta puolelta alkaa kuulumaan reunasoran rapinaa. Siinä paikkeilla ajoin sitten muutaman kilsan niin, että juuri nopeusmittari nousi. Repikää siitä huumoria!
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kyllä on ollu havaittavissa samaa että talvinopeudet ahistaa porukoita taas oikein huolella.
Itse kun koittaa ajella esim. työmatkaa tuota vanhaa ykköstietä suurin piirtein rajoitusten mukaan=5-10kilsaa mittarinopeutta yli rajoitusten kelin ja muun liikenteen salliessa niin ihmiset ajaa ihan persiissä ja repivät ohi mitä omituisimmissa paikoissa, keltasel viival jne...

Ekat päivät nyt olis ymmärtäny että olis rajoitukset jääny huomaamatta mutta tuskimpa enää liukkaiden jälkeen.

Ennakoiva ajo on kanssa sellaista mikä tuntuu olevan häviksissä, ennen ohituskaistoja ei osata kiihdyttää vaan vasta kun päästään toisen rinnalle.
Tuo on yksi sellanen mistä syntyy noita weskun mainitsemia tilanteita jos itse vähän ennakoi, vanhal diisselil kun on tainnu tulla enempi kilsoja kuin saabeilla vielä yhteensä. :D

Ohan se varmaan totta että uudet autot ovat turvallisempia tuolla liikenteessä mutta kyllä aika moni uuden auton jossa on kaikenmaailman luistonestoo ja hallintajärjestelmää niin ulosmittaa turvallisuuden ajamalla selkeetä ylinopeutta kelillä kuin kelillä. :roll:

Itse ärsyttää suunnattomasti ne ketä ajelee hyvälläkin kelillä selkeesti alle rajoitusten mutta toisaalta esim. risteysalueiden pienempien rajoitusten läpi ajetaan vastaavasti taas ylinopeutta.

No itsehän olen luonnollisesti tosi hyvä kuski ja aina oikeassa.
:lol:

Mulle kanssa sattui yksi päivä hesasta tullessa sellainen kun turun motarille muurlan päästä tullessa on aika pitkään 80-rajoitus niin yks voortti kumminkin heti ohittamassa kun kaks kaistaa alkaa sit kun 120rajoitus alkaa niin kiihdytin sit tuohon nopeuteen, en mitenkään repimällä vaan miten nyt turbosaapas helposti menee niin tämä samainen voortti on vaihtamas oikeel kaistal, jarruu joutus polkeen ettei kolahtanu.

Noi vaihtuvat nopeusrajoitukset ovat hyvä juttu kuhan niitä päivitettäis välil ylöspäinkin.
Noi ylimatalat nopeusrajoitukset eivät taasen palvele ketään, kukaan niitä ei kunnioita, meilläkin päin kilometrikaupal maalaisteitä kuudenkympin rajoituksella. Lyhyemmät hitaammat rajoitukset olisi mielestäni tehokkaammat varsinkin jos ovat lisäkyltillä jossa selitetään syy: lapsia, näkymärajoitteinen liittymä jne...

Tulipahan avauduttua, jos taas huomenna jaksais paremmin ajella töihin...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Ja sitten taas kostautuu, kun päästetään menemään lujempaa, 2 kuoli tuossa 20km päässä, kun toinen auto ajautui vastaantulijan kaistalle. Liukasta ei ollut, ja omasta kokemuksesta tiedän, että yli sallitun nopeuden ajaminen tuossa kohdassa vaatii ratinkääntöä, jos meinaa omalla kaistalla pysyä. Toki syy voi olla muukin, mutta epäilen kovasti ylisuurta tilannenopeutta.

Ja ainoa tapahan ehtiä ajoissa, on lähteä matkaan aikaisemmin. Omatkin ajotottumukset muuttuu, kun seuraa näitä kolareita ja muiden liikennekäyttäytymistä.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

joo, se on kyllä kumma kun ohi mennään heittämällä. Sitten kun edestä löytyy yhdistelmärekka, minkä takana on pari autoa, niin siihen jäädään.

Viuh vouh, ekan paikan tullen ohi kaikesta ja taas on tyhjää baanaa jonkun aikaa. 8) :lol:

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

nopeusrajoitukset ei vie hermoja niin paljon kuin tuo tiesuola. pari päivää ollut tiet sulana ja 3-5 astetta lämpöä, mutta edelleen matka-ajossa sataa suolaa tuulilasille asti. se suututtaa jos jokin. ei tällaisilla keleillä noi tietkään pääse kuivumaan kun ei aurinko nouse paljon puunlatvoja korkeammalle, ja suolaliuoskset säilyy asfaltilla päiväkausia asfaltilla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Suola kuuluu kyllä ruokaan, ja tiellekin ainoastaan raskaan liikenteen näkökulmasta, henkilöautoilijat saisivat opetella ajelemaan rauhallisemmin, ettei sitten käy ylläreitä, kun tietä olekaan uitettu suolalitkussa.

Itse en ole kokenut ongelmana suolaamattomia teitä, niitä kun tulee käytettyä myös aika paljon. Suola sensijaan on myrkkyä autovanhuksille, joilla mielellään ajelisi talvellakin.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin